انواع بازاریابی خدمات (Service Marketing) چیست؟
6 اردیبهشت, 1403 توسط
انواع بازاریابی خدمات (Service Marketing) چیست؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

انواع بازاریابی خدمات با بازاریابی کالا متفاوت است و فرق های بین این دو بازاریابی وجود دارد ویژگی های انواع بازاریابی خدمات عبارتند از نفوذ پذیری، نا همگونی، جدایی ناپذیری آن را از بازاریابی کالا متمایز کرده انواع بازاریابی خدمات در مقایسه با بازاریابی کالاهای فیزیکی بسیار دشوارتر است.
ما قصد داریم در این مطلب از انواع بازاریابی خدمات و اصول تکنیک های آن را به شما توضیح دهیم.

تعریف انواع بازاریابی خدمات (Service Marketing)؛

این نوع بازاریابی مبتنی بر رابطه و ارزش است. شما در واقع در این نوع بازاریابی چیزی را به مشتریان خود ارائه می دهید که بیشتر یک ارزش است تا یک جسم عینی. انواع بازاریابی خدمات شامل بازاریابی شرکت های B2B و B2C می شود. این شرکت ها بر خلاف شرکت های فروشگاهی کالا به مشتریان نمی فروشند بلکه خدماتی را کاربران خود ارائه می دهند. که بازاریابی خدمات از محبوبیت خاصی نیز برخوردار است.

اهمیت انواع بازاریابی خدمات اثر بخش؛

همه ما این را می دانیم که امروزه انواع بازاریابی خدمات، ارزش افزوده اقتصادی بیشتری نسبت به دیگر فعالیت های اقتصادی نظیر کشاورزی، مواد اولیه و تولید دارند. در اقتصاد های توسعه یافته اشتغال بیشتر تحت سلطه شغل های خدماتی است و بیشتر رشد شغلی از بخش خدمات به دست می آید.

اگر می خواهید خدمات تان اثر بخش تر باشد به این چند نکته مهم دقت کنید.

۱. استاندارد بودن خدمات تان را نشان دهید؛

پس اگر قصد دارید به خدمات کسب و کار خود توسعه دهید باید بدانید قبل از هر کاری از استاندارد بودن خدماتی که قرار است ارائه دهید مطمئن شوید پس لازم است استاندارد بودن خدمات تان را نمایش دهید. این را نیز به یاد داشته باشید که ارائه کالاهای ملموس بسیار ساده تر از ارائه خدمات است. استاندارد سازی خدمات با دشواری هایی نیز روبه رو است به عنوان مثال بسیاری از مشتریانی که از یک طراح دکوراسیون داخلی مشاوره می گیرند بیشتر به دنبال یک تجربه خاص و جدید هستند نه یک خدماتی استاندارد.

۲. روابط بلند مدت با مشتریان داشته باشید؛

شما باید تلاش کنید تا روابط خود با مشتریان تان را فراموش نکنید زیرا اینکار باعث می شود تا آن ها دوباره به شما مراجعه کنند و می تواند به ارتقا خدمات شما کمک کند. پس سعی کنید خدمات خود را با توجه به شخصیت، جنسیت و سلیقه مشتری شخصی سازی کنید این امر باعث می شود تا مشتریان به شما وفادار بمانند مورد دیگر در داشتن روابط بلند مدت با مشتریان این است که نقاط تماس با مشتریان اثر بخش باشد. این نقاط تماس می تواند شامل ایمیل ها یا تعاملات با فروشندگان، کارت پستال باشد که یک همکاری و تعامل بین ارائه دهنده خدمات و مشتریان است.

۳. خدمات تان را متفاوت و منحصر به فرد بسازید؛

شما باید خدماتی که در بازار ارائه می دهید متفاوت و منحصر به فرد باشد خدماتی که رقبای شما قادر به ارائه آن نباشند لذا باید راهکارهای جدید و خلاقانه به مشتریان خود ارائه دهید و با جدیدترین متدهای روز همراه شوید تا مشتریان را وادار کنید برند شما را انتخاب کنند و از برند شما حمایت کنند.

۴. هدف داشته باشید؛

هدف گذاری یکی از مهم ترین ابزار های هر بازاریابی است پس در انواع بازاریابی خدماتی نیز شما باید هدف مشخصی داشته باشید که به طور کلی بازاریابی خدماتی به دنبال اهداف زیر است.

  • جذب کردن مشتریان جدید
    معرفی برند
    توصیه خدمات از سوی مشتریان فعلی
    حفظ مشتریان فعلی و فروش خدمات پیشرفته تر به آنان
  • ستراتژی ها و تکنیک های بازاریابی خدمات

تعریف انواع بازاریابی خدمات (Service Marketing)؛

برای بازاریابی خدمات یک سری تکنیک ها و استراتژی های خاصی وجود دارد که می توان از آن ها در این نوع از بازاریابی بهره گرفت؛

۱. تحقیقات بازاری؛

همه این را می دانیم که تحقیقات زیر بنای همه تلاش های بازاریابی امروزی است. تحقیقات بازاری تا تحقیقات مربوط به برند، مطالعات عملی جامع می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه تر کمک کند. با انجام تحقیقات مرتبط شما می توانید یک مبنای هدفمند برای انواع بازاریابی خدمات تان به دست آورید. این نکته را نیز فراموش نکنید که برای اندازه گیری نتایج خود معیار هایی نیز در نظر بگیرید. لذا تحقیقات به شما کمک می کند تا درک بهتری نیز از مشتریان خود داشته باشید.

۲. استراتژی نیچ؛

اگر شما قصد دارید با سرعت زیادی شرکت خود را رشد دهید باید متخصصین هر بخش را با دقت انتخاب کنید که این تخصص شما را می تواند از رقبای تان متمایز تر کند و به کمک اینکار می توانید تفاوت بزرگی را در نتایج بازاریابی تان ایجاد کنید. یکی از مهم ترین ملاحظات کسب و کار برای انواع بازاریابی خدمات، هدف گذاری و تخصص گرایی است که شما باید دقت زیادی داشته باشید.

۳. داشتن وب سایت با کارایی بالا؛

همه ما این را می دانیم که بازاریابی برای شرکت های فروشگاهی به سایت نیاز دارد در انواع بازاریابی خدماتی نیز همین طور است شما نیاز به سایت دارید امروزه در بازار خدمات حرفه ای وب سایت شرکت شما یکی از مهم ترین دارایی خواهد بود. وب سایت چیزی به مراتب ارزشمند تر از یک تابلوی دیجیتال صرف است.  وب سایت یک ابزار مهم برای معرفی برند شما است. پس شما باید تلاش کنید تا سایتی جامع و کامل داشته باشید تا مخاطبان بتوانند به همه اطلاعاتی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند از همین طریق شما می توانید شانس خود را برای پیدا کردن مشتریان جدید نیز افزایش دهید به خصوص که امروزه اکثر مردم از اینترنت و شبکه های اجتماعی برای جست و جوی خدمات مورد نظرشان استفاده می کنند. پس بدون داشتن وب سایت مخصوص برند خود شانس برای دیده شدن را از دست می دهید و پیشرفت زیادی نیز در کسب و کار خود ندارید.

اصول و آمیخته بازاریابی خدمات 7ps؛

۴.  سئو؛

مخاطبان باید بتوانند بدون هیچ مشکلی به سایت شما دسترسی داشته باشند لذا سایت باید کارایی لازم را در این رابطه داشته باشد که این امر تنها توسط سئو امکان پذیر است. امروزه بسیاری از شرکت های موفق در زمینه ارائه خدمات به مشتریان سئو را به عنوان بهترین استراتژی بازاریابی خدمات می دانند که می تواند ترافیک بالایی را برای سایت شما جذب کند.
سئو به دو دسته سئو درون صفحه ای و سئو بیرون صفحه ای تقسیم می شود.
سئو درون صفحه ای بر ارتقا و کیفیت بصری سایت، تهیه سایت مپ،  تولید محتوای قوی و جذاب و...  تمرکز دارد.  ولی سئوی بیرون صفحه ای بیشتر بر گرفتن بک لینک، دیگر محیط های مجازی، شبکه های اجتماعی، آنلاین و... تمرکز دارد.

۵.  شبکه های اجتماعی؛

همه ما این را می دانیم که امروزه درصد قابل توجهی از کاربران خدمات مورد نظر خود را در رسانه های اجتماعی جست و جو می کنند. آن ها اول در شرکت های مشابه مقایسه کرده و سپس اقدام به سفارش می کنند. لذا شما می توانید از تبلیغات در رسانه های اجتماعی استفاده کنید و به افراد تاثیر گذار وصل شوید از طریق آن ها در لیست های اجتماعی مشتریان خود را پیدا کنید و کاربران زیادی را جذب ‌کنید.

۶. تبلیغات؛

پلتفرم های زیادی برای انجام تبلیغات وجود دارد که ما قصد داریم در ادامه به محبوب ترین آن ها اشاره کنیم.

  • شبکه های اجتماعی

    گوگل، بازاریابی موتور های جست و جو SEM، یاهو، بینگ و...

    وب سایت ها و انتشارات صنعت خدمات موردنظر

    استفاده از فناوری کوکی ها Retargeting

اصول و آمیخته بازاریابی خدمات 7ps؛

آمیخته بازاریابی یعنی ما چهار اصل را با هم بی آموزیم تا از طریق ارائه بهترین خدمات به مشتریان مان یک بازاریابی خوب داشته باشیم.

لذا شما باید خدمات با کیفیت را در زمان و مکان مناسب با قیمت مناسب به مشتریان برسانید.
آمیخته بازاریابی در واقع دارای ساختاری است که دربرگیرنده تمام بخش های بازاریابی یک کسب و کار است. محصول، قیمت، مکان توزیع کالا، ترویج کالا، فرایند.
همان گونه که تمام فروشگاه ها و شرکت های فروش محصول نیاز به بازاریابی کسب و کار دارند شرکت های ارائه دهنده خدمات نیز باید نوع خدمات، تخصص، مهارت ها و قابلیت های شان را برای مشتریان خود تبلیغ کنند و از این راه تعداد مشتریان خود را افزایش دهند و مشتریان زیادی را جذب کنند.انواع بازاریابی خدمات از جهت ملموس نبودن خدماتی که ارائه می دهد و حتی عدم برخورداری جذابیت بصری ممکن است کمی دشوارتر به نظر برسد. ولی از سوی دیگر افزایش نیاز کاربران امروزی به خدمات و افزایش سرچ های اینترنتی برای آن ها می تواند کار را برای ما راحت تر سازد و بتوانیم خیلی راحت برند خود را تبلیغ ‌کنیم و به موفقیت برسیم و کسب و کار خود را رشد دهیم.

اهمیت انواع بازاریابی خدمات اثر بخش؛



انواع بازاریابی خدمات (Service Marketing) چیست؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 6 اردیبهشت, 1403
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن