پینترست مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟
27 اردیبهشت, 1402 توسط
پینترست مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

پینترست مارکتینگ سبک جدیدی از بازاریابی آنلاین است که در ادامه به آن می پردازیم. بیشتر برند ها و کسب و کار های بزرگ از پلتفرم‌ های معین و مشخصی برای امور مارکتینگی خود استفاده می کنند. این موضوع برای ما روشن است که بیشتر مخاطبان ایرانی در شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام فعال هستند و در  فیس‌بوک حضور فعالی ندارند. یک مورد مهم که به آن زیاد نیز توجه نشده است پینترست مارکتینگ است. اما معرفی پینترست؛ یک وب‌ سایت برای به اشتراک‌ گذاشتن  تصاویر است که در آن می توان هر فرد تصویر و طرح مشخص و مورد نظر خود به اشتراک بگذارد و هر یک از مخاطبان با توجه به جستجو به تصاویر مدنظر خود برسند. یک مورد از خصوصیات خاص پینترست توانایی پین و یا سنجاق نمودن تصاویر ها است.

با پینترست بیشتر آشنا شویم

همانطور که در متن بالا عنوان نمودیم پینترست، یک پلتفرم شبکه اجتماعی است که افراد می توانند با دسترسی به آن تصاویر مورد نظر خود را به اشتراک گذاشته و یا به تصویرهای دلخواه خود در آنجا دست پیدا کنند. شما می توانید با توجه به امکانی که پینترست به شما می دهد هر چیزی که برای شما جالب است را برداشته و آن را برای خود پین کنید. می توانید به هر تخته ای که برای خود می سازید یک عنوان مشخص بدهید و به مرور زمان یک آلبوم خاص بسازید، به طور مثال:

  1. استایل های جذاب و مورد علاقه
  2. تیپ های زمستانه
  3. چیدمان منزل
  4. غذا های جالب خاورمیانه‌ ای

علاوه بر آن زمانی که شما اقدام به ساخت یک اکانت در پینترست می کنید می ‎توانید کلیه این محتوا ها را برای خود ایجاد نمایید و با توجه به آن بتوانید برای کسب و کار خود تولید محتوا نمایید. محتوای کسب و کار شما می بایست از طریق تلفن همراه یا دسکتاپ بر روی این پلتفرم منتشر گردد. بهتر است اکانت های رقیبان و یا آشنایان خود را چک کرده و برای آن ها نظر دهی نمایید این یک روش مهم برای دیده شدن اکانت خود توسط دیگران است.

پینترست مارکتینگ چیست؟

پینترست مارکتینگ چیست؟

با توجه به این امر که پینترست توسط اکثر افراد برای سنجاق نمودن رسپی و دکوراسیون منزل در نظر می‌ گیرند اما نباید از این مورد غافل شد که بازاریابی در پینترست نه فقط ممکن، چرا که بسیار مناسب و مفید نیز واقع می گردد. این پلتفرم را می توان به عنوان یک ابزار اثر بخش در دیجیتال مارکتینگ محسوب نمود و اینگونه عنوان نمود که یک سئو مخصوص به خود را دارا است که در طول مسیر به شما کمک بسیاری خواهد نمود. به طور کلی با توجه به آمار ها می توان اینگونه شرح داد که به طور ماهانه بیش از  416 میلیون نفر از پینترست جهت ایده گرفتن و انتخاب نمودن موارد مد نظر خود استفاده می ‎کنند. این موضوع به این معناست که میلیون‌ ها فرصت لیدسازی و گسترش کسب و کار از راه پینترست مارکتینگ ممکن می شود. هرگز از یاد نبرید که در کنار تمامی این موارد پینترست همانند یک موتور قوی برای جستجوی کردن موارد نیز اثر بخش است.

تفاوت پینترست و اینستاگرام

با توجه به اینکه مخاطبان اینستاگرامی بیشتر است پس باید عنوان کرد که بازاریابی در این شبکه اجتماعی رایج‌ تر و شناخته‌ شده‌ تر از بازاریابی در پینترست است. این امر در بعضی از موارد موجب می گردد تا مارکتر ها در فرایند مارکتینگ در این دو فضا دچار مشکل شوند. باید بدانید که هر دو شبکه اجتماعی یعنی اینستاگرام و پینترست با دو هدف بسیار متفاوت روبرو هستند: اینستاگرام با هدف به اشتراک گذاشتن تصاویر های دلخواه توسط کاربران ایجاد گردیده و اما پینترست جهت جمع‌ آوری و ذخیره محتوا توسط هر فرد ساخته شده است. علاوه بر این امور تفاوت های اصلی این دو به شرح زیر عنوان گردیده است:

مخاطبان

همانطور که گفتیم مخاطبان در اینستاگرام بسیار بیشتر و متنوع ‎تر از پینترست هستند. به طور معمول باید گفت که اینستاگرام یک میلیارد کاربر فعال دارد و بیش از 70% کاربران آن زیر 35 سال سن دارند و این یک امر مهم است که این شبکه اجتماعی محبوبیت زیادی در سنین جوان دارد. همچنین باید گفت که زنان نسبت به مردان در این شبکه بیشتر فعال هستند. اما در پینترست با توجه به آمار سال گذشته کاربران فعال در این شبکه 200 میلیون نفر هستند. علاوه بر آن میانگین سنی پینترستی‌ ها بیشتر از اینستاگرامی‌‏ هاست.

تفاوت پینترست و اینستاگرام

دسکتاپ یا موبایل

این یک تفاوت کوچکی است، اما اگر شما به فکر این هستید که یک شروع خوب در استراتژی پینترست را داشته باشید بهتر است این تفاوت های کوچک را نیز بدانید که پینترست کاملا بر روی دسکتاپ و موبایل کاربردی است. و موارد سنجاق گذاری در آن بر روی موبایل ها فعال است. با این امر باید گفت که اپلیکیشن اینستاگرام فقط منحصر به یک اپلیکیشن موبایل است. و شما با دسکتاپ می‌توانید فقط محتوا های دیگران را دنبال نمایید و امکان اشتراک گذاری هیچ نوع تصویر و یا متنی را ندارید.

قابلیت اشتراک‏گذاری لینک

پینترست به اشتراک ‎گذاشتن و سیو هر نوع لینکی اهمیت بسیاری می‌ دهد و اینستاگرام این نوع قابلیت را ندارد

پینترست مارکتینگ را این‎طور جلو ببرید

اکنون که معنای پینترست مارکتینگ را درک کردیم و فهمیدیم که چرا باید برای کسب و کارمان به سوی لینکدین برویم، بیایید شروع کنیم:

تصمیم تان را درمورد ورود بگیرید

برای آغاز بازاریابی در پینترست، باید اول بفهمید که این فضا مناسب شما هست یا نه. پینترست مخاطبانی دارد که اکثرا خوش‌ سلیقه، کتاب خوان، فعال و خوش استایل هستند یا اینکه می‌‎خواهند خوش‌سلیقه، خوش‎استایل و فعال و کتابخوان بشوند. بنابراین مدل کسب و  کار شما باید مناسب این فضا باشد. مثلا اگر مدیر تیم مارکتینگ یک کارخانه آرد هستید، شاید بهتر باشد به تبلیغات بنری و انتشار محتوا در سایت به اندیشید. اما اگر یک برند اکسسوری دارید، کیف‌های پارچه ‎ای می‌ دوزید یا رسپی طراحی میکنید پینترست می‌تواند جای خیلی خوبی برایتان به حساب آید.

محتوایتان را پخش کنید

80% از کاربران پینترست در حال جستجوی محتوای بصری هستند و این یعنی پینترست جایی است برای توزیع انواع محتوا از طریق تصویر. مثلا می‌توانید یک بلاگ پست آموزشی درمورد کاربرد محصول خودتان را به عکس جذابی که از آن گذاشته‌ اید متصل کنید تا هرکاربر با کلیک روی عکس، وارد راهنمای استفاده بشود. تعداد بُردها کاملا در اختیار شماست و می‌توانید برای مخاطب تان بُردهای مختلفی بسازید تا کاملا در جریان کسب و کار شما قرار بگیرند.

یک گروه مخاطب بسازید

گروه‌ها یا به اصطلاح کامیونیتی‌ ها افرادی با تفکر و سلیقه مشابه را کنار هم جمع می‌کنند و جایی می‌ سازند که کسب و کار در آن بتواند صدایش را به گوش افراد برساند. با داشتن یک گروه مخاطب در پینترست، می‌توانید مطمئن باشید که اعضایش برای تمام پین‌های شما کامنت می‌گذارند و به دیگران هم نشان می‎دهند.

به مشتریانتان بیاموزید

اگر نگاهی به توتوریال‌ ها، عکس‎ها و ویدیو های آموزشی در پینترست بی اندازید، به اهمیت آموزش در بازاریابی در پینترست پی می‌برید. این پلتفرم پر است از پاسخ به سوال‌های مختلف در قالب عکس: چگونه پایه میز را تعمیر کنیم، چگونه خمیر پیتزای فوری بپزیم یا چگونه یک خط چشم رنگی بکشیم. پس هنگام تولید محتوا برای پینترست، آموزش دادن (در قالب معرفی محصول) را فراموش نکنید.

ترافیک وب‌سایت و سپس فروش ایجاد کنید

بر خلاف اینستاگرام، پینترست به شما قابلیت گذاشتن لینک می‎دهد، از این قابلیت برای معرفی وب‌‏سایتتان استفاده کنید و در وب‎سایت، حتما محتوای مناسبی داشته باشید که کاربر را به خرید تشویق می‎کند. این‌طوری می‌توانید از طریق بازاریابی در پینترست، به فروش برسید.

عکس و ویدیوی منحصر به فرد داشته باشید

پینترست پر است از عکس و ویدیو، و برای این که مخاطبان دکمه پین را فشار بدهند و شما را وارد علاقمندی‌های خودشان بکنند، باید عکس‎هایی داشته باشید که دیدنی و جذاب و البته منحصر به فرد هستند. پس اگر بودجه و شرایطش را دارید، حتما از محصولاتتان عکس رئال بگیرید.

کلمات کلیدی را دست کم نگیرید

با استفاده از کلمات کلیدی در پست‎ها، پین‎ها، بُردها و به صورت کلی پروفایل پینترست، با احتمال بیشتری وارد فید و سرچ مخاطبان خواهید شد. کلمات کلیدی باید مربوط به مواردی باشند که با احتمال بیشتری جستجو می‎شوند. مثلا اگر فروشنده چمدان هستید، می‎توانید از کلماتی مثل «سفر» یا «تعطیلات» استفاده کنید. بعد وقتی کاربری قصد سفر داشته باشد، با احتمال خیلی بالا پست چمدان‌ های شما را می‌بیند.

پینترست مارکتینگ را این‎طور جلو ببرید


پینترست مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 27 اردیبهشت, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن