بازاریابی بازگشتی چیست؟ معرفی ۶ راهکار
20 مهر, 1402 توسط
بازاریابی بازگشتی چیست؟ معرفی ۶ راهکار
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

بازاریابی بازگشتی به چه معنا است؟ قبل از هر چیزی در این بخش از مقاله به سراغ تعاریف عنوان اصلی می رویم و بعد از شفاف سازی و درک بیشتر از این مسئله موارد مهم دیگر در این خصوص را عنوان نموده ایم، برای مطالعه این موارد تا انتهای این متن ما را همراهی نمایید.

بازاریابی بازگشتی چیست؟

ریتنشن مارکتینگ یعنی همان امور بازاریابی، جذب نمودن مشتریان، نگه داری و حفظ آن ها انجام می پذیرد.

در این مورد اگر قصد این را داشته باشیم که به شما ابتدا جایگاه بازاریابی بازگشتی را نشان دهیم باید به سراغ درک قیف فروش برویم. با این مورد به این مهم می رسیم که جهت این امر که فرآیند­ های بازاریابی‌ به خوبی انجام گیرد مشتری باید مسیری را طی نماید که آن مسیر را می توان همانند یک قیف دانست چرا که این مسیر چند مرحله و چند بخش دارد که در آن باید از هر قسمت به قسمت دیگر ورود پیدا کرده و در این مراحل با ریزش کاربران مواجه شویم.

به طور مثال، در مرحله نخست، شما با 100 هزار کاربر روبرو هستید، مرحله بعد از آن با یک ریزش مواجه خواهید شد به طور مثال 70 هزار نفر خواهد شد و به همین صورت مراحل بعدی انجام می پذیرد تا به مرحله آخر برسید.

مرحله نخست، در این مرحله به آگاهی از برند (Brand Awareness) خود می رسیم. یعنی افرادی که با شما همراه گردیده اند را از وجود برندتان آگاه می­‌ کنید. مرحله دیگر، Consideration است. که در این مرحله قسمتی از کاربران همراه گردیده با شما برند شما را Consider می­‌ کنند که به این معنی که شما را در بین گزینه هایی که می خواهند به آن فکر کنند قرار می دهند.

نکته قابل توجه که در این قسمت باید ذکر شود این است که شما هنگامی که در مرحله شناخت برند افرادی را دارید و سعی در آگاهی بیشتر برند خود به آن ها می کنید در مرحله بعد تمامی آن افراد همراه شما نخواهند بود و شما با یک ریزش در بخش بعدی روبرو می شوید پس نباید از این مسئله احساس نا امیدی داشته باشید چرا که یک امر طبیعی است.

بعد از consideration به مرحله دیگر یعنی مرحله Acquisition می رسیم، این مرحله به معنا جذب مشتری است. به بیان دیگر باید بگوییم که در این مرحله آن تعداد از افرادی که شما را Consider کردند، با انجام جذب مشتری بتوانند از شما سرویس بگیرند یا از شما محصول خریداری نمایند. در این قسمت نیز باید بدانید که فقط قسمتی از افراد که شما را consider کرده‌ اند، از شما خرید می کنند.

بازاریابی بازگشتی چیست؟

مرحله دیگر، مرحله Retention است که در این قسمت جایگاه بازاریابی Retention آشکار می شود. Retention قسمتی از نقشه مسیر برای مشتریانی است که از شما خرید کرده اند و می توانند مجدد خرید های دیگری را نیز انجام دهند. به این صورت که اگر شما یک کسب‌ و کار آنلاین هستید، مشتریان در سایت شما هستند و اگر نیز آفلاین هستید، که مشتریان به صورت مجدد خرید خود را انجام می دهند و اینگونه مشتری همیشگی شما نیز باقی می‌ مانند. هرچند باید این نکته را نیز لحاظ کنیم که در این قسمت نیز با یک ریزش روبرو خواهیم شد.

در آخر، مرحله دیگر باشگاه مشتریان Loyalty و وفاداری مشتریان است. در این بخش آن مشتریانی که از سایت شما خرید داشته و آن را به ثبت رسانده اند به شما وفادار می‌ شوند. بخشی از آن مشتریانی که در قسمت Retention بودند، اصطلاحاً Retain می‌ شوند و خرید دوم و خرید سوم خود را نیز در مدت زمان دیگری به ثبت می رسانند. اما تنها تعدادی از آن ها هستند که مشتری وفادار شما می مانند و خرید های خود را به طور همیشگی از سایت شما انجام می دهند و همچنین شما را نیز به نزدیکان و آشنایان خود نیز معرفی می­‌ کنند چرا که طرفدار شما شده اند و دوست‌ تان دارند، قبول‌ تان دارند به همین دلیل نیز پیشنهادتان می­‌ کنند.

اهمیت بازاریابی بازگشتی در حفظ و نگهداری مشتری

بهتر است بدانید که برای جذب مشتری جدید و حفظ آن باید هر کسب و کار با هر شیوه و روشی که دارد هزینه بالایی پرداخت نماید چرا که مرحله شناخت و آگاهی محصولات و برند خود به مشتریان با یک هزینه بالا و صرف انرژی و میزان وقت بسیار روبرو خواهد بود پس بهتر است در حفظ مشتریان قبلی خود تلاش تان را مضاعف کرده و آن ها را برای مدت طولانی برای کسب و کار خود نگه دارید.

با این مسئله روبرو هستیم که شما باید علاوه بر هزینه از انرژی بسیار و بالا نیز برخوردار باشید و زمان خود را نیز برای جذب افراد جدید گذاشته تا آن ها را متقاعد سازید که شما را همراهی کرده و از برند شما آگاهی لازم را کسب نمایند لازم به ذکر است که شما می توانید با انجام سرویس های آنلاین، صرفه جویی در وقت و هزینه داشته باشید و اطمینان کامل از سطح کیفیت نیز داشته باشید.

به طور معمول باید بگوییم که هزینه های انجام شده برای جذب یک مشتری از اولین خرید آن مشتری و سود انجام شده از این خرید بیشتر خواهد بود. به طور مثال اگر هزینه جذب هر مشتری‌ تان 20 هزار تومان است، سودی که از خرید ابتدایی آن مشتری دارید به طور تقریبی، 12 هزار تومان خواهد بود. پس باید مشتری جذب شده از شما خرید های دیگر نیز داشته باشد تا شما به سود بیشتری برسید.

شما با انجام بررسی از عملکرد های خود باید به این مهم دست یابید که در بازاریابی بازگشتی تلاش خود را برای خرید دوم و سوم و … انجام داده و اصطلاحاً ارزش مادام‌ العمر هر مشتری را مثبت‌ تر نمایید تا اینگونه در نهایت آن مشتری برای شما سودآور شود. در بعضی از صنعت‌ ها تعدادی از کاربران باید حتما خرید سوم یا چهارم را نیز انجام دهند تا به سودآوری برسند و اگر کاربری این خرید ها را انجام ندهد جذب کردن آن کاربر یک اشتباه از سوی آن استارتاپ بوده است.

در متن بالا این مورد را عنوان نمودیم که جذب مشتری جدید با هزینه بالایی روبرو است اما  خوشبختانه هزینه حفظ و نگه داشتن آن مشتری جذب‌ شده بسیار نیست.

تاکتیک‌ ها و ابزار های بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ

ریتنشن مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

برای رسیدن به مفهوم کلی از ایمیل مارکتینگ می توان به اهمیت ویژه آن اشاره نمود که جهت بازگرداندن مشتری به سایت‌  شما کاربرد بسیاری دارد. ما به این امر قادر هستیم که ایمیل کاربران را هنگامی که از ما خرید می‌ کنند یا در مواقعی که اپلیکیشن ما را نصب می­‌ نمایند یا زمانی که حساب کاربری می­‌ سازند و زمانی که عضو خبر نامه می‌ شوند داشته باشیم. پس از دریافت آدرس ایمیل‌ ها، ایمیل‌ هایی از سمت خودمان برای‌ آن ها ارسال می کنیم که به سامانه ما برگردد و اینگونه از ما  خدمات خود را داشته باشند. به شکل مشابه نیز می‌ توان با داشتن یک شماره موبایل و انجام روش بازاریابی از طریق پیامک به افراد مختلف آن ها را برای خرید و برگشت به سایت خود ترغیب کنید.

ارسال پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن به یک نوع تاکتیک گفته می شود که در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. هنگامی که یک فرد به سایت ورود پیدا کرد و برنامه را نصب نمود با رضایت کامل از آن می توانید اپلیکیشن را برایش نصب نمایید و یا آن را برای کاربر ارسال کنید که این امر از مرورگر دسکتاپ یا تلفن همراه، یا از طریق اپلیکیشن توسط ایشان دریافت می‌ شود. این نوتیفیکیشن­‌ها موجب این امر خواهند شد که کاربران ما مجدد ترغیب شده و به وب‌ سایت سر بزنند. به طور مثال می توان از طریق انتشار مقالات جدید یا به وسیله آیتم­‌ های جدید و یا فیچر­ های جدیدی که به سایت خود افزوده ایم و از طریق سایت امکانات بیشتر با کد های تخفیف ارائه می‌ دهیم.

باشگاه مشتریان

مورد بعدی باشگاه مشتریان است. باشگاه­‌ های مشتریان در خرید مجدد مشتریان و بازگشت آن ها به سایت کمک بسیاری می کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

تاکتیک بعدی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی است. در اصل می توان با هدایت کردن افراد به سوی شبکه‌ های اجتماعی‌ خود و ترغیب نمودن آن‌ ها به این که با ما همراه گردند در بازاریابی بازگشتی موثر است. چرا که هنگامی یک فرد در شبکه اجتماعی به ما می پیوندد و ما را همراهی می کند به این معناست که با برند ما درگیر شده است و در زمان لازم خرید خود را از این طریق انجام می دهد.

صندوق های پیام

استفاده کردن از In-app Message ها یک مورد دیگر از تاکتیک­‌ ها است. داخل بسیاری از اپلیکیشن‌‌ ها، قسمت هایی وجود دارد که بر طبق  عنوان‌ های پیام‌ یا صندوق پیام دیده می شود که در آن برای شما پیغام هایی ارسال می گردد که شما را برای بازگشت مجدد به سایت ترغیب می کند.

بازاریابی محتوا

Content Marketing یا بحث بازاریابی محتوا ابزار بسیار مهمی است که در زمینه  بازاریابی بازگشتی بسیار کاربردی است. 

اگر شما یک محتوا مناسب و کامل در سایت خود به انتشار بگذارید اینگونه خواهید توانست امیدی برای بازگشت مجدد مشتریان به سایت خود داشته باشید و از همین رو نیز می توانید محصول دیگری را مجدد به آن ها بفروشید.

سخن پایانی

بازاریابی بازگشتی، یک برنامه فوق العاده و موثر برای بازگشت مجدد مشتریان و تبدیل نمودن آن ها به یک مشتری وفادار است. هزینه پایین این استراتژی و روش‌ های نه چندان پیچیده آن نیز به شما کمک می‌ کند تا به راحتی بتوانید آن را در برنامه‌ های خود گذاشته و به خوبی از آن بهره ببرید. با تنوع هایی که این برنامه دارد می توانید از روش های مختلف برای هر کسب و کاری استفاده کرده و نتیجه درخشانی را بدست آوردید.

کاربران گرامی از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم همچنین اگر شما نیز در حال حاضر به دنبال پیشرفته تر کردن فضای کاری خود و داشتن امکانات در شآن کسب و کارتان هستید می توانید با چیتاک ارتباط بگیرید و پس از مشاوره کامل توسط مشاوران متخصص چیتاک محصول مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی


بازاریابی بازگشتی چیست؟ معرفی ۶ راهکار
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 20 مهر, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن