مراحل طراحی تجربه کاربری UX چیست؟
13 آذر, 1402 توسط
مراحل طراحی تجربه کاربری UX چیست؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

در این قسمت از مقاله با ما همراه شوید تا از تمامی موارد در خصوص مراحل طراحی تجربه کاربری UX به همراه جزئیات لازم در خصوص این متن مطلع شوید. 

کاربر UX به چه معناست؟

این کاربر به ما می گوید اگر یک محصول برنامه ای پیشرفته یا پیج، سایتی عالی داشته باشد ولی نتواند نیاز مخاطبان را برآورده سازد و انتظاری که مخاطبان از آن محصول در ذهن خود دارند برآورده نکند هیچ فایده ای نخواهد داشت.

برای مثال شما فرض کنید ظرفی برای میوه خریداری کرده اید که آن ظرف ظاهر بسیار شکیل دارد اما نوعی طراحی شده است که وقتی می خواهید برای پذیرایی از آن استفاده کنید باید مقدار بسیار کمی از میوه را در آن بچینید و برای مهمانی مناسب نیست. در اینجا می توان گفت این محصولی خوب برای شما نبوده است.

کاربری UX یا USER EXPERIENCE به چه معنا است؟ 

اگر بخواهیم به زبان ساده تری این کاربری را برای شما تعریف کنیم باید بگوییم که شما تصور کنید یک پیج یا اپلیکیشنی دارید که این اپلیکیشن با ظرافت بسیاری کار شده و ظاهری زیبا و بی نقص دارد و برای خرید به سمت خود کشانده است اما هنگامی که کاربر برای خرید به این اپلیکیشن می آید می بایست بسیار جستجو کند تا بتواند دکمه کلیک خرید را پیدا کند و این عمل موجب می گردد فرد مراجعه کننده بسیار دلسرد و ناامید با وقت گرفته شده از اون در حین جستجو روبرو گردد و در آخر نیز این عمل برای ما و طراحی سایت مان نتیجه ی مطلوبی نخواهد داشت.

تجربه طراحی کاربری UX DESIGN به چه معناست؟

هنگامی که ما تصمیم می گیریم برای مخاطبان مان یک نتیجه کاربری بسیار عالی رقم بزنیم. حتما باید به بخش های متنوع مراحل طراحی تجربه کاربری دقت داشته باشید و کلیه موارد در این خصوص را مورد بررسی خود قرار داده باشید. که یکی از اثر بخش ترین این طراحی کاربری UX DESIGN است. مراحل طراحی تجربه کاربری UX به این معنی است که ما باید به شکلی کاربری خود را طراحی کنیم مخاطب مان در کل بخش های کار با سیستم بتواند یک نتیجه ی بسیار عالی را برای خود رقم بزند. اما ممکن است مخاطبان مختلفی کار با تجربه ی سیستم کاربری ما را داشته باشند پس ما باید تلاش کنیم تا برای تمامی مخاطبان که از سیستم ما استفاده می کنند بهترین نتیجه به همراه داشته باشد. که شما باید دقت کنید پرسونا کاربران خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید راحت ترین راه دسترسی را برای کاربر خود بسازید.

مراحل طراحی تجربه کاربری UX چیست؟

طراح مراحل طراحی تجربه کاربری UX DESIGNER چه کسی است؟

با توجه به مطالب بالا هنگامی که ما قصد داریم تجربه طراحی کاربری خوبی داشته باشیم پس در نتیجه باید از یک طراح با تجربه استفاده کنیم.

طراح تجربه ی کاربری UX DESIGNER کسی است که توانایی بالایی در تحلیل کردن و ساختن یک استوری بورد را داشته باشد و راحت ترین راه را برای مخاطب در کار با سیستم در نظر داشته باشد. طراح کاربری UX باید در نظر داشته باشد با توانایی بالای خود راحت ترین و سخت ترین تجربه ی کاربری را برای مخاطب فراهم کند.

جزئیات مراحل طراحی تجربه کاربری UX که در قسمت ابتدایی آن را بیان نمودیم در این قسمت به شرح آن پرداخته ایم جهت اطلاع بیشتر متن زیر را تا پایان این مقاله مطالعه نمایید؛

این مراحل طراحی تجربه کاربری از بخش های مختلفی ساخته شده است که ما باید به تمامی این بخش ها به ظرافت نگاه کرده و آن ها را به طور کامل مورد بررسی قرار داد. چرا که این بخش ها هریک از اهمیت بالای برخوردارند که ما می خواهیم به مهمترین بخش این تجربه کاربری اشاره کنیم.

طراحی تعاملی INTERACTION DESIGN

اگر شما قصد دارید بهترین تجربه کاربری را برای مخاطبان خود رقم بزنید باید توجه داشته باشید که هیچ چیز به اندازه  تعامل درست با مخاطب مهم نیست. زمانیکه مخاطب با رابط کاربری شما تعامل دارد پس شما موظف هستید طوری سیستم کاربری خود را طراحی کنید که راحت ترین و نزدیک ترین ارتباط با مخاطب را تشکیل دهد.

طراحی رابط کاربری USER INTERFACE DESIGN

این طراحی را می توانیم یکی از مجموعه های طراحی تجربه کاربری نام برد. اینگونه که ما باید تلاش کنیم تا مخاطب برای بیلبورد های دیده شده مثل دکمه ها، عکس، رنگ ها و... بتوانید به مخاطب خود تجربه ی بسیار خوبی انتقال دهید تا او از کار کردن با سیستم شما نهایت رضایت مندی را تجربه نماید.

1.دسترسی پذیری ACCESSIBILITY

هنگامی که نتیجه عالی برای مخاطب ما اتفاق می افتد و باعث می شود او هر چه را که به آن نیاز دارد را در کم ترین وقت در دسترسش قرار بگیرد. ولی شما فرض کنید اگر مخاطبی نتواند حتی به ساده ترین نرم افزار سیستم دسترسی داشته باشد باعث می شود او از استفاده ی سیستم شما پشیمان شود و دیگر با نرم افزار شما همکاری نکند.

2. کاربرد پذیری USSBILITY

اگر ما یک محصول بی نقص با ظاهری عالی داشته باشیم که از بهترین طراحی برخوردار باشد اما این محصول هیچ کاربردی نداشته باشد در این صورت به هیچ دردی نخواهد خورد پس ما باید تلاش کنیم تا محصولی به مخاطبان خود ارائه دهیم که به دردش خورده و بتواند نیاز او را برآورده سازد در این صورت می توان گفت تجربه کاربری موثر برای مخاطب ما اتفاق افتاده نکته مهم در کاربردپذیری استعداد بالای انسان ها است. مثلا ما این روزها برنامه ها، محصولات یا سخت افزارهای را میبینیم که برای افراد معلول یا افرادی با توانایی پایین تاثیر پذیر نیست و کاربرد پذیری بالایی ندارد.

طراحی رابط کاربری USER INTERFACE DESIGN

3. معماری اطلاعات INFORMATION ARCHITECTURE 

این مورد مربوط است به موضوع اطلاعات که اهمیت بالایی نیز دارد که مخاطبان دوست دارند هر موقع نیاز به اطلاعاتی داشتند این اطلاعات راحت در اختیارشان قرار بگیرد پس ما باید تلاش کنیم تا این مورد برای مخاطبان ما راحت ترین راه باشد و او بتواند به هرچه که نیاز دارد دسترسی داشته باشد تا تجربه ی خوبی برایش رقم بخورد.

مراحل طراحی تجربه کاربری؛

طراحی تجربه کاربری موضوع بسیار مهمی است و ما باید تلاش کنیم تا مراحل مختلف با ترتیب درست انجام شود تا به خروجی خوبی برسد.

استراتژی؛

ما نمی توانیم هیچ محصولی را بدون برنامه ریزی و استراتژی درست به نتیجه خوب برسانیم پس باید تمام تلاش خود را بکنیم تا همه موارد را به درستی هدف گذاری کنیم.

تحقیقات؛

ما باید برای داشتن یک نرم افزار بی نقص تحقیق زیادی داشته باشیم تا بتوانیم ضعف یا نقطه قوت محصول خود را پیدا کنیم. پس شما باید تلاش کنید سلیقه مخاطب خود را شناخته و با یک جستجوی درست پرسونای مناسبی از کاربر خود را پیدا کنید.

طراحی اولیه؛

ما باید طرح محصول خود را که مخاطب قرار است آن را طی کند به صورت دست نویس روی برگه بکشیم تا متوجه شویم که از اول تا آخر قرار است چه اتفاقی رخ دهد و مخاطب قرار است چه تجربه ای را کسب کند.

تولید اولیه؛

ما در این مرحله باید یک طراحی اولیه به عنوان تست انجام بدهیم تا بتوانیم متوجه شویم که محصول ما چه مشکلاتی یا نقص های داشته آن را برطرف کنیم و به نسخه ی بی نقص خود نزدیک تر شویم.

آزمایش؛

الان زمان آزمایش نمونه محصول ما رسیده ما می توانیم با آزمایش کردن محصول خود مشکلات را برطرف کرده و محصول خود را روانه بازار کنیم.

انتشار محصول نهایی؛

هنگامی که مشکلات و نقص های محصول خود را برطرف کردیم حال زمان آن رسیده است که محصول خود را انتشار کنیم با به دست آوردن پیشنهاد های مخاطبان خود تلاش کنیم محصول خود را پیشرفته تر کنیم.

تجربه ی کاربری در مقایسه با رابط کاربری؛

تجربه ی کاربری UX و رابط کاربری UI این دو چسبیده بهم هستند ولی نمی توانیم جدا از هم بدانیم این دو را اگر ما هر چقد یک رابط کاربری بی نقص و زیبا داشته باشیم که بتوانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم اما اگر نتوانیم تجربه ایده آلی برای او به وجود بیاوریم باعث می شود مخاطب بیخیال محصول شود و دیگر به سراغ سایت ما نیاید. پس ما باید تلاش کنیم تا هم در رابط کاربری هم در تجربه کاربری بی نقص و بی نظیر باشیم تا بتوانیم مخاطبان بسیاری را جذب کنیم.

تاًثیر بهبود تجربه کاربری سایت در سئو؛

باید بدانید که سئو برای کاربران بسیار مهم است پس لذا ما باید تلاش های خود را انجام دهیم تا سئو را در نرم افزار خود حفظ کنیم. در نتیجه این باعث می شود که مخاطبان شما یک مشتری ثابت برای سایت شما باشند و از کار کردن با سایت شما رضایت داشته باشند و در نتیجه باعث می شود سئو پیشرفت بیشتری داشته باشد و سایت شما ارتقا یابد.

نتیجه گیری؛

تجربه ی کاربری یا همان USER EXPERIENCE به این معنی است که شما قادر باشید تا یک رابط کاربری درست و بی نقص را در کنار سایر موارد دیگر در خصوص سایت نظیر: دسترسی پذیری، کاربرد پذیری، معماری اطلاعات و طراحی تا بتوانید تجربه ای فوق العاده و راحت برای تمام مخاطبان خود رقم بزنید پس نتیجه می گیریم تجربه ی کاربری از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما باید تلاش کنیم تا مخاطبان مان از سایت و محصولات ما رضایت کامل را داشته باشند پس باید موارد مختلفی را در این خصوص برای رضایت بیشتر مخاطبان مان به کار بگیریم.

کاربران گرامی از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم همچنین اگر شما نیز در حال حاضر به دنبال پیشرفته تر کردن فضای کاری خود و داشتن امکانات در شآن کسب و کارتان هستید می توانید با چیتاک ارتباط بگیرید و پس از مشاوره  کامل توسط مشاوران متخصص چیتاک محصول مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید.

مراحل طراحی تجربه کاربری



مراحل طراحی تجربه کاربری UX چیست؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 13 آذر, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن