سنجه چیست؟ سه معیار مهم آن کدام است؟
9 مهر, 1402 توسط
سنجه چیست؟ سه معیار مهم آن کدام است؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

در این بخش از مقاله می خواهیم  به بررسی سنجه بپردازیم که آیا ما کیفیت تولید محتوا های خود را به درستی رعایت می کنیم؟ اگر این چنین بوده است و ما موفق عمل کرده ایم به چه میزان بوده و اگر شکست خورده‌ ایم به چه میزان است؟ حتی اگر شما برای تولید محتوا سفارش به بیرون از شرکت دادید نیز باید سنجه‌ ها را چک کرده تا اطمینان حاصل نمایید که کیفیت تولید محتوا شما حفظ شده است یا خیر. با ذکر همین دو جمله باید به این امر رسیده باشید که یک محتوای خوب در یک کسب و کار چقدر مهم و موثر است. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

سنجه یا معیار چیست؟  

سنجه‌ در اصل یک کمیت و متغیر قابل اندازه‌ گیری است که این کمک را به شما می کنند که متوجه شوید که کسب‌ و کار شما در مسیر اهداف شما بوده است یا خیر؟ شما می بایست جهت اندازه‌ گیری موفقیت خود در اصل این سنجه‌ ها را اندازه‌ گیری نمایید به این علت که این سنجه ها نمایش دهنده موفقیت و در راه درست قرار گرفتن شما هستند.

به طور مثال اگر شما فقط به این می اندیشید که سئو شما به خوبی و با رعایت کلیه نکات جلو برود و برای این امر تلاش بسیار می کنید و هدف شما فروش بیشتر است، باید سنجه های مربوطه چک شود و کلیه نکات در این خصوص اندازه‌ گیری شود، می توان اینگونه گفت که سنجه های لازم برای شما این موارد هستند: تعداد بازدید کنندگان سایت، جایگاه شما در نتایج گوگل، تا حدی رنک الکسا و …

پس از انجام موارد فوق و بررسی کامل اگر به این نتیجه دست یافتید که کلیه سنجه‌ ها با هدف های شما در یک مسیر پیش می روند و در یک مسیر در حال پیشرفت هستند باید بدانید که تمامی نکات را رعایت نموده اید و به زودی به  اهداف تعیین‌ شده خود می رسید.

معیار های مناسب جهت اندازه‌ گیری کیفیت تولید محتوا

اگر در یک فضای فوق العاده و رویایی بودیم، فقط با نشر دادن چند مورد از محتوا های با کیفیت به یک فروش فوق العاده می رسیدیم. اما باید بگوییم که با نهایت تاسف این فقط یک رویا است و در دنیای واقعی که در آن زندگی می کنیم چنین چیزی دیده نمی شود و بسیاری از محتوا های منتشر شده ای موجود هستند که ممکن است استقبال خوبی از آن‌ ها نشود پس برای ادامه روند کاری مان علاوه بر انتشار محتوا ها به یک  بازاریابی محتوایی هوشمندانه نیز نیاز داریم.

سنجه یا معیار چیست؟

بیشتر اوقات، پس از انتشار محتوایی، پیش از آنکه دستاوردی ارزشمند حاصل شود، باید مدت‌ زمانی سپری گردد. در این فضای خاکستری بین محتوای انتشار یافته و فروش است که مقیاس‌ های مهم بازاریابی رشد و نمو می‌ کنند. بازاریابی محتوایی از توانایی زیادی برخوردار هستند و بسیاری از کسب و کار ها را به موفقیت رسانده اند. اما سوال پیش آمده در این نقطه این است که  چگونه می توان اطمینان حاصل نمود که ما مسیر  بازاریابی محتوایی خور را به شکل صحیحی انجام می‌ دهیم؟ به چه صورت می‌ توان به این مهم دست یافت که شما با پرداخت هزینه ها نتیجه خوبی را می گیرید؟

برای تعیین عملکرد هر قطعه محتوا، باید از سنجه هایی که می توانند پیروزی ها و نا کامی های ما را اندازه گیری می کنند، استفاده کنیم. برای سنجش عملکرد بازاریابی محتوایی ما، بررسی 3 مقیاس زیر می تواند بسیار راهگشا باشد:

۱. ترافیک

ترافیک بالا در صفحه‌ ای که قطعه محتوای معینی در آن گذاشته ایم، به معنای پر بار بودن و مناسب بودن یک محتوا است. هرچند این مورد یعنی افزایش ترافیک در یک سایت فقط به به‌ تنهایی نمایش دهنده پیروزی یا ناکامی نیست، اما با وجود ترافیک بالا در صفحه می توان به این نتیجه رسید که محتوای ما مناسب و موثر در جذب کاربران بوده است.

اگر این چنین می اندیشید که محتوا های شما به آن حد و اندازه ای که شما می خواهید جذاب نیستند و نتوانسته اند یک افزایش ترافیک خوبی  برای وب سایت‌ تان به ارمغان آورد، ممکن است که زمان این رسیده باشد که در موضوع یا نحوه‌ ارائه‌ محتوا تجدید نظر نمایید.

نحوه‌ سنجش ترافیک‌: اگر محتوایی را مستقیما روی سایت ساز خود منتشر می‌ کنیم، سنجش ترافیک ساده است. ابزار های رایگان و پولی بسیاری موجود است که این امر را برای ما محیا سازد که اطلاعات کافی و مفید و مناسبی از محتوا های مناسب به دست آورد.

عواملی مانند رتبه SERP، میزان فالویینگ، زمان‌ بندی و چگونگی ارائه‌، همگی در حجم ترافیک دریافتی موثر هستند. اگر داده ها نشان از ترافیک پایین برای یک مطلب دارد‌‌‌‌، آن محتوا را باید نه تنها برای موتور های جست و جو بلکه برای پرسونای خریدار‌ نیز بهینه‌ سازی کنیم چرا که تنظیماتی کوچک ممکن است اثری بسیار زیاد بر ترافیک دریافتی‌ مان داشته باشد.

۲. درگیری (Engagement)

هرچند سنجه ترافیک به ما کمک خواهد کرد تا مشخص کنیم که چه تعداد افراد به محتوای ما دسترسی یافته اند، اما این اعداد هیچوقت تضمین نمی کنند که مخاطبان با محتوا درگیر شده‌‌اند یا خیر. میان خواندن، نظر نهادن و به‌ اشتراک‌ گذاری پست با فقط بازدید کردن و بستن صفحه تفاوت بسیاری است. شمار توییت‌ها، بازتوییت‌ها، نظرها، اشتراک‌ گذاری‌ ها و لایک‌ های دریافتی یک محتوا بیشتر به این بستگی دارد که مخاطبان از آن محتوا در آن حوزه خاص چه استقبالی کرده‌اند.

درگیری (Engagement)

توانمندی در به‌ کارگیری کانال‌ هایی خاص برای کسب موفقیت، به بازارییان کمک می کند تا مشخص کنند چه نوعی از محتوا در کجا و به چه علت جواب می‌دهد. این توانمندی کمک می کند تا کسب‌ و کار خود را بر پلتفرم‌ هایی متمرکز کنیم که بیشترین بازدهی را دارند. درگیری با محتوا، می‌ تواند مربوط به محتوای تولیدی ما در هریک از شبکه های اجتماعی نیز باشد. تعداد لایک‌ ها، اشتراک گذاری ها، نظر ها و… نیز دلیل همین درگیر سازی مشتری با محتواست.

چگونگی سنجش درگیری: یکی از روش های محبوب برای سنجش میزان درگیر سازی خوانندگان مطلب دکمه‌ های اشتراک‌ گذاری در شبکه‌ های اجتماعی است. دکمه‌ های شبکه‌ های اجتماعی که در زیر پست‌ های وبلاگ قرار دارند، میزان درگیری مخاطبان را با یک قطعه محتوا نشان می دهند. اگر دنبال سنجش میزان توجه یا مشغولیت مخاطبان روی سایت هستید، کامنت‌ های وبلاگ نشانگر های خوبی از درگیر شدن مخاطب با محتوای شما هستند؛ چرا که نشان می‌ دهند مخاطب تا پایان مطلب را خوانده و به اندازه‌ ای درگیر شده که در مورد آن نظر داده یا پرسشی را مطرح کرده است. عواملی مانند مدت‌ زمان بازدید نیز سطح و کیفیت درگیری مخاطب را با یک قطعه محتوا نشان می دهند. در شبکه‌ های اجتماعی نیز بسته به نوع شبکه اجتماعی یا پیام‌ رسان، ابزار های زیادی هستند که به شما داده های خوبی می دهند. به عنوان در اینستاگرام اگر نوع صفحه شما کسب‌ و کاری باشد میزان درگیری مشتریان برای هر محتوا به صورت یک عدد به شما ارائه می کند که این عدد مجموع تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری است.

۳. نرخ تبدیل‌ (Conversion Rate)

ممکن است مهم‌ ترین دستاورد بازاریابی محتوایی، کمیت و کیفیت تبدیل‌ ها باشد. تبدیل‌ سرنخ فروش (Lead) به مشتری یعنی سودآوری و از این رو، هر چه میزان این تبدیل در یک کمپین بازاریابی بیشتر باشد، ارزش بیشتری نیز تولید می شود.

اگر محتوای شما شامل یک فراخوان عمل (Call To Action) است، میزان تبدیل‌ خواننده به انجام‌ دهنده فراخوان شما در انتهای مطلب نشان می‌دهد که بازدیدکننده فهمیده است که چه کار قرار بوده انجام دهد و نیز نشان می‌دهد که بازدیدکننده‌ ها به محصول یا خدمات شما به اندازه کافی علاقه داشته اند.

در حالی که 92 درصد شرکت‌ هایی که در روز چندین مرتبه پست وبلاگی منتشر کرده اند، توانسته‌ اند از طریق وبلاگ مشتری جذب کنند، می توان نتیجه گرفت که بازاریابی محتوایی می تواند سرنخ‌ ها را به مشتری تبدیل کند.

روش سنجش تبدیل:‌ برای ترافیک مرجع و شبکه‌ های اجتماعی، این که ترافیک از چه سورسی آمده نشان‌ دهنده میزان تبدیل بازدید به تماس، میزان تبدیل تماس به مشتری و در نتیجه میزان تبدیل بازدید به مشتری را نیز نشان می‌دهند. زمان سنجش موفقیت تبدیل‌ ها، باید نگاه کنید که کدام منابع بیشترین میزان تبدیل را ایجاد کرده اند. برای مثال، آیا کتاب های الکترونیکی یا و بینار ها از امکان تبدیل به مشتری سود برده‌ اند یا خیر؟ باید به میزان موفقیت ارجاع‌ ها نیز توجه کنید، شاید از وبلاگ کس دیگری باشند یا یکی از کاربران شبکه‌ های اجتماعی‌ تان.

در محتوا های سایت چیتاک در خصوص مقاله نویسی و نکات مهم آن مطالب بسیاری منتشر گردیده است که بسیار ارزشمند و رعایت آن ها با نتیجه فوق العاده همراه خواهد بود پس جهت کسب از اطلاعات بیشتر در خصوص کلیه نکات مهم و کلیدی یک محتوای خوب بهتر است این مقالات را نیز مطالعه فرمایید و برای ثبت درخواست های خود و یا پرسش و پاسخ در هر زمینه ای با مشاوران متخصص ما ارتباط بگیرید تا مشکلات و نیاز های شما در کسری از ثانیه حل شود. کاربران عزیز از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمودید از شما سپاس گذاریم شما عزیزان همواره می توانید صفحات دیگر ما را برای راهنمایی بیشتر مطالعه فرمایید.

نرخ تبدیل‌ (Conversion Rate)


سنجه چیست؟ سه معیار مهم آن کدام است؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 9 مهر, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن