کاربرد گیمیفیکیشن در مدیریت ارتباط با مشتری
16 آذر, 1401 توسط
کاربرد گیمیفیکیشن در مدیریت ارتباط با مشتری
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ؛ گیمیفیکیشن برای تمامی افراد کاربردهای زیادی داردکه در ادامه به آن می پردازیم.

گیمیفیکیشن در مدیریت ارتباط با مشتری

گیمیفیکیشن یک روش است که از المان‌ها و مفاهیم مشابه با بازی‌ها به منظور افزایش انگیزه، مشارکت و مشارکت کاربران در فعالیت‌های غیربازی‌ای استفاده می‌کند. در واقع، این روش به بازی‌افزاری مفهومی اطلاق می‌شود که از عناصر مرتبط با بازی مانند رقابت، پاداش، امتیازات، سطوح، چالش‌ها، و برنامه‌های پاداش برای تشویق و تحریک مشارکت و تعامل کاربران استفاده می‌کند.

این رویکرد معمولاً در حوزه‌هایی مانند آموزش، سازمان‌دهی، بهبود عملکرد، فعالیت‌های آنلاین، بهبود سلامت، و سایر زمینه‌های کسب و کارها به کار گرفته می‌شود. به عنوان مثال:

  • آموزش و یادگیری: سیستم‌های گیمیفیکیشن در بسترهای آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به دانش‌آموزان انگیزه بیشتری برای یادگیری بدهند و آن‌ها را به فعالیت و مشارکت بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب کنند.

  • کسب و کارها و بازاریابی: برندها و کسب و کارها از گیمیفیکیشن برای جذب مشتریان، حفظ وفاداری مشتریان، افزایش فعالیت مشتریان در سایت‌ها و برنامه‌ها، و ایجاد تعامل بیشتر با مشتریان استفاده می‌کنند.

  • سلامت و ورزش: برنامه‌های سلامتی و ورزشی نیز از گیمیفیکیشن برای تشویق افراد به حرکت بیشتر، رعایت رژیم غذایی سالم‌تر، و ایجاد روند سلامتی بهتر استفاده می‌کنند.

هدف گیمیفیکیشن

هدف اصلی مدیریت ارتباط با مشتری، بیشتر ایجاد رقبت و انگیزه در انسان ها برای انجام فعالیت ها و روزمرگی های بهتر است. می توان اینگونه نیز بیان نمود که جایگزین سیستم های عملکرد محور که با هدف پیش روی کار ها است این سیستم با هدف انسان محور جهت ایجاد انگیزه های انسانی است.

همان طور که می دانید امروزه اکثر سیستم‌ ها عملکرد گرا هستند این موضوع به این معنی است که تمرکز بیشتر در عملکرد داشته و هدف از طراحی آن ها انجام دادن کار ها از روش مناسب و با سرعت بالا است.

چرا از گیمیفیکیشن جهت طراحی انسان محور استفاده می‌ شود؟

این مسئله به این دلیل است که گیمیفیکشن در مدیریت ارتباط با مشتری یکی از اولین صنعت های بازی سازی با هدف انسان محور است. بازی‌ های موجود جهت خشنودی و رضایت مشتریان طراحی می گردند. بازی های موجود در این سیستم فقط برای سرگرم نمودن مخاطب و شاد بودن آن ها ایجاد شده است و هدف دیگری را دنبال نمی کنند.

گیمیفیکیشن در مدیریت ارتباط با مشتری

کارایی های گیمیفیکیشن در مدیریت ارتباط با مشتری

گیمیفیکیشن در مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می‌تواند به شیوه‌های مختلفی به ارتقای کارایی و افزایش تعامل با مشتریان کمک کند. در زیر تعدادی از کارایی‌های گیمیفیکیشن در این زمینه را مطرح می‌کنم:

  • افزایش انگیزه و مشارکت مشتریان: با استفاده از المان‌هایی مانند امتیازات، لوح‌های رتبه‌بندی، بیشترین امتیاز روزانه، می‌توان مشتریان را تشویق کرد تا بیشتر در فعالیت‌ها و تعاملات با برند شرکت کنند.

  • ایجاد رقابت و تحریک: با ایجاد مسابقات و چالش‌ها می‌توان مشتریان را به رقابت و تحریک کرد تا برای کسب امتیازات بیشتر و بهبود جایگاه خود در جدول رتبه‌بندی تلاش کنند.

  • تشویق به خرید و وفاداری: ارائه پاداش‌ها و تخفیف‌های ویژه برای مشتریان وفادار می‌تواند آن‌ها را به ادامه خرید و ارتباط بیشتر با برند تشویق کند.

  • تشویق به بازخورد و مشارکت: با ارائه امتیازات و پاداش‌ها برای ارسال بازخورد و شرکت در نظرسنجی‌ها و نظرات مشتریان، می‌توان انگیزه آن‌ها را برای مشارکت بیشتر در فرآیند بازخورددهی افزایش داد.

  • افزایش ارتباطات دوطرفه: با ایجاد مکانیزم‌های تعاملی و محیط‌هایی که به مشتریان اجازه می‌دهد در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها و طراحی محصولات شرکت کنند، ارتباطات دوطرفه بین شرکت و مشتریان افزایش می‌یابد.

مزیت های گیمیفیکیشن در کسب و کارها چیست؟

گیمیفیکیشن مزایای بسیاری دارد که در این قسمت به مزایای اصلی آن در کار ها می پردازیم گیمیفیکیشن موجب افزایش تعامل مخاطبان می شود. گیمیفیکیشن مدیریت ارتباط با مشتری با کارایی که دارد می تواند در کار ها موفق و به عمل کردن منجر شود یعنی  در مواردی که فقط نیاز باشد یک فرد یک مطلب را مطالعه نمایید با توجه به کارایی خود باعث می شود آن فرد را در فرایند یادگیری و آموزش یک موضوع شرکت دهد.

ایجاد حس رقابت نیز را می توان از دیگر مزایای گیمیفیکیشن نام برد. با این سیستم هر فرد حس رقابت دارد و برای بهتر بودن از سایرین تلاش بیشتر و انگیزه بالایی دارد. این مسئله موجب می‌ شود که در جهت رسیدن به نتیجه های بهتر، تلاش بسیاری نمود.

اگر اصول گیمیفیکیشن به درستی و با همین قدرت پیش برود می تواند مسائل و بازی های  سرگرم کننده و انگیزه بخش بسیاری را طراحی و تولید کند و با انجام این عمل کیفیت زندگی برای همه افراد به صورت قابل توجهی بالا می‌ رود، شرکت‌ ها عملکرد فوق العاده ای از خود نشان می دهند چرا که کارمندان آن ها مسئولیت پذیر و در پیش بردن کار ها موفق تر هستند و در نتیجه یک  جامعه پر بازده‌ ای داریم.

دلایل استفاده از گیمیفیکیشن در کسب‌ و کار

شاید برای شما نیز سوال پیش آید که حال گیمیفیکیشن می تواند چه مزایایی برای کسب‌ و کار ما داشته باشد و چرا باید از آن در مشاغل خود استفاده نماییم؟ جهت اطلاع از پاسخ این سوال ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید‌

افزایش جذب و حفظ مشتریان

همانطور که پیش تر نیز عنوان نمودیم یکی از مزایای مهم و ارزشمند تر گیمیفیکیشن، جذاب بودن و سرگرم‌ کننده بودن آن است. شما می توانید از این شیوه خاص مشتریان بسیاری را جذب نمایید و همچنین مشتریان فعلی خود را نیز  حفظ نماید، چرا که فقط با ویژگی ها و خصوصیات خاص و دارای انگیزه می توان مشتریان امروزی را نگاه داشت و گیمیفیکیشن یک راهکار مؤثر و سودمند برای انجام این عمل است.

جمع آوری و کسب اطلاعات بیشتر از مشتریان

گیمیفیکیشن و ساختار آن به نحوی طراحی شده است که امکان جمع‌ آوری اطلاعات در خصوص مشتریانی که در حال حاضر تصمیم به استفاده از سیستم شما دارند را می دهد پس با این روند قادر هستید تا تک‌ تک اقدامات مشتریان و رفتار های آن‌ ها در وب‌ سایت خود زیر نظر گرفته و به بررسی و تحلیل آن ها بی انجامید.

شما می توانید با استفاده از این روش و اطلاعات بدست آمده مشتریان خود را با بیشتر شناخته و با رفتار های آن ها آشنا شوید. بهتر است به دنبال این موارد این مسئله را نیز در نظر بگیرید که اگر شما اطلاعات به دست آمده را بررسی و تجزیه تحلیل نکنید تمامی اطلاعات پوچ و برای شما در آینده هیچ مزیتی به همراه نخواهد داشت. بهتر است بدانید که اکثر پلتفرم‌ های گیمیفیکیشن از سیستم‌ های آنالیز داخلی بوده و استفاده از آن ها را نباید فراموش کرد.

تقویت وفاداری مشتریان

گیمیفیکیشن با توجه به کارایی هایی که دارد به تجربه‌ های رضایت‌ بخش مشتریان از کسب و کار ما کمک بسیاری می‌ کند و به دنبال این امر بسیاری از مشتریان با خشنودی و رضایت کامل بدرقه می شوند. همچنین می توان با در نظر گرفتن امتیازات و یا هدایا مختلف کوچک به احساس رضایت مشتریان افزود و آن ها را برای همیشه در کنار کسب و کار خود نگاه داشت با این  حال شما علاوه بر تعامل مثبتی که با مشتریان دارید سود دهی بالا را نیز تجربه کرده و انرژی خود و زمان با ارزش تان را بیهوده صرف نکرده اید.

  1. امکان ارزیابی کردن بی‌ طرف اقدامات، سیاست‌ ها و کارکنان را به همراه دارد.
  2.  کسب و کار ها را با دریافت بازخورد های بیشتر و تعامل بیشتر با مشتریان روبرو می سازد.

کاربران گرامی از اینکه ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید از شما سپاس گذاریم جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت درخواست های خود با نرم افزار crm چیتاک ارتباط بگیرید.



کاربرد گیمیفیکیشن در مدیریت ارتباط با مشتری
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 16 آذر, 1401
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن