معرفی سیستم مدیریت محتوا فارسی
4 آبان, 1402 توسط
معرفی سیستم مدیریت محتوا فارسی
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

چطور سیستم مدیریت محتوا فارسی مناسب را پیدا کنیم؟ ممکن است تا کنون واژه هایی نظیر؛ وردپرس یا جوملا به گوشتان خورده باشد یا در یک نقطه از آن ها استفاده کرده باشید. آوردن چنین واژه هایی در خط ابتدایی این متن به دلیل اهمیت آن ها در ساخت وب‌ سایت یا فروشگاه اینترنتی است. اما هدف از نوشتن این مقاله پاسخگویی کامل به این سوال است که در ذهن بسیاری از مخاطبان نیز وجود دارد، چگونه می توان یک سیستم مدیریت محتوا فارسی مناسب را برگزیده و در اصل بهترین گزینه کدام است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ صریح و کاملی داده ایم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

در حال حاضر با توجه به چیزی که در اطراف خود مشاهده می کنیم باید بگوییم که افراد کمی نیستند که امروزه به دنبال کسب و کار اینترنتی هستند و هدفشان این است که که صاحب یک کار اینترنتی باشند. در چنین مواردی باید لحاظ نماییم که هیچ فرقی ندارد که شما در ذهن خود چه نوع کسب و کار اینترنتی را دارید یعنی هیچ فرقی نمی‌ کند که شما در تلاش هستید تا یک سایت فروش لوازم و کالا های مختلف داشته باشید و یا یک سایت دانلود آهنگ در دو مورد نیز باید سیستم مخصوص مدیریت محتوا خود را داشته باشید. باید این مورد را نیز ذکر کنیم که CMS مخفف عبارت Content Management system است که در موارد مهم سایت یعنی بارگذاری مطالب یا به روز رسانی سایت کمک می کند.

در چند سال گذشته موارد بسیاری از این سیستم ها در بازار به چشم خورده است که باید نقاط ضعف و قوت آن ها به شکل جداگانه ای به بررسی پرداخت چرا که هر کدام از آن ها مزیت ها و معایب خاص خود را داشته اند. هنگامی که شما قصد دارید تا یک وب سایت برای خود داشته باشید، باید طبق موارد لازم برای وب سایت خود سیستم مدیریت محتوا خود را برگزیده و با یک انتخاب درست در کار خود موفق عمل کرده باشید. قبلا به این صورت بود که یک فرد برای داشتن یک وب سایت تخصصی خود احتیاج به موارد کد نویسی و پرداخت هزینه های بسیار برای این عمل داشت. هر چند چنین روشی بسیار کار آمد تر و مطمئن تر است و سایت های معروف که بازدیدکنندگان بسیاری نیز دارند از چنین روشی استفاده نموده اند ، اما چنین روشی به علت صرف هزینه بسیار برای همگان مقدور نیست تا با آن روش سایت خود را داشته باشند پس از روش اول می توانند با هزینه کمتر سایت خود را راه اندازی نمایند.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

در متن بالا به این مهم اشاره نمودیم که هر یک از از سیستم‌ های مدیریت محتوا انواع مختلفی دارند که نقاط مثبت و منفی در هر یک از آن ها دیده می شود. بهتر است تا این مورد ضروری را نیز مورد توجه قرار دهید که سیستم‌ های مدیریت محتوا از دو نوع مختلف هستند که اولین آن سیستم‌ های مدیریت محتوای منبع باز و دیگری سیستم‌ های مدیریت محتوای اختصاصی است‌.

چطور سیستم مدیریت محتوا فارسی مناسب خود را پیدا کنیم؟

در شرح این دو سیستم باید اینگونه گفت که اولین مورد یعنی سیستم‌ مدیریت محتوای منبع باز به همان سیستم‌ های رایگانی گویند که مورد استفاده افرادی قرار می گیرد که با یک هزینه کم به فکر راه اندازی سایت خود هستند، لازم است این را بگوییم که در این سیستم نیز انواع مختلفی از سیستم‌ های مدیریت محتوا با نقاط قوت و ضعف های مختلفی وجود دارد که در متن زیر آن ها را شرح داده ایم:

  • وردپرس
  • جوملا
  • دروپال
  • پی اچ پی نیوک
  • مجنتو
  • پرستاشاپ
  • اپن کارت
  • و…

حال به توضیح سیستم‌ های مدیریت محتوای اختصاصی می پردازیم در خصوص اینگونه سیستم ها باید اینگونه بگوییم که این سیستم ها به شکل تخصصی نوشته می‌ شوند و برای هر نوع از کسب و کار ها به شکل های مختلفی موجود هستند. در این حالت سایت مورد نظر به شکل بهینه با سرعت و کیفیت مناسب بارگذاری می گردد.

امکانات سیستم های مدیریت محتوا

ما پیش تر نیز به این مورد اشاره نمودیم که هر یک از سیستم‌ های مدیریت محتوا برای یک سایت با ویژگی های مخصوص آن مناسب است. بهتر است در انجام راه اندازی وب سایت مخصوص برای خود با افراد مختلف که در این حوزه دانش کافی دارند تصمیم خود را در میان گذاشته تا از نظرات آن ها نهایت استفاده را ببرید، اما به طور قطعی می توان سیستم محتوایی را مطمئن و قوی دانست که فقط مخصوص سایت شما نوشته شده باشید، اما اگر هزینه های لازم برای انجام چنین کاری ندارید می توانید با یک انتخاب عالی و مناسب از میان سیستم های متن باز سایت خود را راه اندازی نمایید.

لازم است برای بررسی کامل مزایا و معایب هر یک از این سیستم ها بیشتر بدانید و با آشنایی کامل هر یک از نقطه های مثبت و منفی آن نوع بتوانید راه های بهتری جهت موفقیت سایت خود انتخاب نمایید. لازم است تا شما را از این عمل آگاه سازیم که در چند سال گذشته سیستم‌ های مدیریت محتوا پیشرفت بسیاری داشته اند و از نظر امکانات نیز این سیستم ها کاملتر شده اند. این مورد برای افرادی که دوست دارند امکانات بیشتری را برای سیستم خود بیافزایند یک خبر خوشحال کننده است چرا که به راحتی می توانند این عمل را برای سیستم‌ های مدیریت محتوای خود انجام دهند.

امکانات سیستم های مدیریت محتوا

لازم است تا ذکر کنیم که تمامی سیستم مدیریت محتوا فارسی به یک شکل کلی امکانات شبیه بهم را دارند که هر فرد می تواند برای وب سایت خو  اماکنات مورد نیاز خود را نیز به دیگر امکانات آن ها بی افزایند.

ویژگی یک CMS خوب

به طور کلی باید با این دید به قضیه نگاه کرد که ما زمانی که یک سیستم‌ مدیریت محتوا را لازم داریم که نیاز های ما را به خوبی برطرف سازد. پس ویژگی اصلی یک سیستم مدیریت محتوا این است که نیاز های حداقلی ما را برطرف کرده و با امکاناتی که ما برای سیستم خود جهت نیاز اضافه کرده ایم بتوانیم حداقل نهایت استفاده از آن را برای کسب و کار خود انجام دهیم می کنیم. اما می توان به شکل کلی موارد زیر را از خصوصیات یک CMS خوب دانست.

  • طراحی زیبا و کاربر پسند
  • کاربری راحت و ساده
  • مستندات آموزشی
  • سرعت بالا و مناسب
  • داشتن امکانات مورد نظر همراه با اضافه کردن راحت امکانات
  • برخورداری از قالب‌ های متنوع، حرفه‌ ای و جذاب
  • رعایت اصول سئو
  • برخورداری از افزونه‌ ها و ابزارک‌ های مختلف
  • امنیت بیشتر
  • پشتیبانی خوب
  • به‌ روزرسانی‌ های بیشتر
  • رسیدیگی به نیاز های کاربران

چه سیستم مدیریت محتوایی را می توانم به عنوان یک سیستم عالی برای سایت خودم مناسب بدانم؟

این مورد همیشه در بین بسیاری از مخاطبان دیده می شود و آن ها دوست دارند بدانند چه نوع سیستمی را برای کسب و کار خود باید انتخاب نمایند به دنبال این سوال ما به بررسی و معرفی معروف‌ ترین سیستم های مدیریت محتوا در متن زیر پرداخته ایم تا انتخاب برای شما بسیار راحت تر و ساده تر شود.

وردپرس

این سیستم مدیریت محتوا یک سیستم معروف و شناخته شده در کل جهان است و همانطور که انتظار می رود با چنین خصوصیاتی مخاطبان بسیاری نیز دارد و در ابتدای کار این نوع سیستم بیشتر برای سایت های خبری و بلاگ مورد استفاده قرار می‌ گرفت اما این مورد فقط برای گذشته بوده و در حال حاضر شما می توانید از این سیستم مدیریت محتوا برای هر سایتی بسته به نوع کاری خود استفاده نموده و با این سیستم قدرتمند تمامی فعالیت های خود را در آن پیاده‌ سازی نمایید. بهتر است بدانید که وردپرس یک هسته قوی نسبت به سایر سیستم‌ های مدیریت محتوا دارد و همچنین مزیت مهم دیگر این سیستم‌ مدیریت محتوا این است که کار کردن با آن بسیار راحت و آسان است و می توان از این سیستم در راه اندازی سایت های قوی و حرفه ای نیز استفاده کرد.

نکته جالب در خصوص وردپرس این است که این سیستم یک افزونه قدرتمندی به نام ووکامرس دارد که با استفاده از آن می توانید یک سایت اینترنتی فوق العاده ای را راه اندازی نمایید.  

خصوصیات اصلی این سیستم به شرح زیر است؛

  • سرعت بالای نصب
  • حجم کم
  • قالب‌ ها و دارا بودن از امکانات زیاد و متنوع
  • بدون هزینه و منبع باز
  • افزونه‌ های بسیار زیاد
  • سازگاری و بهینه‌ سازی شده برای موتور های جستجو
  • کاربری راحت
  • پشتیبانی و آپدیت‌ های مناسب
  • ویژگی یک CMS خوب

جوملا

این سیستم مدیریت محتوا نیز همانند وردپرس یک سیستم قوی و مناسب برای راه اندازی سایت های مختلف است که شروع کار با آن به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا در سال ۲۰۰۱ بود این سیستم بیشتر برای سایت‌ های بزرگ و فروشگاهی استفاده می گردد، همچنین این سیستم نیز طرفداران خاص خود را دارد و خصوصیات مهم آن به شرح زیر است:

  • سرعت مناسب جهت نصب
  • رایگان بودن این سیستم
  • افزونه‌ های بسیار زیاد جهت شخصی‌ سازی

دروپال

این سیستم مدیریت محتوا نیز یک سیستم مناسب با داشتن طرفداران کمتر نسبت به دو مورد گفته شده در متن بالا است، اما این مورد به آن معنی نیست که دروپال یک سیستم ضعیف و مناسبی نیست چرا که حتی می توان آن را در جزو بهترین‌ های سیستم‌ مدیریت محتوا دانست که خصوصیات مهم آن به شرح زیر است؛

  • سرعت قابل قبول و مناسب در بارگذاری
  • توسعه‌‌ پذیری بالا
  • امنیت بسیار
  • پشتیبانی قوی

مجنتو

این سیستم را می توان به این نام نیز شناخت که یک سیستم بدون هزینه و عالی جهت راه‌ اندازی فروشگاه‌ های اینترنتی است، مهم ترین ویژگی‌ های این سیستم نیز به شرح زیر است:

  • امکانات و قابلیت‌ های بسیار و مناسب
  • هسته قوی و حرفه‌ ای
  • امنیت و سرعت مناسب

پرستا شاپ

پرستا شاپ نیز یک مورد کلی از سیستم های مدیریت محتوا برای سایت های فروشگاه اینترنتی است که می توان آن را پس از ووکامرس در مقام دوم در بین طرفداران دید.

سیستم مدیریت محتوا فارسی چیتاک

سیستم مدیریت محتوا فارسی چیتاک برای ایجاد و مدیریت وبسایت‌ها از طریق ماژولی به نام "Website Builder" پشتیبانی می‌کند. این ماژول امکانات گسترده‌ای را برای ساخت و سفارشی‌سازی وبسایت‌ها در چارچوب نرم افزار چیتاک فراهم می‌کند. با استفاده از این ماژول، شما می‌توانید وبسایت‌هایی با طراحی زیبا، قابلیت‌های پیشرفته و تجاری را به سرعت ایجاد کنید.

در ادامه، برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های برنامه سایت ساز چیتاک را بررسی می‌کنیم:

ویرایشگر قالب: چیتاک از یک ویرایشگر قالب قدرتمند برای سفارشی‌سازی ظاهر و رابط کاربری وبسایت استفاده می‌کند. شما می‌توانید بخش‌ها، بلوک‌ها، تنظیمات ظاهری و سبک‌های CSS را به طور کامل تنظیم و ویرایش کنید.

بلوک‌های ساختگر محتوا: چیتاک از بلوک‌های ساختگر محتوا برای ایجاد صفحات وبسایت استفاده می‌کند. شما می‌توانید بلوک‌های مختلف مانند متن، عکس، ویدئو، فرم‌ها، جداول و غیره را به سادگی به صفحات خود اضافه کنید و آن‌ها را سفارشی کنید.

مدیریت منو: شما می‌توانید منوهای وبسایت خود را با استفاده از ابزارهای مدیریتی چیتاک به سادگی ساختاردهی و سفارشی کنید. این موضوع شامل ایجاد منوهای افقی یا عمودی، زیرمنوها، پیوندها، دکمه‌ها و غیره است.

فروش آنلاین: چیتاک امکان فروش آنلاین را به شما می‌دهد. شما می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را بوسیله چیتاک ایجاد کنید و محصولات، سبد خرید، پرداخت‌ها و مدیریت سفارشات را مدیریت کنید.

سئو و بهینه سازی: چیتاک ابزارهای حرفه‌ای برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید برچسب‌های توضیحات، کلمات کلیدی، URL سازگار با SEO و سایر پارامترهای مهم را برای بهبود رتبه وبسایت خود در نتایج جستجو تنظیم کنید.

تجارت الکترونیکی: چیتاک امکانات گسترده‌ای برای مدیریت تجارت الکترونیکی را نیز داراست. شما می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را بوسیله چیتاک ایجاد کنید و مدیریت محصولات، سفارشات، مشتریان، پرداخت‌ها، حمل و نقل و موارد دیگر را انجام دهید.

چندزبانگی: چیتاک از چندزبان پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید وبسایت خود را به چندین زبان ترجمه کرده و محتوا و محصولات خود را در محیط‌های مختلف فراهم کنید.

این توضیحات برخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های سیستم مدیریت محتوا فارسی چیتاک را پوشش داده است. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که چیتاک یک سیستم جامع است و قابلیت‌های دیگری نیز از جمله مدیریت مالی، فروش، پروژه، منابع انسانی و غیره را ارائه می‌دهد که می‌توانید از آنها در سازمان خود بهره ببرید.

سخن پایانی

در این متن کلیه موارد در خصوص سیستم های مدیریت محتوا ذکر گردید و خصوصیات کامل این سایت ها با ذکر نام آن ها آورده شده تا شما عزیزان به راحتی بتوانید سیستم مورد نظر خود را پیدا کرده و استفاده لازم از آن را ببرید.

همچنین شما همراهان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما ارتباط بگیرید.

سیستم مدیریت محتوا فارسی چیتاک

معرفی سیستم مدیریت محتوا فارسی
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 4 آبان, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن