مفهوم برند‌سازی و برندینگ چیست ؟
13 خرداد, 1402 توسط
مفهوم برند‌سازی و برندینگ چیست ؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

مفهوم برند‌سازی و برندینگ. ممکن است چندین بار تا اکنون نام برندینگ را شنیده باشید و یا به هر نحوی با این موضوع آشنا باشید. اما اینگونه آشنایی جهت بکارگیری از کلیه سیاست های برندینگ کافی نیست و می بایست به طور کامل با  مفهوم برند‌سازی و برندینگ آشنا باشید.

به طور مثال، هنگامی که سخنی از برند کوکاکولا به میان می آید، شما فقط با یک محصول روبرو  نیستید، چرا که با یک برند و نام تجاری روبرو هستید. در اصل باید اینگونه گفت که برندینگ همانند یک جادو عمل می کند و باعث می گردد تا   یک محصول بیش از حد محبوب و پرطرفدار باشد.

مفهوم برند‌سازی و برندینگ

بدون شک باید گفت که یک مورد مهم و ارزشمند برای هر کسب و کاری در هر زمینه ای برند است. برند یعنی چه؟ اینگونه باید تعریف کرد که برند یک اسم و یک نشان اختصاصی است که محصولات یک شرکت را از دیگر محصولات شبیه به آن متمایز می سازد. در حال حاضر باید گفت که اهمیت  مفهوم برند‌سازی و برندینگ تا حدی افزایش پیدا کرده است که به جرات می توان بخش بسیاری عظیمی از خرید های افراد به دلیل همان نام برند و نشان تجاری محصولات و شرکت‌ ها است. به طور مثال باید از خودتان اینگونه بپرسید که آیا شما هرگز محصولی را که روی آن هیچ نوع نام و نشانی درج نشده است را حاضرید بخرید؟

به همان شکلی که مشاهده می کنید، یک مورد مهم جهت افزایش ترغیب یک مشتری به خرید، برند و نام تجاری است. پس زمانی که شما در شناختن برند خود به مخاطب یک ذهنیت مثبت در ذهن مخاطب جا بگذارید، در اصل یک راه هموار برای مجموعه و کسب و کار خود و همچنین برای بازاریابی و فروش محصولات گشوده اید و این موردی یکی از موثر ترین موارد برند سازی کسب و کار ها است.

مفهوم برند‌سازی و برندینگ

تفاوت برندسازی و برندینگ

در اصل  مفهوم برند‌سازی و برندینگ باید بگوییم که برند همان تصوری است که افراد از یک مجموعه و یا محصولات دارند و برندینگ به این معناست که ذهنیت افراد نسبت به یک برند خاص و بولد کردن ویژگی‌ های آن مثبت باشد و همچنین برندینگ برای ماندگاری بیشتر در یاد هر مشتری است. 

کلیه عنصر های بصری برند نظیر لوگو، فونت، کارت ویزیت و.... عواملی از این دسته به طور کلی جزو ابزارهای برندینگ هستند. جهت راحت تر عنوان کردن این مورد باید بگوییم که در اصل برند همانند یک مقصد است و برندینگ، استراتژی رسیدن به همان مقصد.

مزیت های مهم برند سازی بر کسب و کار

امروزه برندینگ یه روش جهت پیشرفت و دیده شدن یک کسب و کار می شود پس یک امر ضروری برای هر مجموعه محسوب می گردد. هرگز این نکته را از یاد نبرید که برندسازی برای کلیه کسب و کار ها مخصوصا کسب و کار های کوچک بسیار مهم و حیاتی است به طوری که با آن می توان به موفقیت رسید و بدون آن نیز محکوم به شکست می شوید. دیگر مزایای برندینگ با شرح زیر است:

  1. افزایش اعتماد مشتریان نسبت به محصولات و مجموعه شما            
  2. باعث انجام یک بازاریابی عالی و فروش بیشتر برای شرکت شما خواهد شد.       
  3. با وجود یک برند قوی کسب و کارتان معتبر می‌ شود.            
  4. وفاداری در بین مشتریان را بیش از بیش می افزاید.
  5. مزیت های مهم برند سازی بر کسب و کار

استراتژی‌ های ساخت برند

منظور از استراتژی ساخت برند، یک برنامه بلند مدت است که به شما کمک خواهد کرد تا محصول خود را به مخاطب شناسانده و آن در ذهن مخاطب ثبت کنید.

– برند را به خوبی برای مخاطب تعریف کنید.

برند می بایست به شکلی باشد که با دیدن آن توسط یک مشتری، آن فرد دقیقا در ذهن خود به چیزی فکر کند که شما می‌ خواهید. پس در ابتدا باید محصولات یا خدمات خود را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و جهت ایجاد برند به این امر بیاندیشید که می‌ خواهید یک فرد با دیدن برند شما به یاد چه چیزی بیفتد.

– هدف کسب و کار خود را مشخص کنید.

هدف و مشخص نموندن آن برای خود بسیاری از موارد لازمه را به شما یاد آوری می سازد و باعث می شود شما مسیر مشخصی جهت پیمودن و رسیدن به مقصد را بیابید در اصل چیزی که موجب به تمایز شما از دیگر شرکت‌ ها می‌ گردد هدف شما است. ابتدا هدف کسب و کارتان را مشخص کرده و سپس جهت ماندگاری در ذهن مخاطب از آن اهداف بهره بگیرید.

– مخاطبان هدف خود را بشناسید.

یک مورد موثر در برندسازی شناسایی نمودن مخاطبان هدف است. جهت انجام کلیه عوامل در  استراتژی برندسازی کسب و کار خود و تعیین کردن موارد لازم ضروری است که حتما باید مخاطبان خود را بشناسید. شناخت کامل از  مخاطبان خود  موجب می شود تا یک برنامه عالی و مناسب برای برندینگ خود داشته باشید و جایگاه خود را در بازار و میان رقبا بیابید.

– بهتر است از برند های بزرگ کپی‌ برداری نکنید.

اینکه از دیگر برند ها الگو برداری نمایید و یا تجربه لازمه برای رسیدن به موفقیت در برندهای بزرگ را جستجو نمایید یک امر عالی و موفق برای هر مجموعه نوپا و کوچکی است اما این موارد را نیز بهتر از در نظر گرفته و به طور کلی از آن ها کپی نکنید چرا که مجموعه های بزرگ جهت رسیدن به این جایگاه یک راه طولانی را رفته و شما نمی‌ توانید با کپی کردن برند آن‌ ها یک شبه به همان موفقیت برسید. علاوه بر آن بهتر است یک برند نوآور و جسوری داشته باشید، برند مختص کسب و کار خودتان را بسازید و جهت پیشرفت و توسعه آن تلاش کنید.

– برند خود را در قالب‌ های گوناگونی به مشتریان نمایش دهید.

سعی و تلاش شما بر این مورد بیشتر باشد تا بتوانید برند خود را در قالب‌ های مختلف به مشتری نمایش دهید و جهت این کار از روش‌ های گوناگونی بکار بگیرید. اینکه مخاطب، برند شما را تنها بر روی محصولات نبنید و در فضا های مختلف یا تلویزیون و شبکه های اجتماعی نیز مشاهده نماید اطمینان خاطر پیدا خواهد کرد و اعتماد آن به شما بسیار بیشتر خواهد شد و در نهایت مشتریان بسیار وفادار و دائمی خواهید داشت.

انتخاب یک لوگو مناسب و طراحی آن، طراحی و ایجاد یک وب سایت، استفاده از تگ لاین برای برند خود، تلخیل نمودن بازار و بررسی لحظه ای آن جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین آگاه شدن از موارد موجود در بازار، شناسایی مشتریان وفادار به مجموعه خود از دیگر عوامل موجود در استراتژی های برند هستند.

استراتژی‌ های ساخت برند


مفهوم برند‌سازی و برندینگ چیست ؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 13 خرداد, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن