چند روش فوق العاده برای افزایش فروش رستوران ها !
23 اردیبهشت, 1402 توسط
چند روش فوق العاده برای افزایش فروش رستوران ها !
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

قبل از ارائه راهکار افزایش فروش رستوران ها به بیان توضیحاتی می پردازیم. با توجه به اینکه بسیاری از مردم تصور می کنند که مدیریت نمودن یک رستوران کار راحت و ساده ای است باید بگوییم که این یک تصور اشتباه است و پیش بردن یک رستوران و مدیریت نمودن آن یک امر پیچیده و سختی است. بسیاری از افراد در رستوران‌ ها، کافه‌ ها و فست‌ فود ها با یک محیط عالی و آرامش بخش روبرو می شوند و از آن محیط و همچنین غذا های خوشمزه آن‌ نهایت استفاده را می برند اما تا کنون به این موضوع اندیشیده اید که نگهداری از این محیط، حفظ کیفیت غذا و بالا بردن فروش به چه میزان می تواند سخت و دشوار باشد، این امور نیاز به یک گروه با تجربه و پرتلاش دارد. امروزه با توجه به اینکه تنوع رستوران ها و کافه ها روز به روز بیشتر می شود برای این که هر یک از رستوران ها کار خود را حفظ نموده و در بازار پر از تلاطم زنده بمانند باید ابتدا بتوانند خود را در یک حالت متعادل حفظ نموده و سپس مشتریان خود را بیشتر کنند. افزایش فروش در رستوران به این معناست که حاشیه سود بالا رفته و مشتریان جدید بیشتر شده و همچنین مبلغ چک ها نیز افزایش می یابد.

افزایش فروش رستوران ها چطور اتفاق می افتد؟

رایج ترین موردی که در خصوص افزایش فروش رستوران ها می توان عنوان نمود این است که: فروش بالا، استرس هزینه ها و همچنین مواد خریداری شده غذایی برای یک رستوران را از روی دوش صاحبان و کارکنان رستوران بر می‌دارد. و دیگر نیازی به تعدیل کارکنان و یا جمع شدن یک کسب و کار نیست به خصوص در همین چند سال اخیر که تمامی کشور ها درگیر کووید 19 بودند، در کشور ما نیز رستوران‌ ها، کافه‌ ها و اغذیه‌ فروشی‌ ها و... بسیار از نظر مشتری افت نموده و بعضی‌ از آن‌ ها حتی مجبور به تعطیلی شده اند. اما با این امر تغییر های بهتر و مناسبی نیز رخ داده است. در این سال ها شاهد نمایان شدن مسیر های فروش با تغییرات بسیار بوده ایم و اگر رستورانی با این تغییرات پیش نرود ممکن است آرام آرام رو به تعطیلی رفته و به طور کامل این کسب و کار ها تعطیل گردند. با توجه به بررسی های کامل در نظرسنجی ‎‌ها و تحقیقات اینگونه باید اندیشید که استرس و فشار اقتصادی یک مورد از دلایل اصلی شکست و تعطیلی  کسب‌ کار های رستورانی است.

راهکار های افزایش فروش رستوران ها

راهکار های افزایش فروش رستوران ها

استفاده از تبلیغات پیامکی

در حال حاضر ممکن است شما نیز با این مورد روبرو شده باشید که رستوران‌ ها در هنگام دریافت نمودن سفارشات، شماره موبایل مشتریان را از آن ها می گیرند. این امر بیشتر در این جهت است که بتوان برای کاربران پیامک های بازاریابی را ارسال نمود. در این شیوه رستوران ها در زمان ها و مناسبت های  گوناگون به مشتریان خود پیام ارسال می کنند. هدف کلی برای ارسال این پیام ها یک مورد است: که آن مورد این است که مشتریان رستوران را از یاد نبرند. اما محتوای پیامک ها را باید در هر بار تغییر داد و بر اساس موارد زیر پیامک ها را ارسال نمود:

پیامک ها می توانند از مواردی نظیر ارائه کد تخفیف، اطلاع‌ رسانی منوی جدید، اطلاع‌ رسانی شعبه‌ های تازه تاسیس رستوران، غذای رایگان به مناسبت تولد مشتری و… باشند محتوای لازمه هر یک از این موارد نیز باید قابل بررسی و به روش مناسبی باشد. توجه نمایید که ارسال نمودن پیامک های بسیار به صورت هرروزه برای مشتری ممکن است خسته کننده و اذیت کننده به نظر برسد و مشتریان را کلافه کند و یک نتیجه عکس دهد یعنی به جای افزایش فروش رستوران، باعث شود که فرد به کل بی‌ خیال برگشتن به آن رستوران شود. پس بهتر است این موارد را نیز دقت نمایید.

داشتن باشگاه مشتریان

یک روش قدیمی اما پر اهمیت افزایش فروش رستوران ها، وفادار نگاه داشتن مشتریانی که سابقه بسیاری در مدیریت کسب‎ و کار دارد. با وجود باشگاه مشتریان و نرم افزار CRM رستوران می توان یک فرد را برای مجموعه خود حفظ نمود و روز به روز به تعداد آن نیز افزود چرا که باشگاه مشتریان حس خوشایندی به مشتری منتقل می سازد و به صورتی آن را به عنوان یک مشتری خاص جلوه می دهد اما این مورد نیز بهتر است در نظر گرفته شود که طراحی باشگاه مشتریان را می بایست با مشورت یک کارشناس مارکتینگ انجام  داد. اعضای این باشگاه باید مشتریانی باشند که خرید بسیاری از رستوران شما دارند و امتیازاتی به آنان تعلق گیرد که به دیگر مشتریان تعلق ندارد این امتیازات می تواند به شرح زیر باشد: ده درصد تخفیف بر روی کلیه خرید های مشتری در یک بازه زمانی کوتاه، ارسال رایگان سفارشات، امتحان نمودن منوی جدی پیش از مشتریان دیگر، آفر پیش‌غذا و…

داشتن باشگاه مشتریان

نظر سنجی از مشتریان برای بهبود کیفیت

این امر کمک بزرگی در افزایش فروش رستوران ها و مدیریت رستوران و یافتن نقاط ضعف و قوت می کند پس بهتر است از مشتریان خود این نظر سنجی را داشته باشید تا آن ها اعلام دارند که در چه مواردی ضعیف یا عالی بوده اید این نظر سنجی را می توان به شکل حضوری، تلفنی و یا بررسی در کامنت های شبکه های مجازی یافت. بسیار مهم است که شما از مشتریانتان بخواهید تا نظرشان را به شما بگویند چرا که این امر علاوه بر منتقل ساختن حس خوب به آن ها در اعلام نظرات باعث مدیریت بهتر مجموعه و یافتن نقاط ضعف می شود

حضور در شبکه های اجتماعی

شبکه‌ های اجتماعی همانند یک ویترین برای هر کسب‌ و کاری به خصوص امروزه که بسیاری از امور در این شبکه ها پیش می روند هستند، پس بهتر است که هرگز فرصت حضور در این ویترین را از دست ندهید. با نمایش تصاویر و ویدیو های جذاب در این شبکه ها و اعلام نمودن آف های مختلف در منو رستوران ها به مناسبت های جدید باعث افزایش مشتری و فروش بالا می شود.

بالا نگه داشتن کیفیت مواد غذایی

مشتریانی که تصمیم می‌ گیرند شما را در ذهن خود به عنوان یک رستوران عالی در رقم زدن تجربه اول خود نگه دارند مشتریانی هستند که از کیفیت و نوع برخورد شما راضی بوده اند کیفیت مواد غذایی برای هر فرد حرف اول را می زند در مقابل باید نوع مناسب این امر با یک قیمت عالی ارائه گردد تا فرد به طور کلی از مجموعه رضایت داشته و برای همیشه به عنوان یک مشتری وفادار به آنجا بیاید و به طور دهان به دهان نیز رستوران شما را در بین آشنایان خود نیز تبلیغ نماید

با بررسی نظر سنجی ها و همچنین پیگیری کلیه نظرات در خصوص یک مورد می توان بر روی آن مورد کار کرد و اینگونه به تغییرات مثبت نیز در مجموعه دست زد.

ارائه تخفیفات به مشتریان جدیدی که اولین خرید خود را انجام می دهند و یا افرادی که در باشگاه مشتریان عضو هستند: این مورد یعنی همان ارائه تخفیفات یکی از قدیمی‌ ترین و موثرترین روش‌ های افزایش فروش و جذب مشتری در صورت رضایت و تجربه آن ها است. این امر به صورت طولانی مدت وجود دارد که مشتریان کسب‌ و کار های مختلف، با در جریان قرار گرفتن از قیمت‌ های کاهش‌ یافته از خرید های بسیاری از آن ها می‌ کنند و این امر برای رستوران ها تیز می تواند یک مورد عالی باشد. هرچند تخفیفات باعث می شود که مشتری اشتیاق بیشتری برای خرید پیدا کند و یک امر مهم در جذب و فروش بالا محسوب می شود اما نباید این مورد به صورت همیشگی باشد بهتر است. برای افزایش فروش رستوران ها، به مناسبت ‎های مختلف تخفیفات را اعلام دارید: به طور مثال اولین خرید یک مشتری، به مناسبت سال روز تولد او، در رویدادی خاص برای مشتریان عضو باشگاه و…

بالا نگه داشتن کیفیت مواد غذایی

تبلیغات بنری

بنر ها می‌ توانند در فضا های آنلاین، در مقابل دید مشتریان شما را قرار دهند. این امر بسیار اهمیت بخش است چرا که مشتریان تازه که از وجود شما هیچ اطلاعی نداشتند را نیز آگاه می سازد و هم اینکه به مشتریان قدیمی که از قبل با شما آشنایی دارند تیز یک یک تلنگر کوچک می‌ زند. لازم به ذکر است که باید طراحی کلیه بنر ها را می بایست به یک تصویر ساز یا گرافیست متخصص سپرد. این گفته به این دلیل است که بنر یک پلتفرم کاملا تصویری است و نگاه هر یک از مشتریان فقط در چند ثانیه به آن برخورد دارد.

داشتن منو الکترونیک برای نمایش بهتر تصاویر غذا

یک مورد دیگر که امروزه برای افزایش فروش رستوران ها می ‎کنند، این است که منوی الکترونیکی را جهت نمایش جزئیات کلی از هر غذایی در اختیار افراد قرار می دهند. این امر باعث می شود تا هر یک از موارد منو در مجموعه شما با اطلاعات کامل پیش چشم مشتری قرار گیرد و درصد سفارش ‎‌های اشتباه را کاهش دهد. منو الکترونیک باعث سفارشات سریع تر و ساده تر نیز می شود که این امر به این معناست که در فروش فروش رستوران و بالا رفتن تعداد مشتریان نیز کمک بسیاری خواهد شد.

محیط کاملا تمیز و به روز رستوران

یکی از مواردی است که باعث جذب و اطمینان خاطر بودن مشتریان می گردد و در رقابت با سایر گزینه ها این مورد می تواند شما را در بین رقبا بالا بکشاند مس بهتر است تا جایی که می توانید از یک فضای مدرن و شیک و همچنین تمیز و مرتب برای رستوران خود استفاده نمایید.

حضور در پلتفرم‌های فروش آنلاین

در سال های گذشته و بخصوص با شیوع بیماری کووید 19، اکثرا دور رستوران رفتن را خط کشیدند و به جایش در خانه، مشغول سفارش آنلاین غذا شدند. همین سبب پیشرفت پلتفرم‌های فروش آنلاین شد و البته بیشتر شدن فروش رستوران هایی که با این موج همراه شده بودند! در نخستین فرصت در مورد شرایط حضور در این فروشگاه ها، درصد شراکت در فروش و… تحقیق کنید و واردشان شوید. تعدادی از مشتریان دوست دارند که غذای رستوران شما را بخورند، اما امکان یا حوصله حضور فیزیکی در محیط رستوران را ندارند. با این کار، به آن ها هم غذا می رسانید و باعث می شوید به دنبال بقیه گزینه‎ها نروند.

امکان ارسال غذا به بیرون از رستوران

همان‎طور که گفتیم، تعداد زیادی از افراد به دنبال غذای با کیفیت و خوشمزه هستند اما نمی‎‌خواهند از خانه بیرون بیایند. در بعضی از شهرهای بزرگ و در نقاطی که ادارات و شرکت ها زیاد هستند، رستوران ‎های سالن‌ دار کمتر و کمتر می‎شوند و تعداد کترینگ ‎ها با سرعت بیشتری رو به افزایش است. نیاز مهم دلیوری را به رسمیت بشناسید و اگر این کار را نمی کرده اید، کم کم به فکر ایجاد زیر ساخت هایش باشید. تعداد زیادی از مشتریان بالقوه شما، در خانه یا شرکتشان حضور دارند!

منوی متفاوت

تا همین چند سال قبل، گزینه های بیرون از خانه غذا خوردن محدود بودند: غذای ایرانی (پلو و کباب و…) و فست فود. حالا اما می‎شود در بعضی از شهرهای ایران، غذاهای بین‌المللی خورد، غذای خانگی و نوستالژی امتحان کرد و یا حتی پای میزهای غذای کاملا وگان نشست. البته که طراحی منو کار ساده و سریعی نیست و نیاز به بررسی وضعیت بازار و بکارگیری یک سر آشپز متخصص دارد، اما این مراحل ارزشش را دارند. سعی کنید منو پیشنهاد بدهید که رستوران کوچه کناری خود شبیه آن را نداشته باشد. با این کار، مشتریان برای امتحان آن یک غذای خاص شما ممکن است چندین بار تشریف فرما شوند.

کاربران گرامی از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم همچنین اگر شما نیز در حال حاضر به دنبال افزایش فروش رستوران ها در شآن کسب و کارتان هستید می توانید با چیتاک ارتباط بگیرید و پس از مشاوره  کامل توسط مشاوران متخصص چیتاک محصول مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید.

منوی متفاوت


چند روش فوق العاده برای افزایش فروش رستوران ها !
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 23 اردیبهشت, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن