نرخ پرش سایت چیست؟ + راهکار کاهش بانس ریت
27 مهر, 1402 توسط
نرخ پرش سایت چیست؟ + راهکار کاهش بانس ریت
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

نرخ پرش یا بانس ریت یک امر بسیار نا امید کننده ای است که می تواند برای یک سایت و مدیران یک کسب و کار رخ دهد، چرا که هیچ کسب و کاری از ورود یک کاربر و خروج سریع آن به منافعی نمی رسد و قطعا هیچگاه دوست ندارد چنین موضوعی نیز رخ دهد.

بسیاری از افراد اینگونه می اندیشند که این امر یعنی (افزایش نرخ پرش یا بانس ریت) یک رخداد بی تکرار و جبران‌ ناپذیری است و چنین چیزی به طور کامل بر روی سئو سایت تاثیرات بدی می گذارد. اما باید ببینیم که این موارد صحیح است و با بررسی های کامل به درستی این موارد را چک نماییم که چنین اظهار نظراتی به جا هستند یا خیر؟ در این بخش از مقاله علاوه بر موارد گفته شده به توضیح دقیق‌ تر بانس ریت و میزان اثر گذاری نرخ پرش در سئو می پردازیم.

نرخ پرش یا بانس ریت چیست؟

نرخ پرش را می توان یک مورد کلیدی از عملکرد (KPI) دانست که جهت تعریف سئو و همچنین دیگر عوامل سایت تعریف می گردد. باید اینگونه ذکر نمود که طبق آمار های موجود می‌توان به راحتی نرخ تبدیل سایت و دیگر KPI های تعریف شده را بهینه‌ سازی نماییم. اما باید از نظر دیگر نیز این مورد را بررسی نمود و آن این است که می توان این چنین اندیشید که هر چقدر شما با سعی و تلاش های خود در صدد نتیجه درخشان هستید اما به هیچ ترفندی نتوانسته اید به آن برسید و علاوه بر این نرخ پرش در سایت شما نیز بیشتر دیده می شود پس باید به دنبال یک راهکار جدید برای خود باشید تا از این عمل جلوگیری نمایید. حال به سراغ تعریف کلی از بانس ریت می رویم و همچنین به میزان اثر گذاری آن بر روی سئو نیز در ادامه می پردازیم.

اینگونه بهتر است ذکر نماییم که شما باید در نظر بگیرید که تعدادی از مخاطبان از روش های مختلفی در سایت شما حضور پیدا می کنند که تعدادی از آن ها که تعداد اندکی نیز نیست قبل از آنکه مطالب و عناوین شما را ببینید سایت شما را ترک می کنند این عمل همان بانس ریت یا نرخ پرش است. 

به این معنا که فرد پس از وارد شدن و مشاهده صفحه اولیه سایت به صفحات دیگر نرفته و به سرعت از سایت خارج می گردد.

به طور مثال در نظر می گیریم که تعدادی از افراد در سایت ما حضور پیدا می کنند که از این تعداد نصف کمتر آن ها به صفحات دیگر رفته و از آن ها دیدن می کنند و مابقی قبل از رفتن به آن صفحات سایت را ترک نموده اند،  این آمار برای یک کسب و کار بسیار ناامید کننده و اذیت کننده  است.

نرخ پرش یا بانس ریت چیست؟

نکته مهم در خصوص پرش از سایت این مورد است که هنگامی که یک فرد به سایت شما ورود پیدا می کنند قبل از مشاهده صفحات دیگر و یا بعد از مشاهده هیچ امری انجام ندهد و فقط از مطالب دیدن کند باز هم از این امر از نظر گوگل نرخ پرش محسوب شده و این نرخ در خصوص سایت شما بیشتر می گردد.

بانس ریت مناسب چقدر است؟

حال باید به این مسئله رسیدگی نمود که بانس ریت مناسب چقدر است؟ به این معنا که ما متوجه این امر شویم که چند نفر از افراد پس از ورود و مشاهده صفحه اول خارج می شوند.

پیش از آنکه به سوال بالا پرداخته شود باید این نکته را که نکته بسیار ضروری نیز هست را ذکر نماییم؛ بانس ریت به موارد بسیاری بستگی دارد، شما باید کلیه امور لازم برای اینکه یک کاربر به راحتی از یک صفحه به صفحه دیگر بتواند وارد شود را فراهم نمایید. به طور معمول می توان گفت که سایت های فروشگاهی در مقایسه با  سایت‌ های محتوامحور، بانس ریت کمتری دارند.

این امر به این علت است که هنگامی که شما جهت انجام خرید محصولات خود به یک سایت می روید، ممکن است دیگر محصولات آن صفحه را نیز بررسی کرده و از آنجا خرید بیشتر داشته باشید. اما در سایت‌ های محتوا محور اینگونه نیست چرا کا هنگامی شما یک متن مورد نظر را مطالعه فرمودید از سایت بیرون می روید، پس با این حساب نمی توان در خصوص بانس ریت مناسب حرفی زد، اما طبق تجربه های کاری باید اینگونه گفت که  نرخ پرش 40 تا 50 درصدی برای یک سایت حالت نرمال دارد .

نحوه محاسبه بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

بهترین کاری که می توانید در خصوص محاسبه  بانس ریت انجام دهید موارد ذکر شده در متن زیر هستند،  باید بدانید که اثر گذار ترین مورد در این خصوص میزان تعامل کاربر است پس این گفته بدین معناست که زمانی یک فرد پس از ورود بدون تعاملی سایت را ترک نماید میزان پرش سایت شما بیشتر می گردد.

قبل از هرچیزی بهتر است به معنی واقعی تعامل گفته شده در متن بالا بپردازیم. تعامل یا Interaction در اصل به معنای این است که شما با مطالب منتشر شده توانسته باشید یک فرد را متقاعد سازید تا کار های لازم برای موفقیت یک سایت را انجام دهد. در گوگل آنالیتیکس به‌ شکل کلی می توان سه نوع تعامل را نام برد که مهم ترین موارد نیز هستند؛ 

بازدید صفحات: بدون هیچ تردیدی در زمان بازید قرار گرفتن یک صفحه باید بدانید که کاربر به دیگر صفحات هیچ تمایلی نشان نداده است و می بایست برای انجام تعامل آن را جزو بانس ریت قرار داد. اما در صورتی که مشاهده گردد یک کاربر چند Pageviews دارد، باید به این مهم رسید که نرخ پرش ما با وجود آن افزایشی ندارد.

نحوه محاسبه بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

وقایع: در خصوص رفتار هایی که یک کاربر بعد از ورود خود در سایت دارد می گوید.

تراکنش: این امر همانند بازدید کردن افراد از سایر صفحه ها است، به این علت که فرد پس از انجام خرید های خود برای ثبت آن ها به مراحل پایانی می رسد در این لحظات پرشی رخ نمی دهد و این امر نیز موجب کاهش بانس ریت می شود.

در صورتی که فرد هیچ یک از رفتار های بالا را انجام نداده باشد و بدون هیچ اقدامی سایت را ببندد و دیگر حضور پیدا نکند می بایست با کمک فرمول زیر بانس ریت محاسبه گردد:

(Bounce Rate = Bounces / Total Visitors x100)

این یک مورد راحت و مناسب برای انجام محاسبه افراد است.

تاثیر بانس ریت در سئو

بانس ریت یک عمل موثر محسوب می گردد.  در این راستا باید گفت که اثرات نرخ پرش در خصوص سایت ها به آن میزان که در ذهن شما است منفی نیست. بسیاری از مردم اینگونه می اندیشند که هر چه بانس ریت با عدد کمتری در یک سایت دیده شود آن سایت موفق است اما این یک مورد بی پایه و اساس است و در اصل اینگونه نیست.

با توجه به آنکه در بررسی های لازم برای نرخ پرش صرفا فقط افرادی که از ورودی موتورهای جستجو حضور پیدا می کنند نباید باشند و این امر برای همه افراد است که در سایت حضور پیدا می نمایند پس نباید در انجام محاسبات برای نرخ پرش نیز حساس بود.

اما این توضیحات نباید موجب گمراهی شما گردد، به این علت که بانس ریت به شکل غیرمستقیم بر روی سئو تاثیر خود را نشان می دهد پس لازم است در این خصوص محتاط عمل نمود و در این خصوص نیز بررسی کرد که چرا کاربران بدون انجام هیچ تعاملی به سرعت از سایت خارج می‌ شوند و اگر در این بررسی ها به موارد نا مربوطی برخورد نمودید سریعا آن ها را رفع نمایید. می توان با ذکر یک مثال بیشتر به این مورد پرداخت: مثال، باید گفت که یک امر بسیار مهم در سئو سایت، سرعت سایت است. اگر شما در این مسئله با مشکل جدی روبرو هستید باید کاملا آن را رفع نمایید یعنی اگر کند بودن سرعت موجب ناراحتی و نرخ پرش بالا در سایت شما است باید هرچه سریع تر آن مشکل را حل نمایید.

آیا نرخ پرش بالا همیشه نشانه بدی است؟

در خصوص چنین سوالی نباید قاطع جواب داد در متن بالا به این مورد اشاره نمودیم که بانس ریت پایین در هر زمانی نشانه خوبی نیست در خصوص نرخ پرش نیز باید همین طور گفت که به شکل همیشگی نمی توان آن را نشانه خوب دانست.

دلیل های افزایش بانس ریت کدام اند؟

نوبت به این مورد رسید که به عوامل تاثیر گذار در بانس ریت برسیم و به طور کلی و کامل آن ها را در متن زیر عنوان نماییم. برای ذکر کامل تر این بحث لازم است تا یک راه کلی برای یک فردی که در سایت ما ظاهر می گردد در نظر بگیریم. از شروع باید بررسی نماییم که کدام عوامل بیشترین تاثیر برای ترک زودتر افراد از سایت هستند؟

سرعت نداشتن یک سایت

زمانی که جهت مطالعه یک متن مهم یا خرید یک محصول مورد نیاز یک سایت را برگزیده و به آن وارد می شوید اگر با یک سرعت ضعیف و آزار دهنده ای روبرو شوید که وقت شما می گیرد و باعث عصبانیت شما می گردد فورا آن صفحه را نصفه راه رها کرده و از خرید خود از آن سایت منصرف می شوید چرا که هیچ موردی  وحشتناک‌ تر و آزاردهنده‌ تر از کندی سایت نیست. پس برای حل این مسئله می بایست به سرعت دست به کار شده و با ترفند های لازم آن را حل کنید.

محتوای غیر کاربردی و غیر جذاب

با توجه به اینکه سایت شما با یک سرعت عالی همراه باشد اما یک متن پر محتوا و مناسب در آن منتشر نشود و مخاطب برای بررسی سوالات خود کل محتوا را بی ارزش بداند به سرعت سایت را ترک نموده و دیگر برای مطالب بعدی نیز وارد سایت نمی شود، پس به هر قیمتی مطالب بیهوده با محتوا های پوچ را منتشر نسازید علاوه بر آن در متن های خود علاوه بر رعایت کامل نکات در خصوص بهتر شدن محتوا باید از تصاویر مرتبط و جذاب استفاده نمایید تا اینگونه مخاطب جذب گردد.

مشکلات فنی و خطای 404

باید کلیه موارد را مورد بررسی قرار دهید حتی این مورد را که یک کاربر پس از ورود به سایت شما هیچ گاه نباید با خطای 404 روبرو گردد و قادر نباشد که صفحه مورد نظر خود را بیابد. چرا که ینگونه نیز فرد نا امید شده و صفحه سایت را ترک می کند.

اشتباه در خصوص انتخاب عنوان و توضیحات متا

این امر نیز یک مورد سردرگم و گیج کننده برای افراد وارد سایت است که آن ها را از این مسئله اذیت می کند و در نتیجه با روبرو شدن با این امر فرد بلافاصله صفحه سایت را ترک می کند‌.

لینک‌ سازی اشتباه و بیش از اندازه

افرادی هستند که اینگونه می انیشند برای انجام بهبود سئو سایت باید لینک سازی نمایند و مدام این کار را تکرار می کنند تا یک فرد برای اینکه یک موضوع را مطالعه نماید از چند صفحه دیدن نماید این مورد برای همیشه درست نیست و مخاطب پس از ورود به صفحات بعدی انگیزه خود را برای مطالعه و دیدن صفحات دیگر از دست می دهد و همین مسئله موجب خروج سریع او از سایت می شود.

روش‌ های کاهش بانس ریت یا کاهش نرخ پرش در یک سایت کدامند؟

  1. افزایش سرعت سایت و بهینه‌ سازی صفحات
  2. بهینه‌ سازی رابط کاربری و تجربه کاربری
  3. تولید محتوای با رعایت اصول و منتشر ساختن یک محتوای جذاب و کاربردی
  4. لینک سازی به شکل اصولی و صحیح
  5. انتخاب درست عنوان و توضیحات متا
  6. برطرف ساختن مشکلات فنی و کاهش خطای 404
  7. بهینه‌ سازی قسمت جستجو جهت دسترسی راحت‌ تر

مخاطب گرامی از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگذاریم.

دلیل های افزایش بانس ریت کدام اند؟


نرخ پرش سایت چیست؟ + راهکار کاهش بانس ریت
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 27 مهر, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن