راهکارهای افزایش نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ
15 آذر, 1402 توسط
راهکارهای افزایش نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است
  • نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ و راهکارهای افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت. نرخ تبدیل یکی از مهمترین مفاهیمی است که در کسب و کارهای اینترنتی باید چیزی رو اندازه گیری کنیم تا بفهمیم سرمایه گذاری ما برای تبدیل ترافیک ورودی سایت به اندازه ای که میخواستیم رسیده یا نه یا اینکه چقدر موفق بوده است.

    تمام تلاش‌ ما در دیجیتال مارکتینگ این است که بتوانیم با استفاده از ابزارهای دیجیتال و آنلاین، اهداف تعریف شده در بخش فروش و بازاریابی را محقق کنیم. به همین دلیل است که دیجیتال مارکتر در مرحله اول باید فهم خوبی نسبت به بازاریابی و فروش داشته باشد.

    راهکار افزایش نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ

    هر کسب و کاری که در فضای آنلاین و آفلاین است را در نظر بگیرید، تمام آنها به دنبال فروش بیشتر هستند و در واقع همه به درآمد زایی فکر می کنند. شاید برخی از کمپین های بازاریابی شما با اهدافی چون برند سازی یا جمع آوری لید (سرنخ) انجام شود، اما در نهایت تمام این موارد در قیف فروش قرار می گیرد و از سرمایه گذاری خود به دنبال فروش بیشتر هستید.

    مخاطبانی که وارد سایت شما می شوند، ممکن است از راه های مختلف شما را پیدا کرده باشند، اما در نهایت مهمترین هدف شما این است که آنها را به خریدار تبدیل کنید یا کاری که می خواهید انجام دهند. حال تمام هدف شما این است که با استفاده از راهکارهای مختلف به دنبال افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل باشید.

    به عنوان مثال براساس مدل AIDA مخاطب شما برای خرید محصولات چهار مرحله مهم را پشت سر می ‌گذارد. AIDA از ابتدای چهار کلمه Awareness، Interest، Decision و Action گرفته شده است:

    • آگاهی از برند
    • علاقه مندی به محصول
    • تصمیم گیری
    • خرید

    حال شما برای افزایش نرخ تبدیل خود باید هر کدام از این مراحل را به بهترین شکل بهینه سازی کنید. در این مطلب بیشتر به این موضوع می پردازیم که نرخ تبدیل چیست و چه راهکارهایی باعث افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت می شود.

    • نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟
    • چرا باید بهینه سازی نرخ تبدیل سایت را جدی بگیریم؟
    • نرخ تبدیل چگونه محاسبه می شود؟
    • عوامل موثر در نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ
    • راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت
    • افزایش نرخ تبدیل برای مشتریان
    • معرفی چند ابزار برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل

    نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ

    اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن بگوییم نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ باید عنوان کنیم که نرخ تبدیل یعنی چند درصد از افرادی که وارد سایت شده اند و خواسته شما را انجام داده اند. با این تعریف طبیعی است که نرخ تبدیل در هر سایتی ممکن است متفاوت باشد و به هدف گذاری شما بستگی دارد.

  • راهکارهای افزایش نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ
  • گاهی تصمیم مورد نظر می تواند شامل خرید یا ثبت نام در سایت باشد و بعضی مواقع تصمیم شما می تواند به پرکردن یک فرم یا موارد دیگر منجر شود. گاهی با آزمون و خطا یا تست A/B به این نتیجه می رسید که یک تغییر ساده می تواند تاثیر زیادی روی بهینه سازی نرخ تبدیل شما داشته باشد .

    از طرفی باید بهینه سازی نرخ تبدیل سایت را جدی بگیریم و تلاش کنیم تا با به کار گیری روش های مختلف به دنبال افزایش نرخ تبدیل باشیم. اما چرا بهینه سازی نرخ تبدیل تا این حد جدی است؟

    پیشرفت کردن فرآیندی که هیچ‌ انتهایی ندارد و قطعا هر کسب و کاری فکر می کند به بهترین نقطه ممکن رسیده است یا خیر و نیازی به پیشرفت دارد یا اینگونه نیست، باید منتظر شکست خود بود یا برعکس. هر قدر هم سایت شما در بهترین وضعیت باشد و از نظر رابط کاری (UI) یا تجربه کاربری (UX) در بهترین وضعیت خودش باشد، محتوایی خوبی منتشر می شود و فروش قابل توجهی داشته باشد، باز هم جایی برای پیشرفت وجود دارد.

    همیشه راهکارهایی برای بهتر شدن و جذب مشتری های  بیشتر وجود دارد بی شک اگه سایت شما حال و روز خوبی نداشته باشد تشخیص مشکلات و برطرف کردن آنها راحت تر است ولی هر چه سایت شما در وضعیت بهتری باشه باید با دقت بیشتری روی بهینه‌ سازی نرخ تبدیل کار کنید.

    هیچ وقت تبلیغات گران قیمت راه گشا نیست؛

    این یک باور اشتباه است که اکثرا فکر می کنند برای بیشتر شدن نرخ تبدیل سایت به دنبال تبلیغات پولی باشند. ولی باید بدانیم که این یکی از راحت ترین کاری است که به فکر خیلی ها می توان رسید. شما باید بدانید که چطور می توان با کم ترین هزینه وضعیت سایت خود و سفر مشتری را بررسی کنید و برای بهتر شدن بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود استفاده کنید.

    پیدا کردن مشتری با کیفیت بالا و هدفمند؛

    هدف ما در این مقاله این است که ما برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود به کاربرانی برسیم که به دنبال هدف هستند و از کیفیت بالایی برخوردار باشند لذا کاربران هدف ما هستند.

    برای مثال فرض کنید پیج شما با 1میلیون فالوور روبرو شود اما فقط یک نفر از فالوورهایتان کاری که شما می خواهید را انجام دهد ارزشی برای شما خواهد داشت؟ مسلما جواب این سوال نه است.

    ولی اگر ما تعدادی کمی 20 فالوور با هدف وارد پیج مان کنیم و همان تعداد 20 فالوور ما را به هدف مان برسانند نرخ تبدیل ما 20 درصد افزایش می یابد.

    بهینه سازی نرخ تبدیل گران نیست؛

    ما نباید فقط برای بهینه سازی نرخ سایت خود به دنبال زیاد کردن مخاطبان باشیم زیرا ما می توانیم برای رسیدن به هدف خود راهکارهای کم هزینه تری را نظر بگیریم و با همین کاربرانی که داریم نرخ تبدیل خود را افزایش دهیم. پس باید این را بدانید که حفظ کردن همین تعداد مخاطبانی که داریم هزینه خیلی کمتری دارد به نسبت اینکه بخواهیم کاربران بیشتری را برای سایت خود جذب کنیم.

    افزایش درآمد و سودآوری؛

    شما می توانید با استفاده از راهکارهای کم هزینه درآمد خود را افزایش دهید و باعث شوید سود بیشتری کسب کنید اینکار باعث می شود شما سرمایه بیشتری را جذب کنید.

راهکار افزایش نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ

جذب مخاطبان بیشتر؛

باید برای شما جالب باشد که چطور می توان مخاطبان بیشتری جذب کرد باید اینگونه بیان کرد که بهینه سازی نرخ تبدیل نه تنها به ما کمک می کند بلکه باعث می شود ما هزینه های کمتری پرداخت کنیم و درآمد بیشتری نیز کسب کنیم و نیز می توانید مخاطبان بیشتری هم جذب کنید.

  • عوامل موثر در بهینه سازی نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ

    باید بدانید که اگر می خواهید نرخ تبدیل سایت شما افزایش پیدا کند باید 6 عوامل مهم را رعایت کنید؛

    1. ارزش آفرینی؛ شما باید اول به مخاطبان خود اهمیت و ارزش بدهید برای کاربران ارزش قائل باشید زیرا وقتی مخاطب برای سایت هزینه می کند در مقابل نیز می خواهد ببیند چه چیزی دریافت می کند.

    2. مرتبط بودن؛ کاربران ما با انتظاراتی وارد سایت ما می شوند هر چقدر سایت مان با ارزش های کاربران مرتبط باشد و بتواند نیاز کاربر را فراهم کند کاربران نیز راحت تر اقدام مورد نظر خود را انجام می دهند. 

    3. شفافیت؛ شما باید برای مخاطب خود شفاف سازی داشته باشید اگر ما هر چقدر پیام خود را مبهم سازی کنیم باعث می شود مخاطب خود را از دست بدهیم پس باید در سایت خود شفافیت داشته باشیم تا مخاطب بتواند به راحتی به سایت مورد نظر خود برسد.

    4. اعتماد سازی؛ ما در این مورد باید تلاش کنیم تا مخاطبان سایت مان به ما و سایت اعتماد کامل داشته باشند پس باید یک منبعی معتبر باشیم لذا اگر حس می کنید عاملی در سایت وجود دارد که باعث بی اعتمادی مخاطب می شود باید او را اصلاح کنید.

    5.جلب توجه؛ ما باید در قدم اول تلاش کنیم که اعتماد مخاطب خود را برای سایت جلب کنیم و اگر در سایت مواردی داریم که باعث می شود مخاطب سردرگم شود او را اصلاح کنیم.

    6. ایجاد ضرورت؛ شما باید برای مخاطبان خود زمان کم و تعداد کم محصولات یا برای انگیزه دادن به مخاطبان خود می توانید کد تخفیف نیز در نظر بگیرید تا مخاطبان شما متوجه شوند که زمان فعلی ضروری است.

    راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت

    استفاده کردن از عکس و فیلم های با کیفیت؛ شما باید سعی کنید برای افزایش نرخ تبدیل سایت از فیلم ها و عکس های با کیفیت بالا استفاده کنید تا باعث شوید مخاطبان بیشتری جذب سایت شما شوند.

    افزایش سرعت سایت؛ فرض کنید شما سایتی بی نقص و زیبا دارید اما سرعت آن کند است. این کند بودن سرعت سایت باعث می شود هیچ مخاطبی در سایت شما نماند و شما 40 درصد مخاطب سایت خود را از دست می دهید.

    استفاده از فراخوانی؛ شما اگر بتوانید مکان های مختلف سایت خود را شناسایی کنید و از فراخوانی درست استفاده کنید باعث می شود نرخ تبدیل سایت شما افزایش یابد.

    تاییدیه مشتریان قبلی؛ ما باید برای افزایش مخاطب سایت خود تلاش کنیم تا کاربران قبلی سایت از نظرات مثبت خود تعریف کرده باعث شوند کاربران جدیدی جذب شوند و به سایت ما اعتماد کنند. 

  • نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ
  • بهینه سازی تجربه کاربری سایت؛ مراحل طراحی تجربه کاربری در صفحه محصولات شما از اهمیت بالایی برخوردار است مخاطبان باید بتوانند خیلی زود در سایت به خواسته مورد نظر خود رسیده و تبدیل به مشتری ثابت سایت شوند.

    استفاده از قابلیت جستجوی سریع؛ مخاطبان همیشه دوست دارند از گزینه جستجو استفاده کنند پس ما نه تنها باید روی عنوان های سایت مان کار کنیم بلکه باید یک جستجوی قوی نیز داشته باشیم تا باعث شود مخاطب زودتر به محصول خود دست پیدا کند.

    روش های مختلف پرداخت؛ گاها دیده ایم که اکثرا مشتریان از خرید های آنلاین ترس دارند زیرا آن ها تردید دارند که شاید محصولاتی که خریداری می کنند کیفیت بالایی نداشته یا سایت کلاهبرداری باشد پس بهتر است که ما روش های مختلفی برای پرداخت در نظر بگیریم مثلا می توانیم از پرداخت درب منزل یا کارت به کارت استفاده کنیم.

    طراحی ریسپانسیو؛ امروزه اکثر مردم برای کارهای خود از گوشی های هوشمند استفاده می کنند پس باید سایت محصولات شما از ریسپانسیو طراحی شده باشد و بتواند با هر صفحه ی گوشی هوشمند سازگاری داشته باشد.

    پشتیبانی همیشگی؛ سایت ما باید همیشه از یک پشتیبانی 24 ساعته برخوردار باشد تا مخاطبان بتوانند هر سوالی که در مورد محصول ما دارند بپرسند و با خیال راحت از سایت خرید کنند. 

    به روز رسانی همیشگی سایت؛ ما باید سایت مان را یک سایت معتبر معرفی کنیم پس لازمه یک سایت معتبر این است که مدام به روز شود و سایت محتوای جدید و آپدیت شده داشته باشد.

    اعتماد سازی؛ قدم اول هر خریدی اعتماد مشتری از آن سایت است پس شما باید اول مجوز های لازم سایت خود را فراهم کنید تا مخاطب با خیالی آسوده از سایت شما خریداری کند. 

    پیشنهادات ویژه و کد های تخفیف؛ ما می توانیم برای جذب مشتریان بیشتر برای سایت خود از کد های مختلف تخفیف استفاده کنیم.

    ابزارهای مختلفی برای تست A/B وجود دارد که شما می توانید برای افزایش تبدیل نرخ سایت خود از تست A/B استفاده کنید. تست A/B به شما کمک می کند تا تصمیمی درست بگیرید و تمامی نتایج را بسنجید از بهترین نتیجه برای سایت خود استفاده کنید.

    کمپین ریتارگیتنگ؛ یکی از بهترین راه های افزایش نرخ تبدیل سایت کمپین ریتارگیتنگ است فرض کنید کاربری وارد سایت شما شده و بدون هیچ خریدی از محصولات شما سایت را ترک کرده کمپین ریتارگیتنگ به شما کمک می کند که دلیل را متوجه شده و به دنبال راهکار حل این مشکل باشید و با استفاده از کمپین های دیگر مخاطب را مورد هدف قرار دهید.

    ایمیل مارکتینگ؛ این مورد یکی از به صرفه ترین و بهترین روش تبلیغات سایت می باشد شما می توانید با استفاده از ایمیل مارکتینگ با مخاطبان خود ارتباط داشته باشید و برای تخفیفات خود از ایمیل استفاده کنید.

    بهینه سازی محتوا؛ محتوا یکی از مهمترین عاملی است که باعث می شود مخاطبان به سایت ما مراجعه کنند پس ما باید تلاش کنیم تا محتوای جذاب و بی نقص داشته باشیم تا از این راه مخاطبان بیشتری جذب کنیم و نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهیم.

    تحلیل رفتار مشتریان؛ شما همیشه باید رفتار مشتریان سایت خود را تحلیل کنید این کار باعث می شود شما اشتباهات و نقص های سایت خود را بشناسید و بتوانید از راه گوگل انالیتیکس آن ها را برطرف کرده و نرخ تبدیل سایت شما افزایش یابد.

    بهینه سازی پرسونای مخاطب؛ ما هر چقدر بتوانیم مشتریان بیشتری را برای سایت خود جذب کنیم می توانیم نرخ تبدیل سایت خود را بیشتر کرده پس باید پرسونای مخاطبان خود را بارها تحلیل کرده و بهینه سازی کنیم.

    گوگل انالیتیکس؛ یکی از بهترین و کاربردی ترین برای نرخ تبدیل سایت گوگل انالیتیکس است. این روش قوی و کاربردی می تواند به شما کمک کند و اطلاعات مفیدی را مثل نرخ پرش سایت، منبع ورودی مخاطبان، اشتباهات موجود در سایت، مدت زمانی که کاربر در سایت می ماند و......را در اختیار شما قرار دهد و شما بتوانید نرخ تبدیل سایت خود را بیشتر کنید.

    سیمیلار وب؛ این گزینه اطلاعات کاملی از مخاطبان و منابع را در اختیار شما قرار می دهد و به شما در بهینه سازی سایت کمک می کند نرخ تبدیل افزایش یابد.

    جی تی متریکس؛ یکی از ابزارهای آنلاین سرعت سایت شما جی تی متریکس است که شما با استفاده از این گزینه می توانید مشکلات سایت خود را بررسی کرده و آن ها را برطرف کنید و با استفاده از آن سرعت سایت خود را افزایش دهید.

    A/B؛ یکی از بی نظیر ترین نمونه های موجود برای سایت A/B است این گزینه به شما کمک کرده تا تست های مختلفی را آزمایش کرده و از این طریق  بهینه سازی نرخ تبدیل خود را افزایش دهید

    هات جار: یکی دیگر از ابزارهای تبدیل نرخ سایت هات جار می باشد این گزینه باعث می شود که اطلاعات مهمی در اختیار شما قرار بگیرد و شما به خوبی بتوانید سفر مخاطبان خود را تحلیل کنید و مخاطبان شما می توانند به مدت دو هفته به صورت رایگان از این ابزار بی نظیر استفاده کنند.

راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت

راهکارهای افزایش نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 15 آذر, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن