dpr مخفف چیست ؟ تعریف روابط عمومی دیجیتال
10 دی, 1402 توسط
dpr مخفف چیست ؟ تعریف روابط عمومی دیجیتال
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

dpr مخفف چیست؟ منظور از روابط عمومی دیجیتال چیست؟ شما عزیزان می توانید کلیه موارد در خصوص عنوان مقاله را با جزئیات در متن زیر مطالعه فرمایید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا اطلاعات لازم از این عنوان را کسب نمایید.

dpr مخفف چیست ؟

روابط عمومی دیجیتال یا Digital Public Relation است که در واقعیت با مفهوم اصلی روابط عمومی تفاوتی ندارد که تمامی مباحث و اصول نیز در این موضوع وجود دارد. در اصل شما باید بدانید روابط عمومی دیجیتال به منظور کارگرفتن ابزار دیجیتال آنلاین است که برای تحقق برنامه ها و اهداف روابط عمومی استفاده می شود. لذا امروزه که میزان استفاده از فضای آنلاین بیشتر شده و مخاطبان نیز در این فضا بیشتر فعالیت می کنند پس باید کارهای روابط عمومی نیز در این فضا بیشتر انجام شود.

شبکه ی اجتماعی فضای برای ما ایجاد کرده که می توانیم به راحتی با مخاطبان ارتباط داشته باشیم و برنامه های روابط عمومی دیجیتال را در این فضا انجام دهیم. در ضمن شما می توانید با رسانه های که مخاطبان بیشتری دارند برای برند سازی و تبلیغات خود از آن استفاده کنید و از طریق شبکه های مجازی مشکلات مخاطبان تان را پیگیری کنید.

تفاوت روابط عمومی سنتی با روابط عمومی دیجیتال 

شما می دانید که هر دو از یک پایه یکسانی هستند و هدف اصلی این دو روابط به معنای اجرای برنامه های روابط عمومی و تبلیغات و اطلاع رسانی مخاطبان است. اما مهمترین تفاوتی که در بین روابط عمومی سنتی و روابط عمومی دیجیتال وجود دارد ارتباط با مخاطبان و رسانه ها ابزارها است. لذا شما باید به یک شناختی از برند خود برسید و بدانید که باید از کدام رسانه برای پیاده سازی برنامه های روابط عمومی خود داشته باشید. مثلا اگر ما برنامه ای داریم که قرار است مدیران رده بالایی کاربران ما باشند پس نمی توانیم در فضای مجازی آن را منتشر کنیم چرا که مدیران زمان بسیار کمی را در این فضا صرف می کنند پس باید برای انتقال پیام با مخاطبان خود روابط عمومی سنتی را انتخاب کنیم. 

یکی دیگر از تفاوت های بین روابط عمومی سنتی و دیجیتال به نوع ارتباط با کاربران است که ما در گذشته برای معرفی محصولات و برند سازی خود از رادیو و تلویزیون استفاده می کردیم و پیام خود را از این طریق به کاربران می رساندیم که این ارتباط یک نوع ارتباط یک طرفه است ولی فضای مجازی برای ما بستری فراهم کرد که ما بتوانیم با مخاطبان خود ارتباطی دو طرفه داشته باشیم و تعامل موثری بین مخاطبان و برند ما به وجود بیاید، ما می توانیم بعد از آنکه ارتباط بین کاربران و برند ما به وجود آمد آن ها را به سمتی که می خواهیم هدایت کنیم ولی در فضای روابط عمومی سنتی امکان پذیر نیست. تفاوت مهم دیگری که بین روابط عمومی سنتی و روابط عمومی دیجیتال استفاده از تکنولوژی است ما در روابط عمومی سنتی فقط با تعداد محدودی از رسانه ها می توانستیم با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم ولی در روابط عمومی دیجیتال می توانیم از تکنولوژی های مختلف و کانال ها با طیف زیادی از مخاطبان در ارتباط باشیم و پیام خود را از راه های مختلف بسیاری به مخاطبان برسانیم.

dpr مخفف چیست ؟

مورد دیگری از تفاوت ارتباط بین روابط عمومی دیجیتال و روابط عمومی سنتی این است که شما در روابط عمومی دیجیتال می توانید برای خودتان شاخص های کلیدی KPI تعریف کنید و از عملکرد خود اطلاع داشته باشید ولی در روابط عمومی سنتی این گونه نیست و شما نمی توانید متوجه شوید که در روش روابط سنتی چه عملکردی داشته اید.

انواع مختلف روابط عمومی دیجیتال یا dpr چیست؟

در روابط عمومی دیجیتال موارد مختلفی وجود دارد به عنوان مثال بازاریابی محتوایی، ایجاد بک لینک و منتشر کردن رپورتاژ و...که می توانید استفاده کنید. در روابط عمومی دیجیتال تاکتیک های بسیاری وجود دارد که ما می توانیم بسته به نیاز خود و بودجه ای که در نظر گرفته ایم از آن استفاده کنیم.

مواردی که ما می توانیم در روابط عمومی دیجیتال از آن استفاده کنیم در مطلب زیر بیان کرده ایم این موارد به شرح زیر است؛

  • 1. می توانید با استفاده از نوشتن مقاله ها آن را در فضای مجازی منتشر کرد.
  • 2. منتشر کردن رپورتاژ در رسانه های مختلف با بازدید کننده های بالا.
  • 3. بازاریابی محتوایی و تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد.
  • 4. همکاری کردن با بلاگر ها برای منتشر کردن پست ها و گرفتن بک لینک.
  • 5. ارتباط گرفتن با خبرنگاران و افراد فعال در شبکه های اجتماعی.
  • 6. ایجاد برنامه های مختلف برای فروش محصولات و جذب مخاطبان بیشتر.

بهترین راهکار های روابط عمومی دیجیتال یا dpr چیست؟

بسیاری گمان می کنند روابط عمومی دیجیتال فقط رپورتاژ زدن است و بسیاری از افراد فکر می کنند تمام روابط عمومی دیجیتال و کمپین های PR منتشر کردن روپورتاژ در سایت های است که کاربران زیادی دارد. اما باید به این نکته دقت کنید که روپورتاژ یکی از بهترین و مناسب ترین راهکارهای روابط عمومی دیجیتال به شمار می رود. لذا باید در قدم اول شما بتوانید تشخیص خوبی از پرسونای کاربران، اهداف و کسب و کار خود داشته باشید و راهکار روابط عمومی دیجیتال مناسب خود را پیدا کنید. ولی به یاد داشته باشید برای موفقیت تنها ریپورتاژ کافی نیست همکاری کردن با بلاگر ها و بازاریابی محتوایی نیز می تواند به موفقیت در کسب و کارتان به شما کمک کند.

مزیت های مهم روابط عمومی دیجیتال یا dpr چیست؟

باید بدانید که روابط عمومی دیجیتال بسیار گسترده است و مزیت های بسیاری دارد که بعضی از این مزایا روی کسب کار شما مستقیم تاثیر می گذارد و بعضی غیرمستقیم که ما در ادامه به مهمترین مزایای روابط عمومی دیجیتال می پردازیم؛

1. ایجاد تعامل بهتر و موثرتر؛ یکی از مزیت های روابط عمومی دیجیتال تعامل بهتر و موثرتر است زیرا به ما کمک می کند با توجه به گستردگی رسانه ها و ابزارهای مختلف پیام های ما بسیار راحت تر به مخاطبان انتقال پیدا کند و بتوانیم با مخاطبان خود یک ارتباط دو سویه داشته باشیم.

2. برند سازی قوی و افزایش ترافیک سایت؛ یکی از مهم ترین مزیت های روابط عمومی دیجیتال برندی سازی قوی و افزایش ترافیک سایت است که به شما کمک می کند با استفاده از بک لینک بتوانید محتوای خود را در سایت های مختلف به اشتراک بگذارید و باعث جذب مخاطب بیشتری برای سایت خود شوید.

dpr مخفف چیست

3. بهبود رتبه و بهینه سازی سایت؛ برای بالا آمدن سایت خود در گوگل می توانید با استفاده از محتوا های جذاب و ریپورتاژ در سایت های مختلف و پر بازدید کاری کنید تا کلمات مورد نظرتان با سرچ گوگل بالا بیاید رتبه ی سایت شما افزایش پیدا کند.

4. نرخ تبدیل بهتر؛ شما باید تلاش کنید تا بتوانید سرنخ های با کیفیتی در سایت خود پیدا کنید تا پیام های مورد نظرتان به کاربران بیشتری برسد و نرخ تبدیل سایت شما بیشتر شود و از این طریق مشتریان بسیاری جذب کرده فروش خود را چند برابر کنید. 

5. تبلیغات، ارتباط با مشتری و مدیریت بحران؛ باید به یاد داشته باشید که برای موفقیت بیشتر شما نیاز به تبلیغات زیاد در سایت های پربازدید دارید لذا باید بتوانید با مشتریان خود ارتباط دائمی داشته باشید تا از طریق ارتباط با کاربران مشکلات سایت خود را برطرف کنید و از خدشه دار شدن اعتبار برندتان جلوگیری کنید.

6. قابلیت اندازه گیری و سنجش دقیق؛ مهم ترین عامل دیگر در روابط عمومی دیجیتال استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد و اندازه گیری برای سنجش دقیق میزان موفقیت در کمپین های مختلف است.

نکته مهمی که باید به یاد داشته باشیم تفاوت روابط عمومی دیجیتال با روابط عمومی سنتی قابلیت اندازه گیری و سنجش میزان موفقیت روابط عمومی دیجیتال است که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است که این سنجش به ما کمک می کند تا از طریق ابزارهای اندازه گیری متوجه شویم کدام یک از کمپین ها برای ما عملکردی مناسب و موفق تری داشته است.

حال برای اندازه گیری موفقیت روابط عمومی دیجیتال می توانیم از روش های زیر استفاده کنیم.

گوگل آنالیتیکس؛ یکی از پر کاربرد ترین روش های که برای آمارگیری در بسیاری از موارد به ما کمک می کند گوگل آنالیتیکس است. این ابزار مهم و رایگان گوگل به ما کمک می کند تا بتوانیم متوجه شویم میزان عملکرد و کیفیت بک لینک ها، کمپین های PR و ترافیک ورودی از روش های مختلف در سایت ها را بسنجیم.

ابزار SEMRUSH؛ یکی از شناخته شده ترین ابزار های که در دنیای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد ابزار SEMRUSH است که به ما کمک می کند تا بتوانیم کار های بسیاری برای سایت خود انجام دهیم و اگر شما از کمپین های PR و رپورتاژ آگهی زیاد استفاده می کنید می توانید از طریق ابزار SEMRUSH وضعیت بک لینک ها و کلمات کلیدی خود را ببینید.

BUZZSUMO؛ یکی دیگر از ابزارهای پرطرفدار در سایت ها BUZZSUMO است که این ابزار قوی می تواند به ما کمک کند تا بتوانیم به راحتی مقدار به اشتراک گذاشتن محتوای خود را در سایت های مختلف شبکه های اجتماعی ببینیم و محتوای خود را رصد کنیم.

نتیجه گیری؛

دانستیم dpr مخفف چیست و چه کاربردی دارد. همانطور که مشهود است با دیجیتالی شدن کار ها در سراسر دنیا و به وجود آمدن مفهوم های جدیدی هم چون دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال که انتظار می رود ما بتوانیم تحولات زیادی را در دنیای دیجیتال ببینیم که اکثر مردم نیز برای کسب و کار های خود از بازاریابی دیجیتال استفاده می کنند به همین دلیل کمتر اتفاق افتاده که برای موضوعات روابط عمومی و برقراری ارتباط با کاربران به دنبال اطلاع رسانی با روش سنتی باشند‌. لذا ما می توانیم در دنیای جدید با استفاده از رسانه های آنلاین، دیجیتال و مفاهیم جدیدی مثل روابط عمومی دیجیتال را برای اهداف خود به کار ببریم پس دقت کنید که روابط عمومی دیجیتال فقط به ریپورتاژ کردن خلاصه نمی شود بلکه روابط عمومی دیجیتال یک هنر است تا ما بتوانیم به بهترین شکل ممکن از آن به نفع کسب و کار خود استفاده کنیم.

کاربران گرامی از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم همچنین اگر شما نیز در حال حاضر به دنبال پیشرفته تر کردن فضای کاری خود و داشتن امکانات در شآن کسب و کارتان هستید می توانید با چیتاک ارتباط بگیرید و پس از مشاوره  کامل توسط مشاوران متخصص چیتاک محصول مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید.

dpr مخفف چیست .



dpr مخفف چیست ؟ تعریف روابط عمومی دیجیتال
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 10 دی, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن