تفاوت قیف فروش و سفر مشتری در چیست؟
11 مهر, 1401 توسط
تفاوت قیف فروش و سفر مشتری در چیست؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است


قیف فروش و سفر مشتری، این دو واژه از اصطلاحات مهم در کسب و کار ها هستند کارایی آن ها در اثر بخشی فروش بیشتر و رشد کسب و کار ها دیده می شود حالا به سراغ تفاوت این دو واژه می رویم تا شناخت بیشتری به این عنوان پیدا کنید.

تفاوت قیف فروش و سفر مشتری در چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که قیف فروش و سفر مشتری از نظر لغوی یک معنی را نمی دهند و همان گونه که از اسم های آن ها مشهود است قیف بازاریابی یا همان قیف فروش در انجام فعالیت های بازار دخالت دارد به بیان ساده تر می توان گفت که قیف فروش مشخص می سازد یک مشتری از مرحله ابتدایی و اقدام به خرید تا کنون در چه مرحله ای قرار دارد. این امور به علت  مسئله قرار گرفتن مسئولیت ها با افراد بازاری در واقعیت با سفر مشتری تفاوت زیادی ندارد برای کسب اطلاع بیشتر به توضیح جداگانه این دو واژه پرداخته ایم با ما همراه شوید.

پیش تر گفتیم که قیف بازاریابی همان قیف فروش است، هنگامی که اقدام به تبلیغات در سایت برای مجموعه خود می کنید متوجه افزایش مشتریان در آن بازه زمانی (تبلیغات) می شوید اما هرچه از این تبلیغات بگذرد مشتریان کمتر می شوند و فروش محصولات به صورت چشمگیری کاهش می یابد.

در این قسمت باید توجه کنید که فعالیت های افرادی که شناخت خوبی از محصول و مجموعه شما کسب می کنند و برای تهیه محصولات مورد نیاز خود اقدام می کنند همانند یک قیف است.

حال بهتر است برای درک بهتر در ذهن خود یک قیف را در نظر بگیرید و قسمت بالایی آن را که بزرگتر است مشتریانی که از طریق تبلیغات و سایت ها به شناخت محصولات مجموعه شما رسیده اند باید در نظر گرفت.

در قسمت بعدی که قسمت وسط قیف است باید مشتریانی را که خرید آن ها از محصولات حتمی است در نظر گرفت. پس همانطور که متوجه شدید تعداد افرادی که قصد خرید حتمی را دارند با توجه به شکل در نظر گرفته شده کاهش یافت.

در قسمت آخر و پایین قیف که از دو قسمت دیگر بسیار کوچکتر است باید مشتریانی که بدون هیچ درنگ و معطلی اقدام به خرید می کنند در نظر بگیرید که با این امر شما باید متوجه شوید که تمام افرادی که به سمت مجموعه جذب شده بودند و برای خرید محصولات تصمیمات خود را نهایی می کردند بسیار کاهش یافت. و مشتریانی که در پایان قیف هستند همان مشتریانی هستند که خرید خود را انجام می دهند.

در این قسمت مسئله ای که آشکار است این است که وظیفه تیم بازاریابی تلاش بی وقفه برای جذب این مشتریان خرید آن ها و همچنین تبدیل قیف به یک استوانه است که اینگونه مشتریان زیادی را جذب کنید.

اهمیت قیف فروش به چه علت است؟

همانطور که اشاره کردیم قیف فروش یک بخش مهم از امور بازاریابی است قیف فروش در جذب مشتریان و بازاریابی کسب و کار ها کمک بسیاری به هر مجموعه ای می کند که به دنبال این امر سود آوری زیادی برای یک مجموعه فراهم می  شود علاوه بر آن باید بدانید کسب و کار هایی که هم اکنون در بازار موفق هستند به قیف فروش خود توجه بسیاری داشته اند. در این قسمت از متن به مواردی از مهم ترین علت های قیف فروش برای کسب و کارها که اهمیت دارد اشاره نموده ایم؛

قیف فروش و سفر مشتری

 ارائه چشم انداز

با داشتن قیف فروش می توان یک چشم انداز کامل از مسیر خرید و طی نمودن کسب و کار ها در روند خرید را داشت و از مرحله به مرحله خرید آگاه بود.

 کمک به کاهش باگ‌ ها

در مسیر موجود برای خرید و فروش احتمال وجود مشکلات و باگ ها وجود دارد که با توجه به استفاده از قیف فروش می توان آن ها را شناسایی کرد.

کمک به تدوین استراتژی

اگر از قیف فروش در مجموعه خود استفاده نمایید می توانید همواره یک راهنما جهت تدوین استراتژی‌ های جدید خود داشته باشید.

حفظ مشتریان

با استفاده از قیف فروش می توان در حفظ مشتریان نیز موفق عمل کرد

تعریف سفر مشتری

سفر مشتری به واژه دیگری در بازاریابی گویند که باید در طول یک سفر ارتباط درستی با تمام مشتریان مجموعه برقرار کند و در تصمیم گیری و هدایت آن ها به سمت اهدافشان به خوبی عمل می کند.

باید توجه داشت که کلمه مشتری فقط برای فردی که محصول را خریداری می کند بکار نمی رود و برای افرادی که آشنایی و شناخت با مجموعه و همچنین محصولات مجموعه پیدا می کنند می گویند.

واژه سفر مشتری در کسب و کار های b2b و b2c کاربرد دارد.

به منظور دیگر می توان گفت که تعریف از سفر مشتری یعنی تعامل صحیح برقرار کردن با مشتریان و همراهان مجموعه خود. این تعامل باید از ابتدایی ترین لحظه‌ یعنی زمانی که آشنایی با محصولات شروع می شود تا زمان آخرین مرحله خرید ادامه داشته باشد. این امر برای درک بهتر مشتریان و انجام درخواست های آن ها است که برای آن باید بسیار تلاش و تمرکز داشت.

روش های متفاوت زیادی جهت ارتباط برقرار کردن با مشتریان وجود دارد که می توان از آن ها برای تعامل درست با هر مشتری کمک گرفت این روش ها همانند؛ صحبت کردن با تیم فروش، پاسخگویی به موقع ایمیل‌ ها، صحبت با تیم پشتیبانی استفاده از نرم افزار crm و… است.

سخن آخر:

در این مقاله سعی بر این داشتیم که شما را با مفهوم قیف فروش و سفر مشتری و همچنین تفاوت های آن ها آشنا کنیم. همچنین باید بگوییم که تفاوت بیشتر در قیف فروش و سفر مشتری بر روی تمرکز محل است یعنی در قیف فروش تمرکز بر روی عملکرد بازاریاب ها است و در سفر مشتری همانطور که از نام آن مشخص است تمرکز بر روی فعالیت مشتریان است.

از اینکه ما را تا انتهای مقاله همراهی نمودید از شما کمال تشکر و قدر دانی را داریم همچنین شما عزیزان می توانید جهت ثبت درخواست های خود با چیتاک ارتباط بگیرید است.

 تعریف سفر مشتری



تفاوت قیف فروش و سفر مشتری در چیست؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 11 مهر, 1401
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن