اینفوگرافیگ چیست؟ چگونه اینفوگرافیک بسازیم ؟
7 اسفند, 1402 توسط
اینفوگرافیگ چیست؟ چگونه اینفوگرافیک بسازیم ؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است


اینفوگرافیک چیست و چگونه اینفوگرافیک بسازیم ؟ در ابتدا قصد داریم به شما اینفوگرافیک را توضیح دهیم و در ادامه به نحوه طراحی اینفوگرافیک بپردازیم. در اصل اینفوگرافیک از دو کلمه تشکیل شده است این دو کلمه Information و Graphic است هر کدام به تنهایی معنی خاص خود را دارد اما معنی این دو کلمه کنار هم یعنی نمایش گرافیکی اطلاعات و داده ها. لذا این را نیز بدانید که اینفوگرافیک برای نمایش دسته بندی شده، حجم زیادی از اطلاعات پیچیده به صورت تصویری، مقایسه ای و...همراه با المان های گرافیکی به کار می روند. اینفوگرافیک ها به ما کمک می کند تا خیلی راحت و سریع بتوانیم حجم بسیاری از اطلاعات از جمله اهداف اطلاع رسانی، آموزشی، نقشه و...را در اختیار کاربران خود قرار دهیم.

انواع اینفوگرافیک؛

حال بعد از تعریف معنای اینفوگرافیک بهتر است با انواع اینفوگرافیک نیز آشنا شویم زیرا انواع ایتفوگرافیک به ما کمک می کند تا متوجه شویم هنگام طراحی بهتر است از چه مدل هایی می توانیم استفاده کنیم. لذا به چند نمونه مهم انواع اینفوگرافیک ها در ادامه متن می پردازیم؛

ایستا؛ برای همه ما حدس این مدل بسیار راحت است زیرا همانطور که از اسم آن پیداست همه اطلاعات لازمه به صورت ثابت در آن درج شده و در یک نگاه کلی شما همه چیز را می توانید ببینید.

پویا؛ نام دیگر مدل پویا در اینفوگرافیک داینامیک است که در این مدل همه اطلاعات و داده ها به صورت انیمیشنی و متحرک به شما نمایش داده می شود.

تعاملی؛ دسته بعدی در اینفوگرافیک مدل تعاملی یا اینتراکتیو است که در این مدل مخاطب شما می تواند با اختیار خود در فضای وب هر زمان که خواست از آن استفاده کند.

فیزیکی؛ شاید برای همه ما باعث تعجب باشد ولی اینفوگرافیک فیزیکی نیز داریم در این مدل تمام اطلاعات اهداف مورد نظر ما در قالب یک ماکت یا نمونه سه بعدی نمایش داده می شود که شما می توانید از آن استفاده کنید.

اینفوگرافیگ چیست؟ چگونه اینفوگرافیک بسازیم ؟

کاربرد اینفوگرافیک؛ اینفوگرافیک ها می توانند تمامی اطلاعات و داده هایی که نیاز داریم را هم به صورت بصری و گرافیکی و طبقه بندی شده در اختیار کاربران خود قرار دهید لذا اینفوگرافیک ها با توجه به ماهیت و اهمیت خود می توانند بسیار برای ما کاربرد های متنوعی داشته باشند پس اینجاست که طراحی اینفوگرافیک خیلی می تواند به کار ما بیاید. شما می توانید به طور کلی در بسیاری از موارد هم چون ارائه رزومه و سابقه کار، اطلاع رسانی، تبلیغات، ارائه و معرفی، موضوعات آموزشی و...از انواع اینفوگرافیک ها استفاده کنید که به شما در این موارد می تواند کمک شایانی کند.

طراحی اینفوگرافیک ها از مزیت های بسیاری برخوردار هستند که همین موضوع نیز باعث شده  تا محبوبیت زیادی نیز داشته باشند به مهم ترین مزایای اینفوگرافیک ها در ادامه متن اشاره می کنیم.

مزایای ساخت اینفوگرافیک؛

  1. ارائه دادن آمار جذاب و بی نقص به صورت دسته بندی شده
  2. داده های سخت و پیچیده را به صورت کاملا گویا ساده سازی می کند 
  3. به اشتراک گذاری سریع و وایرال شدن اینفوگرافیک ها
  4. به دلیل برخوردار بودن اطلاعات ارزشمند و مهم اینفوگرافیک ها بسیار ماندگار هستند
  5. جذب مخاطبان بیشتر و افزایش آگاهی از برند 
  6. در مکان های مختلف قابلیت جاسازی و انتقال ساده را نیز دارند 
  7. صرفه جویی کردن در زمان و هزینه برای نمایش اطلاعات با حجم بسیار زیاد 

مزایای ساخت اینفوگرافیک؛

مولفه های بصری اینفوگرافیک 

همانطور که می دانید در طراحی اینفوگرافیک ها ما با المان های بصری بسیار سروکار داریم لذا باید اطلاعات خود را به صورت تصویری در اختیار کاربران خود قرار دهیم پس باید ببینیم چه مولفه های در طراحی به کار ما می آید.

اهمیت رنگ؛

مهم ترین بخش هر اینفوگرافیک رنگ است که شما باید در انتخاب رنگ خود بسیار دقت کنید زیرا اگر  رنگ ‌درستی را در طراحی اینفوگرافیک خود انتخاب کنید باعث می شود متن و طرح شما خوانا تر و زیباتر باشد قطعا باعث می شود مخاطبان بیشتری نیز جذب کنید لذا دقت کنید رنگ درست باعث ایجاد تضاد و تمایز می شود تا تمام جزئیات به خوبی نمایش داده شوند. پس باید تلاش کنید تا به درستی از رنگ های مختلف در کنار هم استفاده کنید.

نوع فونت؛

اگر شما بهترین رنگ و بهترین متن را انتخاب کرده باشید زیباترین طرح را نیز زده باشید اما فونت مناسب انتخاب نکنید باعث می شود تمام زحماتی که کشیده اید از بین برود و متن و طرح شما زشت و ناخوانا باشد. پس سعی کنید بهترین فونت و به روزترین فونت مربوط به متن خود را انتخاب کنید تا بتوانید نظر مخاطبان زیادی را جلب کنید.

استفاده از تصاویر؛

لازم به ذکر است این را نیز بدانید که اینفوگرافیک بدون تصویر جذابیت و زیبایی خود را از دست می دهد. فرقی نمی کند شما تصویر کارتونی انتخاب کنید یا تصویرسازی به صورت واقعی اما مهم این است که هنگام انتخاب تصاویر باید دقت کنید که با طرح کلی و اطلاعات موجود در آن مطابقت داشته باشد تا جلوه زیبایی به طرح شما داده شود باعث جذب مخاطبان بیشتر شوید.

آیکن های جذاب؛

اگر شما قصد این را دارید که بتوانید محتوای خود را به خوبی دسته بندی و با ایجاد تنوع باعث شوید نگاه کاربران را به بخش های که موردنظر شما است جلب کنید بهتر است به دنبال آیکن های جذاب بروید تا بتوانید خیلی سریع و راحت منظورتان را به کاربران متوجه کنید با اینکار شما می توانید در ذهن مخاطب خود ماندگار شوید.

چگونه اینفوگرافیک بسازیم ؟

برای اینکه بدانید چگونه اینفوگرافیک بسازیم باید مراحل مختلف طراحی اینفوگرافیک‌ را به خوبی بشناسید با ما در ادامه همراه باشید.

1. انتخاب موضوع و هدف؛

اولین قدمی که شما باید بردارید انتخاب موضوع اینفوگرافی و هدف از طراحی آن را مشخص کنید و بدانید که قرار است چه پیامی را به کاربران خود برسانید لذا شما باید تلاش کنید تا طرحی درست انتخاب کنید و هدف تان نیز به صورتی باشد که محتوای شما همیشه سبز و بدون تاریخ انقضا باشد.

2. دسته بندی اطلاعات؛

شما باید سعی کنید اطلاعات خود را به درستی دسته بندی کنید و بدانید که قرار است اطلاعات به دست آمده خود را در کدام بخش ها قرار دهید و کجا درج شوند که طراح اینفوگرافیک شما دچار مشکل نشود لذا باید تمام اطلاعات مختلف را به صورت موضوعی و دسته بندی شده همراه با آمار داشته باشید تا بتوانید اطلاعات کاربردی و مهم در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. 

3. مشخص کردن ابزار و طراحی؛

برای اینکه بتوانید یک طراحی بی نقص و زیبا داشته باشید باید به دنبال یک طراح اینفوگرافیک حرفه ای باشید ولی اگر این کار برای شما مقدور نبود می توانید به دنبال ابزارهای رایگانی چون Infogram، Canva، piktochart و Venngage بروید و طرح اینفوگرافی خود را آماده کنید.

اینفوگرافیک در طراحی سایت و سئو؛

این نکته را نیز بدانید طراحی اینفوگرافیک شما می تواند در طراحی سایت و سئو نیز تاثیر گذار باشد پس کاری کنید که نه تنها یک سایت جذاب و بی نقص داشته باشید بلکه بتوانید سایت خود را بهینه تر کنید لذا موارد زیر باعث می شود تا شما اینفوگرافیک و طراحی سایت و سئو موثری نیز داشته باشید.

  • اطلاع رسانی دقیق و افزایش Awareness
  • جذابیت ظاهری و درگیر نمودن ذهن کاربران
  • اضافه نمودن دکمه به اشتراک گذاری و کال تو اکشن 
  • امکان استفاده نمودن از ابزار بازاریابی و تبلیغات
  • دریافت ترافیک وروردی و وایرال شدن محتوا
  • وفا دار سازی کاربران

نتیجه گیری؛

بهتر است این نکته را به یاد داشته باشید که اینفوگرافیک به معنای نمایش گرافیکی است و حجم زیادی از اطلاعات شما را به صورت دسته بندی شده که طراحی آن با هدف اطلاع رسانی، ارائه گزارش، بیان کردن نکات آموزشی، ارائه دادن محتوای مقایسه ای، بازاریابی و تبلیغات و...انجام می شود که شما می توانید از چهار مدل ایستا، پویا، تعاملی و فیزیکی استفاده کنید و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. لذا شما با طرح اینفوگرافیک می توانید مخاطبان زیادی را جذب کنید و به اهداف مورد نظر خود برسید.

همچنین لازم است بدانید که اینفوگرافیک ها با توجه به ماهیت و اهمیت خود می توانند کاربردهای بسیاری برای ما داشته باشند که می توانیم در موضوعات مختلف از آن ها استفاده کنیم درضمن استفاده از اینفوگرافیک باعث می شود ما در هزینه های خود صرفه جویی کنیم و در ذهن مخاطبان خود ماندگار شویم‌.

اینفوگرافیک در طراحی سایت و سئو؛


اینفوگرافیگ چیست؟ چگونه اینفوگرافیک بسازیم ؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 7 اسفند, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن