تاثیر بازاریابی انگیزشی در مدیریت بازاریابی
8 دی, 1401 توسط
تاثیر بازاریابی انگیزشی در مدیریت بازاریابی
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

این مورد برای تمام افراد حداقل یک بار اتفاق افتاده است که هیچ نیازی به یک وسیله نداشته اند اما با اشتیاق آن را خریداری نموده اند اما جالب اینجاست که باید درباره این موضوع اندیشید و به یک نتیجه کلی رسید که چرا شما اقدام به خرید محصول یا وسیله ای نموده اید که هیچ نیازی به آن نداشته بودید در این خرید چه چیزی برای شما جذاب بود یا بهتر است بگوییم چه چیزی شما را برای خرید ترغیب کرد.

جهت بررسی کامل این موضوع می بایست به مفهوم بازاریابی انگیزشی و مدیریت بازاریابی پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

بازاریابی انگیزشی

بازاریابی انگیزشی (Motivational Marketing) به استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های بازاریابی متنوعی اطلاق می‌شود که بر انگیزه و احساسات مشتریان تأثیر می‌گذارد تا آن‌ها را به انجام خرید و تعامل با یک محصول یا خدمت ترغیب کند. این نوع بازاریابی تلاش دارد با ایجاد احساسات مثبت، انگیزه مشتریان را افزایش دهد و آن‌ها را به اعمال مشخصی ترغیب کند. در زیر تعدادی از ویژگی‌ها و راهکارهای بازاریابی انگیزشی آورده شده‌اند:

  • استفاده از داستان‌ها (Storytelling):

    • افرایش انگیزه مشتریان از طریق تعریف داستان‌های جذاب و مفید که باعث ارتباط عاطفی مشتری با برند می‌شوند.

  • ارائه اهداف و انگیزه‌های شخصی:

    • شناخت اهداف و انگیزه‌های شخصی مشتریان و ارتباط محصول یا خدمت با این اهداف.

  • استفاده از عناصر انگیزشی:

    • ایجاد احساس اضطراری برای خرید با استفاده از تخفیف‌ها، پاداش‌ها، قابلیت‌های محدود و ...

  • فراهم کردن تجربه مشتری مثبت:

    • ایجاد تجربه‌های خرید مثبت و جذاب برای مشتریان تا انگیزه آن‌ها برای تکرار خرید افزایش یابد.

  • استفاده از واژگان و تصاویر انگیزشی:

    • استفاده از کلمات و تصاویری که احساسات مثبت و انگیزشی را ایجاد کنند.

  • ارائه شواهد مثبت (Social Proof):

    • نمایش بازخوردها و تجربیات مثبت مشتریان قبلی به عنوان شواهد اثربخشی محصول یا خدمت.

  • تحلیل و درک عمیق از مشتریان:

    • شناخت نیازها، ارزش‌ها و ترجیحات مشتریان تا تبیین اینکه چه چیزی می‌تواند آن‌ها را به خرید ترغیب کند.

  • ارائه راهکارهای جذاب:

    • ارائه راهکارها و ابزارهایی که مشتریان را به سمت رسیدن به اهداف خود هدایت کنند.

  • استفاده از عناصر روان‌شناختی:

    • درک نیازها و اهداف عاطفی مشتریان و تاثیرگذاری بر این نقاط.

  • پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده:

    • ارائه پیشنهادات و تخفیف‌های متناسب با سابقه خرید و ترجیحات هر مشتری به عنوان یک راه برای جلب توجه و ترغیب.

بازاریابی انگیزشی بر ایجاد یک ارتباط عاطفی و مثبت با مشتریان تأکید دارد تا بتواند انگیزه آن‌ها را برای خرید و تعامل با برند افزایش دهد.

بازاریابی انگیزشی و مدیریت بازاریابی

بازاریابی انگیزشی یا همان Motivational Marketing با هدف تلاش بر روی احساسات هر مشتری و جلب رضایت کامل و احساسی آن ها جهت خرید محصولات انجام می گیرد.

با توجه به شواهد و تحقیقات در زمینه فروش راحت محصولات به هر فرد، به این نتیجه می رسیم که مفهوم خرید با احساسات رابطه کاملا مستقیمی دارد و منطق در آن دخالتی نخواهد داشت به بیان راحت تر می توان گفت احساسات جلوتر از منطق در هر نوع خریدی است و می توان به راحتی با تحریک آن ها در مشتری فروش خود را انجام دهید.

ذهن هر فرد به گونه ای است که می توان به مواردی نظیر؛ حس لذت، خوش‌گذرانی، تعلق، ترس، امید و … در صورت تحریک شدن واکنش نشان داد. به طوری که خرید کردن در بیشتر لحظات یک امر همراه با احساسات است و بعد از خرید هر فرد به چرایی و چگونگی خریدی که داشته اند فکر می کنند، حتی می توان اینگونه ذکر نمود که هر فرد به طور احساسی خرید می کند و به حالت منطقی خرید خود را توجیه می کند.

بازاریابی انگیزشی

هر فرد در صورت احساس نیاز به وجود یک شی یا محصول انگیزه لازم جهت خرید آن را پیدا می کند تا نیاز های خود را رفع نماید و به طور کلی می توان گفت که بازاریابی انگیزشی نقش مهمی در رفع نیاز ها و ارضای آن ها دارد جهت رسیدن به مفهوم کامل از مدیریت بازاریابی می بایست بعضی از نمونه‌ های احساساتی که به نیاز های افراد ختم می‌ شود را بررسی کرد.

به چه صورت می توان از بازاریابی انگیزشی در مدیریت بازاریابی استفاده کرد؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید به تجربیات در خرید های خود بپردازید و به این فکر کنید که در زمان خرید محصولی که به آن احتیاج مبرمی نیز نداشتید چه چیزی باعث شد تا با رضایت کامل آن را خریداری نمایید اگر پاسخی محکمی در خصوص این نوع پرسش ندارید می بایست به پنج انگیزاننده قوی که به شدت بر روی تحریک احساسی ما اثر بخش هستند توجه نمایید؛

احساس ترس

هر چیزی که بتواند احساس ترس ، استرس و اضطراب شدید در هر فرد را بیشتر و یا کمتر کند در دستور کار فرد بازاریاب قرار می گیرد. چرا که با برانگیختن این نوع احساسات می توان فروش خود را بیشتر نمود برای مثال شما از پیری پوست خود ترس دارید و یک محصول را بازاریاب انگیزشی برای جوان سازی پوست به شما معرفی کرده و از تاثیر آن بر روی پوست شما اطمینان کامل می دهد شما نیز برای ترس از پیری پوست خود خرید آن محصول را انجام می دهید.

مدیریت فروش

احساس عشق

می توان از این نوع احساس نیز برای فروش محصولات استفاده نمود و هرگز تاثیر جملاتی با حس صمیمانه و جلوه‌ های همراه عشق را دست کم نگیرید. جملاتی نظیر:

به ما بپیوندید و یا ما در کنارتان هستیم و... از جملاتی هستند که به طور کامل و به شکل ناخود آگاه این احساس را در هر مشتری بر انگیخته و باعث می شوند تا افراد بیشتری جهت خرید محصولات اقدام نمایند.

حس تملک

انسان‌ ها علاقه زیادی به داشتن چیز هایی دارند که به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار بگیرد یعنی به این مورد علاقه دارند که هیچ هزینه ای پرداخت نکرده اما چیزی را بدست آورند پس در این راستا دادن اشانتیون، می تواند بسیار اثر بخش بوده و مشتریان برای خرید یک محصول که دارای اشانتیون است ترغیب شوند و فروش بالایی در این نوع محصولات داشت.

حس راحتی

با ایجاد این نوع حس در هر مشتری می توان به آن ها ثابت نمود که ما به دنبال راحتی و یک راه جهت رسیدن به کارهایشان با سرعت بیشتر هستیم و با توجه به محصولات و یا خدماتی که داریم در این مسیر می توانیم کمک بسیاری به هر فرد کرده باشیم. جهت انجام کامل این نوع حس در هر فرد باید بسیار خلاق باشید تا بتوانید با برانگیختن این نوع حس فروش بالایی را تجربه کنید. به طور مثال اگر شما قصد فروش محصول ضد شوره هستید باید به مشتری اطمینان خاطر دهید که مس از مصرف از شر شوره خلاص می شود.

احساس لذت

با برانگیختن این حس مشتری به این نتیجه می رسد که لذت واقعی، پس از خرید آن محصول صورت می گیرد و یا به بیان دیگر می توان اینگونه گفت که رسیدن به یک خواسته های خود فقط با تهیه چند مورد از محصولات ممکن می شود.

کاربران گرامی از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم جهت انجان هر نوع پاسخ و پرسش و یا ثبت درخواست های خود با چیتاک ارتباط بگیرید.

مدیریت بازاریابی چیتاک




تاثیر بازاریابی انگیزشی در مدیریت بازاریابی
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 8 دی, 1401
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن