بوم بازاریابی دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟
12 بهمن, 1402 توسط
بوم بازاریابی دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

بوم بازاریابی دیجیتال چیست و چه کاربری دارد؟ یکی از دلایل برای راه اندازی یک کسب و کار و استارتاپ بوم کسب و کار است. لذا اگر قصد دارید یک کسب و کار راه اندازی کنید باید برای خود یک کسب و کار مشخصی داشته باشید و بر اساس آن پیش بروید و بدانید برای هر بخش مشخصی به چه اطلاعاتی نیاز دارید که بوم کسب و کار به شما کمک می کند که بر چه اساسی می توانید کسب و کار خود را پیش ببرید و استوار باشید.

بوم بازاریابی دیجیتال چیست؟

در واقع گاهی پیش آمده که مدل کسب و کار با طرح کسب و کار اشتباه گرفته شود. اما در اصل بیزنس مدل فعالیت تجاری و درآمد شما را نمایش می دهد و اینکه چه ارزش هایی باید برای مشتریان خود داشته باشید تا بتوانید در مقابل آن پول دریافت کنید پس به یاد داشته باشید که این مدل مسیر حرکت شما را مشخص می کند و به شما نشان می دهد که در هر بخش از کسب و کار خود به چه چیزهایی نیاز دارید تا موفق شوید و بتوانید سرمایه خود را افزایش دهید.

در مدل کسب و کارتان شما باید به جواب سوالاتی چون نحوه کمک کردن به مشتری، مدل درآمدزایی، روش جذب مشتری، روش توزیع محصولات، برنامه های بازاریابی و...بپردازید. ولی در مدل کسب و کار باید 3 بخش را نیز در نظر داشته باشید.

  1. 1. هرچیزی که ارزش آفرین باشد؛ در این بخش شما می توانید مواردی هم چون مواد اولیه، طرح تولیدی، منابع مالی و منابع انسانی، فرآیندهای تولید و... را نام برد که باعث ارزش دادن به کسب و کار خود می شود.
  2. 2. روش های مختلف برای ارائه فروش ارزش های پیشنهادی؛ در این قسمت باید به روش های بازاریابی و تبلیغ، توزیع محصولات و خدمات شرکت، خدمات پس از فروش، برنامه های لازم برای فروش بیشتر و... پرداخت.
  3. 3. هر چیزی که به پرداخت مشتری ارتباط دارد؛ در این بخش شما باید به دنبال روش های چون استراتژی درست برای قیمت گذاری، روش های مختلف پرداختی، انواع مختلف روش های فروش مثل نقد و... بروید. 

بوم کسب و کار BUSINESS CANVAS چیست؟

پس از اینکه مدل کسب و کار خود را مشخص کردید حال باید یک دید کلی و اصولی از تمام بخش های کسب و کارتان داشته باشید که این موضوع روی بوم کسب و کار یا بوم مدل کسب و کار مشخص می شود که در اصل این مدل بوم کسب و کار تصویری شفاف از بخش های مختلف از کارتان را به شما و سرمایه گذاران ارائه می دهد. بوم کسب و کار 9 بخش مهم و کلیدی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم؛

  • بخش بندی مشتریان
  • ارتباط داشتن با مشتریان 
  • کانال ها
  • ارزش پیشنهادی 
  • همکاران مهم 
  • منابع کلیدی 
  • فعالیت های مهم و کلیدی
  • جریان درآمدی 
  • ساختار هزینه ها

بوم بازاریابی دیجیتال و چه کاربردی دارد؟

این 9 بخشی که در متن بالا به آن اشاره کردیم در 3 گروه کلی خواستنی بودن، امکان پذیر بودن و پایدار بودن قرار می گیرند که هر یک را به طور کامل توضیح می دهیم.

1. خواستنی بودن (بخش بندی مشتریان، ارتباط با مشتریان و کانال های توزیع)؛ در این قسمت ما باید به سراغ تقسیم بندی یا سگمنتیشن مشتریان برویم ابتدا باید ببینیم با چه گروهی از مشتریان روبرو هستیم لذا بعد از آن این بخش به ما خواهد گفت ارزش پیشنهادی برای هر گروه از مشتریان چیست و باید دنبال چه کانال هایی باشیم تا برای انتقال محتوا پیام خود بتوانیم انتخاب کنیم این را نیز به یاد داشته باشید که محتوای هر قسمت از مشتریان می تواند متفاوت باشد.

۲- امکان پذیر بودن (فعالیت های کلیدی، همکاران کلیدی و منابع کلیدی)؛ در این بخش شما باید به دنبال منابع کلیدی باشید که منابع تعیین کننده شما چه مواردی هستند و فعالیت های کلیدی توسط همکاران کلیدی و تاثیر گذار انجام شود در این قسمت شاید خیلی دیده نشود ولی اگر به مواردی هم چون استخدام نیروی کلیدی یا استفاده درست از ابزار می تواند به نفع شما باشد و شما را در موفقیت کسب و کار کمک کند.

3.پایدار بودن (جریان درآمدی و ساختار هزینه ها)؛ همانطور که مشخص است این قسمت به موارد مالی خلاصه می شود پس شما باید برای ثابت نگه داشتن فعالیت خود چه درآمدی داشته باشید و چه هزینه های انجام دهید تا بتوانید همیشه سرپا بمانید و بتوانید برای افزایش روند خود پیشرفت کنید.

بوم بازاریابی دیجیتال چیست؟ بوم فقط به راه اندازی کسب و کار و استارتاپ خلاصه نمی شود شما در بازاریابی دیجیتال نیز می توانید از بوم مخصوص استفاده کنید در واقع بوم بازاریابی دیجیتال همان بوم مدل کسب و کار است تفاوت چندانی باهم ندارند ولی با این تفاوت که در بوم بازاریابی دیجیتال تمام برنامه ها، ابزارها، ایده ها، راهکارها، هدف ها به صورت کلی و برنامه های دیجیتال مارکتینگ شما را در یک تصویر جامع و کلی نشان می دهد لذا در این بوم بخش های مختلفی وجود دارد که در این تعداد گاهی از بوم کسب و کار بیشتر و گاهی از بوم کسب و کار کمتر است.

مزیت های استفاده از بوم بازاریابی دیجیتال؛ پس بعد از اینکه بوم کسب و کار خود را آماده کردید حال باید وارد فاز تبلیغاتی برنامه های بازاریابی خود شوید همه ما می دانیم که بازاریابی دیجیتال جزو جدانشدنی کسب و کارهای امروزی است لذا شما باید بوم دیجیتال مارکتینگ خود را تدوین کنید اما نکته مهم این است که بوم دیجیتال مارکتینگ براساس کسب و کار شما تعریف می شود و اگر غیر این باشد نمی توانید کمپین های خود را پیاده سازی کنید. این را نیز به یاد داشته باشید که براساس بوم دیجیتال مارکتینگ هدف ها، استراتژی ها، ارزش پیشنهادی،مشتریان و نحوه ارتباط با آن ها، وضعیت بازار، شاخص های کلیدی، منابع کلیدی و روش حفظ مشتریان مشخص می شود و به شما در افزایش رشد روند کاری کمک می کند. 

ویژگی ها و خصوصیات بوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ 

هر بومی که برای بازاریابی اینترنتی تدوین می شود باید خصوصیات مشخصی بر اساس همان کسب و کار خود داشته باشد.

  1. سادگی؛ در این بخش بوم دیجیتال مارکتینگ باید به ساده ترین روش تمام بخش های مختلف و وضعیت کمپین های شما را نشان دهد.
  2. سرعت؛ یکی از مهم ترین ویژگی این بوم سرعت آن در تست طراحی و تکرار است که کمک شایانی به شما می کند.
  3. سازگاری؛ بوم دیجیتال مارکتینگ باید با دیگر ابزار و برنامه هایی که برای کسب و کار خود پیاده سازی کرده اید سازگاری داشته باشد.
  4. نمونه بوم دیجیتال مارکتینگ؛ نمونه بوم دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد که یکی از این موارد 10 قسمت دارد.
  5. ماموریت؛ در این قسمت هدف اصلی کسب و کار و برنامه های دیجیتال مارکتینگ مشخص می شود.
  6. اهداف و چشم انداز؛ در این قسمت شما باید مشخص کنید که چه اهدافی دارید و قرار است به چه جایگاهی برسید.
  7. برند؛ در اینجا ما باید مشخص کنیم که برند ما از نظر مردم چه جایگاهی دارد و درباره برند خود توضیحات کاملی را ارائه دهیم.
  8. اکتساب؛ حال در اینجا باید برای جذب کاربران بیشتر و افزایش مشتریان خود از کانال های مختلف اقدام کنیم.
  9. ارزش پیشنهادی؛ در این قسمت شما باید مشخص کنید که ارزش پیشنهادی کسب و کار شما چیست و به چه دلیل باید مشتریان بیشتری سمت کسب و کار شما بیایند. 
  10. معرفی به دیگران؛ همانطور که از اسم این بخش مشخص است شما باید ابتدا به دنبال این باشید که راه کارهایی پیدا کنید تا بتوانید از طریق آن خود را به دیگران معرفی کنید. 
  11. مخاطبان هدف؛ باید بررسی کنید و ببینید محصولات و خدمات شما مناسب کدام طیف از کاربران است.
  12. فعال سازی؛ در اینجا اولین تجربه مخاطب از محصول و خدمات ما ارزیابی می شود. 
  13. درآمد؛ ابتدا باید رفتار مشتریان خود را تحلیل کنید و سپس دریابید که کدام مورد باعث افزایش درآمد کسب و کار شما می شود. 
  14. حفظ مشتری؛ مهم ترین نکته این است که حفظ مشتری هزینه کمتری نسبت به جذب مشتری جدید دارد لذا باید به دنبال راه کاری برای نگه داشتن مشتریان خود باشید.

نتیجه گیری؛

بوم کسب و کار و بوم دیجیتال مارکتینگ ارتباط بسیار نزدیکی باهم دارند لذا شما بعد از مشخص کردن مدل بوم کسب و کار باید بوم خود را برای ارزیابی دیجیتال مشخص کنید که در بوم کسب و کار شما تصویری کامل و کلی از بخش های مهم و کلیدی کسب و کار خود دارید لذا در بوم دیجیتال مارکتینگ نیز می توانید سراغ تصویری کامل از پلن های بازاریابی، استراتژی ها و کمپین ها و... خواهید داشت که می تواند کمک بسیاری در موفقیت کسب و کار شما باشد.

بوم بازاریابی دیجیتال


بوم بازاریابی دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 12 بهمن, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن