بازاریابی با استوری تلینگ یا داستان سرایی
13 اردیبهشت, 1403 توسط
بازاریابی با استوری تلینگ یا داستان سرایی
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

بازاریابی با استوری تلینگ یا داستان سرایی. شاید بارها برای ما پیش آمده باشد که درگیر یک سریال یا فیلم شویم و از تماشای آن لذت ببریم. البته این می تواند دلایل زیادی داشته باشد ولی یکی از مهم ترین عوامل درگیر کردن مخاطب، قدرت داستان سرایی و قصه گویی است. ولی سوال اینجاست که داستان سرایی چیست و چگونه می توانیم از بازاریابی با استوری تلینگ در تولید محتوای خود استفاده کنیم و چه جایگاهی می تواند در استراتژی های بازاریابی ما داشته باشد.

استوری تلینگ (Story Telling) چیست؟

برای داستان سرایی، روایت گری و قصه گویی تعریف های زیادی وجود دارد. داستان سرایی یا استوری تلینگ در واقع یک نوع هنر تعاملی است که با استفاده از کلمات مشخص برای نمایش المان ها و جلوه های یک داستان در جهت تحریک و برانگیخته کردن ذهن مخاطب است. ولی اگر ما بخواهیم کمی از تعاریف فلسفی و پیچیده فاصله بگیریم باید در اصل بگوییم که داستان سرایی در دو کلمه خلاصه می شود یعنی گفتن داستان اما اگر بخواهیم بیشتر در مورد آن توضیح دهیم باید بگوییم که در واقع ما به کمک داستان تلاش می کنیم تا ضمن برقراری ارتباط با کاربران خود آن ها را درگیر کرده و کاری کنیم که تعامل بیشتری با ما بر قرار کنند. ولی گاهی ممکن است که بخواهیم یک مفهومی یا محتوایی را برای کاربران خود شرح دهیم برای این کار می توانیم یک محتوای متنی، صوتی یا ویدیویی تولید کنیم که بر اساس ساختار محتوا آماده شده و مسیر درستی را پشت سر می گذارد. ولی برای اینکه بتوانید مخاطبان بیشتری را تا پایان محتوا جذب کنید و همچنان ذهن او را درگیر کنید و اثر بخشی محتوای خود را افزایش دهید می توانید از تکنیک داستان سرایی استفاده کنید که بهترین راه می تواند باشد.

چرا به بازاریابی با استوری تلینگ نیاز داریم؟

استفاده از بازاریابی با استوری تلینگ در پست های اینستاگرام یا هرجای دیگر باعث می شود تا محتوا و مطلب درگیر کننده و جذابی داشته باشید. البته این را به یاد داشته باشید که شرط رسیدن به این مرحله در این است که شما بتوانید به درستی از استوری تلینگ بهره ببرید. اگر شما به این نکات به درستی عمل کنید باعث می شود تا محتوای شما همان چیزی باشد که مخاطب دوست دارد آن را بخواند یا ببیند. این را نیز فراموش نکنید که داستان ها عامل اصلی افزایش توجه کاربران هستند.
لذا اگر شما بتوانید از بازاریابی با استوری تلینگ خود به درستی استفاده کنید قصه ها و روایت کمک می کند تا هنگام برقراری ارتباط پیام شما شفاف تر به مخاطبان انتقال داده شود. زیرا داستان ها باعث می شوند که شما بتوانید استدلال های خود را راحت تر بیان کنید و بتوانید از آن ها دفاع کنید حتی شما می توانید به کمک قصه ها بسیاری از مفاهیمی که سخت منتقل می شوند یا به راحتی نمی توانیم آن ها را بیان کنیم در اختیار کاربران خود قرار دهیم پس به یاد داشته باشید که اگر بتوانید نظر مخاطب خود را بهتر جلب کنید و او را بیشتر درگیر خودتان کنید شانس خود را برای دریافت ترافیک ورودی بیشتر کرده اید و فروش بیشتری نیز خواهید داشت حتی مشتریان وفادار شما افزایش می یابد و می توانید مشتریان جدید زیادی نیز جذب کنید.

بازاریابی با استوری تلینگ یا داستان سرایی

نقش استوری تلینگ در موفقیت استراتژی های بازاریابی چیست؟

بخش قابل توجهی از استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی، تمرکز ویژه ای روی جلب توجه کاربران، برطرف کردن نیازهایشان و همراهی با مخاطب قرار دارد. پس اگر می خواهید تمام روش های که گفته شد به طور کامل در محتواهای خود از آن بهره ببرید و محتواهای خود را پوشش دهید داستان سرایی است. لذا همیشه حفظ مخاطب و جلب توجه جزو سخت ترین کارها است. ولی بازاریابی با استوری تلینگ به خوبی کمک می کند تا بتوانیم تمرکز، توجه، حواس و ذهن مخاطب خود را درگیر کنیم تا او با ما همراه باشد همیشه ما را دنبال کند پس در این حین شما می توانید محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به کاربران معرفی کنید و کاری کنید تا آن ها اقدام مورد نظر شما را انجام دهند و همچنین شما می توانید به اهداف خود برسید.

چگونه می توانیم یک داستان خوب بنویسیم؟

در یک داستان خوب یا بد صفت های نسبی هستند که بر اساس سلیقه مخاطب مشخص می شود. اما ویژگی های وجود دارد که به ما کمک می کند تا یک داستان سرایی عالی داشته باشیم و بتوانیم برای مخاطبان خود تجربه ای عالی رقم بزنیم. 

ما چند ویژگی مهم از بهترین داستان نویسی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

سرگرم کننده؛ بهترین نوع داستان ها آنقدر سرگرم کننده هستند که باعث می شود مخاطب آنقدر درگیر داستان شما شود حتی منتظر ادامه داستان نیز باشد.

آموزشی؛ داستانی بهتر است که علاوه بر سرگرم کردن مخاطب کاری کند تا به مخاطب اموزش نیز داده شود و دانش او را با خواندن داستان بیشتر کند.

جهانی ( فراگیر)؛ داستان هایی خوب هستند که به تمام خوانندگان ربط داشته باشد و از احساسات و اتفاقاتی در داستان بگویید که اکثر مردم آن را تجربه کرده باشند.

سازمان یافته؛ بهترین نوع یک داستان سازمان دهی شده است که باعث می شود پیام اصلی به درستی به کاربران انتقال پیدا کند و کاربران بتوانند آن را درک کنند و به درستی از آن بهره ببرند.

به یاد ماندنی؛ سوایی، شوخ طبعی، الهام بخشی این موارد ویژگی های هستند که باعث می شود داستان ما جذاب تر شود و در ذهن مخاطب ماندگار باشد و ذهن او را درگیر کند.

بازاریابی با استوری تلینگ

فرآیند بازاریابی با استوری تلینگ؛

اگر شما قصد دارید که داستان های شما همیشه دیده شود و بهترین نتیجه را از داستان های خود بگیرید باید مسیری را انتخاب کنید تا واکنش مخاطب را به همراه داشته باشد.
فرآیند داستان سرایی اصولی به صورت زیر است؛
نمونه موفق از استوری تلینگ را باید در داستان سرایی برند Gopro دانست که توانسته از سال 2002 فعالیت در تولید انواع دوربین های همه کاره و اکشن شروع کرده که یکی از موفق ترین استوری تلینگ های بوده داستان های زیادی را برای کاربران خود خلق کرده و مردم نگاه ویژه ای به داستان سرایی این کمپانی دارند.

1. داشتن استراتژی؛ هیچ کاری بدون استراتژی اصولی موفق نیست که داستان سرایی نیز به همان صورت است شما باید دقت زیادی روی موضوع انتخابی، ارتباط با کاربران هدف، چالش ها و دارای شخصیت قوی که راه حل آن ها باشد.

2. شناخت مخاطب؛ اولین قدمی که باید بردارید شناخت دقیق مخاطب است. شما قبل از هرکاری باید هدف پرسونای مخاطب و خریدار خود را بشناسید و آن را طراحی کنید شاید این کار برای شما سخت و چالشی باشد اما کمک می کند تا اثربخشی زیادی بر روی داستان شما داشته باشد.

3. تعریف پیام اصلی؛ این موضوع مهم نیست که داستان شما چند صفحه باشد ولی نکته مهم این است که پیام اصلی به درستی به کاربران منتقل شود لذا شما باید قبل از هر اقدامی پیام اصلی خود را تعریف کنید و داستان را بر پایه آن جلو ببرید و ذهن مخاطب خود را درگیر کنید.

چه استوری تلینگ های موفق ترند؟

اول اینکه شما باید تمام حواستان به مخاطب باشد و تلاش کنید تا توجه او را به خود جلب کنید و رابطه عاطفی با او برقرار کنید و به سوالات مخاطب پاسخ دهید.
یک ساختار اصولی و درست داشته باشید داستان شما فراز و فرود به موقع داشته باشد سعی کنید داستانی منسجم بنویسید و تعلیق را نیز فراموش نکنید.
تلاش کنید تا مخاطب کامل با داستان شما ارتباط بگیرد و شخصیت های داستان را به خوبی درک کند.
کاری کنید آنقدر داستان شما جذاب باشد تا مخاطب دائم منتظر ادامه داستان بماند و نتواند چشم از داستان شما بردارد.

نتیجه گیری؛ 

ما در این مقاله سعی کردیم به شما بگوییم که برای یک داستان جذاب باید انواع فرمت های محتوا، برقراری ارتباط دائمی با کاربران، پاسخ درست به نیاز های مخاطب، جلب توجه و اعتماد مخاطب به اقدام مورد نظر ما. لذا اگر قصد دارید محتوای شما تمام این موارد را داشته باشد باعث اثربخشی زیادی روی مخاطب می شود که یکی از بهترین روش های به کار گیری استوری تلینگ یا داستان سرایی درست است که این کار ساده نیست ولی به کمک متخصصان در این حوزه می توانید یک داستان جذاب خلق کنید و باعث شوید تا مخاطب همراه قصه شما بماند و ذهن او درگیر داستان باشد تا انتهای داستان شما را همراهی کند.

داستان سرایی

بازاریابی با استوری تلینگ یا داستان سرایی
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 13 اردیبهشت, 1403
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن