مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی
28 آذر, 1402 توسط
مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی چه معناست؟ اگر شما دقت کرده باشید می توانید بیابید که هیچ کاری بدون استراتژی اصولی که بر پایه ی استاندارد ها باشد به سرانجام نخواهد رسید و این استراتژی در فضاهای اجتماعی به علاوه دیجیتال مارکتینگ جلوه ی بیشتری دارد. ما می توانیم این گونه بگوییم که هدف اصلی ما از این استراتژی چیست، قرار است از کجا به کجا برسیم و مخاطب ما چه کسی است او از ما چه انتظاری دارد که قرار است چه نیازی را برای او بر طرف کنیم.

پس اگر شما یک استراتژی منسجم و منظم نداشته باشید می تواند برای شما تبعات سنگینی همراه داشته باشد که علاوه بر ضرر مالی به اعتبار کسب و کار شما هم ضرر سنگینی وارد کند و کمپین های شما به نتیجه ای که می خواهید نرسد.

مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی

می خواهیم یکی از کاربردی ترین زیر مجموعه های بازاریابی که امروزه نیز بسیار به کار می رود را معرفی کنیم که آن حضور بازاریابی شبکه های اجتماعی است که به همین دلیل نیز استراتژی شبکه های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و این مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی تنها به برنامه های تبلیغاتی بسنده نمی کند و حضور شما در شبکه های اجتماعی نیز نیاز است. مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی از دو زیر مجموعه مهم نیز استفاده می شود.

  1. 1. استراتژی محتوا که به آن استراتژی حضور ما در شبکه های اجتماعی نیز می گویند.
  2. 2. استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی است.

اهداف مهم برای مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی چیست؟ 

استراتژی شبکه های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است که شما باید دقت داشته باشید که در یک استراتژی قوی و بی نقص هدف های نیز پنهان شده است که ما باید برای رسیدن به این اهداف به تک تک آن ها برسیم.

1. افزایش آگاهی برند؛ یکی از مهم ترین اهداف استراتژی شبکه اجتماعی افزایش آگاهی از برند است پس شما باید تلاش کنید با محتوا های جذاب و هدف دار خود بتوانید با کاربران ارتباط برقرار کنید و بتوانید از این طریق برای خود برندی معتبر بسازید و برند خود را افزایش دهید.

مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی

2. افزایش فروش؛ اگر شما صاحب کسب و کار محصول خود هستید پس باید تلاش کنید تا نرخ تبدیل خود را افزایش دهید و فعالیت های خود برای فروش محصول تان بکار بگیرید پس یکی دیگر از اهداف مهم استراتژی شبکه های اجتماعی افزایش فروش است پس باید بتوانید با کاربران خود تعامل داشته باشید و او را به سمت فروشگاه اینترنتی خود بکشانید.

3. بهبود نرخ بازگشت سرمایه؛ یکی دیگر از مزیت های دیجیتال مارکتینگ تعریف KPI های مختلف است که شما می توانید به کمک این برنامه عملکرد خود را بسنجید و می توانید استراتژی نرخ بازگشت سرمایه خود را پیش بینی کنید و بتوانید بهینه سازی نرخ بازگشت را انجام بدهید و شاخص کلیدی عملکرد استراتژی براساس تدوین ROI است.

4. بهبود کیفیت فروش؛ برای افزایش فروش ما باید تلاش کنیم تا کیفیت فروش و خدمات پس از فروش خود را نیز بهتر کنیم یکی دیگر از اهداف استراتژی شبکه های اجتماعی بهبود افزایش کیفیت فروش بر اساس کاربران و رفتار مشتریان است.

5. رهبری بازار؛ شما باید بتوانید رهبری بازار را به دست بگیرید و از بقیه ی رقبای خود جلوتر باشید که هدف دیگر استراتژی شبکه ی اجتماعی رهبری بازار است که با این کار شما می توانید روی رقبا خود نیز تحلیل کنید.

مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی چگونه است؟ 

جهت انجام این عمل می بایست از مدل ساستک استفاده نمود. برای پیاده سازی این روش باید 6 مرحله را طی نمود که در متن زیر این مراحل را عنوان نموده ایم.

بررسی نمودن موقعیت کسب و کار؛ در قدم اول مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی این مرحله پیش روی ما وجود دارد که ابتدا باید به پرداخت یک بررسی و تحلیل صحیح از وضعیت کنونی کسب و کار خود و جایگاهی که در بازار بین رقبا قرار دارید داشته باشید. منظور از این جمله این است که بررسی نمایید کاربران و خریداران کسب و کار شما چه کسانی هستند همچنین بررسی خود را بر روی موارد داخلی نظیر تحلیل محصولاتی که عرضه می کنید این محصولات چه نیاز های را از مشتریان تان برطرف می سازد و مشتریان تان بیشتر به دنبال چه چیزی هستند همچنین لازم است به بررسی دیگر رقبا و جایگاه هایشان نیز در این مرحله بپردازیم.

نکته قابل توجه در این قسمت این است که بدانید مخاطب شما چه کسی است و از شما چه چیزی می خواهد این مورد بسیار اهمیت ویژه ای در انجام کارها دارد. شما می توانید با استفاده کردن از بررسی های دقیق SWOT و PESTEL کلیه نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی نموده و برای بهتر شدن نقاط قوت را تقویت نمایید.

مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی چگونه است؟

هدف ها؛ در مرحله بعدی می بایست به فکر هدف خود باشید این مرحله باید طبق مدل استاندارد و جهانی SMART انجام گیرد. ما در این مرحله به دنبال هدف کلی با خصوصیات مهم هستیم که این دو مورد در مدل SMART نمایان است در متن زیر مدل SMART را که به صورت مخفف خصوصیات مهم را در خود جای داده است را مطالعه می کنید.

خاص SPECIFIC؛ این مورد به ما می فهماند که هدف ما می بایست مرتبط با کسب و کار ما بوده و برای ما آشکار سازد که نتیجه ما از انتخاب این هدف چه چیزی است و با پیاده سازی آن می خواهیم به کجا برسیم.

قابل اندازه گیری MEASURABIE؛ همانطور که از نام این مرحله مشخص است هدف ما باید قابل اندازه گیری بوده و بر طبق اندازه گیری های موجود بتوانیم آن را بررسی نماییم.

دسترس پذیری ATTAINABIE؛ این مورد نیز هم مانند مورد بالا از نام گذاری آن مشخص است که ما باید اهدافی را برگزینیم که در دسترس ما باشند. یعنی هدف های رویایی را برای خود تعریف نکنیم چرا که رسیدن به هدف های رویایی ممکن نیست.

مرتبط بودن REIEVANT؛ انتخاب هدف ما می بایست با کلیه ی موارد اعم از نیاز های مشتریان و دیگر سیاست های کسب و کار ما مرتبط باشد.

TIME BOUNDED تایم مشخص؛ هدف ها را مشخص نموده و برای آن ها بازه زمانی در نظر بگیریم این امر به این معنا است که هدف ما باید تا آن زمان محقق گردد در غیر این صورت اگر نتوانیم تا بازه مشخص شده به هدف معین برسیم دیگر ارزشی ندارد.

استراتژی ها؛ لازم است تا در این بخش از مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی به استراتژی های معین خود بپردازیم؛ بررسی های خود را در این مرحله به کار بگیرید تا یک مسیر مشخص و بهتر نسبت به سایر روش ها را برگزینیم در این راستا می بایست ابتدا بررسی نماییم ‌که بیشتر مخاطبان ما از چه روشی با ما در ارتباط هستند.

تاکتیک ها؛ باید این را بدانید که استراتژی صرفا شما را به هدف نهایی خود نمی تواند برساند پس در این مرحله باید تاکتیک های اثر بخش و مناسبی را برگزینید که با پیاده سازی آن ها به یک نتیجه ی درخشان در کلیه بخش ها برسیم.

عمل؛ پس از آشکار شدن موارد بالا باید به سراغ اجرای کلیه نکات و استراتژی های تعریف شده برویم در این مرحله ما با امور پیاده سازی مراحل قبلی سر کار داریم پس هر چیزی را که در مراحل قبل برای گرفتن نتایج بهتر مشخص نموده ایم باید در این مرحله آن ها را به اجرا برسانیم.

نحوه پیاده سازی مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی باید چگونه باشد؛

کنترل؛ اخرین مرحله ای که باید برای استراتژی شبکه اجتماعی انجام بدهیم کنترل است که ما در این مرحله باید بسنجیم و ببینیم تا چه اندازه توانسته ایم هدف های خود را به سرانجام برسانیم. پس ما می توانیم با تست های گزینه ای مشکلاتی که نیاز به اصلاح دارند را بیابیم و کنترل کنیم تا بتوانیم آن اشکالات را برطرف کنیم.

نحوه پیاده سازی مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی باید چگونه باشد؛

همان گونه که در مطالب بالا از تدوین استراتژی بحث کردیم حال زمان آن رسیده که به پیاده سازی استراتژی شبکه های اجتماعی بپردازیم. شما باید قدم به قدم کل مراحل مطالب بالا که گفته شد را انجام دهید این گونه مشخص می شود که فعالیت های شما در شبکه های اجتماعی چگونه بوده و به چه تحلیل های نیاز دارد و چقدر زمان احتیاج دارید که بتوانید محتوای خود را منتشر کنید. و اگر در صورتی که شما در شبکه های اجتماعی کمپین بازاریابی نیز داشته باشید باید برای آن برنامه های دقیقی با زمان اجرای مشخصی در نظر بگیرید و با KPI های تعریف شده عملکردی که در شبکه های اجتماعی داشته اید را بسنجید.

عنصر های موفقیت در استراتژی شبکه های اجتماعی که به چند مورد آن میپردازیم؛

اهداف مشخص؛ شما باید برای استراتژی شبکه اجتماعی خود هدف مشخصی را تعیین کنید و بر اساس مدل SMART هدف خود را به سرانجام برسانید تا بتوانید آن هدفی را که مشخص کرده اید را به تحقق برسانید.

مخاطب شناسی دقیق؛ شما باید در این مرحله تلاش کنید تا بتوانید کاربران هدف خود را بشناسید و از طریق تعیین پرسونای کاربران می توانید یکی از مهم ترین عناصر موفقیت خود را در استراتژی شبکه های اجتماعی به دست بیاورید.

بررسی شبکه های اجتماعی؛ در این مرحله شما باید همیشه سعی کنید که پروفایل های خود در شبکه های اجتماعی با دیگر رقبا در این صنف بررسی کرده تا بتوانید به هدف گذاری بهتری دست پیدا کنید.

انتخاب بستر مناسب؛ یکی از مهم ترین مراحلی که شما باید در استراتژی شبکه های اجتماعی به آن توجه کنید انتخاب بستر مناسب است چرا که کاربران هدف شما در این مرحله حضور دارند پس باید بسیار دقیق به این مرحله بپردازید.

ابزارهای کمکی؛ یکی دیگر از مراحلی که به شما در موفقیت استراتژی شبکه های اجتماعی کمک می کند استفاده درست از ابزارهای کمکی است که این ابزار ها می تواند خودکار سازی فرایند ها یا موارد تحلیلی باشد.

ارتباط مستمر؛ شما باید همیشه تلاش کنید تا یک ارتباط مستمری با کاربران خود در شبکه های اجتماعی داشته باشید زیرا این ارتباط شما را می تواند در موفقیت هدف خود کمک کند که این ارتباط با کاربران بسیار نیز ارزشمند است.

شاخصه های قابل اندازه گیری در استراتژی شبکه های اجتماعی؛

شما باید این موضوع را در نظر بگیرید که تدوین استراتژی بدون شاخصه های اندازه گیری هیچ معنا و مفهومی ندارد. پس باید این را نیز بدانید که در شبکه های اجتماعی تعدادی KPI های وجود دارد که بسیار نیز مهم هستند ولی مشکل بزرگی که وجود دارد این است که تعیین این شاخصه ها به سادگی قابل اندازه گیری نیست و به تجربه کافی احتیاج دارد.

مهم ترین مواردی که در شاخصه های عملکرد استراتژی شبکه های اجتماعی باید به آن بپردازیم به ترتیب گفته می شود؛

1. بازدید یکتا REACH؛ این مورد ساده که REACH نیز نام دارد به ما می گوید که چند مخاطب از پست های ما در شبکه های اجتماعی به شکل منحصر به فردی دیده اند.

2. تعداد کلیک؛ این مورد به ما می گوید که چند نفر از مخاطبان ما لینک های که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته ایم را کلیک کرده اند و می توانیم به سادگی متوجه شویم که این لینک ها در کجا بهتر عمل می کنند و کدام CTA موفق است.  

3. نرخ مشارکت؛ یکی از مهم ترین شاخصه ای که باید به آن بپردازیم نرخ مشارکت ENGAGEMENT RATE است که باید به آن توجه بسیاری داشته باشیم. نرخ مشارکت یکی از مهمترین گزینه های شبکه های اجتماعی شناخته شده است که می تواند به شما بگوید چند نفر از کاربران خود را درگیر محتوا های خود در شبکه های اجتماعی کرده اید که این نرخ مشارکت می تواند شامل لایک، کامنت و... باشد. 

4. هشتگ ها؛ هشتگ های که در مورد شما استفاده می شود یا هشتگ های که ما در شبکه های اجتماعی از آن استفاده می کنیم نیز بسیار اهمیت دارد.

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی چگونه است؟

شما باید در این مورد دو نکته مهم را در نظر بگیرید. اول اینکه باید بودجه بندی برای برنامه های تبلیغاتی خود در شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید و آن را مشخص کنید و برای هر یک از استراتژی های خود هزینه مشخصی در نظر بگیرید. و مورد دوم که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما بتوانید به بهترین شکل ممکن از ابزارهای تبلیغاتی خود استفاده کنید به عنوان مثال همکاری با بلاگر ها در شبکه های اجتماعی تا بتوانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید و بر اساس آن تبلیغات از برند خود را بچینید و برای موفقیت اهداف خود تلاش کنید.

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی چگونه است؟


مراحل برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 28 آذر, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن