فروش قطره ای چیست ؟ دریپ مارکتینگ
18 فروردین, 1403 توسط
فروش قطره ای چیست ؟ دریپ مارکتینگ
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

فروش قطره ای چیست ؟ اگر شما قصد دارید یک فکر عالی برای کسب و کار خود کرده و فروش خود را به رتبه های بالا برسانید برای شما پیشنهادی داریم که آن انتخاب فروش قطره ای و استفاده آن در کسب و کار هایتان است. فروش قطره‌ ای به گونه است که ابزاری بسیار قدرتمند را در اختیار شما قرار داده تا این چنین قادر باشید فروش محصول یا خدمات تان را تا حد بسیاری افزایش دهید و چه چیزی بهتر از این برای یک کسب و کار؟

فروش قطره ای یا دریپ مارکتینگ چیست؟

تعریف بازاریابی قطره‌ ای یا همان بازاریابی چکه‌ ای و دریپ مارکتینگ به این شرح است؛ به  برنامه‌ ای که در آن کلیه اطلاعات در خصوص مجموعه از طریق یک جریان متناوب و پیوسته به مخاطبان آن مجموعه انتقال می یابد گویند. منظور از جریان متناوب، ابزاری همانند: ایمیل، پست‌ های شبکه‌ های اجتماعی، کارت پستال‌ ها، تماس‌ های تلفنی و روزنامه‌ ها است.

افراد صاحبان کسب و کار ها قادر هستند تا با موارد نام برده برند خود را برای مخاطبان شرح داده و آن ها را به یک آگاهی نسبی از برند خود برسانند که این امر موجب ایجاد مشتریان بالقوه می‌ گردد.
بهتر است بدانید که فروش قطره ای نام گذاری جالبی بوده و این نام گذاری می خواهد به ما بفهماند که چگونه به شکل منظمی مجموعه خود را به سوی موفقیت پیش ببریم و این اصطلاح از آبیاری قطره ای در کشاورزی گرفته شده چرا که روش بازاریابی نیز همانند آبیاری قطره ای در کشاورزی منظم و با دقت انجام گرفته و ریشه گیاهان از این طریق بدون غرق شدن در آب سیراب گردیده و در آخر محصول قابل توجه ای می توان برداشت نمود.
در روش بازاریابی قطره ای افراد اطلاعات را به شکل کلی دریافت کرده در آن ها غرق نمی شوند اما نتیجه درخشانی به صاحبان خود می دهند.

به بیان راحت تر و شفاف تر باید بگوییم که در اصل ما در این روش از بازاریابی می خواهیم ذهن مخاطب را به روش قطره ای در خصوص برند خود آماده کرده تا آن ها در هر زمانی که می خواهند خریدی داشته باشند برند ما نیز در یاد آن ها ماندگار شده و برای خرید های خود به مجموعه ما مراجعه نمایند. چنین عملی را می توان با مواردی مانند ارسال بروشور از محصولات جدید مجموعه در هر فصل مشتریان خود را باخبر سازیم  و حتی می توان افراد را برای خرید محصولات مجموعه از طریق راه کار های متنوع تشویق کرد
با توجه به موارد موجود می توان به این نتیجه دست یافت که شما می توانید با ایمیل های متنوع و منظم در زمان های مشخص شده فروش محصولات خود را افزایش دهید پس هرگز راهکارهای این چنینی را دست کم نگرفته و با کمی اندیشیدن به مجموعه خود کمک کنید.

جالب است این نکته را بدانید که با استفاده از روش بازاریابی قطره‌ ای یا چکه‌ ای یا دریپ مارکتینگ می توان زمان رسیدن به موفقیت و فروش بالا را تا حدود ۲۵ درصد کاهش داد.
همانطور که اشاره نمودیم با دریپ مارکتینگ برند شما در ذهن مخاطب ماندگار می شود.

فروش قطره ا​ی یا دریپ مارکتینگ چیست؟

اهمیت فروش قطره ای یا چکه ای

شما می توانید زود از یاد مشتری بروید و دیگر به هیچ حالتی در ذهن آن ها جای نداشته باشید اگر از فروش قطره‌ ای، چکه‌ ای یا دریپ مارکتینگ استفاده نکنید و اینگونه می شود که مشتریان شما را فراموش و رقیبان شما در بازار را انتخاب کرده و آن ها از شما پیشی می گیرند.

روش فروش قطره ای، چکه ای یا دریپ مارکتینگ به ۳ علت مهم  باید در کسب‌ و کار شما جای بگیرد:

۱- مشتریان در هر زمان از خرید خود شما را یادآور شده و هر لحظه حواسش به شما است:

وجود کمپین‌ های بازاریابی قطره‌ ای را با افرادی می توان در میان گذاشت که آن ها قبلا به اینگونه برند ها و محصولات مجموعه علاقه نشان داده اند و این امر می تواند به شما کمک کند مخاطبان خود را بیابید و آن ها همیشه حواسشان به شما باشد.

۲- قادر خواهید بود تا با مشتریان خود یک ارتباط قوی داشته باشید:

هنگامی که با مشتریان خود در هر لحظه تعامل داشته و آن ها را از اطلاعات لازم باخبر سازید می‌ توانید یک رابطه خوبی با آن ها به صورت مداوم داشته باشید.

۳- با مشخص کردن زمان های دقیق می‌ توان افراد را برای خرید به سوی خود بکشانید:

شما می توانید با مشخص کردن زمان بندی درست در به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم برای مخاطب آن ها را برای خرید به سوی خود بکشانید.

انواع کمپین ها در بازاریابی قطره ای یا چکه ای

دریپ ‌مارکتینگ را به جرات می توان از آن دسته ابزار قدرتمند جهت بازاریابی و پس از آن تاثیر درخشان در فروش مجموعه و شناساندن یک برند به مخاطبان و همچنین آگاهی بخشی از برند به کلیه مشتریان دانست. شما همواره می توانید در مجموعه خود برای رسیدن به موفقیت های بیشتر به این نوع بازاریابی اندیشیده و برای خود یک کسب و کار پر رونق ایجاد نمایید.

اگر به طور کلی به فکر بازاریابی از روش قطره ای هستید باید به شکل خلاقانه عمل نموده و از این طریق مخاطبان زیادی را به سوی برند خود جذب نمایید نمونه‌ های بسباری در این روش موجود است که ما در متن زیر به شش مورد مهم آن اشاره کرده و به طور کامل این موارد را برای شما بازگو نموده ایم؛ با ما همراه باشید.

اهمیت فروش قطره ای یا چکه ای

کمپین بازاریابی قطره ای اصلی (Top Of Mind)

فروش قطره‌ ای اصلی این روش بیشتر برای مخاطبانی در نظر گرفته می شود که برای خرید کردن آماده نبوده اند، با اجرایی کردن این بازاریابی در این حالت شما خود را در ذهن مخاطبان زنده نگه می دارید و آن ها در زمان خرید هرگز شما را از یاد نخواهند برد. بهتر است این نکته را لحاظ کنیم که این کمپین (بازاریابی قطره‌ ای اصلی) در یک تایم طولانی انجام می‌ گیرد. اما نتیجه آن به این مدت زمان می ارزد چرا که محتوای های موجود در این مورد (بازاریابی قطره ای اصلی) از ارزش‌ های مهم برای مخاطبان شکل گرفته است. می توان در این قسمت از متن به بعضی از انواع این نوع کمپین ها اشاره نمود که آن ها؛ پست‌ های بلاگی، وایت‌ پیپیر ها، ویدیو ها، وبینار ها، اینفوگرافی و اخبار مربوط به صنعت است.

کمپین بازاریابی قطره ای دانشی (Educational)

در این مورد از کمپین فروش قطره‌ ای یا همان چکه ای می توان اطلاعات به خصوصی را برای مخاطبان خود درباره محصولات جدید یا آگاهی بخشی کلی برای مخاطبان جدید در خصوص کلیه محصولات گذاشت. هیچ چیز مهم تر از آن نیست که مخاطب با اعتماد و آگاهی کامل یک محصول را تهیه نماید چرا که هر فردی پس از اینکه ببیند محصولی با شرح کامل و کارایی که دارد برای فروش عرضه شده است به مجموعه اعتماد بیشتری پیدا کرده و اینگونه علاوه بر اینکه سبد خرید خود را تکمیل تر نموده برای خرید های بعدی نیز به همان مجموعه مجدد مراجعه می کند پس این مورد علاوه بر آنکه در ذهن مشتری شما را ماندگار می سازد باعث می شود تا مشتری از شما خرید های کلی و مجددی نیز داشته باشد  و چه چیزی بهتر از این امر برای یک مجموعه است.

کمپین قطره ای برقراری تعامل مجدد (Re-engagement)

این مورد در تمامی مجموعه ها ممکن است دیده شود که همه مشتریانی که برای خرید ابتدا به سراغ شما می آیند قرار نیست حتما خرید کنند و یا حتما به کمپین‌های شما پاسخ مثبتی دهند. به طور معمول باید در نظر گرفت که از ده مشتری که به سمت مجموعه شما می آیند احتمال خرید در بین ده نفر وجود نخواهد داشت و شاید فقط پنج نفر از آن ها خرید خود را انجام دهند پس برای از دست ندادن آن پنج نفر دیگر فکر اساسی بهتری نمود و در هر لحظه که حس کردید امکان از دست رفتن در مشتریان بیشتر شده است باید به سراغ فروش قطره‌ ای جهت برقرار ساختن تعامل مجدد برای چنین مشتریانی باشیم شک نکنید که این یک عمل موفق برای شما خواهد بود و از آن پنج نفر حداقل می توانید ۳ تا ۴ نفر را راضی به خرید کنید. به طور کلی باید بگوییم که هدف از چنین کمپینی این است که به شکل مجدد مشتریانی که قصد خرید نداشته اند را دوباره وارد چرخه خرید کرده و این چرخه را با فروش بیشتری پشت سر گذارند. اگر می خواهید یک چرخه این چنینی داشته و نتیجه موثری از آن چرخه نیز داشته باشید باید سعی نموده تا محتوا های موثری منتشر کرده یا یک وایت‌ پیپر جدید بنویسید.

کمپین بازاریابی قطره ای رقابتی

شما باید با این هدف وارد این مورد از کمپین بازاریابی قطره‌ ای شوید که به محصولات خود در مجموعه ارزش بخشیده مزیت ها و ارزش های آن ها را برای همگان به شکل شفافی بیان نمایید تا اینگونه تفاوت زیادی در بین محصول یا برند خود با سایر رقبای خود در بازار داشته باشید و این یک دلیل محکم برای خرید مشتری در ترجیح خود از بین همگان بوده، شما می توانید علاوه بر اینکه عنوان نمایید خرید از این محصولات می تواند چه مزیت هایی برای مخاطبان ایجاد نماید می توانید بر مسائل دیگری نیز تاکید کرده تا فروش شما بیشتر شود منظور از مسائل دیگر این است که می توانید ضرر های موجود در استفاده نکردن از این نوع محصولات را نیز عنوان بدارید و محتواهای منتشر گردیده در سایت خود را نیز به شکلی تنظیم کنید که نیاز های مخاطبان در خرید این محصولات رفع شده و اولویت شما نیز همین است که خود را مشتری ثابت کرده و با محصولاتی که به فروش می رسانید فقط می خواهید آن ها را در رفع نیاز های اصلی شان کمک کنید.

کمپین بازاریابی قطره ای ترفیعی

هنگامی که مشتریان شما مراحل خرید را پیش برده و وارد مراحل آخر در فروش خود گام بر می دارند ممکن است در درصدی از آن ها تردید به وجود آمده و خرید خود را به هر حالتی عقب انداخته یا متوقف کنند در این حالت شما باید به سراغ فروش قطره ای ترفیعی رفته و از این طریق آن ها را راضی به نهایی ساختن خرید خود کنید به شکلی که در این مرحله می توانید یک قیمت خاص مطابق میل مشتری یا یک خدمات پس از فروش رایگان به او پیشنهاد داده و او با تفکر به اینکه نیاز خود را با چنین پیشنهاداتی رفع کرده و چیزی نیز از این میان عاید او می شود خرید خود را نهایی می کند تردید او رفع گردیده و حتی می توان برای رضایت او از چنین خریدی در دفعات بعدی نیز او را ببینید.

کمپین بازاریابی آموزشی (Training)

در این نوع کمپین نیز باید به شکل متعدد مشتریان را برای شرکت کردن در دوره های آموزشی تشویق نموده و با حضور آن ها در این دوره ها آن ها را از توانایی مجموعه و برند خود آگاه  نموده و در این دوره های برای آموزش مخاطب تکنیک‌ ها و منابع ارزشمندی را شرح دهید.

اصولی برای اثر بخشی فروش های بازاریابی قطره ای

اصولی برای اثر بخشی فروش های بازاریابی قطره ای

شما به دنبال این هستید وقتی روشی را برای بازاریابی و فروش بیشتر آغاز می کنید نتیجه ای فوق العاده را نیز پس از تلاش های خود ببینید پس جهت آنکه این نتیجه را در روش بازاریابی قطره ای زودتر ببینید باید یک برنامه مشخص و منظمی را در نظر گرفته و اینگونه پس از پیاده سازی آن منتظر نتیجه موفقی باشید در این قسمت به چند مورد از اموری که برای موفقیت در این روش انجام دهید اشاره نموده ایم؛

برای خود هدف در نظر گرفته و فقط هر عملی را پیاده سازی کرده تا به آن برسید. با مشخص کردن هدف دیگر می دانید چه راه هایی را باید بگذرانید تا به نقطه نهایی آن برسید.
لازم است تا جهت اثر بخشی بیشتر کمپین‌ های خود را بیشتر و با توجه به شناخت در خصوص مشتریان هر کدام از آن ها را (کمپین ها) به صورت شخصی برای هر مخاطب در نظر بگیرید. از آن‌ قسمت که هر فرد یک نوع نیاز داشته و برای یک چیز به شما مراجعه نموده است پس باید در کمپین‌ های خود برنامه‌ ریزی های متنوعی را داشته باشید.

محتواهای قوی را فراموش نکرده و در انتشار محتوا های متنوع و مناسب تردید نکنید. همچنین  موثرترین حالت در هر کمپین ایمیلی محتوای آن بوده و با بازی با کلمات شما می توانید افراد بسیاری را به سوی مجموعه خود بیاورید و یک ارتباط قوی نیز میان شما و مخاطبان تان نقش ببندد. در اجرا محتوا های خود نکات مهم را نیز رعایت کنید اینکه؛ محتوا شفاف بوده، مختصر و مفید باشد.
تعداد دفعات ارسال و زمان آن را مشخص نموده و همچنین باید تعداد دفعات و زمان‌ بندی هر یک از ایمیل های خود متناسب با همان کمپین معین نمایید.
بهتر است این را بدانید که ما هیچ گونه قواعد و قوانینی در جهت زمان‌ مشخص نمودن و تعداد دفعات اجرای کمپین نداریم اما می بایست به شکل کلی در آغاز ارسال ایمیل ها مواردی را برگزینید که می توان به شکل بیشتری ارسال نمود و بعد از آن به نحوی آن‌ ها را کمتر نمایید.
برای خودتان کلیه شاخص‌ ها و آمار ها را معین کرده و لازم است به کمین های ایمیلی باور داشته باشید و آن ها را از سرمایه هایی بدانید که قرار است پس از طی شدن در مدت زمان مشخص به نتیجه و ثمر فوق العاده ای بنشیند. لازم است تا به شکل منظمی کار های بازاریابی را پیش برده به شکلی که حتی نرخ کلیک ها و سایر آمار های خود را مقایسه نموده و مشاهده نمایید که کمپین ها در مسیر صحیحی بوده اند یا باید تغییراتی در آن ها اعمال کنید‌.

بهتر است در هر حالتی کمپین ها را بهینه کنید، اطمینان حاصل نمایید که همه چیز سرجای خود بوده و کلیه مراحل طبق برنامه پیش رفته است و شما هر لحظه به هدف های اصلی خود نزدیک می‌ شوید.

چه کسب‌ و کار هایی به بازاریابی قطره ای نیاز دارند؟

لازم به ذکر است بگوییم وقتی یک روش بازاریابی در همه حالت نتیجه عالی دارد کلیه شرکت ها چه شرکت‌ های کوچک و بزرگ در هر زمینه ای که فعالیت دارند از این روش برای موفقیت در مجموعه خود استفاده می‌ کنند. اما اگر به طور معمول بخواهیم بگوییم بازاریابی قطره ای را بیشتر شرکت‌ های که به شکل مستقیم به مصرف‌ کنندگان خود یا سایر کسب‌ و کار های دیگر محصول می‌ فروشند استفاده می کنند.

این مورد را کلیه کسب و کار ها دوست دارند و حتی تمام تلاش خود را برای همین مسئله بکار می گیرند که در ذهن مخاطب خود نقش ببندند و از یاد ها فراموش نشوند که این امر با بازاریابی قطره ای امکان پذیر است پس برای اینکه خرید های کلی با دفعات بالا در یک مشتری را ببیندد به سراغ این نوع بازاریابی می روند.

نحوه تعیین رفتار کاربران در بازاریابی قطره‌ ای

ممکن است کاربران به چند علت رفتار هایی را در  بازاریابی قطره‌ ای از خود به نمایش بگذارند. شما برای حل هر یک از این رفتار ها می‌توانید با توجه به آمار های موجود در بررسی موارد تحلیلی تشخیص خود را انجام داده. منظور از رفتار های به نمایش گذاشته موارد زیر هستند؛

  • ثبت نام های انجام شده در وب‌ سایت

    انواع بازدید کننده‌ های معمولی در وب‌ سایت شما

    شناخت پیدا کردن نسبت به بازدید کننده های مکرر

    ثبت نام کردن و عدم بازدید مجدد از سایت

    عدم ثبت نام جهت دوره‌ های آموزشی رایگان

    عضویت در ایمیل مارکتینگ

    بررسی کامل تعداد افراد در لغو کردن برنامه های شما در خبرنامه

سخن پایانی

فروش قطره‌ ای، چکه‌ ای یا دریپ مارکتینگ را باید همانند یک روش فوق العاده برای جذب مخاطبان از موارد متنوع دانست. شما همواره می‌توانید با مشتریان جدید و قدیمی خود ارتباطات قوی ایجاد نموده و آن ها را برای خرید های بیشتر از این طریق تشویق نمایید. همچنین شما این مورد را باید همیشه در ذهن خود نگه دارید که اگر محصول جدید یا خدمات جدیدی را برای مجموعه خود اضافه نمودید باید مشتریان تان را نیز از این عمل با خبر سازید. با طی نمودن مراحل فوق و داشتن یک برنامه قوی برای آینده و پیاده سازی تک تک مراحل آن در کسب و کار خود می توانید یک مجموعه موفق داشته باشید.

کاربران گرامی از اینکه ما را انتهای این مقاله همراهی نمودید از شما سپاس گذاریم، همواره شما عزیزان می توانید جهت ثبت در خواست های خود با مجموعه ما ارتباط گرفته و بهترین راه جهت موفقیت در کسب و کار خود را از مشاوران متخصص ما بخواهید.

نحوه تعیین رفتار کاربران در بازاریابی قطره‌ ای


فروش قطره ای چیست ؟ دریپ مارکتینگ
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 18 فروردین, 1403
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن