راهنمای تحقیقات بازار محصول جدید آنلاین
30 آذر, 1402 توسط
راهنمای تحقیقات بازار محصول جدید آنلاین
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است


راهنمای جامع تحقیقات بازار محصول جدید. همه ما می دانیم که اگر بخواهیم در یک کاری موفق شویم گام اول برای موفقیت تحقیقات خوب و جامع است و گام دوم اجرای درست و اصولی این تحقیقات است که تحقیقات بازار نقش بسیار مهمی در موفقیت هر کسب و کاری دارد. لذا شما باید تلاش کنید تا تحقیقات درستی از کسب و کار خود داشته باشید و برای موفقیت در کار خود از تحقیقات بازاری استفاده کنید.

مراحل انجام تحقیقات بازار محصول جدید آنلاین

  1. 1. ابزار های تحقیقات بازار آنلاین
  2. 2. روش های تحقیقات بازار آنلاین
  3. 3.مزایای تحقیقات بازار آنلاین
  4. 4. معایب تحقیقات بازار آنلاین

1. تحقیقات بازار MARKET RESEARCH چیست؟

منظور از این جمله این است که شما باید سعی کنید بیشتر تحقیقات خود را در حوزه فعالیت کاربران، رقبا، نیاز ها و... داشته باشید تا بتوانید با یک استراتژی درست و بی نقص و یک برنامه ریزی کامل و اصولی عملکرد خوبی داشته باشید. لذا ما می دانیم که اطلاعات به دست آمده از تحقیقات می تواند کمک شایانی در موفقیت کسب و کارهای ما داشته باشد. پس نتیجه می گیریم هر چقدر این تحقیقات درست و دقیق تر باشد به اجرای مراحل ما نیز کمک بسیاری می کند و ما سریعتر می توانیم به اهداف خود برسیم.

2. تحقیقات بازاریابی MARKETING RESEARCH چیست؟

در این مورد از تحقیقات شما می توانید با استفاده از اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید داده های مهم در مجموعه اقداماتی را طراحی کنید تا تولید کنندگان محصولات بتوانند با کاربران و مشتریان به راحتی ارتباط بگیرند. زیرا این اطلاعات به ما کمک می کند که به راحتی فرصت ها و تهدید های که وجود دارد را شناسایی کنیم و برای حل آن بتوانیم برنامه ریزی درستی داشته باشیم.

تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی چیست؟

گاها بعضی از کارشناسان این دو تحقیقات را یکی می دانند اما در اصل این طور نیست. هر چند که این دو زیر مجموعه های بازاریابی و مارکتینگ هستند و از فعالیت های پیش فروش نیز به شمار می روند ولی تفاوت های نیز دارند. شما باید بدانید که تحقیقات بازاریابی یک مفهوم بزرگ و گسترده ای دارد و بسیاری از فرایند ها را در بر گرفته است. تحقیقات بازار محصول جدید را می توان به بررسی رضایت کاربران و A/B تست، تبلیغات اشاره کنیم بررسی کردن ترند های جدید بازار، کاربران هدف یا بخش بندی آن ها را نیز می توانیم جز تحقیقات بازار بدانیم. ولی این را به یاد داشته باشید که یک موقعیت های نیز وجود دارد تا این دو مفهوم را بهم نزدیک تر می کند به عنوان مثال می توان به ویژگی های محصولات یا قیمت گذاری آن ها نام برد.

چرا تحقیقات بازار محصول جدید ضروری است؟

با توضیحاتی که در متن بالا داشتیم متوجه شده اید که تحقیقات بازار چقدر مهم است بدون شک در بازار رقابتی امروز که گزینه های زیادی برای کاربران وجود دارد پس تحقیقات بازار به ما کمک می کند نیاز های مشتریان و هدف خود را بشناسیم تا بتوانیم تحلیل های درستی داشته باشیم و فرصت های جدیدی برای معرفی محصولات مان داشته باشیم.

مراحل انجام تحقیقات بازار محصول جدید آنلاین

منظور ار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟

وقتی کلمه بازار به میان می آید منظور این نیست که شما به صورت حضوری وارد بازار کار شوید و اطلاعات به دست بیاورید اما این را هم بدانید که این هم نیمی از ماجرا است لذا باید بدانید که به صورت کلی روش های مختلفی برای تحقیقات وجود دارد که با توجه به مخاطبان زیادی که در فضای آنلاین وجود دارد ما نمی توانیم بازار آنلاین را نادیده بگیریم. ولی این را نیز باید بدانید که تحقیقات بازار آنلاین با تحقیقات سنتی تفاوتی ندارد اما ابزارهای شما برای تحقیقات آنلاین متفاوت است و شما در تحقیقات بازار آنلاین می توانید به راحتی از جستجوی اینترنتی، داده ها و ابزارهای تحلیل رقبا، گزارش های مختلف استفاده کنید.

چگونه باید تحقیقات بازار آنلاین را انجام دهیم؟

روش های بسیاری برای تحقیقات بازار محصول جدید به صورت آنلاین وجود دارد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید.

تحقیقات کلمه کلیدی؛ کلمه کلیدی به منظور پیدا کردن یک معنا یا کلمه مهم پیدا شده نیست. دقت داشته باشید که این کلمات کلیدی می توانند حرف های زیادی برای شما داشته باشند شما از طریق کلمات کلیدی می توانید به علاقه های کاربران، نیاز ها و بررسی دغدغه های مشتریان، وضعیت رقیب هایتان به شما کمک کند که بیشتر بدانید و برای حل آن ها برنامه ریزی درستی داشته باشید.

نظر سنجی و پرسشنامه آنلاین؛ ما در تحقیقات بازار محصول جدید هیچ وقت نمی توانیم نظرسنجی آنلاین را نادیده بگیریم یا آن را حذف کنیم پس در حالت آنلاین نیز این گونه است. پس باید بدانید که نظر سنجی آنلاین می تواند به ما کمک کند تا ما بتوانیم دسترسی راحت تری به نظرات مخاطبان خود داشته باشیم و از این طریق بتوانیم با روشی به صرفه و اثر بخش داده های که به آن نیاز داریم را جمع آوری کنیم.

لینک های رقابتی؛ این را بدانید که شما می توانید از طریق جستجو و ابزارهای دیگر وضعیت رقبای خود را بررسی کنید و علاوه بر آن می توانید قیمت ها، لینک های وابسته به آن ها و... بشناسید و بتوانید برنامه ریزی درستی داشته باشید و سهم خود را بیشتر کنید تا مشتریان آن ها مشتریان شما نیز باشند.

مراحل انجام تحقیقات بازار محصول جدید به صورت آنلاین چیست؟

1. انتخاب پرسونای خریدار؛ شما هر چقدر که بتوانید شناخت درستی از رفتار کاربران که می توانید تاثیر زیادی روی خرید آن ها داشته باشد را بشناسید و بتوانید ارتباط خوبی با کاربران خود برقرار کنید و محصولاتی که می خواهند را به آن ها پیشنهاد دهید. شما علاوه بر محصولات خود می توانید چند پرسونا داشته باشید که برای هر یک از آن ها محتوای و کمپین های جدا طراحی کنید به عنوان مثال می توانید پرسونا خود را بر اساس سن، تحصیل، جنسیت، شغل یا میزان درآمد و...طراحی کنید.

2. برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان هدف؛ بعد از اینکه پرسونای کاربران مشخص شد شما می توانید از فاز تستی استفاده کنید و بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده اید می توانید با کاربران خود ارتباط داشته باشید و با اینکار شما می توانید راحت تر رفتار و تصمیم های کاربران تان را تحلیل کنید و به یاد داشته باشید برای این کار باید یکی از این 3 روش را انجام بدهید.

نظر سنجی و پرسشنامه آنلاین، تماس و مصاحبه تلفنی، گروه های کانونی چند نفره

3. آماده سازی سوالات لازم؛ شما همیشه باید برای جمع آوری اطلاعات داده ها باید سوال های بپرسید که شما را به هدف تان نزدیک تر کند. و این را به یاد داشته باشید که طراحی پرسشنامه کار ساده ای نیست و باید به صورت تخصصی انجام دهید پس شما باید تلاش کنید سوالاتی که طراحی می کنید شفاف و متنوع باشد شما می توانید از کاربران خود بخواهید در مورد سلیقه ها یا نیاز ها و رفتار هایشان موقع خرید و...صحبت کنند.

مراحل انجام تحقیقات بازار محصول جدید به صورت آنلاین چیست؟

4. به یاد داشته باشید همان اندازه که بررسی رفتار کاربران در تحقیقات بازار آنلاین برای ما اهمیت بسیاری دارد بررسی رفتار رقبا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و به ما کمک می کند تا با روش های متنوع بتوانیم تحلیل درستی از محصولات، رقیب های مان و خریداران داشته باشیم.

5. جمع بندی نتایج تحقیقات؛ اگر می خواهید زودتر به نتیجه مورد نظر برسید باید بدانید که تحقیقات بازار آنلاین خود را در یک ساختار مشخص جمع آوری کرده که این ساختار می تواند شامل موارد زیر باشد.

  1. هدف از انجام تحقیقات
  2. خلاصه از شرح عملیات
  3. افراد و نمونه های بررسی شده
  4. بررسی مراحل آشنایی کاربران با محصولات
  5. عوامل موثر بر تصمیم گیری مشتری
  6. تدوین استراتژی و برنامه ریزی های آینده
  7. ارزیابی نتایج به دست آمده
  8. و...

ابزارهای تحقیقات بازار محصول جدید؛

تحقیقات بازار آنلاین به ما کمک می کند تا تحقیقات درستی انجام بدهیم پس ما می توانیم از ابزارهای مختلفی استفاده کنیم تا پرسشنامه های کامل تر و شفاف تری داشته باشیم.

  1. 1. تحقیق از مخاطبان؛ شما در این مورد باید بیشترین تمرکز خود را برای شناخت کاربران و رسانه های مختلف بگذارید.
  2. 2. تحقیق در مورد محصولات؛ در این مورد شما باید بیشترین تمرکز خود را روی محصولاتی که متقاضیان زیادی برای مصرف دارد بگذارید.
  3. 3. تحقیق برند؛ شما در این مرحله باید تلاش کنید تا از برندی استفاده کنید که بیشترین رضایت کننده را داشته باشد.
  4. 4. تحقیق روان شناسی؛ در اینجا ما باید تمرکز خود را روی شناخت سبک زندگی و احساسات کاربران خود بگذاریم و رفتار شناسی، روان شناسی مشتریان خود را داشته باشیم.
  5. 5. تحقیق اسکنی؛ در این مورد ما باید بیشتر روی موضوع تمرکز کنیم و بدانیم که کاربران از چه محصولاتی و به چه صورتی استفاده می کنند و ارتباط بین محصولات به چه اندازه برای آن ها اهمیت دارد.
  6. 6. تحقیق پایگاه داده ای؛ در اینجا باید تمرکز ما بیشتر روی استفاده از تمام نمونه های کاربران باشد.
  7. 7. تحقیق رضایت مشتریان؛ این مورد که یکی از مهم ترین موارد است‌ ما باید بیشترین تمرکز خود را برای رضایت مشتریان بگذاریم و رضایت مشتریان خود را بسنجیم.

روش های تحقیقات بازار آنلاین

1. نظر سنجی و پرسشنامه آنلاین؛ همان طور که در مطالب بالا از اهمیت پرسش نامه آنلاین گفتیم باید بدانید در تحقیقات بازاری از اهمیت بسیاری برخوردار است پس ما می توانیم با استفاده از ابزارهای موجود نظرسنجی خود را به بهترین شکل ممکن انجام بدهیم و اطلاعات مورد نظر خود را جمع آوری کنیم.

2. مشاهدات آنلاین؛ ما با استفاده از مشاهدات آنلاین می توانیم از وضعیت بازارهای بزرگ، رفتار مشتریان، تولید کنندگان، وضعیت اقتصادی و عرضه کنندگان اطلاعات بسیار خوبی نسبت به محصولات خود و کاربران مان به دست بیاوریم برای موفقیت اهداف خود تلاش کنیم. 

3. گروه های متمرکز آنلاین؛ در این مورد گروه های کانونی می تواند به ما کمک شایانی در تحقیقات بازار آنلاین کند و شما می توانید با استفاده از گروه های 6 تا 10 نفره سوالات مورد نظر خود را از کاربران بپرسید و به جمع بندی درستی برسید.

4. پنل آنلاین؛ ما در اینجا می توانیم با استفاده از پنل های آنلاین وضعیت فعالیت های شرکت در مطالعات را تایید کنیم.

مزیت های تحقیقات بازار محصول جدید بصورت آنلاین:

تحقیقات بازار در تصمیم گیری های بزرگ و کوچک ما از اهمیت بالایی برخوردار است و اهمیتی ندارد که این سوالات در چه فضایی انجام می شود مهم آن اطلاعات و تحلیل های است که ما از آن به دست می آوریم. به چند نمونه از مزیت های تحقیقات بازار آنلاین اشاره می کنیم

  1. 1. نظر سنجی کردن از کاربران زیاد به صورت هم زمان
  2. 2. صرفه جویی کردن در زمان و دریافت نتیجه در زمان کم
  3. 3. مقرون به صرفه بودن و اثر بخشی زیاد

معایب تحقیقات بازار آنلاین؛ این را باید بدانید که تحقیقات بازار آنلاین از معایبی نیز برخودار است و تحقیقات آنلاین بی نقص و مشکل نیست معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  1. 1. نامفهوم ماندن هویت شرکت کنندگانی که در نظرسنجی ما شرکت می کنند.
  2. 2. شرکت کنندگان می توانند چند بار در نظرسنجی شرکت کنند.
  3. 3. امکان دارد حریم خصوصی نقض شود.
  4. 4. استاندارد ها و جمع آوری داده ها مشخص نمی شود.

کاربران گرامی از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم جهت کسب اطلاعات بیشتر در هر زمینه ای می توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

مزیت های تحقیقات بازار محصول جدید بصورت آنلاین:

راهنمای تحقیقات بازار محصول جدید آنلاین
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 30 آذر, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن