چگونه برند خود را بسازیم ؟
3 بهمن, 1402 توسط
چگونه برند خود را بسازیم ؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

برند چیست و چگونه برند خود را بسازیم ؟ شما نیز این موارد را بسیار شنیده اید که کسی اظهار نظر نموده و گفته است که یک کسب و کار برند است یا بسیار مشهور و پر طرفدار است. اما بنظر شما چنین افکاری صحیح است که فقط ما کسب و کاری را برند بدانیم که معروف هستند یا شهرت دارند؟ در ادامه با ما همراه شوید تا به طور کلی به جواب سوال خود و ریز نکات مهم در این خصوص برسید.

چگونه برند خود را بسازیم ؟

ابتدا پیش از توضیح اینکه چگونه برند خود را بسازیم به تعریف برند یا نام تجاری پرداخته و این مسئله را به طور کامل برای شما می گشایم، در ابتدای سخن باید بگوییم که افکار بالا به طور کامل درست نیست چرا که یک برند تمام دارایی و پر اهمیت ترین و با ارزش‌ ترین داشته یک  کسب و کار است. از همین رو باید گفت که تعریف برند دیدگاه‌ های متفاوتی از جنبه‌ های متنوع همانند: نگرش اقتصادی، تجاری، هویتی و… دارد.

اما به بیان واضح تر باید گفت که برند همان روشی است که نام یک کمپانی، کسب و کار، سازمان و... را در ذهن ها ماندگار نگاه می دارد. در اصل باید بگوییم که هر فردی که با یک برند تاکنون مداخله داشته است این نکات را می داند که برند هر مجموعه درک شدن آن مجموعه توسط دیگر افراد است. برند هر مجموعه همانطور که بالاتر نیز عنوان نمودیم دارایی یک کسب و کار بوده و بالاتر از هر چیزی برای آن کسب و کار است. پس صرفا نباید آن را یک نام و یا یک نشان دانست و برعکس می بایست آن را احساس قابل تشخیص از یک کالا یا یک مجموعه بدانیم.

برند ها در یاد و خاطره افراد باید ماندگار شوند تا همیشه در بازار حضور داشته باشند هر چقدر تعداد علاقه مندان برند شما بیشتر بوده موفق تر خواهید بود پس محبوبیت در بین مشتریان یک نکته مهم برای ادامه دادن است. تعامل زیاد نسبت به دیگر افراد در خصوص برند ها میان کارمندان، سهام‌ داران، مدیران مجموعه ها و همچنین مشتریان خاص هر مجموعه دیده می شود. باید بدانید که در حال حاضر هر فردی برند را به یک شکل معنا می کند تعدادی نیز بر این باورند که برند به معنای نام تجاری است و آن ها به این دلیل به این امر اعتقاد دارند که می گویند برند هر مجموعه بیشتر در ذهن افراد مانده و افراد از آن برند به عنوان اسم و نشان آن مجموعه یاد می کنند ما نیز در این خصوص می گوییم که برند یعنی درک دیگران از ما.

چگونه برند خود را بسازیم ؟

معرفی کردن عنصرهای یک برند

در متن بالا به این موضوع بسیار تاکید نمودیم که برند یعنی همان درک شدن دیگران از ما و از این رو ممکن است هر فرد طبق تجربه و شناختی که نسبت به یک برند از عوامل مختلف پیدا کرده است آن برند را درک کند. در این بابت بهتر است بدانید که برند با توجه به شرایط مختلفی که برای هر فرد ایجاد شده و هر یک به گونه ای برندها را می شناسند تنها به یک نام تجاری مختص نیست و عنصر های گوناگونی دارد که در متن زیر به طور کامل آن ها را شرح داده ایم؛

حوزه برند: 

Brand Compass این عنصر در اصل به انجام یک خلاصه کلی و همچنین جمع آوری موارد اصلی و مهم از محیط پیرامون پرداخته و کلیه این موارد را برای ما آشکار می سازد. در این عنصر می توان در خصوص اموری که در فاز استراتژی همانند تحقیقات و تثبیت موقعیت برند هستند فکر کرد که خود این قسمت نیز از ۵ بهش متفاوت و مهم؛ هدف نهایی، چشم‌ انداز، مأموریت، ارزش‌ ها و هدف های استراتژیک در زمان کوتاه ساخته شده است.

فرهنگ سازمانی: 

فرهنگ یک مجموعه یا سازمان در اصل یک قسمت بسیار مهم از آن مجموعه بوده و با این بخش در واقع یک مجموعه می تواند رو به جلو پیشرفت کرده و یا برعکس با اجرا نادرست و فرهنگ‌ نا به جا یک مجموعه پسرفت و سقوط نماید. بهتر است بدانید که فرهنگ سازمانی یک مورد بسیار حیاتی و پر اهمیتی نسبت به هر چیز دیگری است و یک فرهنگ قوی نتیجه مستقیم بر روی ارزش‌ های اصلی برند می گذارد.

شخصیت: 

این بخش در عنصر های برند در اصل به قسمت هایی نظیر: افکار، احساسات و الگوهای رفتاری پرداخته و به گونه ای آن ها را شکل می دهد و وجود این بخش برای یک برند بسیار مهم و اجرا آن یک امر ضروری است چرا که شخصیت برند را می توان از آن پیگیری نمود.

معماری: 

معماری کامل برای یک برند نیز یک بخش حساس است که باید فکر و وقت بسیاری برای این قسمت صرف گردد چرا که شما با توجه به برند خود و همچنین با توجه به اطلاعات کامل در خصوص هر مورد باید از طیف رنگ ها، نماد ها و سایر موارد مربوط در این قسمت استفاده نمایید که علاوه بر شکل ظاهری یک انتخاب هوشمندانه نیز انجام داده باشید.

نام تجاری و تگ لاین: 

نام یک برند اولین و مهمترین مورد موجود است که یک فرد با آن روبرو می شور پس باید یک نام با معنی و هوشمندانه ای انتخاب کرد و برای انتخاب این مورد بسیار لازم است تحقیق شده و با توجه به نوع کار و حوزه خود یک نام مرتبط و درخور برگزینید لازم است تا تمام سعی و تلاش خود را در انتخاب این امر به کار گرفته تا در بازار و بین رقبا متمایز بوده و با آن نام بدرخشید.

هویت: 

لازم است تا بدانید که این مورد نیز یک چیزی بالاتر از یک نشان تجاری است چرا که با هویت یک برند می توان کلیه موارد در پشت پرده و عوامل موجود در اطراف را به صورت عمیق شناخت.

لحن و پیام: 

جهت ارتباط گیری با هر فرد یا مجموعه ای شما باید از یک لحن و پیامی استفاده نمایید پس رکن اول ارتباط گیری و تعامل اگر لحن و پیام است باید ارزش و میزان اهمیت آن برای شما آشکار شده باشد. هرگز فراموش نکنید که لحن و پیام دو گزینه مهم برای نمایش دادن شخصیت و تعهد و نمایان گر هدف های شما هستند و این نکته را از ذهنتان خارج نکنید که لحن و پیام در دنیا جهت ارتباط گیری با افراد خصوصا در اولین برخورد بسیار مهم شمرده شده است پس بهتر است بسیار بر روی این گزینه تاکید کرده و با یک پیام متفاوت و مرتبط با برند و مجموعه خود و همچنین لحنی دلنشین که مورد سلیقه اکثر افراد جامعه است در انتقال پیام ها استفاده نمود. در این خصوص بسیار بی اندیشید که پیام برند موجب انسانی‌ سازی آن می‌ گردد و می تواند کاری کند تا شما به آسانی در بازار جا افتاده و محبوب شوید. نکته قابل توجه در این قسمت این است که هرگز فراموش نکنید در هر موقعیت و هر جایی باید لحن برند شما حفظ گردد.

معرفی کردن عنصرهای یک برند

وب‌ سایت: 

در حال حاضر که کل دنیا درگیر استفاده از فضاهای مجازی و همچنین استفاده از وبسایت ها هستند این مورد نیز برای پیشرفت برند ما یک قسمت مهم است و برای موفقیت در استفاده از این مرحله باید به طور اصولی و با ریز نکات موجود در آن پیش رفت. شما با ساخت یک وب سایت عالی و مناسب در خور مجموعه و برند خود می توانید فعالیت های مناسب و متمایزی انجام داده تا اینگونه به پیشرفت و محبوبیت خود در بازار کمک نمایید. همانطور که می دانید استفاده از این فضاها و در دسترس بودن اکثر افراد جامعه از این فضاها بسیار آسان و فراگیر است پس چرا نباید ما برای پیشرفت بیشتر خود از آن ها استفاده نکنیم؟

انواع برند چیست؟

پس از آن که کلیه عناصر لازم در خصوص اینکه چگونه برند خود را بسازیم شناختید و عوامل تاثیر گذار در بازار و متمایز ساختن ما با سایر رقبای خود را مطالعه نمودید بهتر است به این عنوان بپردازیم که آیا  برند می‌ تواند متنوع باشد. در متن زیر موارد مرتبط در این خصوص را بخوانید:

  1. شخصی
  2. خدماتی
  3. سازمانی
  4. تجاری یا محصولات
  5. گروهی
  6. رویداد
  7. خصوصی
  8. رسانه‌ای
  9. مجازی (دیجیتال)
  10. سرمایه‌ گذاری
  11. سازمان‌ های مردم نهاد
  12. عمومی
  13. سلبریتی
  14. ملی
  15. عمل‌ گرا
  16. مولف
  17. جهانی
  18. لوکس

اهمیت برند در بازاریابی و تبلیغات

هنگامی که فرآیندهای لازم و مخصوص درباره بازاریابی و تبلیغات خود را می خواهید به اجرا در آورید در اصل شما قدم مهمی برای ارتباط گیری و تعامل با مشتریان هستید و می خواهید با مشتریان هدف خود ارتباط لازم را برقرار سازید. هرچند که در موارد بالا به این مهم تاکید داشتیم که درک و شناخت یک مخاطب هدف از مجموعه تا چه حد ارزشمند و مهم است پس باید از این رو به بهتر بودن در به اجرا درآوردن موارد بازاریابی تلاش نمود و هرگز نباید اهمیت برند در بازاریابی و تبلیغات را بی اهمیت شمرد و به آن توجه ای نکرد. در متن زیر موارد مهم بودن برند در بازاریابی و تبلیغات را مطالعه نمایید:

  1. جذب کردن مشتریانی که به پیشرفت شما کمک بسیاری می کنند
  2. تاثیر گذاری بیشتر در قسمت اجرایی برنامه‌ بازاریابی
  3. جلب اعتماد مشتریان هدف
  4. برقرار ساختن یک ارتباط مناسب و در خور با مشتریان
  5. افزایش فروش
  6. پیشنهاد قیمت بیشتر
  7. ارتقای ارزش‌ های کسب و کار
  8. یکپارچه‌ سازی نمودن در بین هویت برند، مشتریان، سهام داران و…
  9. اثر بخشی بسیار بر روی درک مخاطبان نسبت به مجموعه و برند خود
  10. وفادار ساختن مشتریان
  11. امکان توسعه کسب و کار
  12. کمک کردن به بقای کسب و کار

اهمیت برند در بازاریابی و تبلیغات

برند سازی چیست؟

تعریف برند سازی به این معنا است که شما درک بهتری از شرکت یا سازمان خود داشته باشید که اگر این درک را به درستی بتوانید پیاده سازی کنید لذا این را به یاد داشته باشید که درک مشتریان این نیست که از وجود آن ها بیرون میاید زیرا درک آن ها باعث دیکته شدن رفتار می شود که این دلیل بسیار مهمی بشمار می رود براساس تحقیقاتی که انجام شده و در بسیاری از مواقع که ما تصور می کنیم که همه چیز تحت کنترل است ولی در واقع اینطور نیست گاهی ما رفتار های را که انجام می دهیم تحت تاثیر محرک هایی قرار می گیرد که کاملا ناخود آگاه است پس باید این را بدانید که درک افراد از برند شما تعامل و رفتار آن ها با کسب و کار را مشخص می کند. و این نکته را نیز به یاد داشته باشید که برند سازی با برندینگ متفاوت است زیرا شما در برند سازی مشغول ساخت برند شرکت خود و آگاهی از برند خود را افزایش دهید ولی در برندینگ شما کارهایی را انجام می دهید که باعث خلق ارزش برای مخاطبان و درک درست او از کسب و کار شود که امروزه از همان کلمه برند سازی استفاده می شود.

مهم ترین عناصر برند سازی

نکات بسیار مهمی برای برند سازی وجود دارد که شما باید با عناصر آن به خوبی آشنا شوید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن برند خود را بسازید.

1. هدف؛ مهم ترین اصلی که شما باید در نظر داشته باشید هدف و قصد شما از یک برند قوی است پس به یاد داشته باشید برند هایی موفق هستند که به چیزهای فراتر از فروش کسب و کار خود فکر کنند.

2.انسجام و یکپارچگی؛ یک برند می بایست المان های مشخص و مختلفی برای خود داشته باشد تا بتواند در ذهن کاربران تصویری ماندگار ایجاد کند پس باید انسجام بین این المان ها را به خوبی در نظر بگیرید.

3. برقراری ارتباط؛ شما باید به فکر یک ارتباط عمیق و کاربردی با کاربران خود باشید زیرا این ارتباط باعث می شود تا شما امیدوار به خرید از برند خود باشید پس درک دیگران از شما باعث دیکته شدن رفتار آن ها می شود و این مسئله باعث اصلی ترین تصمیم برای خرید است.

4. توجه کارمندان؛ این را نیز به یاد داشته باشید که شما باید علاوه بر مشتریان به کارکنان شرکت خود نیز توجه ویژه ای داشته باشید زیرا کارمندان تان نیز بخش مهمی از برندینگ شما را تشکیل می دهند و اینکه آن ها می توانند هر یک به تنهایی نماینده برند شما باشند لذا شما باید بتوانید از کارمندان خود نماینده ای قوی برای برندتان بسازید.

مزیت های برند سازی 

مهم ترین هدفی که برای کسب و کار نیاز است و هیچ وقت متوقف نمی شود برند سازی است لذا برند سازی چه مزایایی دارد که باعث شده تا این حد ضروری بشمار رود. حال مزیت های برند سازی را در متن زیر بازگو خواهیم کرد.

1. افزایش آگاهی از برند؛ شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که مهم ترین مزایایی برند سازی افزایش آگاهی از برند است زیرا باعث می شود کاربران بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند.

2.افزایش فروش مشتریان؛ هرچه تعداد افرادی که با برند شما آشنا می شوند افزایش داشته باشد درک بهتری نیز خواهند داشت که این کار باعث می شود مخاطبان به برند شما اعتماد داشته باشند و به شما کمک می کند تا مشتریان بیشتری جذب کنید. 

3. افزایش اعتبار؛ هر چه برند ما اعتبار بیشتری داشته باشد باعث می شود افراد زیادی جذب برند ما شوند و تعداد مشتریان افزایش یابد می توان از کسب و کار شما به عنوان یک منبع موثق نام برد.

4. ارتقای ارزش کسب و کار؛ یکی از مهم ترین مزیت های برند سازی خوب این است که باعث می شود شما جایگاه بسیار خوبی در بازار پیدا کنید و  موجب می گردد ارتقای ارزش برند شما می شود.

5. رضایت و خوشحالی کارکنان؛ این امری بسیار طبیعی است که اگر کارکنان یک شرکت بدانند که مشغول برای یک برند سرشناس هستند و این امر باعث می شود راضی و خوشحال باشند.

چگونه یک برند قوی خلق کنیم؟

برای داشتن یک برند قوی شما باید 5 مرحله را به درستی پشت سر بگذارید.

هدف گذاری؛ یکی از مهم ترین عنصر برند سازی هدف است لذا این را نیز می دانیم که تمامی شرکت های برای کسب درآمد فعالیت می کنند اما این هدف نهایی نیست و باید اهداف قوی تری داشته باشید و ببینید برای چه شروع کرده اید؟ یا به کجا می خواهید برسید؟ و یا می توانید باعث رضایت دیگر مشتریان شوید؟ و...

ارزش های پیشنهادی و مزایای رقابتی؛ حال شما باید تلاش کنید تا متوجه شوید چه ویژگی های باعث می شود که برند شما از بقیه متمایزتر باشد و چطور در ذهن کاربران حک شود و برند شما را متفاوت تر از رقبا ببینند حال باید بدانید ارزش پیشنهادی برند شما برای کاربران چیست و چرا با بقیه ی برند ها فرق دارید.

شناسایی مشتریان هدف؛ شما باید در مرحله اول اطلاعات دموگرافی از کاربران خود داشته باشید ولی این را نیز بدانید که این اطلاعات به این سادگی نیست زیرا این اطلاعات باید بسیار عمیق تر باشد چرا که مردم با رفتار ها و احساسات خود تصمیم می گیرند.

ساختن شخصیت برند؛ حال در اینجا باید برند خود را یک انسان بی نقص در نظر بگیرید و تمام مسائلی که در مورد این فرد وجود دارد را به درستی توضیح دهید و سعی کنید در کسب و کار خود نیز افزایش دهید.

ثابت قدم بودن؛ باید همیشه سعی کنید تا در کنار ارزش های اساسی خود روی تصاویر، استایل و کارهای که قصد انجام آن را دارید قابل شناسایی باشید و از خودتان یک هویت قوی بسازید و همیشه ثابت قدم بمانید ولی به یاد داشته باشید که در این مسیر انعطاف پذیری لازم را نیز کسب کنید.

نتیجه گیری؛ داشتن یک برند قوی بسیار می تواند شما را در موفقیت کسب و کارتان کمک کند که این امری بسیار ضروری بشمار می رود لذا شما باید تلاش کنید تا مسائلی که به برند سازی قوی کمک می کند به درستی پیاده کنید و این را به یاد داشته باشید که برند تنها یک نام تجاری نیست بلکه بیشتر از یک نام یا لوگو است پس باید کارهایی انجام دهید که باعث درک بهتر برای دیگران باشد و باعث افزایش کسب و کار خود شوید.

چگونه یک برند قوی خلق کنیم؟

چگونه برند خود را بسازیم ؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 3 بهمن, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن