چگونگی بازاریابی کتاب‌ برای نویسندگان
29 خرداد, 1402 توسط
چگونگی بازاریابی کتاب‌ برای نویسندگان
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

روش های بازاریابی کتاب. هر کتابی که نوشته می‌ شود، به هر مقداری که جذاب و خاص نیز نوشته گردد ولی هیچ خواننده ای برای آن وجود نداشته باشد، یعنی تمام زحمات نویسنده ب هدر رفته و هیچ استقبال با ارزشی از آن مطالب خاص نشده است. ممکن است که در نگاه اول اینگونه باشد که فقط فروش کتاب از راه و روش های مختلف در کتاب فروشی‌ ها قابل انجام است و هر یک از نویسندگان بعد از اتمام کتاب های خود باید منتظر این امر باشند که یک فرد کتابش را در کتاب فروشی ها دیده و آن را خریداری نماید.  

باید این امر را در نظر گرفت که در کتاب فروشی‌ ها کتاب‌ های بسیاری با موضوعات متنوع و خاص موجود است و این امر موجب می گردد تا احتمال اینکه فردی کتاب شما را در کتاب فروشی ببیند و جذب آن شود و خریداریش کند، بسیار کم می شود. اگر شما یک نویسنده‌ هستید که به دنبال فروش کتاب های خود در روش های مختلف اید و یا کار شما در ارتباط با نحوی بازاریابی کتاب است بهتر است مطالعه این متن تا انتها را از دست ندهید.

چرا نویسندگان به بازاریابی کتاب‌ های خود نیاز دارند؟

این یک مورد عادی است که هیچ فردی، هیچ نوع کتابی را بدون شناخت قبلی خریداری نکند. فروش داشتن کتاب نیز نظیر دیگر کالا ها و محصولات بسیار حال حاضر نیاز به بازاریابی و تبلیغ دارد و بدون انجام تلاش و بازاریابی اصولی و صحیح فروش بالای آن امکان‌ پذیر نخواهد بود. با توجه به این امر که در قسمت بالا نیز به آن اشاره نمودیم فروش کتاب ها با وجود انتشار کتاب‌ های مختلف، بسیار کم می شود پس باید حتما بازاریابی اصولی و دقیق صورت پذیرد و بعد از انجام بازاریابی به این نتیجه می رسیم که کتابی فروش بیشتری خواهد داشت که بازاریابی بهتری نیز داشته باشد.     

افراد بسیاری از بین نویسندگان هستند که هیچ نوع آگاهی و اطلاعی از تکنیک‌ های بازاریابی کتاب ندارند و بسیاری از آن ها اینگونه می اندیشند که همین مقدار که کتابشان به چاپ برسد برای آن ها برد دارد و کافی خواهد بود. اما تا به حال به این امر اندیشیده اید که چرا بعضی  از کتاب‌ ها برای بار دهم یا حتی بیشتر نیز چاپ می گردند، اما بعضی دیگر از کتاب ها در همان چاپ های اول متوقف می شوند و استقبال چندانی از آن‌ ها به عمل نمی‌ آید؟ فروش زیاد یک کتاب و چاپ آن در تعداد دفعات بالا به صورت اتفاقی نیست و کلیه این‌ عوامل و موفقیت‌ ها در ارتباط با رعایت نمودن کلیه موارد موجود به اصول صحیح بازاریابی کتاب است.

چرا نویسندگان به بازاریابی کتاب‌ های خود نیاز دارند؟

ایده‌ های بازاریابی و فروش کتاب

جهت این امر که توانسته باشید کتاب‌ های خود را در نرخ فروش بالای انجام دهید، می بایست بعضی از تکنیک ها و اصول بازاریابی کتاب ها را به طور کامل بدانید. با ما همراه باشید تا کلیه این عوامل را به صورت کامل بدانید و با روش‌ های فروش کتاب بیشتر آشنا شوید.

– به اشتراک بگذارید

شاید شما به‌ عنوان یک نویسنده نکات بسیار جالب و خاصی را در کتاب های خود نوشته اید و بعد از چاپ منتظر فروش آن هستید به نظر شما کتابتان در کتاب‌ فروشی‌ ها موجود باشد، چند درصد احتمال دارد که فردی کتاب شما را ببیند؟ و چند درصد احتمال خواهد داشت کتاب را ورق زده و با توجه به نکات جالب در کتاب شما ترغیب به خرید این کتاب شود؟

همان طور که مشاهده می کنید این احتمال بسیار کم است. هرچند شما می‌ توانید مسیر دسترسی به محتوا را برای مخاطبان خود کوتاه کرده و با توجه به روش های مختلف آن ها را به فروش برسانید به این شرح که، قسمتی از کتاب خود را تبدیل به کتاب الکترونیکی کرده و به شکل رایگان در اختیار افراد قرار دهید. شما می‌ توانید به صورت دلخواه یک قسمت و یا یک فصل از کتاب خود را که به نظر جز بهترین فصل‌ های کتابتان است، را به کتاب الکترونیکی تبدیل کرده و در انتها نیز، مشخصات کامل کتاب به همراه روش‌ های تهیه کردن کتاب را شرح دهید و یا می توان با استفاده از روش دوم که شرح دادن قسمتی از کتاب به طور خلاصه‌ است را تهیه کرده و به شکل  رایگان در اختیار مخاطبان خود بگذارید. البته بهتر است این را ذکر نماییم که بعضی از نویسندگان با این روش مخالف و معتقدند که انتشار خلاصه و یا بخشی از کتاب باعث می گردد تا فروش آن ها کاهش یابد. اما بهتر است به این امر دقت کنید که طبق آمار، همگانی که مخاطبان آشنایی نسبی با اثر داشته باشند، بیشتر به تهیه و مطالعه کتاب ترغیب می‌ شوند.

– یک محل متفاوت برای فروش کتاب خود بیابید

درست است که کتاب فروشی‌ ها، یک محل مناسب برای فروش کتاب ها هستند؛ اما به همان شکل که در متن بالا ذکر نمودیم، احتمال دیده شدن کتاب ما در کتاب فروشی ها توسط مخاطبان به دلیل تنوع بسیار کتاب ها بسیار کم است. پس سعی کنید کتاب خود را در محل های متفاوت به فروش برسانید. برای مثال، کتاب‌ های که در مورد کامپیوتر و موارد مرتبط با آن نوشته گردیده است، به طور حتمی در محل هایی مانند فروشگاه‌ های تجهیزات کامپیوتری مخاطبان بیشتری را جذب می کنند و فروش بهتری دارند.       

یک محل متفاوت برای فروش کتاب خود بیابید

علاوه بر آن اگر کتاب شما به طور مخصوص برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است، بهتر است آن را در مدارس عرضه کنید چرا که مدارس محل مناسبی جهت ارائه کتاب شما هستند. پس بهتر است به اینگونه محل ها بروید و با مسئولان آن جا صحبت کنید تا کتاب شما را به دانش‌ آموزان خود معرفی کنند. همچنین در صورت امکان و اجازه گرفتن می‌ توانید طی یک جلسه خودتان با آن‌ ها صحبت نموده و اطلاعاتی در مورد کتاب های خود در اختیار دانش آموزان قرار دهید.

– شبکه‌ های اجتماعی را دست کم نگیرید

گسترش فضای دیجیتال و استفاده گسترده مردم از شبکه‌ های اجتماعی موجب این امر می شود که  این شبکه‌ ها به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ ها برای بازاریابی کتاب تلقی گردند. شما نیز می توانید با استفاده از این فضا ها افزایش فروش کتاب‌ های خود را بیشتر نمایید.

اشتراک گذاری چند جمله یا یک قسمت جذابی از متن کتاب شما با توجه به انجام هشتگ گذاری های مناسب، تولید محتوای تصویری، ویدئویی یا صوتی از کتاب و اشتراک آن در شبکه‌ های اجتماعی، از دیگر روش‌ های بازاریابی کتاب و روش‌ های جذب مشتریان کتاب هستند و می‌ توان از این روش به فروش بیشتری دست پیدا کرد.

همچنین می توانید در ویدئو هایی جذاب و کوتاه، کتاب خود را  معرفی کرده و به صورت پست در این شبکه ها به اشتراک بگذارید. یا جملاتی زیبا از کتابتان را در قالب تصویر در آورید، نام کتابتان را در زیر آن نوشته و پست کنید.

بهتر است از شبکه‌ های تخصصی‌ تر مانند لینکدین نیز استفاده کنید. در لینکدین می توانید افراد متخصص و مربوط با کار خود را پیدا کرده و مطالب مفیدی به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید که از طریق این روش‌ های بازاریابی کتاب، نفرات قابل توجهی از مخاطبان جذب اثر شما خواهند شد.

– مجلات را فراموش نکنید

می توانید خلاصه‌ ای‌ از کتاب یا معرفی اثر خود را در مجلات مختلف به چاپ برسانید. برای این کار قسمت جذابی از کتاب تان را بنویسید و در آخر ، کتاب را به طور کامل معرفی کنید. این کار یکی از بهترین روش های بازاریابی کتاب است.         

مجلات را فراموش نکنید

– یک ایبوک بسازید

اگر کتاب شما در حوزه آموزشی است، می توانید با اطلاعاتی که در کتاب نوشته نشده، یک ایبوک ساخته و منتشر کنید. برای مثال، اگر کتاب شما در مورد آشپزی است، می توانید دستور پخت چند نوع غذایی که در کتاب آورده نشده‌ را به صورت ایبوک تهیه و منتشر کنید.     

همچنین در توضیحات آن بیان کنید که این ایبوک مخصوص خوانندگان کتاب است. اگر این ایبوک جذاب باشد، مخاطبان راغب می شوند تا کتاب شما را خریداری کرده و از تمام دستورهای پخت آن مطلع شوند.

– وب سایت راه اندازی کنید

امروزه یکی از بهترین و موثرترین تکنیک های بازاریابی کتاب، راه‌ اندازی وب‌ سایت است. بعد از راه اندازی وب‌ سایت، می توانید محتوا های مناسبی در آن منتشر کنید تا مخاطبان به وب‌ سایت شما جذب شوند. بعد از منتشر شدن کتاب خود نیز می توانید آن را به صورت اینترنتی در وب سایت خود به فروش برسانید یا از این بستر برای تبلیغ کتاب خود استفاده کنید.

– تعدادی از نسخه های کتاب خود را برای بازاریابی کنار بگذارید

تعدادی از کتاب‌ های خود را برای مجلات و نشریات مختلف بفرستید و به آن ها هدیه بدهید. در این صورت احتمال دارد یکی از آن ها برای کتاب تان مقاله ای نوشته و به چاپ برساند. این کار باعث می شود تا مخاطبان بیشتری با کتاب شما آشنا شده و تبدیل به مشتری کتاب تان شوند.      

– در سمینار ها شرکت کنید

در سمینار هایی که در حوزه کاری شما باشد شرکت کرده و خودتان را به عنوان نویسنده کتاب تان معرفی کنید. همچنین می‌توانید با برگزار کننده مراسم صحبت کنید تا کتاب شما را برای فروش در سمینار عرضه کند. حتی می‌توانید خودتان دست به کار شوید و برای برگزاری یک سمینار با موضوع کتاب تان برنامه‌ریزی کنید. در این سمینار بعد از صحبت در مورد موضوع، کتاب خود را معرفی کرده و برای فروش در اختیار مخاطبان قرار دهید.

– شرکت در نمایشگاه‌ ها و جشنواره‌ ها را فراموش نکنید

اگر نمایشگاه و یا جشنواره‌ای برگزار می‌شود که با موضوع کتاب شما ارتباط دارد، حتما کتاب خود را در آن نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دهید. به طور معمول نمایشگاه‌ ها همواره مخاطبان زیادی دارند و اگر بتوانید در آن‌ها شرکت کنید، به طیف وسیعی از مخاطبان دست پیدا خواهید کرد.

– ویدئو تهیه کنید

تولید محتوای ویدئویی در امر بازاریابی کتاب از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است، از همین رو می توانید یک فیلم چند دقیقه ای تهیه کرده و در سایت‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی منتشر کنید. سعی کنید فیلم تان خیلی طولانی یا خیلی کوتاه نباشد و به شکلی کوتاه اما مفید در مورد محتوای کتاب و دلایل اهمیت مطالعه آن صحبت کنید.

علاوه بر آن می توان سعی نمود تا در این فیلم اثری از تبلیغات نباشد. به این صورت که بهتر است پس از اینکه خود را به طور کامل معرفی نمودید در خصوص کتاب خود نیز نکات مهم کتاب را بیان کنید و یا خلاصه‌ ای از آن را ارائه دهید.      

با رعایت کردن این گونه موارد، کتاب‌ های خود را به مخاطبان بسیاری معرفی نموده اید و در نتیجه فروش بیشتری خواهید داشت.       

بازاریابی کتاب؛ خوب یا بد؟

کتاب یک کالای بسیار با ارزش و فرهنگی است، که می توان با مطالعه آن و وقت گذاشتن برای آن بسیاری از مطالب را به طور کامل یاد گرفت و اطلاعات بالایی از محیط پیرامون خود داشت،  اما باید آن را نیز همانند دیگر محصولات، با انجام بازاریابی و تبلیغات اصولی به فروش رساند. باید بگوییم که بازاریابی برای کتاب ها یک امر مهم و حیاتی است که بسیاری از نویسندگان و ناشران در کشور ما توجهی به آن ندارند و از تاثیر مثبت آن در افزایش فروش کتاب نیز اطلاع چندانی ندارند. پایین بودن تعداد کتاب‌ های منتشر شده، همانند یک شاهد بر صحت این موضوع است.    

هرگز اینگونه فکر نکنید که چون مطالب نوشته شده در کتابتان مفید و کاربردی است، پس می تواند به زودی کلیه نسخه‌ های چاپ‌ شده از کتاب را به فروش رساند، تا هنگامی که خودتان دست به کار نشوید و کتابتان را به مخاطبان معرفی نکنید، هیچ اتفاق مثبتی جهت فروش کتاب‌ هایتان رخ نخواهد داد.

کاربران گرامی از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم همچنین اگر شما نیز در حال حاضر به دنبال پیشرفته تر کردن فضای کاری خود و داشتن امکانات در شآن کسب و کارتان هستید می توانید با چیتاک ارتباط بگیرید و پس از مشاوره  کامل توسط مشاوران متخصص چیتاک محصول مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید.

ویدئو تهیه کنید


چگونگی بازاریابی کتاب‌ برای نویسندگان
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 29 خرداد, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن