چطور از کپی رایتینگ در ایران استفاده کنیم؟
26 دی, 1402 توسط
چطور از کپی رایتینگ در ایران استفاده کنیم؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است


چطور از کپی رایتینگ در ایران استفاده کنیم؟ کپی رایتینگ به معنای نوشتن تجاری است که در آن از قدرت کلمات برای متن های تجاری استفاده می شود که کاربران اقدام مورد نظر شما را آگاهانه انجام دهند. لذا ممکن است گاهی برای ما اتفاق افتاده باشد که متنی را بخوانیم آنقدر محتوای آن جذاب باشد چند دقیقه ای ذهن ما را درگیر کند یا اینکه یک متنی را در جایی شنیده باشیم و تاثیر بی نظیری روی ذهن ما داشته باشد. پدر کپی رایتینگ جهان را دیوید اگیلوی می نامند زیرا وی برای نوشتن متن های کوتاه خود تحقیقات بسیاری انجام داده تا در ذهن مخاطب تاثیر بی نظیری داشته باشد که در نهایت به مفهوم کپی رایتینگ رسیده لذا این نکته را همواره به یاد داشته باشید که برای قوی ترین متن های تبلیغاتی نیز از کلماتی که ما روزانه از آن استفاده می کنیم بکار می رود پس به یاد داشته باشید که  استفاده درست از کلمات باعث می شود در ذهن مخاطب تاثیر بی نظیری داشته باشد.

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر به کسی می گویند که تخصص وی در کپی رایتینگ باشد. اگر کسی قصد داشته باشد در حوزه تبلیغ نویسی وارد شود و بخواهد یک تبلیغ نویس حرفه ای شود باید با مهارت نویسندگی آشنایی کاملی داشته باشد و بتواند به درستی 3 بخش عنوان نویسی، ساده نویسی، اختصاصی نویسی را به خوبی درک کند پس شخص کپی رایتر باید از مهارت نویسندگی خود و با علم بازاریابی متن های تبلیغاتی بی نظیری بنویسد تا این متن ها برای کسب و کار فروش بیشتری به همراه داشته باشد لذا از این متن های تبلیغاتی در بیلبورد های سطح شهر، روزنامه ها، بروشورهای تبلیغاتی و...استفاده می شود. به یاد داشته باشید که یک کپی رایتر حرفه ای باید در 3 حوزه اصلی فعالیت داشته باشد که در ادامه به این 3 حوزه می پردازیم و هر کدام از این 3 ویژگی را به شکل جدا توضیح می دهیم.

1. شناخت مخاطب؛

شما در قدم اول باید مخاطب خود را درک کنید بدانید که او چه رفتاری دارد و چه نیازهایی دارد بسیار مهم است یک کپی رایتر خوب باید در این موضوع مهارت بالایی داشته باشد این را نیز به یاد داشته باشید که حتی خانم یا آقا بودن کاربران نیز از دید یک کپی رایتر حرفه ای بسیار مهم است زیرا خانم ها احساسات بیشتری دارند پس باید برای متن های تبلیغاتی که خانم ها هدف تبلیغ هستند از متن های احساسی و رنگ های خاص استفاده شود.

2. قدرت نویسندگی بالا؛

اگر بخواهیم یک کپی رایتر حرفه ای را بشناسیم باید به سراغ متن های وی برویم. یک کپی رایتر حرفه ای باید توانایی بالایی در نوشتن متن ها داشته باشد که وقتی مخاطب متن را مطالعه می کند در ذهن آن تا چند وقت نقش ببند و ذهن مخاطب را درگیر کند به برند های مختلف دقت کرده اید که شاید بعضی از متن های تبلیغاتی تا چند سال در ذهن شما بماند که قطعا شعارهای تبلیغاتی بی نظیری بوده که این متن ها توسط یک کپی رایتر حرفه ای نوشته شده است البته به یاد داشته باشید که اکثر این شعارهای تبلیغاتی همراه با عکس و متن نیز می تواند باشد.

3. کسب اطلاعات لازم در حوزه مربوطه؛

اگر شما قصد دارید یک کپی رایتر حرفه ای باشید باید به ویژگی های محصولی که قرار است تبلیغ آن را بنویسید دقت زیادی داشته باشید و اطلاعات لازم را در حوزه محصول مورد نظر خود به دست بیاورید حتی شما می توانید برای نتیجه گرفتن بیشتر چند هفته از آن محصول استفاده نمایید تا ویژگی های مثبت و منفی محصول را بشناسید و بتوانید با نقاط قوت آن محصول شعار تبلیغاتی بی نظیری بنویسید که به یاد ماندنی باشد و بتواند در ذهن کاربران تان ماندگار شود.

چطور از کپی رایتینگ در ایران استفاده کنیم؟

چه کسانی می توانند کپی رایتر باشند؟

جواب به این سوال کمی سخت است زیرا کپی رایتر شغلی است که مزایا و معایب بسیاری دارد که امکان دارد هرشخصی نتواند با دنیای واژه ها سر و کله بزند پس برای آن که بتوانیم یک کپی رایتر حرفه ای شویم باید با دنیای کلمات آشنا باشیم و در زمینه نوشتن محتوا تجربه های زیادی داشته باشیم و در حوزه های مختلف محتوا فعالیت داشته باشیم نویسنده معروف داستان های رویایی نیز در این مورد می گوید اگر شما می خواهید یک کپی رایتر حرفه ای باشید باید قوع تخیل بالایی در نوشتن داشته باشید زیرا همه ما نویسنده داستان های رویایی خود هستیم و همچنین مشتری آینده پس باید برای زیبا نوشتن بتوانیم تمام جزئیاتی که در ذهن ما است را درست ترسیم کنیم. لذا اگر شما علاقه به نوشتن دارید و از قدرت تخیل بالایی نیز برخوردار هستید این حوزه برای شما مناسب است.

کاربرد های کپی رایتینگ در ایران چیست؟

کپی رایتینگ در ایران کاربردهای بسیار زیادی دارد یکی از کاربردهای آن که بیشتر استفاده می شود در مورد مبحث بازاریابی و فروش است کپی رایتر وظیفه نوشتن شعارهای تبلیغاتی برای فروش بیشتر محصولات شرکت است. اصلی ترین کاربرد کپی رایتینگ در ایران افزایش فروش محصولات شرکت است که می توان بسته به هدف شرکت به اعتماد سازی و وفاداری مشتریان نیز اجرا شود.

اهمیت کپی رایتینگ در ایران برای کسب و کار های اینترنتی؛

بسیاری از شرکت های بزرگ در دنیا متوجه این شده اند که فقط کیفیت بالای یک محصول نمی تواند به فروش بیشتر کمک کند از همین رو اکثرا شرکت ها علاوه بر کیفیت بالای محصولات که امری لازم می دانند برای فروش بیشتر به دنبال مبحث های بازاریابی و تبلیغات نیز می روند به عنوان مثال شرکت های آیفون برای فروش بیشتر به دنبال تبلیغات و بازاریابی بوده اند که طبق نظر تحلیل گران گوشی های آیفون هم قیمت گوشی های دیگر هستند اما بازاریابی و تبلیغات باعث شده گوشی های آیفون به پرفروش ترین گوشی های دنیا تبدیل شوند.

تفاوت کپی رایتینگ با کانتنت مارکتینگ (بازاریابی محتوا)

بازاریابی محتوا یعنی تولید محتوا های صوتی و تصویری رایگان برای جذب کاربران است و هدف از تولید محتوا تبدیل کردن کاربران به مشتری و بعد از تبدیل مشتری به خریدار دائم است. ولی کپی رایتینگ علاوه بر جلب کاربران برای فروش بیشتر می تواند به اعتماد سازی و حتی آشنایی کاربران با برند نیز باشد لذا از کپی رایتینگ در ایران می توان در دکمه های خرید محصول، برقراری تماس، عضویت در خبرنامه ها‌ و...استفاده شود. در مطلب بالا نیز گفته شد که از کپی رایتینگ بیشتر در بیلبورد ها، طراحی شعار های تبلیغاتی و دیگر مکان ها استفاده می شود. لذا بسیاری از کارشناسان بازاریابی محتوا معتقداند که بازاریابی محتوا بدون استفاده از کپی رایتینگ باعث هدر دادن محتوای رایگانی است که برای جذب کاربران تولید کرده اید. در اصل بازاریابی محتوا به ما کمک می کند تا تبدیل کاربر به خریدار و بعد از آن به مشتری باشد که می توانیم در این مسیر از کپی رایتینگ نیز کمک بگیریم تا بتوانیم هر جایی که نیاز بود کاربر را به اقدام مورد نظر راضی کنیم.

چطور از کپی رایتینگ در ایران استفاده کنیم

ارتباط کپی رایتینگ با دیجیتال مارکتینگ و کانتنت مارکتینگ چیست؟

به این منظور که کپی رایتینگ قسمتی از کانتنت مارکتینگ و کانتنت‌ مارکتینگ نیز قسمتی از دیجیتال مارکتینگ است. به منظوری دیگر دیجیتال مارکتینگ کانال های بسیاری برای بازاریابی آنلاین وجود دارد که یکی از آن ها بازاریابی محتوایی است که می توان گفت خود کانتنت مارکتینگ دارای بخش ریزتری از جمله کپی رایتینگ است لذا شناخت هر کدام از این ها می تواند به شما کمک کند تا درک درست تری برای بازاریابی تان از کانال های مختلف داشته باشید.

چه نکاتی در نوشتن متن تبلیغاتی اهمیت دارد؟

نکته های بسیاری در نوشتن متن تبلیغاتی وجود دارد که همیشه نیز یکسان نیست و نمی توانیم بگوییم برای متن کپی رایتینگ یک فرمول کلی وجود دارد اما می توانیم از این 4 ویژگی برای بهتر شدن محتوای تبلیغاتی خود استفاده کنیم تا متن تبلیغاتی ما موثر باشد و همچنین به کمک این 4 پارامتر می توان کیفیت محتوای تبلیغاتی خود را بالاتر ببریم که این 4 ویژگی عبارتند از: 

  1. 1. تبلیغ باید منجر به فروش بیش تر شود.
  2. 2. اطلاعات لازم محصول را به مشتری ارائه دهد.
  3. 3. ویژگی منحصر به فرد محصول را به مشتری ارائه دهد.
  4. 4. متن شما باید متقاعد کننده باشد.

اگر یک تبلیغ این 4 ویژگی را به طور هم زمان داشته باشد اثر آن بیشتر خواهد بود ولی یک نکته را نیز در نظر داشته باشید که هر کسب و کاری باید متناسب با شرایط خود می تواند پارامتر های دیگری نیز اضافه کند به عنوان مثال شرکتی یک کپی رایتر استخدام کرده است تا متن تبلیغاتی در مورد برنامه های آن شرکت بنویسد که مدیران آن شرکت موظف اند تا روند تعداد نصب برنامه و قدرت اثر گذاری آن را بسنجند لذا موفقیت یا عدم موفقیت یک متن تبلیغ فقط به شخص کپی رایتر بستگی ندارد زیرا انتخاب کانال درست تبلیغ نیز اثر زیادی در موفقیت تبلیغ دارد.

نتیجه گیری؛

به یاد داشته باشید که کپی رایتر یکی از حساس ترین شغل های دنیا است. چرا که یک متن کپی رایتر می تواند فروش یک محصول را متحول کند. در اصل تبلیغ نویس کسی است که می تواند از قدرت کلمات به درستی استفاده کند تا بتواند کاربران را با اقدام مورد نظر خود مجاب کند و بخش مهم فرایند دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی محتوا مرتبط است پس نمی توان از نقش ارزشمند کپی رایتینگ به راحتی گذشت. ولی این نکته را به یاد داشته باشید که نمی توان از یک متن یا عکس تبلیغ در همه جا استفاده کرد به عنوان مثال نمی توان در فضای مجازی، نشریات یا تلویزیون و... استفاده کرد زیرا اگر شما یک متن تبلیغ را در همه جا ببینید بعد از چندین بار دیدن آن احساس خستگی می کنید پس یک تبلیغ بد می تواند تاثیر منفی در محبوبیت محصول یا خدمات شما بگذارد که این تاثیر شاید هرگز قابل جبران نباشد.

کپی رایتینگ در ایران

چطور از کپی رایتینگ در ایران استفاده کنیم؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 26 دی, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن