بازاریابی چریکی چیست؟ گوریلا مارکتینگ در ایران
9 بهمن, 1402 توسط
بازاریابی چریکی چیست؟ گوریلا مارکتینگ در ایران
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

بازاریابی چریکی چیست و چه نمونه موفقی از گوریلا مارکتینگ در ایران انجام شده است؟  شاید برای شما هم جالب باشد که مجسمه ای به بزرگی گوریل می تواند هر فردی را غافلگیر کند در اینجا شما می توانید استراتژی بازاریابی چریکی را ببینید در اینجا برند سعی می کند با روشی غیر متعارف توجه کاربران را جلب کند و ذهن آن ها را درگیر سازد.

بازاریابی چریکی چیست؟ 

در بازاریابی چریکی یا همان بازاریابی پارتیزانی برند با روش غیر متعارف وارد زندگی کاربران خواهد شد و باعث تاثیر گذاشتن در تصمیم ما می شود. روش های غیر متعارفی که قبلا شبیه به آن وجود نداشته و باعث می شود کاربر شوکه شود ولی در این روش تنها چیزی که نیاز دارید امتحان کردن چیزی متفاوت و در عین حال وفادار بودن به هویت برند است.

بازاریابی پارتیزانی چطور عمل می کند؟ 

در بازاریابی پارتیزانی برند با ایده ای که دارد آن را آماده کرده و منتظر عکس العمل مخاطبان می ماند ولی نکته قابل توجه این است که مخاطبان اصلا منتظر دریافت هیچ سفارشی نبودند و همین باعث غافلگیری آن ها می شود و از آن ها برای برند یک مروج می سازد.

مروجین چیست؟ 

منظور از مروجین همان افرادی هستند که ایده برای آن ها جذاب بوده و دوست دارند آن را با اطرافیان خود به اشتراک بگذارند و این باعث شناخته شدن برند می شود و می توان از این راه برند رایگان به کاربران بسیاری دسترسی پیدا کند. کلید بازاریابی چریکی ارتباط با احساسات مصرف کننده است لذا هرچند ممکن است که ایده برند گران قیمت باشد ولی اگر هوشمندانه رفتار کرد برای رسانه ای شدن نیاز به هزینه مجدد نیست زیرا کاربر داوطلب است که این کار را انجام دهد به همین دلیل تبلیغات پارتیزانی کم هزینه تر از روش های تبلیغات دیگر است. این را نیز به یاد داشته باشید که تبلیغات پارتیزانی در مکان های عمومی انجام می شود و در تعامل با کاربران بسیاری قرار می گیرد پس در بازارهای خلوت نمی توان از این تبلیغ استفاده کرد زیرا جای مناسبی نیست لذا انتخاب زمان و مکان مناسب عنصر کلیدی گوریلا مارکتینگ است.

انواع گوریلا مارکتینگ در ایران

گوریلا مارکتینگ در ایران انواع مختلفی دارد که شما می توانید بسته به شرایط محیطی، هویت برند، وضعیت رقابت، میزان بودجه و...در بسته بندی های مختلف قرار می گیرد که به 4 نوع رایج آن اشاره خواهیم کرد.

  • بازاریابی چریکی محیطی؛ 

  • محیط محبوب ترین شکل گوریلا مارکتینگ است که تعریف بسیار ساده ای نیز دارد شما ابتدا یک تصویر جذاب را در مکان و زمانی که افراد منتظر دیدار آن نیستند قرار بدهید که این اتفاق باید غافلگیر کننده باشد تا نظر افراد را به خود جلب کند. لذا این نوع تبلیغ از نوع خارجی و داخلی متفاوت هستند. گوریلا مارکتینگ در ایران در فضای باز جاهای شلوغ انجام می شود مانند اینکه یک المان بزرگ از یک شی را در شهر یا خیابان نصب کنید ولی این نوع بازاریابی در فضای داخلی مثال در دانشگاه ها یا...هم انجام می شود که در فضای داخلی هم نظر افراد را به خود جلب می کند و باعث می شود در ذهن مردم ماندگار شود.

کمین کردن؛ 

این نوع تبلیغ روشی پرریسک است به عنوان مثال شرکت ایرنسل حامی مسابقه والیبال است حالا رایتل فورا تصمیم می گیرد به نفرات یکم تا چهارم مسابقه جایزه بدهید به همین عجیبی. یا رویدادی که با حمایت برندی دیگری در حال برگذاری است بسیار هزینه کرده طرح داده حالا تصور کنید برند شما بدون اجازه و فورا در آن رویداد وارد عمل شود و با این غافلگیری ذهن افراد را به خود درگیر کند که به احتمال زیاد در ذهن مردم ماندگار خواهد شد.

معرفی گوریلا مارکتینگ در ایران

تعاملی؛ 

در این روش گوریلا مارکتینگ در ایران شما موقعیتی را برای کاربران خود اینجا می کنید تا با برند شما ارتباط بگیرد هدف این کمپین ایجاد ارتباط نزدیک شرکت شما با مشتریان تان است. شما می توانید حمایت مالی نیز از شرکتی داشته باشید فقط این نکته را به یاد داشته باشید اگر قرار است حمایت مالی کنید باید کارهای خلاقانه و جذاب انجام دهید نه فقط یک حامی مالی خشک و خالی باشید. فرق این نوع تبلیغ با سایر تبلیغ ها این است که شما با مردم تعامل و ارتباط دارید.

مخفیانه و پنهانی؛

شما در این روش برای آگاهی از برند شرکت خود می توانید برای مصرف کننده به روشی پنهان و ظریف تبلیغ انجام دهید به طوری که مصرف کننده متوجه نشود با یک ترفند بازاریابی روبرو است.

  • چرا باید به فکر چیدن استراتژی گوریلا مارکتینگ باشیم؟ 

  • زیرا بازاریابی چریکی روشی خلاقانه و جدید است که در موفقیت کسب و کار شما نقش مهمی را می تواند داشته باشد دلیل دیگر نیز این است که شما نیاز نیست در این نوع تبلیغ هزینه زیادی را انجام دهید در عوض به خلاقیت و دانش کافی نیاز دارید این نوع تبلیغ به دلیل غافلگیر بودن بیشتر از بقیه تبلیغ ها می تواند در یاد بماند این را نیز به یاد داشته باشید که تبلیغ موفق می تواند بدون هیچ هزینه ی اضافی تا مدت زمان بسیاری در فضای مجازی دیده شود و نام برند شرکت را به کاربران یادآوری کند. هدف بازاریابی پارتیزانی این است که شما می توانید مشتریان زیادی را جذب کنید و فروش خود را افزایش دهید حتی مشتریان قدیمی خود را نیز به خرید مجدد تشویق کنید.

دلایلی که گوریلا مارکتینگ در ایران را برای کسب و کار مفید می دانیم چیست؟

  1. صرفه جویی در هزینه برای انجام تبلیغ؛
  2. دیده شدن تبلیغ در فضای مجازی بدون هزینه اضافه؛ 
  3. ماندگار شدن و به یاد ماندن برند در ذهن مخاطب؛
  4. مناسب بودن برای انواع مختلف کسب و کارها؛
  5. 5 نمونه از بازاریابی چریکی در ایران 

1. تبلیغات ورنل؛ در این نوع تبلیغ شما ابتدا باید به سراغ هدف شرکت از تبلیغ بروید به عنوان مثال شرکت پرسیل برای معرفی برند خود قصد داشت در طول زمان اجرا تبلیغ بتواند در مکالمات مردم عامیانه جای خود را باز کند لذا یکی از ایده های خلاقانه برای شرکت این بود که نمادی از نرمی و لطافت برای شرکت ایجاد شود به واسطه سفیران برند در فضای مجازی هم تبلیغ شود. حال به طراحی این نماد متحرک رسیدیم ابتدا این دو نماد در دو کامیون حمل شود که مدل بزرگ از محصول نرم کننده در اتاقک کامیون نقش بسته باشد این نماد در طول چند روز از شهرهای بزرگ ایران عبور کند وظیفه تبلیغ آن نیز به عهده سفیران برند بود.

2. خوشحالی سرایت می کنید؛ شرکت رایتل با دو رقیب بزرگ ایرانسل و همراه اول روبرو بود که برای تبلیغ برند خود از اینترنت پرسرعت به دنبال تقویت جایگاه خود استفاده کرد که به این نوع کمپین بازاریابی چریکی گویند.

3. امسال، سال اوج گرفتن است...(بانک ملت)؛ این پیام تبلیغ بانک ملت برای انگیزه دادن به مخاطبان خود در سال 1398 بود هماهنگی این تبلیغ با تبلیغات محیطی، رادیویی و آنلاین بانک ملت باعث شد که اثر بخشی و قدرت نفوذ بیشتری پیدا کند.

4. ادامه آهنگ را بخوان (رایتل)؛ این نوع تبلیغ نیز یک اجرای دقیق و تاثیرگذار برای مخاطب بود برای همراهی کردن مخاطب از تجربه های مشترکی مانند آهنگ برای تبلیغ خود محتوا ایجاد کنیم و مخاطبان را غافلگیر کنیم لذا این نوع تبلیغ کم هزینه و تاثیر گذار نیز است. 

5. ناکجا میری؟ (اسنپ) این جمله برای تبلیغ اسنپ بوده که ابتدا مسافر همیشه مقصد خود را مشخص می کند که مخاطب با انجام فعالیت هایی که در هر دوره برای او تعیین می شود و شانس حضور در یک سفر را کسب می کند.

معایب بازاریابی پارتیزانی؛ 

اگر شما در بازاریابی پارتیزانی به خوبی برنامه هایتان را اجرا نکنید امکان شکست وجود دارد و باعث می شود نتیجه معکوس بگیرید. هرچند می دانید که بازاریابی پارتیزانی می تواند تاثیر خوبی در ذهن مخاطب بگذارد ولی ممکن است شرایطی هم به وجود بیاید که باعث شود تمام زحمات شما از بین برود و تمام هزینه ای که برای این تبلیغ کرده اید از دست بدهید پس به یاد داشته باشید که هیچ تضمینی برای موفقیت این نوع بازاریابی وجود ندارد. در بازاریابی مواردی نیز وجود دارد که ایده های برای تبلیغ ارائه می شود ولی به دلیل ریسک بالا احتمال رد شدن تبلیغ توسط مدیران وجود دارد. شما در طراحی استراتژی باید مراقب باشید که برند و تبلیغ شرکت باهم مطابقت داشته باشد زیرا اگر این تطابق به درستی رعایت نشود کمپین شما به خوبی اجرا نمی شود و شکست می خورد.

آیا بازاریابی چریکی برای کسب و کار ما مناسب است؟ 

اگر شما راه بازگشت سرمایه را در نظر گرفته اید احتمالا آماده راه اندازی کمپین بازاریابی چریکی هستید‌. این نوع بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک بسیار مناسب است زیرا آن ها می توانند از این راه نه تنها نام برند خود را سر زبان ها بیندازند بلکه می توانند به عنوان یک برند خلاق وارد بازار شوند و برای افزایش آگاهی از برند خود از این استراتژی بهره ببرند. لذا برای کسب و کارهای بزرگ نیز این نوع تبلیغ مناسب است زیرا در سال های اخیر سعی کرده اند با اجرای کمپین های مختلف به اهداف خود دست پیدا کنند. پس برای شروع ابتدا شما باید مخاطب هدف خود را کامل بشناسید و اهداف روشنی برای کمپین های خود ایجاد کنید و فرصت های ایجاد کنید که بتوانید مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهید. به یاد داشته باشید که گوریلا مارکتینگ می تواند با کمترین هزینه شما و مشتریان را بهم وصل کند.

انواع گوریلا مارکتینگ در ایران


بازاریابی چریکی چیست؟ گوریلا مارکتینگ در ایران
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 9 بهمن, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن