برای معرفی کسب و کار خود چگونه تبلیغ کنیم؟
10 تیر, 1402 توسط
برای معرفی کسب و کار خود چگونه تبلیغ کنیم؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

تبلیغات همیشه و در هر لحظه ای بوده و از قدیم تا کنون برای کلیه مشاغل و کسب و کار های کوچک و بزرگ مفید واقع شده است و این امر نیز همانند دیگر موارد در دنیای امروز مورد تغییر و تحول های زیادی قرار گرفته است و در عرصه‌ های مختلف، تغییرات فراوانی داشته است. روش‌ های تبلیغ فراوانی جهت پیشرفت و جذب مشتری برای کسب و کار های کوچک و بزرگ وجود دارد که این مورد را می توان با توجه به نوع و مقیاس کسب و کار ها مشخص کرد و متناسب با هر شغلی تبلیغات خود را آغاز نمود. باید این نکته را هرگز از خاطرتان نبرید که هر فردی با انتخاب روش های مناسب و اصولی تبلیغ می تواند تا چه حد کسب و کار خود را رونق دهد و برای کسب و کار خود گام بلندی به سمت موفقیت بردارد اما به شرط آنکه در این مسیر انرژی و زمان بیشتری بگذارید.

چگونه تبلیغ کنیم؟ سوال بسیار مهمی که در ذهن کسب و کار های مختلف نقش بسته است و می خواهند به این مهم دست یابند تا میزان فروش محصولات خود و بازده خدمات خود را افزایش دهند این است که چگونه تبلیغ کنیم؟ در حال حاضر کسب و کار های فراوانی هستند که به سبک سنتی و قدیمی برای افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر به این مهم می پردازند که چگونه تبلیغ کنیم؟ تا بهترین روش‌ های تبلیغاتی را شناسایی نموده و توانایی این امر را داشته باشیم که از این راه و روش ها، فروش خود را بیشتر نماییم. از طرفی دیگر امروزه بازار های فروش و ارائه خدمات، پر شده است از محصولات متفاوت و کسب و کار های ارائه دهنده خدمات که در دنیای کسب و کار رقابت های شدیدی با دیگر مجموعه ها دارند. پس باید بگوییم اینکه چگونه به این سوال پاسخ دهیم بسیار مهم است (چگونه تبلیغ کنیم؟). جهت رسیدن به اطلاعات بیشتر در این حوزه و آشنایی با انواع مختلف روش‌ های تبلیغاتی، تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

چگونه تبلیغ کنیم؟

پیش از هر چیزی بهتر است این مورد را بیان نماییم که افراد مختلف و صاحبان کسب و کار های مختلف اکثرا سؤالاتی را نظیر اینکه به چگونه تبلیغ کنیم؟، روش‌ های مناسب تبلیغ برای جذب مشتری کدامند، به چه صورت در فضای مجازی یا اینستاگرام تبلیغ کنیم، چگونه محصولات خود را تبلیغ نماییم، چگونه تبلیغات موفق و اثر بخشی داشته باشیم، چگونه تبلیغات پر بازدهی داشته باشیم، چگونه کالای خود را تبلیغ کنیم و غیره را از خود و تیم تبلیغاتی خود می‌ پرسند. موضوع تبلیغات یک موضوع مهم و حیاتی برای هر کسب و کار است، اینگونه بگوییم که در دنیای امروزی اگر کسب و کاری را راه اندازی نمودید و آن را تبلیغ نکردید به صورت حتم و با احتمال ۹۹ درصد در ابتدای کار به بن بست می خورید پس این بحث یکی از موثر ترین و مهم‌ ترین بحث‌ های است که هر یک از افراد جامعه با نوع دیدی که دارد و از طریق تجربه شخصی خود، آن را تفسیر کند. 

چگونه تبلیغ کنیم؟

این مورد در حالی است که در خصوص مسئله تبلیغات، می بایست کلیه دیدگاه ها و سلیقه های شخصی هر فرد کنار گذاشته شود و این مسئله را از نگاه مردم و اقشار مختلف جامعه دید و بر طبق همان دیدگاه تبلیغات خود را آماده ساخت، چرا که اگر بخواهیم تنها از نگاه و منظر خود به این مسئله بنگریم، به طور حتم به نتیجه دلخواه خود در این مورد نمی رسیم. همچنین با توجه به عوامل ذکر شده بهتر است این مورد را نیز بیان نماییم که در مسئله تبلیغات، بیشتر صاحبان کسب و کار ها برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از روش های که از اطرافیان شنیده اند، استفاده می کنند. اما این یک مورد اشتباه و نامناسبی است چرا که در هر کسب و کاری می بایست مطابق با نوع کسب و کار تبلیغات صورت گیرد. به همین دلیل روش­ ها و راهکار های تبلیغاتی، بسیار متنوع است و نمی‌ توان آن را به یک نوع خاص محدود کرد. در ادامه نیز کلیه موارد و روش‌ های مختلف تبلیغاتی و توضیح آن ها را ذکر نموده ایم.

انواع تبلیغات

تبلیغات، پیغامی که به مخاطب خود منتقل می‌ سازید تا توجه او را به محصول و یا خدمات ارائه شده توسط کسب و کار خود جلب کنید. در اصل تبلیغات محصولات، نوعی فراخوان عمومی می‌ باشد که مردم بازدید کننده را به طوری مجبور می‌ کند تا محصول معرفی شده را خریداری کرده و یا از خدمات ارائه شده استفاده نمایند. در ادامه موضوع به ‌تفصیل انواع روش‌ های مختلف تبلیغاتی را بررسی می‌کنیم:

انواع تبلیغات چاپی و پوستر ها

 پوستر ها، مجله­ ها، بروشور ها، روزنامه­ ها، کارت پستال­ ها، بولتن­ ها، همه و همه از مواردی هستند که یه صورت تبلیغات چاپی نام گرفته و اینگونه استفاده می شوند این موارد از گذشته تا به حال به طور فراوانی مورد استفاده کسب ‌وکار های گوناگون قرار گرفته‌ اند. نحوه طراحی و تبلیغ پوستر ها و محصولات چاپی همواره دستخوش تغییراتی قرار می‌ گیرد و این امر از خیلی سال های قبل تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است و امروزه بسیاری از کسب و کار های کوچک نظیر کسب و کارهای: سوپر مارکت‌ های محله ای و شرکت‌ های ارائه‌ دهنده خدمات محله ای از این نوع تبلیغات استفاده می‌ کنند. این نوع از تبلیغات همچنان در بعضی از موارد، بسیار مهم و موثر نسبت به دیگر روش‌ های تبلیغاتی دیده شده است.

انواع تبلیغات

انواع تبلیغات رادیویی و تلویزیونی

همه افراد به طور تقریبی و همه گیر با تنوع های  مختلف آگهی­ های بازرگانی که در تلویزیون پخش می­ گردد، آشنایی دارند. ویدئو های کوتاه شده و موثر که در بین برنامه­ های پر مخاطب و یا کانال ها با بازدید کنندگان بسیار پخش می گردد و همواره بسیاری از مردم را به خرید محصولات مجاب می­ کنند. آگهی­ های رادیویی نیز همواره به صورت صوتی و گفتاری بوده و در میان آهنگ­ ها و دیگر برنامه­ های رادیویی پخش می­ شوند. این نوع از تبلیغات برای کسب ‌و کار های محلی بسیار مناسب است.

بیلبورد ها و تبلیغات حمل و نقل عمومی

 این نوع از تبلیغات در اصل یک نوع تبلیغات چاپی در مقیاس بسیار بزرگ­تر محسوب می گردد

اما این امر با توجه به تفاوت‌ های اندازه، شکل، طراحی، مقیاس و هزینه آگهی که با تبلیغات چاپی دارند، بسیار اثر گذارتر از دیگر روش­ های تبلیغاتی چاپی هستند.

انواع تبلیغات محیطی

بیشتر افرادی که درو بر ما هستند از این نوع تبلیغات برای کسب و کار های خود استفاده می کنند و ما نیز به مراتب این موارد را مشاهده می­ کنیم. این تبلیغات در بسیاری از موارد می­ تواند بسیار اثر بخش باشد و موجب این گردد که دیگران به خرید از کالاها و یا استفاده از خدمات ما ترغیب شوند. با توجه به اینکه افراد به‌ شکل  روزانه، مواد و محصولات مختلف را برای مصرف روزانه خود انتخاب می­ کنند، استفاده از تبلیغات محیطی با استفاده از این محصولات بسیار مفید است.

تبلیغات تلفنی

یک مورد مهم و جا افتاده که رایج‌ ترین نوع تبلیغات مستقیم نیز است که هر شرکت و کسب و کاری توانایی این را دارد که آن را انجام دهد و با استفاده از این روش محصولات و خدمات خود را به مشتریان نیز معرفی نماید، این روش بازاریابی تلفنی است. که می توان با استفاده از این نوع تبلیغات در راستای آشنایی بیشتر مردم با محصولات و کسب و کار های ما خصوصا کسب و کار هایی که نوپا هستند اثر بخشی فوق العاده ایجاد نمود و اینگونه باعث معروفیت بیشتر برند مورد نظر گردید. این روش از تبلیغات همچنین بیشتر برای کلیه شرکت‌ ها و کسب و کار های نامی و بزرگ‌ قدیمی‌ نیز می‌ تواند بسیار مناسب باشد و با توجه به این روش باعث افزایش اعتبار هر چه بیشتر در میان آن ها گردد. در اصل می‌ توان گفت که این روش از تبلیغات بیشتر برای کسب و کار های بزرگ و کوچک در زمینه های مختلف دیده شده است پس برای کلیه کسب و کار ها مناسب و قابل اجرا است. یک مورد مهم و قابل ذکر که باید در این روش رعایت گردد مزاحمت ایجاد نکردن در این نوع روش تبلیغاتی است و این مسئله برای مخاطبان بسیار آزار دهنده است پس باید این مورد را جدی گرفت و در قبال این امر یک فکر اساسی نمود تا مخاطب هیچ نوع اذیتی در این روش نبیند. بهتر است این امر را نیز شرح دهیم که افرادی نیز وجود دارند که در مقابل تعاریف و تبلیغاتی که بازاریابان تلفنی انجام می‌ دهند، مقاومت می‌ کنند و احساس خوبی به این نوع از تبلیغات ندارند.  

تبلیغات به‌ صورت آنلاین

 با توجه به آمار و اطلاعات موجود در خصوص این مورد در منابع مختلف، بیش از چهار میلیارد نفر در دنیا به اینترنت دسترسی دارند و تعداد این افراد 30 درصد نسبت به سال 2005 افزایش پیدا کرده است. منظور از این مورد استفاده بی وقفه و زیاد از اینترنت توسط مردم است. اگر شما در تبلیغات آنلاین و تبلیغ کسب و کار اینترنتی به طور فعال، فعالیت خود ادامه نداده اید باید اینگونه بی اندیشید که شما در یکی از بزرگ‌ ترین میدان های نبرد، حضور ندارید. بستر اینترنت یک مورد مهم در دیده شدن هر کسب و کاری است چرا که با حضور بسیاری از افراد جامعه در اینترنت می توان به نیمی از مخاطبان، کسب و کار خود را معرفی نمود و از این طریق افراد بسیاری را جذب مجموعه خود نمود. تبلیغات آنلاین را دست کم نگیرید و از آن ها برای موفقیت خود نهایت استفاده را ببرید. تبلیغات پولی موتور های جستجو، تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی، آگهی‌ های نیتیو و یا همسان‌ سازی شده با محتوا و تبلیغات بنری از جمله مهم­ ترین انواع تبلیغات آنلاین می باشد.

تبلیغات به‌ صورت آنلاین

نحوه ایجاد استراتژی یا پلن تبلیغاتی

جهت دست یابی و رسیدن به موفقیت باید برنامه­ های منظم و تدوین شده ای داشته باشیم. برنامه‌ ای که برای ما آشکار سازد که:

  • در چه مسیری هستیم؟
  • چه زمانی به مقصد خواهیم رسید؟
  • چه کارهایی باید انجام دهیم؟
  • چه هزینه­ هایی باید بپردازیم؟
  • چه مشکلاتی پیش روی ماست؟

و غیره

مارکتینگ پلن، به برنامه‌ ای گویند که برای توضیح دادن این مسائل استفاده می گردد. با استفاده از مارکتینگ پلن که نام دیگر آن پلن تبلیغاتی است، می‌ توان با یک بودجه مناسب، هزینه و هدف افراد و سازمان‌ ها یک برنامه‌ ریزی منظم و مرتب تدوین نمود که به افراد و سازمان‌ ها این امکان را داد تا روش‌ های تبلیغاتی مناسب و موثر در زمینه کسب و کار خود را شناسایی کرده و جهت رسیدن به هدف از آن ها بکار گیرند. میزان موفقیت مارکتینگ پلن نیزبه این مورد وابسته است که اطلاعاتی در هنگام طراحی مارکتینگ پلن از آن ها استفاده می­ کنیم. در اصل مارکتینگ پلن در مواردی به شکل اثر گذار ظاهر می گردد و در راستای موفقیت آن عمل کرد که اطلاعات اولیه دقیق‌ تر و جزئی‌ تر باشد.

جهت انجام معرفی کالا ها یا خدمات خود باید چه کاری کنیم؟

طی کردن مسیر با تبلیغات اصولی به شکل متناسب و موثر ما را در راه رسیدن به موفقیت کمک می کند این گام­ ها باید به طور دقیق و به شکل مرحله به مرحله انجام گیرد تا اینگونه باعث گردد تا برای محصولات مخاطب بیشتری جذب نماییم . در ادامه به شناخت این گام ها می پردازیم.

برای تبلیغات موثر اندازه کسب ‌و کارتان را در نظر بگیرید.

برای درک بهتر این موضوع، یک سوپر مارکت کوچک محلی و یک کارخانه بزرگ صنایع غذایی و صنایع لبنی را در نظر بگیرید. هر دو این مثال ها نوعی کسب‌ و کار محسوب می شوند؛ اما اندازه و مقیاس‌ و سبک هر یک از آن ها نیز با دیگری متفاوت است. هنگامی‌ که یک سوپر مارکت کوچک محلی، بخواهد تبلیغ کسب و کار خود را انجام دهد، باید افرادی که در آن محله و یا نزدیکی محله مورد نظر ساکن هستند را در نظر گیرد اما در مقابل می بایست برای مشاغلی نظیر یک کارخانه بزرگ صنایع غذایی و یا صنایع لبنی در هنگام تبلیغات، از کلیه افراد جامعه یعنی افراد ساکن در کل کشور را در نظر گرفت. پس برای انتخاب بهترین و موثرترین روش تبلیغاتی برای افزایش مشتری، در همان ابتدا می بایست با توجه به اندازه و مناسب بودن کسب و کار ها پیش رفت و این موارد را متناسب با تبلیغات در کسب و کار خود شروع کرد تا به نتیجه مطلوب دست یافت. توجه نکردن به این موارد که موارد کوجکی نیز نیستند موجب این مسئله می شود که تبلیغات کسب و کار مربوطه به دست گروه مخاطب هدف نرسد و تبلیغات کار ساز صورت نگیرد. ضمن آنکه اندازه کسب‌ و کار، نقش تعیین کننده ای در میزان هزینه تبلیغات خواهد داشت.

مشتریان خود را بشناسید.

شناخت خصوصیات کلی نظیر خصوصیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مشتریان یک مورد مهم در تبلیغات است و این امر در اصل تبلیغات و نتیجه گیری از آن بسیار موثر است. برای انتخاب بهترین روش برای جذب و افزایش تعداد مشتریان خود، حتماً لازم است که مشتریان خود را بشناسید با خلق و خو و سلیقه های آن ها آشنا شوید کلیه موارد اعم از نظرات، نیاز ها سن و جنسیت آن ها را در کار خود دخیل نمایید و از این امر اطمینان حاصل کنید که یک مورد مهم در جذب و راضی نگه داشتن افرا  همین مسائل است و به جرات می توان گفت این فاکتور ها در به کار بردن روش‌ های مختلف تبلیغاتی و انتخاب اهداف تبلیغاتی نقش به‌ سزایی دارد.

صرف هزینه

بسیاری از صاحبین کسب و کار ها معتقدند که جهت افزایش و جذب مشتری نیازی به صرف هزینه نیست و می توان بدون انجام هیچ نوع  هزینه ای به سمت موفقیت های بزرگ گام برداشت و کسب و کار خود را اینگونه پیش برد. اما باید بگوییم که متاسفانه این اعتقاد به هیچ وجه صحیح نیست و یک امر پوچ و بی‌ پایه و اساس است. نکته مهمی که در این رابطه قابل ذکر است، این مورد است که هر کسب و کاری برای رسیدن به موفقیت باید در ابتدا هزینه‌ ای برای تبلیغات خود صرف نماید. در حال حاضر استفاده از تبلیغات روش‌ های خلاقانه بیش از پیش موثر است. به عنوان مثال امروزه استفاده از روش‌ های تبلیغات مجازی بسیار بهتر از نصب بنر و تابلو های تبلیغاتی در جاده‌ ها و خیابان‌ ها است.

برجسته کردن یک مزیت خاص

 در اکثر تبلیغاتی که به شکل روزانه در تلویزیون ها مشاهده می‌ نماییم، یکی از مهم‌ ترین مزیت‌ های محصول را برجسته کرده و محصول مورد نظر را تبلیغ می‌ کنند. بعضی از مشاغل مربوطه در این خصوص می خواهند با ارزان بودن محصولات خود آن محصول را برجسته کرده و از این طریق تبلیغ کنند. بعضی دیگر نیز با برجسته کردن برخی از خصوصیت های مربوط به سلامت و بهداشت محصول، توجه مصرف‌ کنندگان و بینندگان تبلیغاتی را به خود جلب کنند. سایر موارد نیز با توجه به نوع  کیفیت محصول آن مورد را برجسته کرده و تبلیغات خود را با محوریت آن انجام می‌ دهند.

شناخت کامل داشتن از مشتریان خود و داشتن آگاهی از سلیقه ها و نظرات آن ها و علاقه آن ها موجب می‌ گردد تا بسیاری از کسب و کار ها در ارتقای شغلی خود و همچنین انتخاب روش‌ های مناسب تبلیغاتی، بهتر عمل نمایند. چرا که برای بعضی از افراد، کیفیت و نوع محصول بسیار اهمیت دارد؛ در حالی‌ که برای بعضی از مشتریان فقط قیمت محصول مهم است.

در شبکه‌های اجتماعی چگونه تبلیغ کنیم؟

امروزه تعداد زیادی از افراد جامعه با این مورد به خوبی آشنایی دارند. شبکه اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی است که برای شروع تبلیغات، تنها کافی است که یک پیج برای شرکت یا فروشگاه یا کسب و کار خود راه‌اندازی کرده و تبلیغات خود را در صفحه و پیج مربوطه قرار داده و از این طریق مشتری جذب کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ که به بازاریابی توسط افراد تأثیر گذار گفته می‌شود، دومین راه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است که امروزه در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت رایج شده است. در این روش تبلیغاتی، چهره‌های مردمی مانند هنرمندان، ورزشکاران، چهره‌های مشهور وغیره که در بین مردم محبوب هستند و مردم هر حرکت آنها را دنبال می‌کنند، محصول ‌مورد نظر را تبلیغ کرده و به معرفی آن محصول می‌پردازند. تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغاتی حال حاضر می‌باشد که علاوه بر افزایش مشتری، باعث افزایش اعتبار صفحه و شبکه اجتماعی شما خواهد شد. تبلیغات در پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر روش‌های خاص خود را دارند و برای تبلیغات در این شبکه‌ها باید تخصص کافی داشت.

اصول مهم در تبلیغ کردن

در صورت استفاده درست از اصول و تکنیک‌های تبلیغاتی، تبلیغات می‌تواند به مانند یک معجزه عمل کند. از جمله مهم‌ترین اصول تبلیغاتی عبارت‌اند از:

توسل به احساسات

 توسل به احساسات افراد جامعه و مشتریان یکی از روش‌های بسیار مناسب برای افزایش خریداران محصولات می­باشد.

ایجاد حس مثبت با خرید محصول و یا استفاده از خدمات

 هنگامی که مشتریان با احساس رضایت و خوشحالی کالای شما را خریداری می‌کنند، احتمالاً حس خوبی در آنها ایجاد شده و خواهان تکرار این حس خواهند شد و به یکی از مشتریان وفادار شما تبدیل می‌شوند.

داستان سرایی برای یک برند خاص

 داستان سرایی برای یک برند خاص مخصوصاً با حضور یک سوپر استار یا فرد مهم، می‌تواند بازدهی بسیار بالایی برای محصول و برند مورد نظر داشته باشد.

در شبکه‌های اجتماعی چگونه تبلیغ کنیم؟


برای معرفی کسب و کار خود چگونه تبلیغ کنیم؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 10 تیر, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن