چرا از تبلیغات رایگان کسب و کار استفاده نکنیم؟
30 آذر, 1402 توسط
چرا از تبلیغات رایگان کسب و کار استفاده نکنیم؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

مهم‌ ترین معایب تبلیغات رایگان کسب و کار. به طور معمول کسب‌ و کار های کوچکی که بودجه زیادی برای انجام فعالیت ها از جمله تبلیغات ندارند، از دو حالت دیگر برای انجام این عمل استفاده می کنند:

  1. در حالت اول به این روش می اندیشند که از تبلیغات رایگان استفاده کنند و با ثبت آگهی در این سایت ها تبلیغات خود را بدون صرف هزینه ای انجام دهند.
  2. در حالت بعدی تا زمان پیشرفت خود به تبلیغات فکر نمی کنند و به بیانی بیخیال تبلیغات برای کسب و کار خود می شوند.

از این رو لازم است بگوییم که از هر دو روش نیز  غلط است.

خب در صورتی که تا کنون از روش اول برای تبلیغات استفاده کرده اید یا چنین تصمیمی دارید بهتر است ابتدا قبل از انجام تبلیغات رایگان این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. 

بهتر از قبل از انجام هر روشی و اقدام برای کاری ابتدا اطلاعات بیشتری در خصوص آن کسب نمود.

تبلیغات رایگان کسب و کار ها کدامند؟

به همان نحوی که در متن بالا ذکر نمودیم این عمل یک روش برای انجام تبلیغات کسب‌ و کار هایتان است که با ثبت آگهی در سایت‌ های مختلف انجام می شود در این سایت‌ ها تبلیغات شما بدون هیچ پرداخت پولی ثبت می گردد از این رو به این روش تبلیغات رایگان کسب و کار گفته می شود.

نمایش گذاشته شدن کلیه تبلیغات در این مدل از سایت‌ ها به دو روش انجام می گیرد؛

  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات متنی

در تبلیغات بنری، شما با انتخاب یک تصویر دلخواه جهت نمایش و به همراه یک متن انتخابی می توانید کسب و کار خود را به سایرین معرفی نمایید و اینگونه توجه افراد را به سمت کسب و کار خود جلب نمایید.

تبلیغات متنی هم همانطور که از نام آن مشخص است آنگونه است که توضیحاتی در خصوص معرفی کسب و کار شما به دیگران می دهد.

در تبلیغات رایگان کسب و کار با انتخاب یکی از دو مورد بالا تبلیغات شروع شده و در سایت گذاشته می شود که بیشتر حالات با کلیک کردن بر روی تبلیغات یک  صفحه جدید برای مخاطب نمایش داده می شود که همان آگهی ثبت شده از کسب و کار است  سپس شما قادر خواهید بود تا مخاطب را به جای دیگر هدایت کنید.

این صفحه اطلاعات و توضیحاتی نظیر:

نام کسب‌ و کار، آدرس، تلفن و راه‌ های ارتباطی، معرفی کسب‌ و کار، خدمات و محصولات آن و... را به فرد وارد شده به سایت نشان می‌ دهد.

  1. یک مزیت مهم برای انجام کارها در چنین سایت های پرداخت نکردن هزینه برای تبلیغات است.
  2. اما همین یک مورد نیز قابل بحث است چرا که معایب بسیاری به همراه خواهد داشت.

معایب ثبت تبلیغات رایگان کسب و کار

ظرفیت نمایش محدود

اولین ایرادی که می توان از تبلیغات رایگان گرفت این است که این سایت ها با ظرفیت نمایش کمی برای ثبت آگهی روبرو هستند پس نمی توان بر روی آن ها یک حساب ویژه بست.

اما قبل از هر چیزی باید به این موضوع پرداخت که مگر ظرفیت محدود نمایش چه مشکلی برای کسب و کار ایجاد می‌ کند؟ زمانی که بازدید ما پایین باشد دو حالت ممکن است رخ دهد؛

شما برای پیدا کردن مشتریان بیشتر باید بازدید کننده های بسیاری داشته باشید که با این روش هیچ گاه امکان چنین چیزی وجود ندارد.

زمانی که بازدید کنندگان ما با تعداد پایین همراه سایت باشند ما باید حداقل شانس برای مخاطب هدف خود را در نظر بگیریم.

چرا نباید از تبلیغات رایگان کسب و کار استفاده کنیم؟

تعداد دفعات نمایش تبلیغ

بر اساس نتیجه هایی که در تحقیقات سال ۲۰۱۷ به دست آمد شما زمانی می توانید تا حدودی از یک تبلیغات راضی باشید که حداقل ۵ تا ده بار آن تبلیغ را انجام داده باشید و در این دفعات توانسته باشید واکنش افراد را تا ۵۰ درصد برای خود ببینید.

شما هرگز نخواهید دانست تا چه تعداد پخش یک تبلیغ برای مخاطب او را وادار به واکنش مثبت خواهد نمود چرا که هیچ عددی برای انجام این امر وجود ندارد اما این یک مورد قطعی است که باید یک تبلیغ بیش از یک بار به نمایش گذاشته شود تا مخاطبان را با خود همراه سازد و بیشتر دیده شود. اما باید این امر را بدانید که در سایت‌ های ثبت آگهی رایگان، این مورد وجود ندارد چرا که در این سایت ها تبلیغات منتشر شده عمر کوتاهی دارند و فقط یک بار به نمایش گذاشته می شوند و در این یک بار نیز با مدت کوتاهی در آن سایت چنین تبلیغی نمایش داده می‌ شود و پس از به اتمام رسیدن آن مدت تبلیغ انجام شده نیز به طور خودکار پاک می گردد.

پس نباید از این مدت زمان کوتاه یک توقع آنچنانی داشت و به دنبال یک نتیجه مطلوب برای معرفی کسب و کار خود به دیگران بود

اما در دیگر روش‌ ها همانند انجام تبلیغات تلویزیونی، اینستاگرامی و دیگر تبلیغات می توانید شاهد چندین باره تبلیغات با دفعات بالا در مدت زمان طولانی بود و از این راه نیز یک نتیجه مطلوب گرفت.

شلوغی سایت‌ های نمایش‌ دهنده

یکی مورد دیگر که از معایب ثبت آگهی در سایت های رایگان تبلیغات است شلوغ بودن این سایت ها برای انجام تبلیغات است. این سایت ها را می توان به یک بازار بسیار شلوغ در یک محل تشبیه کرد در این سایت ها تبلیغات با انواع مختلف و تعداد زیاد دیده می شود که یک تبلیغ با تبلیغ بعدی هیچگونه ارتباطی ندارند پس باید در این حالت ها بدانید که کسب و کار های بسیاری با مظمون کارایی شما ممکن است در موارد بالا و یا پس از شما دیده شوند که این مورد برایتان به نفع نخواهد بود چرا که هر چقدر رقابت و تبلیغات با یک زمینه کاری بیشتر باشد انتخاب گزینه کسب و کار شما برای مخاطب دشوار و کمتر خواهد بود و در این حالت شما همان شانس بسیار پایین برای دیده شدن را نیز از دست می دهید.

اما زمانی که شما یک روش تبلیغاتی با انجام پرداخت هزینه را انتخاب نمایید با چنین مشکلاتی روبرو نخواهید شد.

تبلیغات رایگان کسب و کار ها کدامند؟

ناتوانی در هدف گیری مخاطب

این مورد وجود دارد که شما در سایت‌ های تبلیغات رایگان کسب و کار ها قادر هستید تا دسته‌ بندی مربوط به کسب‌ و کار خود را برگزیده و تبلیغ‌ را صرفا برای همان افراد نشان دهند اما هیچ گزینه دیگری برای تعیین مخاطب هدف ندارید و اینگونه شما نمی توانید هدف گیری دقیق داشته باشید.

عدم امکان گزارش‌ گیری دقیق

یکی دیگر از معایب ثبت تبلیغات رایگان کسب و کار ها این است که شما نمی توانید هیچ گونه بررسی در خصوص انجام تبلیغات خود داشته باشید به این معنا که شما نخواهید دانست که بازدید تبلیغات تان به چه صورت بوده چه تعداد افراد این تبلیغ‌ را دیده‌ اند و بر روی آن کلیک کرده‌ اند و به چه تعداد توانسته اید مخاطبان را از انجام تبلیغات جمع آوری نمایید، پس در این تبلیغات هرگز متوجه نخواهید شد که این عمل شما تا چه حد مؤثر بوده است. اما در تبلیغات های دیگر با پرداخت هزینه ای که انجام خواهید داد سایت موظف است این گزارش را به شما بدهد.

ناتوانی در هدف‌ گیری مجدد

بهتر است این مورد را برای خود ابتدای هر تبلیغی یادآور شویم که در هر حالتی تمامی افرادی که تبلیغات های کسب و کار ما را مشاهده می کنند بر روی آن ها کلیک نمی‌ کنند و انتخاب آن ها به طور صددرصد سایت ما نیست و در مواقعی که ما افرادی را حتی به داخل سایت خود نیز هدایت می کنیم همه آن ها به طور صد درصدی از ما خرید نخواهند کرد.

علاوه بر موارد بالا حتی باید بدانید که افرادی هستند که در انتهای تکمیل خرید های خود با موارد مختلف از انجام خریدهای خود صرف نظر می کنند یعنی مخاطبانی هستند که قصد خرید از محصولاتی دارند که در سایت شما آن محصولات موجود است و انتخاب آن ها نیز خرید از سایت شما است اما در انتهای خرید به هر دلیلی خرید شان را به آخر نرسانده و سایت را ترک می کنند.

پس حالت های زیادی است و نمی توان در هر تبلیغی هر ورودی و یا بازدیدی را مشتری تلقی نمود هرچند در مورد آخر شما می توانید با پیگیری های لازم با مخاطب از انصراف خود از خرید هایش آگاه شده و به بیان دیگر به صورت مجدد آن ها را هدف‌ گیری نمایید و در این عمل نیز بسیاری از آن امکان بازگشت و انجام خرید دارند و به مشتریان وفادار نیز تبدیل می شوند اما در مواردی نیز وجود دارد که فرد به طور کامل منصرف شده و دیگر قصد خرید نخواهد داشت.

در انجام تبلیغات به صورت رایگان برای کسب و کار خود چنین مواردی برای شما وجود ندارد؛ چرا که شما در سایت‌ های ثبت آگهی، فقط به مخاطبانی دست پیدا می کنید که از این سایت‌ ها بازدید می کنند پس بخش مهمی از بازدید کنندگان این سایت ها همان افرادی هستند که می خواهند کسب و کار خود را تبلیغ نمایند و افراد عادی که ما برای خرید محصولات خود به آن ها نیاز داریم و می خواهیم آن ها را از محصولات و برند خود آگاه بسازیم بسیار اندک خواهند بود.

شما باید بدانید که همواره می توان با کمک پلتفرم‌ های تبلیغاتی، مخاطبان را به شکل مجدد مورد هدف قرار داده و اینگونه خود و برندتان را به آن ها بشناسانید و اعتماد او به عنوان یک خرید را جلب کرده و به مرحله یک مشتری واقعی و وفادار برسید.

ناتوانی در ارائه جزئیات و فضای اندک نمایش

مورد آخر در این مقاله که از عیوب روش تبلیغات رایگان کسب و کار ها است این مورد است نبود فضای کافی جهت نمایش کلیه جزئیات.

شما همواره با یک فضای کوچک روبرو هستید و در این حالت شما فقط می توانید از اطلاعات کلی همانند مسیر های ارتباطی و معرفی کسب‌ و کار در تبلیغات استفاده کنید:

اما در شکلی دیگر تبلیغات کلیکی و کمپین های تبلیغاتی، شما یک صفحه با ظاهر جذاب و مطابق با سلایق مشتریان در اختیار خواهید داشت که اطلاعات لازم را به صورت جزئی و کلی در هر حالتی به آن اضافه بی افزاید، همانند:

  1. از خصوصیات و مزییت های محصول، خدمات و کسب‌ و کارتان ذکر نمایید
  2. نحوه ارسال کالا به همراه قیمت و دیگر خدمات کلی را عنوان نمایید
  3. نظرات مشتریانی را که از شما خرید داشته اند و رضایت خود را اعلام نموده اند را به نمایش بگذارید
  4. به سوالات تمامی مشتریان پاسخ دهید
  5. عکس‌ های مناسب و در خوری از محصولات یا محیط شرکت‌ یا فروشگاه‌ خود قرار دهید
  6. از عنصرهای بصری همانند رنگ‌ ها، نمودار ها و اشکال هندسی و گرافیکی استفاده نمایید
  7. گذاشتن فرم جهت گرفتن اطلاعات مشتری راغب

و…

در انجام طراحی چنین صفحه ای باید بدانید هر چند اطلاعات لازم برای آگاهی بیشتر از شما لازم است اما مراحل و مسیر تعیین شده هر چقدر کوتاه‌تر باشد، احتمال ریزش نیز بسیار پایین است. در انجام تبلیغات کلیکی شما دیگر لازم به طی کردن مراحل نخواهید بود و فرد پس از  کلیک‌ کردن بر روی تبلیغ مورد نظر به طور مستقیم به لندینگ پیج شما هدایت می‌ گردد.

برای تبلیغات کسب و کار های خود هزینه نمایید اگر کسب و کار کوچکی هستید هزینه ها را کمتر کرده و با پرداخت یک هزینه پایین تبلیغات خود را پیش ببرید اما از تبلیغات رایگان کسب و کار استفاده نکنید چرا که نتیجه مطلوبی نخواهید دید و زمان خود را برای نتیجه مورد نظر تلف کرده و به هیچ بازدیدی آن گونه که توقع دارید نخواهید رسید.

معایب ثبت تبلیغات رایگان کسب و کار


چرا از تبلیغات رایگان کسب و کار استفاده نکنیم؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 30 آذر, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن