راهنمای کامل اصول بازاریابی محتوایی
4 مهر, 1402 توسط
راهنمای کامل اصول بازاریابی محتوایی
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

عدم رعایت یا رعایت اصول بازاریابی محتوایی به میزانی است که می تواند کمر کسب و کار شما را بشکند یا که راست کند. این کار یا توسط تیم محتوای سازمان شما انجام می گیرد و یا آن که سفارش تولید محتوا به بیرون از سازمان داده می شود. در این مقاله در خصوص اصول بازاریابی محتوایی سخن می گوییم تا انتهای این متن ما را همراهی کنید.

اصول بازاریابی محتوایی

زمانی که صحبت از شکست بازاریابی محتوایی می کنیم منظور ۲ اتفاق است یا این که شما پس از هزینه‌ های زیاد نتوانید به خواسته خود از بازاریابی محتوایی برسید یا این که نتایج معکوس بگیرید.

به طور مثال ممکن است هدف شما از بازاریابی محتوا به دست آوردن ترافیک بیشتر باشد و به آن دسترسی کامل نداشته باشید و شکست بخورید یا به بیان دیگر شما قصد داشته باشید که مشتریان خود را با امکانات  و یا خدماتی که یک محصول دارد آشنا کنید و فروش خود را بیشتر کنید اما این عمل نتیجه عکس دهد و مشتریان شما بدتر شوند.

آنچه در ادامه می آید، بدترین اشتباهاتی است که ممکن است در صورت عدم رعایت اصول بازاریابی محتوایی باعث شکست بازاریابی محتوایی شما شود:‌

۱. آگاهی نداشتن از مخاطبان‌ (پرسونای خریدار)

آگاهی نداشتن از پرسونای خریدار یکی از بزرگ‌ ترین اشتباهاتی است که ممکن است در حوزه ی بازاریابی محتوایی مرتکب شوید. اگر برای شناخت مخاطبان خود زمان کافی صرف نکنید، چطور می توانید متوجه شوید که چه چیزهایی توجه آنها را به خود جلب می کند؟

یک راه خیلی خوب برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان، شناخت پرسونای خوانندگان، علاوه بر پرسونای خریدار است. باید بدانید که همه خوانندگان محتوای شما، خریداران شما نمیتواند باشد.

مطالبی که در وبلاگ خود می نویسید، به اهدافی بستگی دارد که می خواهید به آنها دست یابید؛ برای اکثر شرکت ها، وبلاگ فرصتی است برای آموزش‌ و پرورش مشتریان بالقوه و سرانجام فرستادن آنها به درون قیف فروش.

در خصوص خوانندگان خود و بخش بندی مناسب تر آنان پرسش‌ های زیر را از خود بپرسید:‌

  1. بازه سنی آن ها چقدر است؟
  2. محل کسب درآمد آن ها کجاست؟
  3. چه میزان سرمایه دارند؟
  4. مدرک تحصیل شان چیست؟
  5. اوقات فراغت شان چیست؟
  6. مشکل شان چیست؟
  7. راهنمای کامل اصول بازاریابی محتوایی

۲. نتوانستن در ارائه محتوای با کیفیت

اصل اساسی اصول بازاریابی محتوایی، جمع آوری اطلاعات با کیفیت برای خوانندگان و خریداران احتمالی است. برای تازه نگه داشتن محتوا و قابلیت خوانایی آنها، باید به طور مرتب و منظم مطلب بنویسید.

چنانچه مدت‌ زمان زیادی بگذرد و طی آن، نوشتار های وبلاگی پست نکنید، خوانندگان نیز دیگر به وب سایت شما نخواهند آمد. تا جایی که می توانید به طور مرتب مطلب پست کنید و در عین حال تلاش کنید محتوایی با کیفیت منتشر نمایید.

اگر تنها بتوانید یک مطلب در هفته پست کنید، موردی ندارد؛ اما انتشار مطلب با کیفیت بسیار بهتر از انتشار چندین مطلب بی کیفیت است. زمانی مطالب بی کیفیت را در وبلاگ خود منتشر میکنید، خوانندگان و مشتریان احتمالی را از دست خواهید داد.

همچنین توجه داشته باشید که در الگوریتم جست و جوی گوگل، تولید محتوای با کیفیت که پیوسته بهتر می شود، بهترین راه قابل اعتماد برای دیده شدن و کسب رتبه است.

۳. عدم ویراستاری

برای همه افرادی که به دستور زبان و آیین نگارش فارسی اهمیت بسیاری می دهند این قطعا یکی از دردناک‌ ترین موارد است. تا الان شده به یک مطلب وبلاگی بر بخورید و ببینید ذ را ز نوشته اند و یا …؟ اشکالات ویرایشی هرچند کوچک، بسیاری از خوانندگان حساس را فراری می دهد و یا این که شما را بی احترام نسبت به دستور زبان فارسی نشان می دهد. پس، قبل از انتشار مطالب باید حتما آنها را به‌ دقت ویرایش کنید و غلط های تایپی، املایی و احتمالا دستوری را اصلاح کنید. همچنین بهتر است مقاله را قبل از انتشار در اختیار همکاری قرار دهید تا او نیز به عنوان یک خواننده معمولی اصلاحات لازم را روی آن انجام دهد.

۴. استفاده نکردن دوباره از محتوا

اگر شرکت شما برای مدتی است که محتوا تولید می کند، احتمالا صدها مطلب در باره ی موضوعات مختلف منتشر کرده است. می توانید مطالب و محتوای تولید شده تان را تکرار و تکرار کنید.

پیشنهاد هایی برای استفاده دوباره از محتوا:

  1. اگر گزارشی دارید، می توانید آن را به چندین مقاله وبلاگی تقسیم کنید.
  2. ویدئو یا اسلایدی را از درون مقالات آموزشی خود تهیه کنید.
  3. مطالب صوتی و تصویری خود را به صورت نوشتاری ایجاد کنید.
  4. از محتوای موجود سود ببرید و نکات مشخصی را شرح دهید و پیشنهادهای جدیدی معرفی کنید.
  5. محتوای قدیمی و محبوب را با کاربران جدید وب سایت خود به اشتراک بگذارید.
  6. پیشنهاد هایی برای استفاده دوباره از محتوا

کسی دلش نمی خواهد چرخ را از ابتدا اختراع کند و هر بار محتوایی از ابتدا تولید کند. یک راه خوب برای ترویج کتاب های الکترونیکی‌ تان این است که برش‌ هایی از آن کتاب‌ ها را به صورت مقالات وبلاگی در اختیار خوانندگان خود قرار دهید. فقط فراموش نکنید که در پایان مقاله وبلاگ، یک درخواست انجام کار (Call-To-Action) بگذارید تا خوانندگان خود را به دانلود کل کتاب ترغیب کنید. بنابراین، اجازه ندهید تلاش های گذشته تان بیهوده شود. از آنچه قبل تر به دست آورده اید، پیوسته سود ببرید و در قالب های تازه در اختیار مخاطبان تان قرار دهید.

۵. نداشتن فراخوان عمل (Call To Action)

خیلی از افراد فراموش می کنند که محتوایی که ایجاد می کنند نیز حتما باید یک یا چند فراخوان عمل داشته باشد. چون که یک مخاطب ممکن است بعد از مطالعه محتوای با کیفیت شما نداند که قدم بعدی چیست؟ دیگر کجا می تواند اطلاعات بیشتری به دست آورد؟ اگر علاقمند به خرید شد باید کجا برود؟ مطالب مرتبط دیگر به این موضوع که شاید برایش جذاب باشد کجاست؟ یا … . لذا حتما باید حداقل یک فراخوان عمل مشخص برای خواننده محتوا قرار دهید.

چهار دلیلی که سبب شکست بازاریابی محتوایی میشود

برای اینکه بتوانید اصول بازاریابی محتوایی خود را در راهی درست جلو ببرید، به چهار اشتباهی که می تواند به قیمت از دست رفتن فرصت‌های ارزشمند برای کسب‌وکارتان تمام شود، توجه کنید.

۱. نداشتن عنوان جذاب

عنوان محتوای شما اکثرا اولین خط ارتباطی بین مشتری و برند شماست. اگر در هدف راهی برای جذاب‌ تر کردن عناوین مطالب خود هستید، به آنالیتیکس وب سایت خود نگاهی دوباره داشته باشید. با پیدا کردن عناوینی که در گذشته مخاطبان زیادی به دست آورده است، اطلاعاتی به دست می‌ آورید که شما را در انتخاب عناوین بعدی کمک خواهد کرد.

همچنین، آنالیتیکس به شما کمک خواهد کرد تا عناوینی انتخاب کنید که از سمت مخاطبان شما در پلتفرم‌ های رسانه‌ های اجتماعی مورد اعتمادتر است. یک اشتراک اجتماعی، از دیدگاه ارائه محتوا با ارزش است؛ چرا که راه جدیدی را برای رسیدن محتوای شما به مخاطبان نا آشنا ایجاد میکند.

۲. به اشتراک نگذاشتن در شبکه های اجتماعی

اینکه از خوانندگان خود درخواست کنید محتوای شما را به صورت دستی در شبکه های اجتماعی کپی، جای گذاری و اشتراک گذاری کنند، درخواست بسیار زیادی است. از این طریق، به عنوان یک موضوع جدی، باید به چگونگی کاربری محتوا فکر کنید. اکثر اوقات، ما با خواندن مقاله ای ارزشمند، آن را به اشتراک می گذاریم تا دنبال کننده های خود را از آن بدون سود نگذاشته باشیم. پس، شما باید فرایند اشتراک گذاری محتوا را برای خوانندگان‌ تان تا جای ممکن راحت کنید. اگر مسیری سریع راحت برای اشتراک گذاری محتوا در صفحه خود قرار ندهید، مخاطبان شما مجبور میشوند از سایت شما خارج شوند، به حساب شبکه اجتماعی خود ورود کنند و پیش از آن‌ که آن را پست کنند، در نیوزفید خود گم شده و اشتراک گذاری را فراموش خواهند کرد.

دکمه‌ های آماده برای اشتراک‌ گذاری در شبکه‌ های اجتماعی، همراه با ارتقای تجربه کاربری، سبب می شوند تا خوانندگان مطالب مورد پسند را برای دنبال کننده ها و دوستان خود به اشتراک بگذارند و مطالب شما دست به دست در توییتر، اینستاگرام و تلگرام و دیگر شبکه ها به اشتراک گذاشته شود و گروه گسترده ای از مخاطبان را به خود جذب کند.

۳. راضی نگه داشتن همه مخاطبان

تعداد زیادی از بازاریابان محتوایی در زمان تولید محتوا، این ایده خطرناک را پیوسته در سر دارند که باید همگی را راضی نگه دارند که نکند حتی یک نفر از این محتوا لذت کافی نبرد و او را از خود دور کنیم.

انتقادی که به این تفکر تولید محتوا میشود، این است که نمی توان همه را راضی نگه داشت. پس به جای اینکه تلاش کنید همه را راضی کنید، تنها در مورد آن چیزی که اطلاع دارید و درک می کنید، مطلب بنویسید.

اگر سعی کنید که محتوای شما برای همه جذابیت داشته باشد، به سختی میتوانید مخاطبان وفاداری جذب کنید؛ چون که محتوای شما به جای اینکه بر علاقه مندی ها و نیازهای گروه ی خاص تمرکز داشته باشد، مطالبی کلی و عامیانه خواهد بود که همه جا پیدا می شود.

برای تولید محتوای کامل، منحصر به فرد و مطلوب، باید بدانید شخصیت‌ های خریدار شما چه هدف های دارند. اگر به خوبی به رفتار ها و هدف‌ های شخصی و کسب و کاری آنها آگاه باشید، راحت تر می توانید محتوایی در اختیارشان قرار دهید که از آن لذت ببرند و آن را به اشتراک بگذارند.

شبکه های اجتماعی

۴. خود اغراق آمیز بودن

هیچ‌ موردی بدتر از این نیست که یک فرد در یک جمعی که حضور دارد فقط در مورد خودش صحبت کند این امر علاوه بر اینکه افراد از معاشرت با آن زود خسته می شوند در مسائل دیگر نیز اذیت کننده است مثلا این دسته از افراد گوش شما را به طور دربست در اختیار خود می‌ گیرند و فقط از مطالبی که در خصوص آن ها است می گویند و شما نمی توانید در این جمع یک کلمه حرف بزنید. با قرار گرفتن در این بحث ها اکثر افراد بد از چند دقیقه حالت خستگی پیدا کرده و به شکل مبهوت زده، فقط به تایید حرف آن فرد می پردازند.

بیشتر اوقات کسانی که خلق خوی فرد این چنینی را می دادنند از هم‌ نشینی با او خودداری می کنند. حال باید بگوییم که این مورد در خصوص تولید محتوا نیز این چنین است.

هیچ فردی تمایلی ندارد که که یک محتوا را در سایتی مطالعه کند وقت خود را صرف آن متن کرده اما در آن متن فقط مطالبی را ببینید که نویسنده‌ اش مدام سنگ خود را به سینه می‌ زند پس، از تولید محتوا هایی که فقط از ابتدا تا انتهای آن در خصوص خود می خواهید بنویسید پرهیز نمایید و به جای آن بهتر است تلاش کنید تا محتوا های شما پیرامون محور مخاطبان تان باشد.

یک مورد مهم و با ارزش در ساخت تولید محتوا ها این است که محتوا ها باید به گونه ای باشند که نیاز های مخاطبانی که به سایت شما مراجعه می کنند یعنی همان کاربران هدف رفع گردد نه نیاز های خودتان.

این 6 قانون اصول بازاریابی محتوایی را نقض نکنید

توجه داشته باشید که با دست به قلم شدن اکثر سایت ها در دنیای بازاریابی محتوای فقط محتوا های عالی و فوق‌ العاده ماندگار خواهند شد.

جهت آسان گردیدن این فرآیند، باید مطالب زیر را به خوبی رعایت کرد و به آن ها توجه به خصوصی داشت تا اینگونه بتوانید یک ترافیک عالی برای سایت خود به ارمغان آورید.

۱. بدانید برای چه کسی می‌ نویسید

قبل از آنکه برنامه ای برای نوشتن داشته باشید و یک کلمه از متن را بنویسید باید تحقیق نمایید که محتوای شما را چه فردی ممکن است بخواند شما دوست دارید که محتوای تان به دست چه فردی برسد؟ آن فرد احتیاجاتش چگونه انجام می پذیرد؟ کلیه این سوالات و پاسخ به آن ها به شما کمک می کند تا بر پیغام های خود تمرکز بیشتری داشته و محتوایی را به انتشار بگذارید که به کام مخاطب خوش آمده و بازتاب فوق العاده ای برای شما داشته باشد.

بیشتر اوقات تولید کنندگان محتوا به جای ارتباط گیری با مخاطبان خود بیشتر سرگرم  تولید محتوا های خود هستند. پس این نکته را نیز در نظر گرفته و باید رعایت کنید که علاوه بر تولید محتوا ها از فرایند برقراری و تحکیم نیر ارتباط غافل نگردید.

۲. رهنمود هایی فراموش‌ نشدنی بدهید

بیشتر مشترکان در محتوا های سایت ها به دنبال مواردی هستند که بسیار عالی باشند. پیش از آنکه که عنوان مطلب ها باید فوق العاده باشند خود متن نیز باید آن قدر پر از کلمات مفید نگارشی باشد که اینگونه ارزش آن به کاربران ثابت گردد این یک عمل مهم و فرصت عالی برای کسانی است که می خواهند سایت خود را به طور شگفت انگیزی پیش برده و نتیجه عالی کسب نمایند. پس، هرگز از اینکه توجه افراد را به سمت خود و محتواهای خود جلب کرده دست بر ندارید و اینگونه به مخاطب حس همدلی القا کرده و تلاش خود را مضاعف نموده تا به میزان کافی، کنجکاوی در او را بیشتر کرده که به سوی محتوا های شما کشانده شود.

۳. آیین نگارش و اصول دستوری را در اولویت قرار دهید

بسیاری از اوقات ممکن است که کاربر با کلیک نمودن بر روی محتوا ها با یک نثر بی نظم و اذیت کننده روبرو شود که غلط املایی های بسیاری نیز در نگارش و خود متن وجود داشته باشد همین امر نیز یک مورد مهم است که فرد دلسرد شده و از مطالب هیچ چیزی را متوجه نشود. اینگونه موارد نتیجه منفی دارند و باعث می شوند تا کاربران دیگر هیچ ارزشی برای سایت و محتوا های شما قائل نشوند. توجه فرمایید که وجود موارد نوشتاری و نثر ضعیف، نه فقط به اعتبار سایت و شغل شما لطمه وارد می کند چرا که افراد نیز اینگونه از مطالعه مطالب شما دوری می‌ کنند. همچنین در بسیاری از موارد افراد نیمه راه این مطالب را رها کرده و صفحه مورد نظر را بسته و به سایت دیگری مراجعه می کند که این امر برابر است با از دست دادن یک بازدید کننده.

پس باید در تمامی موارد نگارشی و اشتباهات تایپی نیز دقت خود را بالا برده و بدون هیچ خطایی پیش بروید، برای اینکار بهتر است در مواقعی که عجله دارید و یا خسته هستید محتوا های خود را ننویسید و یا اگر این کار را کردید زمان دیگری را برای مطالعه آن ابتدا توسط خود بگذارید سپس آن را انتشار کنید.

۴. همان طور که سخن می‌ گویید بنویسید

همان طور که می دانید محتوا های بسیاری در اینترنت موجود است. که با لحن های مختلفی هستند پس لازم است که ما نیز برای سایت خود به دنبال یک لحن و یک شخصیت باشیم تا اینگونه از دیگران متمایز شویم. به همان شکل که  سطح حرفه‌ ای گری در مشاغل مختلف بسیار متفاوت هستند می بایست این مورد را نیز بدانید که، افرادی وجود دارند که اگر شما را با یک لحن خاص بشناسند و با آن لحن و شخصیت شما را تصور نمایند بهتر با شما ارتباط گرفته و میام هایتان را بهتر متوجه می شوند و این افراد تعداد کمی نیستند پس لازم است که این مورد را نیز در نظر گرفته و به همان شکلی که که سخن می‌ گویید مطلب بنویسید به این صورت می شود که محتوای شما صمیمی‌ تر شده و مخاطبان شما از این مورد رضایت خواهند داشت.

۵. مختصر، گزیده و مفید بنویسید

نکاتی را که نویسندگان در زمان تولید محتوا نباید نسبت به آن ها بی توجه باشند، این است که محتوا های آن ها با متن های کوتاه و مفیدی همراه شود و اگر قرار است در خصوص موضوعی کلیه نکات گفته شود و این باعث طولانی شدن آن متن می شود بهتر است که آن متن آنقدر جذاب باشد تا فرد برای خواندن آن تا انتها و حضور در سایت رغبت بیشتری داشته باشد.

۶. به عنوان ها توجه کنید

طبق آمار ها به شکل میانگین، از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر عنوان محتوا را می‌ خوانند، اما تنها ۲ نفر از هر ۱۰ نفر کلیه مطلب را مطالعه می‌ کنند و برای محتوا ها وقت می گذارند. به همین دلیل باید گفت که، عنوان مطلب شما نخستین چیزی است که یک فرد با آن روبرو می شود. اگر می‌ خواهید مخاطب بقیه‌ مطلب را بخواند باید موارد ذکر شده در مطالب بالا و همچنین توجه لازم به گزینش عناوین جذاب در ادامه متن را داشته باشید.

مطالب منتشر شده باید به گونه ای باشد که نیاز ها و  انتظارات کاربران را برآورده سازد. به بیان دیگر، باید سودی داشته باشد و یک بازنمایی دقیق از آنچه در مطلب نهفته است، به مخاطب القا کند و به شکلی نوشته گردد که تا حد امکان قابل‌ اشتراک‌ گذاری باشد.

6 قانون اصول بازاریابی محتوایی


راهنمای کامل اصول بازاریابی محتوایی
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 4 مهر, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن