انواع رفتار مشتریان در کسب و کارهای خرد
21 آبان, 1401 توسط
انواع رفتار مشتریان در کسب و کارهای خرد
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

همانطور که در مقالات انواع رفتار مشتریان عنوان نمودیم با شناخت رفتار های یک مشتری می توان با او یک ارتباط درست و قوی برقرار نماییم و حاصل این ارتباط قوی تبدیل یک مشتری معمولی به یک مشتری وفادار باشد. وفادار بودن یک مشتری به مجموعه بسیار امری مهم و ضروری است، ما به مشتریان وفادار زیادی در جهت رسیدن به اهداف خود، سودآوری زیاد، رشد و توسعه مجموعه نیاز داریم.

به طور کلی، رفتار مشتریان در کسب و کارهای خرد می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. در زیر برخی از این عوامل را بررسی خواهیم کرد:

۱. عوامل فردی: ویژگی‌های فردی مشتریان می‌تواند بر رفتار آن‌ها تأثیرگذار باشد. عواملی مانند سن، جنسیت، شخصیت، تجربه قبلی، نیازها و ارزش‌های فردی می‌تواند نقش مهمی در تعیین رفتار مشتریان ایفا کند. به عنوان مثال، یک مشتری جوان ممکن است به دنبال تجربه‌های نوآورانه و جذاب باشد، در حالی که یک مشتری سالخورده ممکن است به دنبال راحتی و اطمینان باشد.

۲. عوامل محیطی: شرایط محیطی می‌توانند نقش قابل توجهی در رفتار مشتریان ایفا کنند. عواملی مانند مکان جغرافیایی، فصل سال، شرایط اقتصادی، رقابت و محدودیت‌های زمانی می‌توانند تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال، در فصل تابستان، مشتریان ممکن است به دنبال محصولات یا خدمات مرتبط با تعطیلات و تفریح باشند.

۳. عوامل اجتماعی: عوامل اجتماعی می‌توانند نقش مهمی در رفتار مشتریان ایفا کنند. تأثیر همسران، خانواده، دوستان و جامعه بر رفتار مشتریان قابل توجه است. مشتریان ممکن است تحت تأثیر توصیه‌ها و نظرات دیگران قرار بگیرند و تصمیمات خرید خود را بر اساس این تأثیرات بگیرند.

انواع رفتار مشتریان در کسب و کارهای خرد چگونه است؟

۴. عوامل روانشناختی: عوامل روانشناختی نیز می‌توانند بر رفتار مشتریان تأثیرگذار باشند. مضمون تقاضا، میزان استرس، احساسات و نیازهای روانشناختی مشتریان می‌تواند نقشی در تصمیمات خرید آن‌ها داشته باشد. برای مثال، مشتریان در شرایط استرس زیاد ممکن است تمایلی به خرید نداشته باشند یا به محصولاتی با ارزش آرامش و راحتی تمایل داشته باشند.

۵. عوامل فرهنگی: عوامل فرهنگی نیز می‌توانند بر رفتار مشتریان تأثیرگذار باششود. فرهنگ، اعتقادات، ارزش‌ها، عادات و تمایلات فرهنگی مشتریان می‌تواند تعیین‌کننده رفتار آن‌ها در خرید و استفاده از محصولات و خدمات باشد.

این فهرست تنها نمونه‌ای از عواملی است که می‌تواند رفتار مشتریان در کسب و کارهای خرد را تحت تأثیر قرار دهد. برای درک بهتر رفتار مشتریان، مشابهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها، می‌توانید با تحلیل داده‌های مشتریان، مطالعات بازار، پژوهش‌های مشتری و بررسی تجربیات خود از تعامل با مشتریان در کسب و کار خود، اطلاعات بیشتری را کسب کنید. این اطلاعات می‌توانند به شما کمک کنند تا استراتژی‌های مناسبی را در راستای جذب و نگه‌داشت مشتریان، ارتقاء تجربه مشتری و بهبود عملکرد کسب و کار خود اتخاذ کنید.

انواع رفتار مشتریان ؛

انواع رفتار مشتریان را می توان با توجه به روحیات او در هر بار خریدی که انجام می دهد سنجید تا اینگونه بتوانیم یک ارتباط قوی برقرار سازیم با ما همراه شوید تا شناخت کافی از این رفتار ها و راهکارهای افزایش فروش را داشته باشید.

مشتریان سردرگم

مشتری سردرگم مشتری است که در انتخاب نوع محصول نمی تواند تصمیم بگیرد و به بیانی دیگر می توان گفت که نمی داند چه محصولی برای مرتفع نمودن نیاز های او ضروری است در این صورت مشاوران شما باید وارد عمل شده و با یک مشاوره عالی و روشن نمودن قابلیت های هر محصول بر اساس نیاز مشتری از این مشتری یک خریدار ساخته که می تواند مشتری ثابت شما نیز باشد. توجه داشته باشید که مشاوره های انجام شده توسط مشاوران شما باید در خصوص نیاز های مشتریان بوده و هیچ وقت رفتاری انجام ندهید که مشتری احساس کند فقط برای فروش محصولات خود تلاش می کنید.

مشتریان که بار اول خرید می کنند

مشتریان جدیدی که بار اول خرید می کنند بسیار مهم هستند چرا که برای بدست آوردن یک مشتری جدید باید هزینه های زیادی جهت تبلیغات، بازاریابی و... انجام داد. با توجه به تبلیغات زیاد در بین رقبا و بازار فروش به دست آوردن یک مشتری جدید کار ساده ای نیست چرا که تنوع انواع برند ها در بازار امروزه بسیار زیاد است.

نکته قابل توجه این است که باید اولین مراجعه یک مشتری به کسب و کار خود را بسیار مهم و حساس بشمارید لازم است در این مراجعه با احترام فراوان با مشتری برخورد نموده و رفتار های او را بسنجید، ابتدا از او در خصوص نوع نیاز و محصول مورد نظر سوال کرده و خودتان هیچ محصولی را بدون شناخت روحیات او معرفی نکنید‌.

رفتارشناسی مشتریان لحظه‌‌ ای   

با این نوع مشتری باید با توانایی کامل برخورد نمود و با ایجاد هیجان در اینگونه از مشتریان بتوانید فروش خود را انجام دهید چرا که مشتری لحظه ای تماس گرفته تا بدون هیچ هدف قبلی خرید یک محصول را انجام دهد. پس بهتر است برای این نوع از مشتریان که تعداد کمی نیز نیستند راه های خرید را آسان نموده و با راهنمایی و برخورد رفتار درست فروش محصول را انجام داده و به مشتری حس خوشایندی از این خرید منتقل سازید.

انواع رفتار مشتریان

رفتار شناسی مشتری تخفیف بگیر

مشتریان تخفیف بگیر با توجه به درک کانل در خصوص مقدار ارزش یک کالا می خواهند با مبلغ پایین تر آن را خریداری نمایند. پس بهتر است برای اینگونه از مشتریان قیمت فروش محصولات را نمی توان ابتدا ذکر نمود و این مسئله را در میان سخنان خود و با توجه به قابلیت های محصول و روشن نمودن کامل جزییات ارزش کالا فروش را انجام دهید به بیان دیگر می توان این چنین گفت که مشتری را با توانایی های خود قانع نمایید که این قیمت گذاری مناسب این نوع محصول است.

رفتار شناسی مشتریان بازاریاب

این نوع از مشتریان، مشتریانی هستند که از مجموعه رضایت کامل داشته و به دنبال این رضایت مشتریان جدیدی را به سمت مجموعه  می آورد وفادار بودن این نوع از مشتریان برای مجموعه ما بسیار مهم است چرا که می توان با معرفی های انجام شده توسط مشتری بازاریاب تعداد مشتریان را بیشتر کرده و سود آوری بیشتری داشت. اما در مقابل لازم است برای تشویق مشتریان بازاریاب، پورسانت های منطقی در نظر بگیرید تا اینگونه مشتریان با حس خوشایند قدردانی روبرو شوند و تلاش خود را برای معرفی های بیشتر چند برابر نمایند.

رفتار مشتریان محلی   

همانطور که می دانید در یک شغل محلی اکثر مشتریان به صورت ثابت هستند پس این نوع مشتریان را راحت تر می توان وفادار ساخت. به مشتریان محلی بیشتر توجه کنید چرا که وجود آن ها در مجموعه باعث می شود به موفقیت رسید و اما در مقابل اگر آن ها را با رضایت کامل همراهی نکنید می توانید به شکست در کسب و کار خود برسید. با توجه به تجربیات در خصوص مشتریان محلی باید این‌ نکته را بدانید که خرید های مجدد از شما توسط این مشتریان در قبال مزایا ویژه ای باید باشد. علاوه بر آن باید محصولاتی را به آن ها معرفی نموده و برای فروش عرضه کنید که با سلیقه و نظر آن ها هم خوانی داشته باشد.

پس با ذکر این مطالب بهتر است بگوییم که یک مجموعه کامل با نحوه رفتار مشتریان محلی باید در نظر گرفت.

رفتار مشتریان مسافر

بهتر است در خصوص انواع رفتار مشتریان شناخت کامل داشته باشید تا زمانی که با مشتری توریست مواجه شدید رفتار درست و با او در تعامل داشت. بیشتر به این امر توجه کنید که رفتار اینگونه از مشتریان متناسب با روحیات سفر است و رفع نیاز فقط هدف آن ها نبود و بیشتر برای لذت از سفر خرید انجام می دهند در این خصوص پس بهتر است که بتوانید محصولات مناسبی برای خوشایندی و لذت بیشتر معرفی نمایید همچنین این نکته را نیز در نظر بگیرید که مسافران قیمت کالا را بیشتر در نظر نمی گیرند. با توجه به تعامل بین مشتری و فروشنده می توان نکات زیادی از جمله محل سکونت و فرهنگ ها را یافت و بر حسب آن ها یک ارتباط درست و موثر و همچنین یک معرفی محصول مناسب داشت.

رفتار مشتریان گذری    

این نوع از مشتریان احتمال بیشتری برای بازگشت به محل کسب و کار شما دارند پس باید یک محصول مناسب و در خصوص نیاز های او به آن ها معرفی نمود تا در هنگام بازگشت خرید مجددی داشته باشد و اعلام رضایت کند اینگونه می توان کسب و کار خود را به مشتریان بیشتری نیز معرفی نموده باشید. همچنین او را از یک مشتری گذری به یک مشتری وفادار تبدیل سازید. اولین خرید او یک امر مهم است که باید توجه زیادی به آن شود در ذهن مشتری گذری خود را ماندگار نمایید تا نتیجه بهتری بدست آورید. و در خرید های بعدی با آن مشتری با رضایت بالا مواجه شوید.

رفتار مشتریان آنلاین   

در این نوع فروش ها باید صبر خود را بیشتر نموده و با حوصله بالا تمام نکات مربوط به قابلیت های یک محصول را شرح دهید علاوه بر آن نیاز های مشتری را کاملا سنجیده و بر حسب نیاز های او محصولات را معرفی کنید. وجود مشتریان آنلاین برای کسب و کار ها نیز بسیار مهم است.

سخن پایانی

شناخت رفتار مشتریان  و نحوه بر خورد با آن ها بسیار مهم است به طوری کی می توان گفت این بخش همانند یک ستون برای یک کسب و کار عمل می کند و در نوع شناخت رفتار ها و برخورد صحیح با آن ها بهتر است بسیار حساس عمل کنید تا اینگونه مشتریان را راضی نگه داشته و به موفقیت در کسب و کار خود بسیار نزدیک شوید. جهت اطلاعات بیشتر و ثبت در خواست ها با چیتاک ارتباط بگیرید.

انواع رفتار مشتریان در کسب و کارها



انواع رفتار مشتریان در کسب و کارهای خرد
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 21 آبان, 1401
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن