4p بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد؟
7 اسفند, 1402 توسط
4p بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است


4p بازاریابی چیست و چطور به کسب و کارها کمک می کند؟ اکثر مردم این را می دانیم که امروزه هیچ کسب و کاری بدون بازاریابی نمی تواند موفق شود لذا برای اینکه بتوانید در بازاریابی موفق شوید عوامل زیادی وجود دارد اما 4 دلیل مهم وجود دارد که دلیل اصلی موفقیت بازاریابی به شمار می رود که 4p بازاریابی نام دارد در ادامه مطلب به آن می پردازیم. از آنجایی که این 4 مدل اول کلمه آن ها با P شروع می شود 4p بازاریابی نیز می نامند که شامل موارد زیر می شود؛

  • 1. محصول(Product)
  • 2. قیمت(Price)
  • 3. محل عرضه(Place)
  • 4. برنامه فروش(Promotion)

4p بازاریابی به زبان ساده

محصول(PRODUCT)؛ مهم ترین رکن در درجه اول محصول است که در بازاریابی وجود دارد حال محصول می تواند شامل هر کالا یا خدماتی باشد که مورد نیاز مردم است که به صورت تجاری وارد بازار می شود حال محصولات به دو گروه تقسیم شده اند.

محصولات مصرفی؛ این محصول همانطور که از اسمش پیداست کالا یا خدماتی که به صورت مصرفی در اختیار مصرف کننده ها قرار می گیرد.

محصولات صنعتی؛ این محصولات برعکس محصولات مصرفی کالا یا خدماتی هستند که از سوی یک کسب و کار به کسب و کار ها یا واسطه هایی فروخته می شوند و بعد از طی کردن مراحل به محصولات مصرفی تبدیل می شوند.

محصولات مصرفی شامل 4 گروه می شوند که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم.

محصولات راحتی؛ این محصولات همانطور که از اسمش پیداست محصولاتی هستند که متقاضی زیاد دارند و قیمت بسیار مناسبی که افراد زیادی از آن استفاده می کنند و معمولا مردم برای خرید این محصولات وقت زیادی صرف نمی کنند اگر قصد دارید در این بازاریابی محصولات موفق شوید باید این محصولات را به راحتی در دسترس مردم قرار دهید.

محصولات مقایسه ای؛ این محصولات از کالا یا خدماتی هستند که تنوع بالایی دارند به همین دلیل باعث شده افراد برای انتخاب این کالا ها زمانی را برای مقایسه آن ها اختصاص دهند.

محصولات ویژه و خاص؛ این محصولات اکثرا متقاضی زیادی ندارند و همچنین تنوع بالایی نیز از این نوع محصولات وجود ندارد اما این نوع کالا مشتریان خاصی دارد که محصولات ویژه گفته می شود و مشتریان خاص این محصولات حاضرند بهای زیادی برای داشتن آن ها بپردازند و حتی راه بسیاری برای به دست آوردن کالا مورد نظر خود طی کنند.

4p بازاریابی چیست

محصولات ناخواسته؛ این نوع محصولات، محصولاتی هستند که مشتریان در برنامه خرید خود ندارند لذا شما باید با برنامه های بازاریابی خود برای مشتریان ایجاد نیاز کنید معمولا این نوع محصولات به معرفی و بازاریابی زیادی نیز نیاز دارند که به محصولات ناخواسته معروف هستند. 

قیمت(PRICE)؛ بزرگترین دغدغه همه کسب و کارها موضوع قیمت و قیمت گذاری است که کسب و کار ها برای فروش و بازاریابی محصولات خود دارند که به صورت کلی انجام می شود.

قیمت ثابت؛ این مدل برای کسب و کارهایی است که تلاش می کنند قیمت محصول و کالای خود را ثابت نگه دارند اما به دلیل وضعیت اقتصادی کمتر می توان قیمت را ثابت نگه داشت و پیش بینی وضعیت آینده را داشت به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها به سراغ این مدل نمی روند.

قیمت متغیر؛ این نوع مدل قیمت ها بیشتر تابع شرایط بازار و شرایط اقتصادی هستند که برای خدمات نیز بیشتر جواب می دهند البته این را نیز به یاد داشته باشید که اکثر کسب و کارها نیز با توجه به الگوهای خود از این سیاست استفاده می کنند لذا تصمیمات رقبا نیز می تواند در این مدل قیمت تاثیر گذار باشد.

محل عرضه (PLACE)؛ مهم ترین عامل در کسب و کار بازاریابی محل عرضه خدمات و محصولات است که نقش بسیار مهمی در موفقیت ما دارد موضوع مکان و شرایط عرضه شامل سه بخش توزیع، عمده فروشی و خرده فروشی می شود حال مکان یا کانال توزیع محصولات به ما نشان می دهد تا چه اندازه ای توانسته ایم موفق باشیم و مخاطبان خود را مورد هدف قرار داده ایم لذا باید به درستی مشتریان خود را شناسایی کنیم.

برنامه های فروش (PROMOTION)؛ بعد از گذراندن تمام موارد حال زمان آن رسیده که برنامه های بسیاری برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود داشته باشیم که این موارد می تواند شامل مواردی چون ارتباط گرفتن درست با مشتری، معرفی محصولات، تولید محتوای جذاب، ارائه تخفیف، باشگاه مشتریان و... باشد به یاد داشته باشید که در این مرحله می توانید از تبلیغات، روابط عمومی، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم نیز استفاده کنید تا به موفقیت بیشتر برسید.

مزیت های استفاده از 4p بازاریابی یا آمیخته بازاریابی چیست؟

  • 1. نگاه یکپارچه و جامع، کلی به برنامه بازاریابی داشته باشید.
  • 2. بررسی و ملاحظه کردن تمام بخش های برنامه بازاریابی
  • 3. طراحی و تدوین کردن یک استراتژی مارکتینگ کامل و بی نقص
  • 4. کنترل کردن تمام بخش های استراتژی 

4p بازاریابی به زبان ساده

4p بازاریابی چگونه به رشد کسب و کار شما کمک می کند؟ 

این را باید بدانید که هماهنگی میان 4 بخش آمیخته بازاریابی باعث رشد کسب و کار می شود ولی اگر هر چه این هماهنگی بیشتر باشد قطعا ما رشد بهتری خواهیم داشت و می توانیم به راحتی محصول خود را در مکان مناسب با قیمت مناسب به دست مخاطبان خود برسانیم ولی این را نیز باید بدانیم که این موفقیت به راحتی به دست نمی آید و بسیار زمان بر است بر فرض مثال شما تصور کنید که یک کالای بسیار با کیفیتی دارید ولی اگر درست تبلیغ نکنید آیا مشتریان متوجه چنین کالای با کیفیتی خواهند شد؟ پس باید بدانید که چطور و در چه زمانی کالای خود را تبلیغ کنید تا باعث رشد کسب و کار شما شود.

آمیخته بازاریابی 4C چیست؟ 

امروزه بسیاری در دنیای دیجیتال مارکتینگ معتقدند که شرایط کمی متفاوت تر است به جای 4P باید از مدل کسب و کار 4C استفاده کرد که این مدل نیز شامل 4 بخش مختلف می شود.

  1. ارزش مشتری(Customer Value)
  2. راحتی و آسایش مشتری(Convenience)
  3. هزینه(Cost)
  4. ارتباطات(Communication)

1. ارزش مشتری یا مصرف کننده؛ یکی از موارد مهمی که باید در کمپین های دیجیتال مارکتینگ در نظر بگیرید ارزش پیشنهادی برای مخاطبان و مشتریان است شما باید در تولید محتواهای خود تلاش کنید تا به مشتریان بگویید که برای آن ها ارزش قائلید و به دنبال برطرف کردن نیاز مشتریان خود باشید.

2. راحتی و آسایش؛ همه ی ما این را می دانیم که امروزه تمامی کاربران به دنبال آسایش و راحتی هستند دلیل ظهور کسب و کارهای اینترنتی نیز به همین دلیل بوده است تا مشتریان بتوانند به راحتی خرید خود را انجام دهند لذا شما باید تلاش کنید تا تجربه بسیار راحتی برای مشتریان خود رقم بزنید و بتوانید راحت به چیزی که می خواهید برسید این را نیز فراموش نکنید که باید در سفر مشتری همیشه همراه اون باشید و کاری کنید تا در ذهن مخاطب ماندگار شوید.

3. هزینه؛ در اینجا برای ما فرقی نمی کند که شما جزو کدام قشر از جامعه باشید به هرحال باید هزینه ای برای خرید محصول بپردازید برای تان اهمیت داشته باشد لذا در اینجا شما باید ببینید که چقدر هزینه برای مشتری مهم است و او در مقابل هزینه ای که پرداخت می کند قرار است چه چیزی دریافت کند برخی از مشتریان به دنبال آسایش و راحتی خود هستند و از این رو حاضرند پول بیشتری بپردازند اما برخی دیگر از مشتریان وجود دارند که نمی توانند هزینه ی بالایی بپردازند و تلاش می کنند محصول با کیفیتی را در ازای پرداختی کمتری به دست بیاورند اما گروهی دیگر از مشتریان نیز وجود دارند که برای تجربه محصولات جدید هزینه بسیاری بپردازند تا جزو اولین ها باشند.

4. برقراری ارتباط؛ مهم ترین بخشی که در مدل کمپین 4C وجود دارد برقراری ارتباط است لذا شما باید همیشه در تلاش باشید تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و با مدام با مشتریان خود در تعامل باشید حال می توان از ابزارهای مختلفی چون شبکه های اجتماعی، ایمیل یا بازاریابی محتوایی و... با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

آمیخته بازاریابی 4C چیست؟



4p بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 7 اسفند, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن