بازاریابی پزشکی چیست و چگونه انجام دهیم؟
4 تیر, 1402 توسط
بازاریابی پزشکی چیست و چگونه انجام دهیم؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

بازاریابی پزشکی. این موضوع برای همگان روشن است که بازاریابی یک شاخه مهم علم مدیریتی است و تاثیر بسیار بالایی در پیشرفت و موفقیت کسب و کار ها در هر زمینه ای دارد. امروزه در بازار کسب و کار ها رقابت بسیار بالا است به حدی که کلیه کسب و کار ها حتی در موارد پزشکی و بیمارستانی نیز از بازاریابی جهت جذب بیماران استفاده می‌ شود. اما با گفتن این جمله باید این نکته را نیز لحاظ نماییم که بازاریابی در زمینه پزشکی بسیار متفاوت و حساس‌ تر از بازاریابی در دیگر مشاغل  است.    

بازاریابی در زمینه های پزشکی و درمانی یک مورد بسیار حساس و مهمی تلقی می شود به همین علت است که استفاده کردن از مشاوره بازاریابی و فروش برای این حوزه نتیجه های درخشانی به همراه دارد در ادامه می توانید با کلیه موارد در این خصوص آشنا شوید، با ما همراه باشید.

بازاریابی پزشکی چیست؟

بهتر است این گونه بیان نماییم که بازاریابی پزشکی به معنی آگاه ساختن، جذب و نگه داشتن یک فرد برای یک مطب و کلینیک است. در اصل باید گفت به کلیه روش هایی که کمک می کند تا بیمار را برای کلینیک خود جذب نمایید، بازاریابی پزشکی می‌ گویند. البته بهتر است این نکته را هرگز فراموش نکنید که این حوزه بسیار حساس و مهم است چرا که در آن افراد به دنبال خرید یک محصول نیستند و شما با سلامتی و جان آن‌ ها سر و کار دارید.     

تمامی افراد مراجعه کننده به شما در این موارد به طور حتم فقط به کیفیت بالا خدمات فکر می کنند. پس باید بدانید که به همین علت بسیاری از فرآیند‌ های که در بازاریابی معمولی صورت می‌ گیرد، در این نوع از بازاریابی وجود نخواهد داشت و بازاریابی پزشکی باید با توانایی بیشتر و همچنین دقت و حساسیت بسیار بالایی انجام گیرد و هیچ نوع اشتباهی در این مورد انجام نگیرد چرا که اشتباه در این حوزه بسیار مرگ بار و به جای جذب بیمار ممکن است او را از مراجعه به کلینیک شما منصرف نماید.

بازاریابی پزشکی چیست؟

بهترین روش‌ های بازاریابی پزشکی چیست؟

همانطور که در متن بالا گفتیم بازاریابی پزشکی بسیار متفاوت‌ تر از سایر بازاریابی‌ ها‌ در کسب و کار های دیگر است. در انجام این نوع بازاریابی صرفا فقط تبلیغ کردن مدنظر نیست و روش‌ های بسیاری جهت انجام بازاریابی پزشکی و جلب اعتماد مخاطبان وجود دارد.

تبلیغات دهان به دهان

تبلیغات دهان به دهان یک مورد موثر در این نوع بازاریابی است. با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه تقریبا 92 درصد از افراد، از این طریق جذب کلینیکی شده اند چرا که هر فرد پیشنهاد دوستان و یا خانواده خود و یا بهتر است این گونه بگوییم با دیدن تغییرات موجود در فرد نزدیکی که به شما مراجعه نموده است و از کلیه موارد در کلینیک راضی بوده است تصمیم می گیرند آن ها نیز به همان کلینیک مراجعه نمایند و این عمل بسیار برای آن ها باور پذیر تر است تا تبلیغات دیگر...  پس باید گفت که یکی از مهم‌ ترین و بزرگ‌ ترین سرمایه‌ های شما جهت تبلیغات در حوزه پزشکی، مراجعه‌ کنندگان شما هستند.            

در زمانی که شما در هر مراجعه بتوانید با ارائه خدمات خوب و قابل قبولی رضایت افراد را جلب کنید، باعث می‌ شوید تا مخاطب تجربه خود را در اختیار دوستان و آشنایان خود قرار دهد و اعلام رضایت خود را به آن ها منتقل سازد و اینگونه برای کلینیک شما افراد جدیدی جذب گردد و یک بازاریابی مفید برای مطب شده که اعتبار کاری شما را نیز افزایش می‌ دهد.        

بهترین روش‌ های بازاریابی پزشکی چیست؟

شبکه‌ های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و توئیتر

با توجه به این امر که در حال حاضر افراد بسیاری هستند که در فضای مجازی فعالیت دارند و آمار بالای این حضور در فضای مجازی می تواند این امر را برای شما محیا سازد که از این طریق برای خود مخاطبان جدیدی جذب نمایید و با فعالیت اصولی و موارد مختلف در تولید محتوا آن ها را برای خود جذب کرده و نگاه های زیادی را با خود همراه سازید. بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از فضای مجازی می‌ تواند فرصت بسیار خوبی برای معرفی خدمات ارائه شده توسط شما و جذب مخاطب باشد.

داشتن وب سایت و جذب ترافیک از گوگل

در حال حاضر فضای وب به حدی وسیع و گسترده شده است که افراد بسیاری در روبرو شدن با بسیاری از موارد نیاز دارند تا ابتدا به سراغ موتور های جست‌ و جو بروند و از آن‌ جا پاسخ سوالات خود را پیدا کنند. پس این نکته را نیز در نظر بگیرید که داشتن یک وب سایت تخصصی پزشکی جهت تبلیغات در حوزه پزشکی بسیار موثر است.      

هرچند بسیاری از افراد از این موضوع آگاه هستند که، رقابت در صفحه گوگل بسیار شدید است، پس برای اینکه سایت شما دیده شود باید آن را بهینه سازی نمایید و جهت انجام این امر باید حتما از متخصصان مربوطه در این زمینه کمک بگیرید تا سایت شما را به بهترین شکل طراحی کنند و بتوانید از آن برای جذب بیمار استفاده کنید.

اس ام اس مارکتینگ

یکی روش دیگر در بازاریابی برای پزشکان و کلینیک ها جهت جذب مخاطب بیشتر، استفاده از اس ام اس مارکتینگ است. لازن است بدانید که این روش در  این نوع بازاریابی یک روش مهم تلقی می شود. با توجه به آمار بالای سیم کارت های فعال که تقریبا حدود 118 میلیون سیم کارت در کشور است می توان به این روش به طور جدی تری فکر کرد و همین امر را برای بازاریابی خود استفاده کرد، اس ام اس مارکتینگ همانند یک ابزار ساده و به شکل گسترده می تواند بازاریابی را انجام دهد. علاوه بر آن بهتر است بدانید که بیش از 90 درصد پیامک‌ ها در 3 دقیقه اول باز شده و خوانده می‌ شوند و همین امر موجب می شود تا این نوع بازاریابی اهمیت بسیاری در بین سایر روش ها پیدا کند.

اس ام اس مارکتینگ ابزاری است که به صورت آفلاین مورد استفاده قرار می‌ گیرد، پس شما می‌ توانید علاوه بر مخاطبان فعال افرادی را که آفلاین هستند و یا برای مدتی به هر دلیلی به اینترنت دسترسی ندارند را نیز مورد هدف قرار دهید. جهت اینکه بازاریابی شما از طریق اس ام اس، مورد توجه مخاطب قرار بگیرد باید مواردی مهمی را در نظر بگیرید.  

تبلیغات در حوزه پزشکی

تبلیغات به صورت آنلاین و تبلیغات به صورت آفلاین دو نوع کاملا جدا و متفاوت از تبلیغات هستند که می‌ توانید از آن‌ ها استفاده نمایید. برای مثال تبلیغ پیامکی، چاپ بروشور، کارت ویزیت و تبلیغات محیطی جزو تبلیغات آفلاین دو گونه متفاوت تبلیغات هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید. برای مثال تبلیغ پیامکی، چاپ بروشور، کارت ویزیت و تبلیغات محیطی جزو تبلیغات آفلاین به حساب می آیند. اما تبلیغات آنلاین معمولا در سطح وسیع تری انجام می گیرد.       

تبلیغات در حوزه پزشکی

تبلیغات آنلاین بسیار تاثیر گذار تر از تبلیغات آفلاین عمل می کند؛ اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که بیشتر شدن تبلیغات در فضای مجازی سبب شده تا مردم در انتخاب خود کمی سختگیرانه‌ تر عمل کنند. بنابراین برای تبلیغات آنلاین کار کمی سخت تر است و باید از افراد حرفه ای در این حوزه کمک بگیرید تا بتوانید موفق عمل کنید. ما به شما پیشنهاد میکنیم، در بخش مشاوره تبلیغات آنلاین، از متخصصان این حوزه راهنمایی دریافت نمایید.

روش های برقراری ارتباط بهتر با بیماران

داشتن ارتباط تاثیرگذار و خوب با بیماران یکی از بهترین راه های تبلیغات در حوزه پزشکی است. اگر نتوانید با بیماران خود ارتباط خوبی برقرار کنید، به احتمال فراوان آن ها دوباره به شما مراجعه نخواهند کرد و همین امر باعث می شود تا بیماران شما رفته رفته کمتر شوند. برای اینکه بتوانید ارتباط موثری با بیماران خود داشته باشید، موارد زیر را حتما رعایت کنید:

به حرف بیمار گوش کنید

اولین و مهم‌ترین نکته برای اینکه ارتباط بهتری با بیماران برقرار کنید، این است که به صحبت های بیمار گوش کنید. گوینده نباشید. سکوت کنید و اجازه دهید بیمار بتواند مشکل خود را شرح دهد و بعد از آن راهکار ارائه کنید.

ارتباط کلامی موثری برقرار کنید

به این نکته توجه کنید که باید در نوع حرف زدن و ارتباط کلامی خود با بیمار دقت داشته باشید و بتوانید با استفاده از ارتباط موثر، اعتماد بیمار را به خود جلب کنید تا بتواند مشکلات خود را با شما در میان بگذارد. برای اینکه ارتباط موثری با بیمار داشته باشید باید به چند نکته توجه کنید. اول اینکه در هنگام صحبت کردن با بیمار باید ارتباط چشمی درستی با بیمار برقرار کنید، داشتن ارتباط چشمی موثر باعث می شود که کلام شما تاثیر بیشتری داشته باشد و بیمار به شما راحت تر اعتماد کند. 

پوشیدن لباس مناسب و یونیفرم خاص به معنای این است که شما برای کار خود ارزش قائل هستید و این کار به بیمار حس مثبتی القا می کند و باعث ارتباط بهتر و موثرتر شما با بیماران می شود.

نکات مهم در افزایش جذب بیمار برای کلینیک و مطب

برای اینکه بتوانید در جذب بیمار موثر عمل کنید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

متفاوت باشید

همان طور که می ‌دانید، کلینیک ها و مطب های زیادی مشغول به کار هستند. بنابراین برای اینکه بتوانید از آن ها پیشی بگیرید و بیماران را به کلینیک و یا مطب خود جذب کنید، باید نسبت به آن ها مزیت رقابتی و برتری داشته باشید تا بیماران شما را به آن ها ترجیح دهند. برای مثال می توانید زمان بندی کلینیک خود را به قدری دقیق انجام دهید که هیچ کدام از بیماران در مطب معطل نشوند و یا با مجهز کردن کلینیک خود به امکانات به روز و پیشرفته می توانید باعث افزایش بیماران خود شوید.

تبلیغات خود را به دست افراد حرفه ای بسپارید

برای اینکه تبلیغات شما اثر درستی داشته باشد باید بتوانید آن را به صورت حرفه‌ ای و اصولی انجام دهید. اگر شما هزینه زیادی برای تبلیغات خرج کنید اما این تبلیغات در زمان و مکان درستی انجام نشود و مخاطبان از آن بی خبر باشند، به این معناست که تبلیغات شما هیچ تاثیری نداشته است.

سئو سایت را فراموش نکنید

بعد از راه اندازی سایت و برای اینکه سایت شما در گوگل دیده شود و مخاطبان شما را ببینند، باید آن را بهینه سازی کنید. بهینه سازی سایت یک کار تخصصی و بسیار پیچیده است؛ بنابراین برای این کار حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

با سایر مراکز درمانی همکاری کنید

می توانید از طریق همکاری با سایر مراکز درمانی، تعداد مراجعین خود را افزایش دهید. برای مثال اگر مدیریت آزمایشگاه را بر عهده دارید، می توانید با پزشکان مختلف در ارتباط باشید و اعتماد آن ها را به دست آورید تا بیمارانی که به آزمایش نیاز دارند را به آزمایشگاه شما بفرستند.

کاربران گرامی از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم همچنین اگر شما نیز در حال حاضر به دنبال پیشرفته تر کردن فضای کاری خود و داشتن امکانات در شآن کسب و کارتان هستید می توانید با چیتاک ارتباط بگیرید و پس از مشاوره  کامل توسط مشاوران متخصص چیتاک محصول مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید.

نکات مهم در افزایش جذب بیمار برای کلینیک و مطب


بازاریابی پزشکی چیست و چگونه انجام دهیم؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 4 تیر, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن