بوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟
21 دی, 1402 توسط
بوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است


بوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ ابتدا برای شروع یک کسب و کار یا استارتاپی می بایست برای خود یک مدل کسب و کار مشخص کنید و با توجه به آن هر چیزی که نیاز و مطابق با آن کسب و کار است را پیش ببرید. بوم کسب و کار در اصل به شما کمک می کند تا به این مهم پی ببرید که کسب و کار شما بر چه اساسی استوار است و چگونه پیش می‌ رود.

تعریف مدل کسب و کار

ممکن است در بسیاری از مواقع دو اصطلاح طرح کسب و کار با مدل کسب و کار را با یک دیگر اشتباه گرفت. در اصل اینگونه باید گفت که بیزینس مدل نشان دهنده الگوی فعالیت تجاری و درآمد شما است. باید بدانید که این مدل در مواردی نظیر اینکه قرار است شما چه ارزش‌ هایی برای مشتریان داشته باشید تا از این طریق بتوانید کسب درآمد کنید به همراه مسیر حرکتی مشخص شما در کسب و کارتان را به شما نمایش می دهد و به صورت جزئی برای شما آشکار می سازد که در هر قسمت به چه چیز هایی نیاز دارید.

شما باید در مدل کسب و کار به جواب سوالاتی نظیر مخاطبان هدف، ارزش پیشنهادی برای مشتریان، نحوه کمک کردن به آن ها، روش‌ های جذب مشتری، مدل درآمد زایی، روش‌ های توزیع و ترویج محصولات، روش‌ های هزینه کردن، برنامه‌ های بازاریابی و… نیز به طور کلی بپردازید. شما برای کسب و کار خود حتما باید به روش های زیر توجه کامل را داشته باشید؛

  1. هر چیزی که برای کسب و کار لازم است و اجرای آن برای شما ارزش‌ آفرینی دارد: در این قسمت می توان به مواردی نظیر طرح تولیدی، مواد اولیه، فرآیند های تولید، منابع انسانی، منابع مالی و… اشاره نمود.
  2. سایر مسیر ها جهت فروش بیشتر و ارزش گذاری بیشتر: در این قسمت نیز به روش‌ های بازاریابی و تبلیغات، توزیع خدمات و محصولات، برنامه‌ های فروش، خدمات پس از فروش و… باید پرداخت.
  3. هر موردی که به ارائه خدمات به مشتریان منجر می گردد: این مورد به این معنی است که در چنین قسمتی می بایست به استراتژی‌ بازاریابی و قیمت‌ گذاری، روش‌ های پرداختی، انواع روش‌ های فروش نظیر: نقد، شرایط و… بپردازید.

بوم کسب و کار BUSINESS CANVAS به چه معناست؟

پس از آن که مراحل بالا به درستی پیش رفت و  شما بر اساس چیزی که می خواستید مدل کسب و کار خود را انتخاب کردید می بایست یک نگاه ویژه به همه قسمت های مهم در کسب و کار خود داشت. این عمل بر روی بوم کسب و کار می تواند آشکار گردد. می توان به بیان ساده تر اینگونه گفت که در این روش شما از کلیه بخش های مهم و ویژه کسب و کار خود یک نمای واضح دارید و برای تصمیم گیری در هر زمینه ای با داشتن چنین عملی می توانید راحت تر اقدام نمایید.

با دیگر بخش های بوم کسب و کار در متن زیر آشنا می شویم:

  1. دسته‌ بندی کردن مشتریان
  2. نحوه ارتباط گیری با مشتریان
  3. کانال‌ ها
  4. ارزش پیشنهادی
  5. انجام کلیه فعالیت‌ های کلیدی
  6. کارمندان کلیدی
  7. وجود منابع کلیدی
  8. جریان درآمدی
  9. بررسی در خصوص ساختار هزینه‌ ها

کلیه قسمت های بالا در سه بخش خواستنی بودن، امکان پذیر بودن و پایدار بودن جای دارد با ما همراه شوید تا از این سه بخش اطلاعات بیشتر داشته باشید:

خواستنی بودن: در بخش می بایست به این عمل مهم پرداخت و به گروه بندی مشتریان پرداخت و اینگونه برای خود مشخص سازیم که به چه دسته ای از افراد روبرو هستیم. در این قسمت برای خود با توجه به ویژگی های دسته بندی افراد ارزش پیشنهادی هر دسته نیز مشخص می گردد و با توجه به آن می توان راه های انتقال پیام خود به آن ها را مشخص کرد.

بوم دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟

امکان‌ پذیر بودن: در این بخش نیز کلیه عوامل جهت امکان‌ سنجی اجرای کسب و کار و مدل مشخص شده برای آن مورد بررسی قرار می گیرد. در این قسمت شما باید به دنبال این باشید که چه منابعی شما را به سمت موفقیت سوق داده و چگونه می توان به خواسته خود برسیم، کارمندان ما کدام وظایف را باید رعایت کنند تا در کسب و کار ما اثر گذاری بیشتری داشته باشد. در این بخش شما باید با انتخاب درست در استخدام افراد و استفاده از ابزار های مختلف درست و اثر گذاری مثبتی برای خود داشته باشید.

پایدار بودن: کلیه موارد در این قسمت به پرداختی ها و هزینه ها و همچنین موارد مالی ربط دارد. شما می بایست کلیه عوامل را به خوبی در نظر بگیرید و برای اینکه بتوانید جریان کسب و کار خود را ثابت نگه‌ دارید روند فعالیت شما باید به چه شکلی باشد و باید چه میزان درآمدی داشته باشید تا بتوانید یک روند استوار را ادامه دهید.

بوم دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟

بوم دیجیتال مارکتینگ در اصل شبیه به همان بوم مدل کسب و کار است اما تفاوت هایی نیز دارد که این تفاوت ها به شرح زیر است؛

تمام راهکارها، برنامه‌ ها، ابزار ها، ایده‌ ها، اهداف و... به صورت کلی نمایان وضعیت پلن دیجیتال مارکتینگ را به شما در یک تصویر نشان می‌ دهد. لازم است تا قسمت های مختلف موجود در این بوم را نیز به شما یاد آور شد.

مزیت های استفاده از بوم دیجیتال مارکتینگ

پس از آنکه کسب و کار خود را به درستی و به شکل کاملی آماده نمودید باید دیگر برنامه های تبلیغی خود را نیز آماده سازید. همانطور که می دانید بازاریابی دیجیتال یک بخش کلی از کسب و کار های امروزی است و به هیچ وجه نمی توان آن ها را از یک دیگر جدا کرد پس باید بوم دیجیتال مارکتینگ را نیز تدوین نمایید. نکته قابل ذکر در این قسمت این است که شما باید این بوم را طبق کسب و کار خود به اجرا درآورید و مراحل پیش رو را نیز به همان شکل انجام دهید. تا اینگونه کلیه عوامل مرتبط با این بوم به شکل واضح و کامل نمایان شده و کمک بزرگی به خود در کسب و کار هایمان نماییم.

خصوصیت های یک بوم دیجیتال مارکتینگ باید همانند موارد زیر باشد:

سادگی: بوم دیجیتال مارکتینگ باید به ساده ترین روش موجود کلیه موارد در خصوص وضعیت کمپین‌ های شما را در قسمت های مرتبط نمایان نماید.

سرعت: یک مورد اثر بخش و مهم سرعت در طراحی، تست و تکرار است که یک بوم باید از آن برخوردار باشد.

سازگاری: بوم بازاریابی دیجیتال می بایست با سایر موارد انتخابی شما و برنامه ها و همچنین ابزارهای بکار گیری تان سازگاری داشته باشد.

نمونه بوم دیجیتال مارکتینگ، ده مورد زیر در خصوص همین بوم است که به طور کامل آن ها را شرح داده ایم؛

  1. مأموریت: در این بخش بیانیه ماموریت و هدف اصلی کسب و کار و همچنین برنامه‌ های دیجیتال مارکتینگ به طور کامل باید مشخص گردد.
  2. اهداف و چشم‌ انداز: باید تمام هدف های خود و نتیجه نهایی آن را در این مرحله آشکار سازیم.
  3. برند: در این قسمت باید آشکار سازیم که برند ما از نگاه عموم در چه جایگاهی است و در خصوص آن توضیحات بیشتری نیز بدهیم.
  4. اکتساب: در این قسمت برای جذب مشتریان بیشتر باید از سوی کانال‌ ها اقدام نمود.
  5. ارزش پیشنهادی: باید مشخص سازیم چرا یک مشتری باید به سوی مجموعه ما بیاید و ارزش پیشنهادی و مزایای رقابتی کسب و کار ما نسبت به سایرین در چه چیزی است.
  6. معرفی به دیگران: باید به گونه ای رفتار کنیم که مشتریان ما رضایت کافی از مجموعه داشته و ما را به دیگران پیشنهاد کنند.
  7. مخاطبان هدف: باید این مهم را مشخص سازید که ارائه خدمات و محصولات ما برای کدام دسته از مشتریان ما مهم است.
  8. فعال‌ سازی: در این بخش اولین تجربه مخاطب از محصول ما بررسی و کلیه نکات در این خصوص ارزیابی می‌ گردد.
  9. درآمد: می بایست با توجه به موارد مختلف به بررسی کامل رفتار مشتریان و شناخت آن ها رسید و از این طریق متوجه این شویم که چه مواردی منجر به افزایش درآمد ما می‌ شود.
  10. حفظ مشتری: همان طور که می دانید حفظ کردن مشتری برای یک کسب و کار یک کار مهم است و این روش نسبت به جذب مشتری جدید هزینه کمتری نیز دارد پس باید تمام تلاش خود را برای وفا دار نگه داشتن مشتریان خود بکار ببریم.

مزیت های استفاده از بوم دیجیتال مارکتینگ


بوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 21 دی, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن