نحوه ارزیابی عملکرد پرسنل چگونه انجام می شود؟
30 مهر, 1401 توسط
نحوه ارزیابی عملکرد پرسنل چگونه انجام می شود؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

نحوه ارزیابی عملکرد پرسنل، بیاید برای ارتقاء کیفیت کار و حفظ انگیزه‌ پرسنل خود به ارزیابی عملکرد آن ها بپردازیم اینگونه از خطر سقوط اوج به پایین نیز جلوگیری نموده اید با بیان این سخن مشخص شد که ارزیابی عملکرد پرسنل ها بسیار مهم است. اهمیت این عمل به دلیل مشخص شدن مسیر درست کارمندان در اهداف خود بسیار است. با انجام ارزیابی عملکرد پرسنل از طریق نرم افزار منابع انسانی در بخش های مختلف یک مجموعه وظایف خود را به خوبی انجام می دهند و این عمل در روند کاری شرکت نیز بسیار موثر است.

ارزیابی عملکرد پرسنل چگونه انجام می شود؟

جالب است بدانید که ارزیابی عملکرد پرسنل ها برای یک مجموعه تنها موثر نیست و برای کلیه پرسنل ها نیز سودمند است برای شناخت بیشتر با این جمله ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

بازبینی دقیق

باید جهت بررسی عملکرد کارکنان به صورت دقیق بازبینی انجام شود. تعریف بازبینی دقیق را می توان اینگونه بیان کرد که باز خوردگیری به طور مخفیانه و ناشناس از طرف همکاران خود در خصوص عملکرد کارمند دیگر گویند. با توجه به ماهیت حساس روابط کاری، با این عمل می توان کلیه نقاط مثبت و منفی یک فرد را سنجید و برای نقاط ضعف آن برنامه ریزی درست تری انجام داد.

خود ارزیابی

یک روش عالی جهت ارزیابی هر فرد است. با انجام صحیح روند خود ارزیابی در یک مجموعه می توان ورودی های مثبتی برای مجموعه داشت. با انجام این روش می توان فرصت های بسیاری را در اختیار پرسنل خود قرار داد تا فعالیت های خود را به درستی انجام دهند.

یک ارتباط عالی و مناسب می تواند کارکنان با کار خود داشته باشند و همچنین ارتباط خوبی با مدیران نیز ایجاد نمایند. با این عمل کارمندان انگیزه بسیاری برای انجام فعالیت ها و ادامه کار نیز دارند.

ارزیابی کمی

این روش از ارزیابی با توجه به آمار های موجود نتیجه را اعمال می دارد و اینگونه است که می توان میزان بهره‌ وری هر فرد را به درستی و با آمار های که موجود است سنجید. برای شناخت بهتر از این نوع فرآیند می توان گفت که هر مجموعه ای برا خود میزان استاندارد های مشخصی دارد و کلیه آمار ها در خصوص افراد نیز بر اساس همین استاندارد ها سنجیده می شود. فراموش نکنید که این نکته بسیار حائز اهمیت است که کلیه استاندارد های موجود در مجموعه باید کاملا واضح و با دقت باشند تا بدون هیچ نگرانی و اشتباهی ارزیابی درست و دقیقی از یک کارمند داشته باشیم.

استاندارد های کمی در عملکرد پرسنل ها

استاندارد های هزینه

سنجیدن درست در زمان

ارزیابی درآمد

درآمد بدست آمده از سرمایه‌ گذاری

با توجه به این عوامل و سنجیدن آن ها می توان به یک کارمند نقاط ضعف را یاد آور شد و یا در برابر نقاط قوت آن پاداشی اهدا نمود. اگر چنانچه کارمندی بسیار ضعیف بوده و تمام فرصت های خود را نیز استفاده نموده با این ارزیابی می توان قطع همکاری خود را با او نیز اعلام بدارید. 

ارزیابی عملکرد پرسنل

ارزیابی کیفی

ارزیابی کیفی را دست کم نگیریم چرا که با انجام این عمل می توان بر حوزه‌ های عملکرد متمرکز شد کار هایی را که می توان با ارزیابی کیفی به خوبی پیش برد؛ کار های تیمی، مهارت ارتباطی و غیبت در روز کاری است. انجام این کار با نظارت بر فعالیت های پرسنل مجموعه در طول یک هفته است. فعالیت هایی که در بالا گفتیم باید نظارت شود شامل؛ بررسی عوامل مختلف در خصوص موانع و چالش‌ های روزانه‌ یک کارمند، توجه به رفتار ها و عادت‌ ها در طول روز و... این عوامل در روند کارکرد یک کارمند و موفقیت های بدست آمده از سوی او بسیار اثر گذار هستند.

بازخورد کامل ۳۶۰ درجه

می توان با این روش ارزیابی یک دید کامل از یک کارمند داشته باشید و فعالیت های او را به صورت تمام و کمال در طول یک روز کاری مشاهده نمایید با انجام این ارزیابی می توان سهم هر فرد را در رسیدن به یک هدف مشخص، آشکار ساخت. با انجام یک سیستم این چنینی یک کارمند توسط افراد پایین تر از رده خود و یا مدیران در رده بالاتر و همچنین در نگاه مشتریان نیز سنجیده می شود. پس با این توضیح تا کنون متوجه نام گذاری دقیق این قسمت (ارزیابی ۳۶۰ درجه) شده اید.

بهتر است این نکات را نیز در خصوص این نوع روش بدانید که در این ارزیابی با وجود یک پرسش‌ نامه کامل می توان پی به وجود یک فرد در کار های تیمی، خصوصیات رهبری، جهت‌ گیری هدف، سطح انگیزه و ... برد. این پرسش نامه باید به صورت بی نام و نشان و ناشناس پر شود. با مطرح کردن سوالات و اعلام موارد مهم در پرسش نامه می توان به یک کارمند یاد آور شد که چه درکی از فعالیت های انجام شده خود دارد و میزان انگیزه و تلاش یک فرد در جهت رسیدن به هدف در مجموعه را نیز متوجه شد.

شایستگی کامل با توجه به یک مقیاس

این روش با توجه به روش های که عنوان شد معروف تر در بین مدیران برای ارزیابی کارمندان است. می توان با انجام این روش از فعالیت ها و  عملکرد های یک فرد در شغل خود با توجه به یک مقیاس آگاه شد انجام این روش با توجه به درجه‌ بندی مقیاس موجود صورت می پذیرد. در این ارزیابی می توان عواملی مانند؛ معیار های بهره وری، خدمات به مشتری، کار های تیمی، خصوصیت کاری و... را سنجید. در این ارزیابی باید قسمت های رضایت بخشی و نارضایتی عنوان شود. توجه فرمایید که می توان با ارزیابی با این روش به مجموعه خود کمک  بسیاری نمود تا به یکباره چند مورد از عوامل را ارزیابی نمود.

ارزیابی سود آوری

همه ما بر این موضوع کاملا آگاه هستیم که سود آوری و کسب در آمد در یک مجموعه چقدر اهمیت زیادی دارد پس در انجام ارزیابی سود آوری هرگز نباید تردید داشت و با انجام این نوع ارزیابی در مجموعه موفقیت های یک فرد در کسب درآمد را بسنجید و اینگونه در توانایی افراد برای کسب درآمد نیز آگاهی پیدا می کنید. موفقیت در هر مجموعه ای با توجه به میزان توانایی پرسنل های مجموعه در کسب در آمد تعیین می شود. پس باید این نوع ارزیابی بسیار مورد توجه قرار گیرند تا هیچ مانعی برای انجام فعالیت‌ های سود آور در مجموعه وجود نداشته باشد.

بهتر است در این نوع ارزیابی نسبت زمان به سود بدست آمده را در نظر گرفت یعنی یک فرد در طول چه مدت موفق به کسب چه میزان درآمد شده است.

در ارزیابی عملکرد کارکنان به چه نکاتی توجه کنیم؟


در ارزیابی عملکرد کارکنان، باید به موارد متعددی توجه کرد تا ارزیابی دقیق و عادلانه‌ای انجام شود. در زیر چند نکته کلیدی برای ارزیابی عملکرد کارکنان آورده شده است:
  • تعریف هدف‌ها و اهداف:

    • ابتدا باید اهداف و مسئولیت‌های هر کارکنان را به دقت تعیین کرد. هدف‌گذاری واضح می‌تواند به کارکنان کمک کند تا بدانند چه کارهایی انجام می‌دهند و چگونه می‌توانند به بهبود عملکرد خود بپردازند.

  • اندازه‌گیری عملکرد:

    • برای ارزیابی عملکرد کارکنان، نیاز به داده‌های قابل اندازه‌گیری دارید. این ممکن است شامل عددی کردن اهداف، میزان تولید، کیفیت کار، زمان انجام کارها، و سایر معیارهای کلان عملکرد باشد.

  • بازخورد و ارتباط:

    • ارتباط با کارکنان بسیار مهم است. بازخورد منظم و سازنده به کارکنان کمک می‌کند تا بهبودهای لازم را اعمال کنند و عملکرد خود را تنظیم کنند.

  • توانمندسازی:

    • به کارکنان امکانات و ابزارهای لازم برای انجام کارها بهتر و به صورت موثر تر بدهید. آموزش‌های مرتبط با شغل و ایجاد فرصت‌های رشد و توسعه حرفه‌ای برای آن‌ها ارزشمند است.

  • انعطاف‌پذیری:

    • در ارزیابی عملکرد، نباید به یک رویه ثابت و بدون انعطاف عمل کرد. در صورت نیاز به تغییرات در اهداف و معیارها بر اساس شرایط متغیر محیطی توجه کنید.

  • مساوی بودن:

    • در ارزیابی عملکرد، باید عادلانه و بدون تبعیض علیه کارکنان رفتار کرد. همه کارکنان باید به یک انصاف در ارزیابی دست یابند.

  • تعامل با کارکنان:

    • گفتگو و تبادل نظر با کارکنان در مورد عملکردشان اهمیت دارد. به آن‌ها این امکان را بدهید تا انتقادها و پیشنهادهایشان را به اشتراک بگذارند.

  • تعیین توسعه‌پذیری:

    • همراه با ارزیابی عملکرد، باید توانایی و پتانسیل کارکنان برای توسعه حرفه‌ای و پیشرفت در شغل را نیز بررسی کنید.

  • برنامه‌ریزی عملیاتی:

    • برنامه‌ریزی بهره‌وری و بهبود عملکرد بر اساس اطلاعات ارزیابی شده کارکنان انجام دهید.

  • مشارکت کارکنان:

    • به کارکنان این امکان را بدهید تا در فرآیند ارزیابی عملکرد شرکت کنند و همراه با شما اهداف خود را تعیین کنند.

در نهایت، ارزیابی عملکرد کارکنان نیازمند توجه به جزئیات و بهره‌گیری از روش‌ها و ابزار مناسب برای ارزیابی دقیق و عادلانه عملکرد آن‌ها است. این فرآیند باید مفید برای توسعه کارکنان و بهبود کارایی کسب و کار باشد.

کاربران گرامی از شما سپاس گذاریم که ما را تا انتهای این مطلب همراهی نمودید همچنین شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت درخواست های خود با چیتاک ارتباط بگیرید.

ارزیابی عملکرد کارکنان

نحوه ارزیابی عملکرد پرسنل چگونه انجام می شود؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 30 مهر, 1401
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن