وظایف واحد بازرگانی در اجرای برنامه مدیریت فروش
2 آذر, 1401 توسط
وظایف واحد بازرگانی در اجرای برنامه مدیریت فروش
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

اگر برنامه مدیریت فروش به صورت ارائه خدمات و یا فروش محصولات است نیاز به ایجاد بخش های مختلف زیادی در مجموعه هستید که دو مورد از بخش های مهم آن وجود کارشناس فروش و بازاریابی است، در اصل باید گفت کسب و کارهای این چنینی بر پایه این بخش ها اداره می شود و اگر در زمینه فروش محصولات کم کاری شود به کسب و کار ها ضرر و زیان زیادی وارد می شود، به دنبال این سخنان بهتر است که با وظایف کارشناس فروش و بازاریابی در اجرای برنامه مدیریت فروش آشنا شوید. قبل از بررسی این وظایف باید ذکر نمود که یک کارشناس بازاریابی و فروش علاوه بر وظایف خود باید از ویژگی ها و خصوصیات مفیدی برخوردار باشد خصوصیاتی نظیر؛ درایت و سخت کوش بودن در مسائل، توانایی کافی در جمع آوری اطلاعات لازم، توانایی کافی در نحوه برقراری ارتباطات موثر با مشتریان و نرم افزار crm و در آخر نیز فروش های مفید و فراوان. در ادامه وظایف کارشناس فروش و بازاریابی را نام برده ایم با ما همراه شوید.

وظایف واحد فروش و بازاریابی در اجرای برنامه مدیریت فروش

  • وظايف اصلی

  • انجام امور بازاريابی محصولات موجود و محصولات جديد و در ادامه سفارش گرفتن از مشتريان و اعلام موارد سفارش به واحد مربوطه یا همان واحد مهندسي و مالی 

  • جواب دهی تماس ها و یا مراجعات حضوری مشتریان در مجموعه در جهت  فروش محصولات و یا ثبت قرارداد ها و اعلام شكايات و یا نا رضایتی هر فرد از وضعیت موجود به مديران مجموعه
  • تنظيم کردن قرارداد ها و پيگيری کامل جهت انجام آن ها
  • نظارت کردن دقیق برای فروش کالا ها و پيگيری بر اساس آن ها
  • برنامه ریزی کامل در خصوص کلیه موارد مربوط به وظایف خود نظیر نوشتن یک برنامه فصلی برای پیش بینی کردن فروش محصولات در ماه و توليد آن ها در برابر در خواست مشتريان و شرايط بازار
  • اعلام کردن هزینه هر یک از محصولات موجود به مشتريان
  • پيگيری کامل برای اعلام کردن صورت حساب های مشتریان در زمان مناسب به مشتری
  • شركت کردن در جلسات بررسی نمودن و پیگیری قرار داد ها
  • نظارت کامل در جهت تحويل درست و به موقع محصولات به مشتريان
  • بررسی امور موجود در خصوص مرجوع کردن محصولات و مشكلاتی که در این مرجوعی وجود دارد
  • رسیدگی درست و به موقع به نظرات، پیشنهادات و شکایات مشتریان
  • هدایت کردن و کنترل نمودن امور محصولات مرجوعی به مجموعه
  • انجام کلیه مسئولیت ها و وظایفی که به او از سوی مدیر ارشد و مربوطه مجموعه عنوان شده است.
  • برنامه مدیریت فروش

 وظايف فرعی کارشناس فروش و بازاریابی کدامند؟ 

به دنبال عنوان نمودن وظایف اصلی باید وظایف فرعی و موارد اثر بخش در فروش محصولات را نیز عنوان نماییم جهت اطلاع بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه شوید؛

وظایف فرعی

  1. انجام دادن کلیه امور مربوطه به صورت جلسات و مصوبات كميته های راهبری و مديران شركت 
  2. همكاری در کلیه امور مربوطه به برنامه های عملیاتی در مجموعه برای رسیدن به هدف مورد نظر
  3. همكاری کردن با مديريت مالی برای هزینه های موجود مجموعه
  4. حضور مرتب و منظم در ساعات کاری و حفظ انضباط و مقررات در فضای کاری
  5. كمک کردن به سایر پرسنل ها در امور مرتبط و انتقال موارد مهم به آن ها

چه چیزی یک برنامه مدیریت فروش خوب را عالی می کند؟

با توجه به تجربیات موجود در زمینه های کاری می توان این چنین گفت که بهترین مدیران فروش خصوصیاتی از خود نشان می دهند که مقداری متفاوت تر از میانگین‌ ها است.

تعريف شغل مسئول برنامه مدیریت فروش را می توان اینگونه شرح داد که؛

مسئول فروش مسئول است که به طور مستقيم در زیر نظر مدير بازرگانی وظایف خود را انجام دهد و کل فعالیت های مربوط به آن عبارت است از؛ انجام فعالیت های بازاريابی و امور مربوطه به عقد قرارداد های توليدی داخلی، همچنین وی مسئول است که از طریق ارتباطی که با مشتریان برقرار می سازد کلیه نظر خواهی ها و انتقادات و شکایات ها در خصوص هر بخش را به مسئول مربوطه و مدیر اعلام سازد دارد تا اینگونه جلب به رضایت مشتریان نیز رسیده و مشتری اطمینان حاضر کند که مجموعه به طور کامل به او، نظرات و درخواست هایش اهمیت ویژه ای می دهد.

نکته دیگری که باید ذکر شود این موضوع است که اختيارات تماس مسئول برنامه مدیریت فروش با بخش های نظیر: مدير عامل، مدير بازرگانی و سایر مسئولان هم رده نیز ممکن است.

اگر یک مدیر فروش موفق و خوب در یک مجموعه شروع به فعالیت نماید بدون شک این موضوع به کارمندان الهام می بخشد تا آن ها نیز هوشمندانه تر کار کنند. یک مدیر فروش خوب و مناسب به کسی می گویند که به سایر نفرات در تیم فروش ابزار های لازم را می دهد تا خود را محک زده و از ایده خلاقیت آن ها نیز بهرمند شد.

شرح وظایف مدیر بازاریابی؛

شناسایی یک مشتری جدید و همچنین رفتار شناسی مشتریان فعلی و طبقه بندی کردن لیست مشتریان بر اساس مشخصات شخصی نظیر نام، سن، جنس، درآمد آن ها، موقعیت جغرافیایی، حساسیت ها نسبت به رنگ، قیمت های مد نظر، خدمات و پیش بینی کردن موارد به وجود آمده در ادامه ارتباط با او

  • رجوع و فراخوانی مشتریان گذشته و کشف علت عدم خرید و قطع ارتباط آنها و حل مشکلات فی ما بین
  • تلاش در جلب رضایت مشتریان و طراحی کردن یک برنامه در جهت افزایش خوشنودی و رضایت مندی آن ها
  • شناسایی کردن راهکار هایی برای تولیدات بیشتر و فروش بالا همچنین کسب در آمد و سود آوری فراوان

مدیر بازاریابی (Marketing Manager) در یک سازمان مسئولیت‌ها و وظایف متنوعی را بر عهده دارد تا استراتژی‌های بازاریابی را برنامه‌ریزی و اجرا کند و به دستاوردهای بازاریابی سازمان کمک کند. در زیر، توضیحی اجمالی از وظایف یک مدیر بازاریابی آمده است:

برنامه‌ریزی استراتژی بازاریابی: مدیر بازاریابی باید استراتژی‌های بازاریابی را بر اساس اهداف سازمان تعیین کند. او باید با تحلیل بازار، مشتریان، رقبا و عوامل داخلی و خارجی دیگر، استراتژی‌های مناسبی را ارائه دهد. این شامل تعیین هدف بازاریابی، تعیین موقعیت برند، تعیین گروه هدف، تعیین میکس بازاریابی (محصول، قیمت، توزیع، تبلیغات) و برنامه‌ریزی برای اجرای استراتژی‌ها است.

اجرای طرح بازاریابی: مدیر بازاریابی مسئولیت اجرای تکتیک‌ها و طرح‌های بازاریابی را دارد. او باید برنامه‌ها و فعالیت‌های بازاریابی را برنامه‌ریزی، راه‌اندازی و پیگیری کند. این شامل اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، فعالیت‌های روابط عمومی، بازاریابی دیجیتال، تحقیقات بازار و سایر فعالیت‌های بازاریابی است.

مدیریت تیم بازاریابی: مدیر بازاریابی مسئولیت مدیریت و هدایت تیم بازاریابی را دارد. او باید اعضای تیم را انگیزه‌بخشی کند، وظایف و مسئولیت‌ها را تعیین کند، هماهنگی بین اعضای تیم را برقرار کند و مانیتورینگ و ارزیابی عملکرد آنها را انجام دهد.

تحلیل و پیگیری نتایج بازاریابی: مدیر بازاریابی باید نتایج فعالیت‌های بازاریابی را تحلیل و ارزیابی کند. او باید از روش‌های اندازه‌گیری و معیارهای بازاریابی استفاده کند تا عملکرد و تأثیر فعالیت‌ها را بررسی کند. این شامل تحلیل داده‌ها، رصد رقبا، بررسی بازخوردهای مشتریان و ارزیابی میزان تحقق اهداف بازاریابی است.

مدیریت بودجات بازاریابی: مدیر بازاریابی مسئولیت مدیریت بودجه بازاریابی را دارد. او باید بودجه را براساس نیازها و اهداف بازاریابی تخصیص دهد و نظارت بر مصرف بودجه را داشته باشد. این شامل بررسی هزینه‌ها، مدیریت هزینه‌های تبلیغاتی، مذاکره با تأمین کنندگان و پیگیری هزینه‌های بازاریابی است.

برقراری ارتباطات با ذینفعان: مدیر بازاریابی باید روابط خوبی را با ذینفعان داخلی و خارجی، مانند مشتریان، رقبا، تأمین کنندگان و همکاران داشته باشد. او باید به ارتباطات بازاریابی پاسخ دهد، نیازها و نگرانی‌های ذینفعان را بشنود و با آنها همکاری کند.

پیش‌بینی و تحلیل بازار: مدیر بازاریابی باید تحلیل بازار را انجام داده و تغییرات و روندهای بازار را پیش‌بینی کند. این شامل بررسی رقبا، تحلیل تقاضا و عرضه، شناخت تغییرات در رفتار مشتریان و تحلیل روندهای صنعت است.

کاربران گرامی از اینکه تا پایان این مقاله ما را همراهی نمودید از شما سپاس گذاریم، جهت اطلاعات بیشتر و ثبت در خواست های خود با چیتاک ارتباط بگیرید تا از طریق مشاوران متخصص ما در اسرع وقت به درخواست های خود دست یابید.

وظیفه واحد بازرگانی در اجرای برنامه مدیریت فروش چیست؟

وظایف واحد بازرگانی در اجرای برنامه مدیریت فروش
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 2 آذر, 1401
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن