سرنخ فروش چیست و چگونه می توان آن را مدیریت کرد؟
10 مهر, 1401 توسط
سرنخ فروش چیست و چگونه می توان آن را مدیریت کرد؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

برای فروش محصولات نیاز به سرنخ‌ فروش دارید، در اصل این سرنخ ها هستند که می توانند جریان حیات در کلیه کسب‌ و کار ها را نگه دارند و از اهمیت زیادی برخورداراند.

سرنخ‌ فروش به مشتریانی گویند که احتمال خرید آن ها کم است اما شما اطلاعات لازم برای برقراری تماس و تبدیل آن به مشتری‌ واقعی را دارید.

روند فروش محصولات در اکثر مجموعه ها به این صورت است که مشتری در قدم اول باید شناخت کافی از محصولات پیدا کند و برا اساس این شناخت نیاز های کسب و کار خود را آگاه شده و خریدش را انجام دهد. پس زمانی که آشنایی کامل با محصولات را نداشته باشد نمی تواند برای خرید خود تصمیم گیری نماید و به مراحل خرید برسد این امر اثر بخشی سر نخ ها و مهم بودن آن ها را می رساند.

لید (سرنخ)

لید همان کلمه سرنخ‌ فروش است که استفاده آن در بازاریابی بسیار است پیش تر عنوان نمودیم که یک مرحله مهم از فروش همان مرحله سرنخ است  سرنخ‌ فروش را می توان به دو دسته تقسیم نمود سرنخ درونی و یا بیرونی.

تعریف سرنخ به صورت بیرونی اینگونه است که سرنخ‌ ها را می توان از بیرون از مجموعه (تبلیغات، سایر شرکت ها و...) بدست آورد.

اما روش دوم و سر نخ درونی این روش به گونه ای است که شما می توانید با طراحی یک وب سایت برای مجموعه خود و کسب اطلاعات مشتریان فروش محصولات را انجام دهید‌.

با یک مثال واضح می توان اهمیت سرنخ‌ فروش را توضیح داد اهمیت سرنخ ها جهت فروش فروش محصولات برای یک مجموعه همانند اهمیت سوخت برای یک ماشین است. همانطور که بدون سوخت هیچ ماشینی قادر به حرکت نیست و دیگر بدرد حمل و نقل نمی خورد بدون وجود سر نخ نیز نمی توان فروش زیادی داشت و در کسب و کار خود موفقیتی دید.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی در تمام زمینه ها کسب و کار ها می کوشند تا مدرن تر و از ابزار های جدید تر جهت پیشرفته تر شدن فضای کاری و موفقیت دو چندان خود استفاده نمایند چرا که دیگر روش های قدیمی کار ساز نیست همانطور که در گذشته سرنخ های فروش بسیار محدود بودند اما اکنون راه های پیدا کردن سرنخ بسیار متفاوت شده است و دسترسی به سرنخ های فروش نیز آسانتر شده اما باید به این نکته نیز اشاره نماییم که بدلیل وجود رقابت های زیاد در بین سازمان ها سرنخ هایی را که بتوان به فروش محصول رساند سخت تر شده است.

شرکت ‌های زیادی هستند که برای جذب کردن سرنخ های بیشتر هزینه بالایی را متقبل می شوند. به این صورت که برای رسیدن به سرنخ های بیشتر متخصصان بازاریاب حرفه ای را به محیط کاری خود می افزایند و یا تبلیغات بسیاری برای محصولات خود می کنند و... اما باید بدانید که تمام این کار ها فقط منجر به فروش ۳۰ درصد از محصولات می شود پس باید چه کرد؟ قبل از هر چیزی باید بدانید چرا این اتفاق می افتد که باید بگوییم به این علت که به مدیریت سرنخ که مرحله بعدی و مهمی بعد از جذب است توجه نمی شود. همچنین مدیریت سرنخ برای بسیاری از کسب و کار یک امر سخت است چرا نیاز به تحقیقات گسترده دارد. اما باید در نظر گرفت که بعد از این سختی ها و روند کامل مدیریت سرنخ می توان یک کسب و کار موفق داشت.نرم افزار crm یکی از ابزارهایی است که به مدیریت هر چه بهتر سرنخ فروش کمک می کند.

سرنخ فروش

تعریف مدیریت سرنخ

مدیریت سرنخ به بیان راحت تر می توان گفت که به یک مجموعه ‌کامل از روش ‌های مختلف، فرآیند ها و سیستم‌ های ردیابی گویند که برای تبدیل افراد به مشتری واقعی و کسب درآمد فعالیت دارد. با مدیریت سرنخ برنامه ‌ریزی ‌شده با کیفیت می تواند می توان ارزش سرنخ های خود را بالا ببرید و فروش محصولات خود را با سرعت بیشتری افزایش دهید. که اینگونه توانسته اید از اتلاف وقت نیز جلوگیری کنید.

اهمیت مدیریت سرنخ‌ فروش 

هدف اصلی مدیریت سرنخ دوری از بهم ریختگی و ناهماهنگی در پیدا کردن سرنخ ها و مدیریت آن ها است تا با مدیریت درست هیچ فرصتی را برای فروش از دست ندهید.

مزایای مدیریت درست سرنخ ها

  1.  افزایش فروش بیشتر خصوصا در فرصت های احتمالی
  2. درک کامل از سر نخ فروش‌
  3. کاهش خطا و تجربه بالا در تیم فروش
  4. مدیریت زمان
  5. پاسخ سریع به درخواست های مشتریان
  6. حفظ کردن موثر ارتباطات به صورت همیشگی
  7. دسترسی راحت به اطلاعات سرنخ ها
  8. و...

بهترین روش های موجود در مدیریت سرنخ به شرح زیر است؛

جهت کسب موفقیت و فروش محصولات خود باید از روش های هر راهکاری پیش بروید در مدیریت سرنخ نیز بهتر است با استفاده از روش های عنوان شده عمل کنید.

در قدم اول باید درک کاملی از سرنخ خود داشت، یعنی باید یک تعریف کامل و جامع از سرنخ انجام داد که همه تیم فروش آن را درک کنند این امر را به این دلیل بیان می کنیم که بسیاری از سرنخ های که وجود دارد به فرد مناسب متقبل نمی شود و یا بر اساس روش موجود تیم فروش عمل نمی کند.

فراموش نکنید که باید حتما تیم فروش درک کامل از حد فاصل بین سرنخ و مشتری را داشته باشد همچنین تیم بازاریابی را آگاه کنید در زمانی که یک سر نخ با تلاش های شما به مشتری واقعی تبدیل شده است باید به تیم فروش عنوان کنند تا تماس های خود را انجام دهد.

در مورد دوم باید وضعیت های موجود در فروش را دائم بروز رسانی کرد چرا که در مواردی به دلیل عجله در تیم فروش فرصت بروز رسانی ندارند اما مهم است که این اتفاق (بروز رسانی) رخ دهد.

در قدم سوم به این امر می پردازیم که گاهآ ممکن است رخ دهد و اختلاف نظر در میان تیم‌ فروش و بازاریابی، با این اتفاق فرصت های زیادی از دست می رود. پس هماهنگی در بین این دو تیم حتما باید وجود داشته باشد تا بتوان به خوبی مراحل فروش را انجام داد.

مراحل بالا از موارد مدیریت کردن صحیح سرنخ ها است و رعایت کردن آن ها بسیار مهم و ضروری است.

کاربرد سرنخ فروش در نرم افزار سی آر ام چیست؟

سرنخ فروش (Sales Lead) در نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به معنای پتانسیلی است که ممکن است به مشتری تبدیل شود. در واقع، یک سرنخ فروش نمایانگر یک فرصت فروش است که هنوز به مرحله نهایی فروش (مثل تبدیل به مشتری) نرسیده است، اما ممکن است به عنوان یک پیش‌بینی برای فروش آتی باشد.

کاربرد سرنخ فروش در نرم‌افزار CRM عبارت است از:

  • مدیریت پتانسیل‌های فروش: سرنخ‌های فروش به شما کمک می‌کنند تا پتانسیل‌هایی که به شما ارائه شده است را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که آیا ارزش دارند که به فرصت‌های فروش تبدیل شوند یا نه. این بررسی اغلب به افراد و تیم‌های فروش کمک می‌کند تا وقت خود را بر روی فرصت‌هایی که احتمال تبدیل به مشتری بیشتری دارند، متمرکز کنند.

  • پیگیری ارتباطات: نرم‌افزار CRM به شما امکان می‌دهد تا تمام ارتباطات و تعاملاتی که با سرنخ فروش داشته‌اید (مثل تماس‌ها، ایمیل‌ها، ملاقات‌ها و غیره) را ثبت و پیگیری کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا ارتباطات خود را بهبود ببخشید و فرصت‌های فروش را بهتر مدیریت کنید.

  • برنامه‌ریزی فعالیت‌ها: با داشتن اطلاعات دقیق درباره سرنخ‌های فروش، می‌توانید برنامه‌ریزی فعالیت‌هایی مانند تماس‌ها، ملاقات‌ها و دنبال‌کردن‌های آتی را به بهترین نحو انجام دهید. این به شما این امکان را می‌دهد تا به مشتریان پتانسیلی بیشتری دست پیدا کنید.

  • تجزیه و تحلیل داده: با جمع‌آوری و ثبت اطلاعات در مورد سرنخ‌های فروش، می‌توانید تجزیه و تحلیل داده‌ها را انجام دهید و الگوها و ترندهای مختلف در مورد پتانسیل‌های فروش خود را شناسایی کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا استراتژی‌های بهتری برای مدیریت فرصت‌های فروش خود اتخاذ کنید.

با استفاده از نرم‌افزار CRM و مدیریت مناسب سرنخ‌های فروش، کسب‌وکارها می‌توانند فرصت‌های فروش را بهبود دهند و به دستیابی به مشتریان جدید و افزایش درآمد خود کمک کنند.

از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید از شما سپاس گذاریم کاربران گرامی می توانید جهت ثبت درخواست های خود با چیتاک تماس حاصل فرمایید.

کاربرد سرنخ فروش در نرم افزار سی آر ام



سرنخ فروش چیست و چگونه می توان آن را مدیریت کرد؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 10 مهر, 1401
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن