معرفی تکنیک آیدا AIDAS در تبلیغات
21 دی, 1402 توسط
معرفی تکنیک آیدا AIDAS در تبلیغات
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

تکنیک آیدا یکی از معروف ترین مدل های که در تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ کاربرد زیادی دارد که ما قصد داریم در این مطلب به معرفی این مدل و چگونگی استفاده از آن در بازاریابی و تبلیغات بپردازیم اکثرا می دانیم که اگر بخواهیم روش کاری خود را ساده تر کنیم و ساختار مشخصی داشته باشیم باید از انواع مدل سازی استفاده کنیم.

تکنیک آیدا (AIDA) چیست؟  

یکی از معروف ترین و پر کاربردترین مدل های که در بخش بازاریابی تبلیغات از آن استفاده می شود تکنیک آیدا است که این مدل از اول چهار کلمه مورد استفاده قرار گرفته است که این چهار کلمه عبارتند از ACTION، ATTENTION، INTEREST و DESIRE است. که منظور از این مدل این است که به ما می گوید اول شما باید به نظر مخاطبان خود را جلب کنید بعد از آن مخاطب به محصولات و خدمات شما علاقه نشان می دهد سپس مخاطب محصول مورد نظر خود را انتخاب می کند در آخر اقدام به خرید و تبدیل به مشتری دائم شما می شود. به یاد داشته باشید که بعضی از کلمات در مدل آیدا مثل کلمه DESIRE به DECIDE تبدیل می شود که به معنی تصمیم گیری است.

تعریف تکنیک آیدا AIDAS در بازاریابی؛

حال برای ما سوال می شود که S آخر در این کلمه به چه معنا است باید بگوییم نگران آن نباشید در ادامه متوجه خواهید شد‌. لذا این را نیز باید بدانید که کلمه اصلی AIDA است که در بازاریابی شامل چهار مرحله مهم برای سفر مشتری است. حال اگر ما از اولین لحظه که آشنایی مشتری با محصول است و آخرین لحظه که خرید مشتری است را سفر در نظر بگیریم پس مراحل طی شده در این سفر را می توانیم سفر مشتری نامید.

پس شما باید برای مراحل خود برنامه ویژه ای داشته باشید تا سفر مشتری با بهترین تجربه به پایان برسد. لذا در اولین مرحله شما باید تلاش کنید تا مخاطب آگاهی لازمی نسبت به محصول شما داشته باشد بعد از آن ما باید محصول خود را به درستی به مخاطب معرفی کنیم و در مرحله ی بعد شما باید شرایطی را به وجود بیاورید تا مخاطب برای خرید از محصولات شما مصمم تر شود و در آخرین مرحله مخاطب با انجام دادن خرید تبدیل به مشتری دائم شما شود. در اینجا مراحل AIDA به پایان می رسد ولی علت اینکه ما از AIDAS استفاده می کنیم این است که برخی معتقدند با خرید مشتری مراحل ما به پایان نرسیده بلکه ما باید تلاش کنیم تا نظر مخاطبان خود را جلب کنیم و آن ها از محصولات ما رضایت داشته باشند.

معرفی کامل اجزای تکنیک آیدا AIDAS؛

در مطلب بالا ما با 5 مرحله AIDA آشنا شدیم حال می خواهیم به اجزای کامل AIDAS بپردازیم و بدانیم در هر مرحله از این اجزا چه چیزی حاکم است.

1. جلب توجه ATTENTION؛

شما باید بدانید که در بازار رقابتی باید طوری عمل کنید که به هر صورتی شده توجه کاربران را به سمت محصولات خود جلب کنید. لذا شما باید تلاش کنید تا نرخ تبدیل بالایی داشته باشید و بتوانید فروش خود را چند برابر کنید پس تا می توانید سرنخ های هدفمند بسیاری بسازید. گاهی زیاده روی کردن در افزایش آگاهی نسبت به مدل AWARENESS باعث مزاحمت برای کاربران می شود پس دقت داشته باشید که زیاده روی کردن باعث می شود هزینه های که برای محصول و خدمات خود کرده اید با نتیجه منفی روبرو نشود.

در ادامه ما به انواع روش هایی که کمک می کند تا میزان توجه مخاطبان به محصولات بیشتر شود می پردازیم.

انواع تبلیغات؛ باید بدانید که ما هر گونه تبلیغاتی را می توانیم انجام بدهیم تا توجه کاربران را نسبت به برند خود افزایش بدهیم که این گونه تبلیغات عبارتند از تبلیغات کتبی یا تبلیغات تلویزیونی، بنرهای مختلف در سایت ها، بازاریابی آنلاین در شبکه های اجتماعی و...باشد.

تکنیک آیدا (AIDA) چیست؟

بهینه سازی سایت سئو؛ باید بدانید که امروزه داشتن یک سایت برای هر کسب و کاری ضروری است و یکی از موضوعات بدیهی شناخته شده است ولی داشتن سایت به تنهایی به ما کمک نمی کند ما باید تلاش کنیم علاوه بر داشتن سایت در صفحه اول گوگل نیز قرار بگیریم تا افراد بیشتری با سایت ما آشنا شوند و تعداد کاربرانی که روی نرخ سایت ما کلیک می کنند افزایش داشته باشد.

2. ابراز علاقه INTEREST؛

پس از آن که کاربران از سایت و محصولات ما شناخت پیدا کردند ما باید تلاش کنیم تا مخاطبان را به محصولات و برند خود علاقمند کنیم تا آن ها به دنبال خرید از سایت ما باشند نکته مهم که باید در این مورد به آن توجه داشته باشیم این است که باید بتوانیم با کاربران خود ارتباطی عمیق داشته باشیم و محتوای جذاب ارزشمندی تولید کنیم و به مخاطبان یادآور شویم که استفاده از محصولات سایت ما می تواند چه کمکی کند.

3. ابزار تمایل و تصمیم گیری DESIRE OR DECISION؛

وقتی ما از علاقه کاربران خود نسبت به محصولات آگاه شدیم حال باید به دنبال گزینه های باشیم تا کاربران با بررسی کردن تصمیم خود را برای خرید قطعی کنند لذا در این مرحله شما باید به کاربران خود کمک کنید تا به جمع بندی نهایی برسند پس شما می توانید با منتشر کردن تاییدیه های مخاطبان قبلی، فراهم کردن امکان تست یا نمایش دادن عملکرد محصولات و کاربردی بودن محصولات، همکاری کردن با بلاگر ها و...در این مرحله به شما کمک کند.

4. اقدام به خرید ACTION؛

پس از آن که کاربر تصمیم به خرید از محصولات سایت ما گرفت حال ما باید با یک کال تو اکشن جذاب کاری کنیم تا کاربر خرید خود را نهایی کند. ولی به یاد داشته باشید تا مراحل خرید مشتری تکمیل نشده ما نمی توانیم بگوییم مدل AIDA کامل شده و سفر مشتری به پایان رسیده زیرا امکان دارد موارد مختلفی باعث شود تا خرید مشتری کامل نشود مثال منصرف شدن مشتری، نداشتن موجودی، مشکلات هنگام پرداخت و...لذا ما باید در این مرحله تمام تلاش خود را بکنیم تا خرید مشتری قطعی شود ولی می توان برای زمانی که خرید قطعی نشد هم راه های مختلفی در نظر گرفت که یکی از مهمترین آن ها تبلیغات ریتارگتینگ و ریتارگتینگ محصول است که می تواند به قطعی کردن خرید مشتری کمک کند.

5. اعلام رضایت SATISFACTION؛

این را بدانید که خرید قطعی مشتری آخر راه نیست و تازه کار ما شروع شده باید تلاش کنیم تا رضایت مشتریان خود را جلب کنیم و باعث شویم آن ها نیز سایت ما را تبلیغ کنند لذا باید مطمئن شویم مشتریان از محصولات ما رضایت کامل را دارند و استفاده از محصولات تجربه خوبی برای آن ها بوده اما باید به مشتریان ناراضی نیز حواس مان باشد و تلاش کنیم تا نظر آن ها را نیز تغییر بدهیم.

مدل AIDAS در بازاریابی و تبلیغات دیجیتال 

به یاد داشته باشید که شما می توانید از هر روشی برای تبلیغات بازاریابی خود استفاده کنید حال فرقی ندارد شما از تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات آنلاین یا رسانه های کتبی باشد زیرا در آخر باید سراغ تکنیک آیدا بروید. ولی این نکته مهم را از یاد نبرید که باید در زمان درستی برند سازی و افزایش آگاهی خود را نسبت به برند انجام دهید و تا می توانید تلاش کنید با تبلیغات و روش های دیگر توجه کاربران را جلب کنید. حال ما باید در مرحله بعدی با تولید محتوای جذاب و کاربردی علاقه کاربران خود را نسبت به محصولات و خدمات مان افزایش دهیم پس می توانید با روش های مثل همکاری کردن با بلاگر ها کاری کنید تا مشتریان تمایل بیشتری برای خرید کردن از محصولات شما را داشته باشند. مهم ترین مرحله ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که ما می توانیم با یک کال تو اکشن CTA جذاب کاری کنیم تا کاربران تصمیم خود را نهایی کنند و اقدام به خرید از محصولات کنند.

نتیجه گیری؛

تکنیک آیدا (AIDA) یکی از پر کاربردی ترین و معروف ترین مدل ها در انواع بازاریابی به شمار می رود و به خوبی به ما کمک می کند تا مسیر جلب توجه مشتری و آخرین مرحله که اقدام به خرید است را رسم کند. اما بسیاری معتقدند که درست ترین مدل، مدل آیداس (AIDAS) است که حتی بعد از خرید نهایی نشان می دهد که رضایت مشتری (SATISFSCTORY) نیز وجود دارد. که شامل 5 قسمت نیز می شود این 5 قسمت عبارتند از: جلب توجه، ابراز علاقه، ابراز تمایل یا تصمیم گیری، اقدام به خرید، ابراز رضایت است.

مدل AIDAS در بازاریابی و تبلیغات دیجیتال


معرفی تکنیک آیدا AIDAS در تبلیغات
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 21 دی, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن