راهنمای ورود به سامانه سهام عدالت
20 اسفند, 1401 توسط
راهنمای ورود به سامانه سهام عدالت
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

احتمالا تا حالا بارها این واژه را شنیده اید! سهام عدالت. اما از اینکه سهام عدالت چیست و چه کاربردی دارد بی اعتنا هستید حال ما در این قسمت از مقاله می خواهیم به کلیه این موارد در خصوص سهام عدالت و سامانه سهام عدالت بپردازیم جهت اطلاع بیشتر با ما همراه شوید.

سهام عدالت چیست؟

می خواهیم در این خصوص به طور واضح و خلاصه وار سخن بگوییم: 

سهام عدالت چیست؟ به بیان راحت تر اینگونه شرح می دهیم که این سهام نوعی یارانه به حساب می آید که با هدف های مهمی نظیر؛ تامین عدالت اجتماعی، فقر زدایی و گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران تصویب گردیده است.

در توضیح سهام عدالت باید گفت به یک گونه‌ از یارانه گویند که با روی کار آمدن دولت نهم این یارانه در بین مردم شکل گرفت که از سوی شرکت‌ های تعاونی عدالت استانی به افراد واگذار گردید. دولت، هدف از عرضه این نوع سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام نمود.

هدف از سهام عدالت و فلسفه سهام عدالت چه بود؟

همان طور که می دانید پشت هر تصمیم مهم برای کشور هدف های مهمی نهادینه گردیده است که سهام عدالت نیز یکی از این عوامل است که با هدف خصوصی‌ سازی و واگذاری سهام شرکت‌ های دولتی به افراد با درآمد پایین از زمان دولت نهم (محمود احمدی نژاد) به اجرا در آمد. این طرح شامل سهام حدود پنجاه شرکت دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی که خصوصی‌ سازی بعضی از امور های اقتصادی را مجاز می ‎داند، می‌ شود. حال با این روند به اشخاصی که سهام عدالت دارند سهام داران شرکت‌ های بورسی و فرا بورس گویند، اما در این خصوص باید این نکته را نیز لحاظ نمایید که فقط ۷۰ درصد این شرکت‌ ها در بورس حضور داشته و سهام شان قابل معامله در بورس است. 

سامانه سهام عدالت فروش

میزان پرداختی های سهام عدالت به چه صورت است و این مقدار چقدر است؟

سهام عدالت با توجه به تعیین شدن هر مقدار از سهام یک فرد به صورت متغییر است که بیشتر آن به صورت ۵۰۰ هزار تومانی و ۱ میلیون تومانی است. و بعد از واریز این سود برای سهام داران می توانند تا مقدار آخر موجود در واریزی را فرد مشمول برداشت نماید. واریزی این سهام ها با تعیین گردیدن زمان های مشخص انجام می گیرد یعنی در  فواصل مشخصی سهام عدالت برای افراد پرداخت می‌ شود. همچنین تخمین زده شده است و ارزش هر سهامی با توجه به میزان آن با تخمینی که زده شده است بین ۱۱ تا ۱۷ برابر شده است. اما به طور دقیق تر اگر هر فرد بخواهد ارزش سهام خود را بداند باید با توجه به مقدار سهام خود ارزش سهامش را تخمین بزند.

از ابتدای سال ۹۹ طرح آزاد سازی سهام عدالت اجرایی شد که طبق این عمل هر فردی که صاحب سهام بود می توانست به راحتی برای برداشت یا انتقال سهام خود از طریق سامانه سهام عدالت اقدام نماید. جهت انجام این امر یک فرد به دو شیوه می توانست برای انتقال یا معامله سهام خود در بازار بورس اقدامات لازم را انجام دهد. لازم است تا برای اقدام نمودن این امر به سایت سازمان خصوصی‌ سازی و سازمان بورس مراجعه شود. در روش بعدی که به طور غیر مستقیم انجام می گردد اختیار سهام به عهده شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری استانی قرار می‌ گیرد و سهام دار نمی تواند از این طریق به انتقال یا معامله سهام خود به طور مستقیم بپردازد

مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند؟ 

در حال حاضر به صورت تقریبی بیش از ۴۹ میلیون نفر در سامانه سهام عدالت به عنوان مشمولان سهام عدالت شناخته شده‌ اند که این افراد در ۱۸ مرحله شناسایی شده‌ اند. همان گونه که در متن بالا نیز عنوان نمودیم سهامداران بیشتر افراد کم در آمد جامعه هستند که برای واضح تر معرفی نمودن این افراد آن ها را به صورت گروهی در متن زیر دسته بندی نموده ایم؛

مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی افرادی هستند که درآمد پایین و یا با شرایط دشواری زندگی خود را اداره می کنند این افراد در رده اول افرادی قرار می‌ گیرند که مشمول سهام عدالت هستند. این گروه سهام بیشتری را نیز نسبت به سایرین گروه‌ ها در سامانه سهام عدالت دریافت می کنند و به عنوان گروه‌ های تخفیف‌ دار شناخته می شوند

روستاییان و عشایر 

زنان سرپرست خانوار 

گروه‌ های کم جمعیت مانند خبرنگاران و خادمان مسجد

کارگران فصلی ساختمانی

کارمندان و بازنشستگان دولتی 

علاوه بر موارد بالا لازم است که ذکر شود اگر تغییری در معیشت افراد دارای سهام عدالت ایجاد گردد تاثیری در تعلق گرفتن سهام به آن‌ ها نخواهد داشت. همچنین هر مشمول سهام عدالت که فوت می شود سهام آن به وراثین رسمی تعلق می‌ گیرد افراد با این شرایط می توانند به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و با در دست داشتن مدارک رسمی خود و فرد متوفی می‌ توانند نسبت به دریافت سهام عدالت اقدام کنند. این مدارک نیز شامل موارد زیر است:

اصل مدارک شناسایی ثبتی در سامانه سهام عدالت وراث قانونی فرد متوفی، کارت ملی، شناسنامه 

کد ملی و تاریخ تولد متوفی مشمول سهام عدالت

نشانی و کدپستی محل سکونت وراثین 

اصل گواهی قانونی انحصار وراثت 

شماره شبای بانکی وراث 

سامانه سهام عدالت

نحوه پرداخت سود سهام عدالت 

کلیه افراد دارای سهام عدالت اطلاعات کامل شناسایی خود که نظیر شماره شبای بانکی خود و اطلاعات شخصی است را در سامانه تحت وب سجام ثبت نموده اند. پس با این اقدام از محاسبه مبلغ سود هر سهم، این مبلغ به حساب سهام دار مربوطه پرداخت می گردد. در زمانی که سهام داری اطلاعات مربوط به شماره شبای خود را ثبت نکرده باشد بستانکار تلقی می گردد.

خرید و فروش سهام عدالت در بورس 

همانگونه که قبل تر به آن اشاره شد سهام ۷۰ درصد شرکت ها (معادل ۳۶ شرکت) در بورس قابل معامله است. با آزادسازی خرید و فروش سهام عدالت هم اکنون سهامداران می توانند نسبت به معامله آن ها در بورس اقدام کنند. در شرایطی که سهام دار بخواهد نسبت به فروش سهام خود در بازار بورس عمل کند باید روش آزادسازی مستقیم را در سامانه سهام عدالت انتخاب کند. در این روش فرد کنترل سهام خود را مستقیما عهده دار شده و می تواند یا سهام را نگه داشته و به روی آن معاملات گوناگونی را در بازار بورس انجام دهد یا نسبت به فروش سهام عدالت خود اقدام کند.

ما اگر فرد نتواند سهام خود را کنترل کند می تواند فروش سهام عدالت خود را به عهده بانک ها واگذار کند. بنابراین با مراجعه به بانکی که سود سهام عدالت به آن پرداخت می شده می تواند فرمی را نسبت به فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت خود تکمیل کند و از این طریق درخواست فروش سهام عدالت خود را از طریق بانک ثبت کند. این کار توسط سایت بانک ها نیز ممکن است. پس از ثبت این درخواست، مسئولیت فروش سهام فرد به عهده بانک خواهد بود.

واریز وجه فروش سهام عدالت چه زمانی انجام می شود؟

هرچند در این روش سهام دار باید در نظر داشته باشد هر یک از سهام متعلق به او به صورت جدا به فروش می رسد و وجه آن نیز در هر مرحله فروش به حساب بانکی پرداخت می شود. بنابراین کل فرآیند فروش سهام عدالت او در یک مرحله انجام نمی شود و وجوه آن نیز طی چند مرحله به حساب وی پرداخت می شود.

سامانه سهام عدالت بازاریابی

1- روش مدیریت سهام عدالت به چه صورت است؟

 روش های مدیریت سهام عدالت به دو صورت مدیریت مستقیم و غیر مستقیم می باشد که در متن مقاله به بررسی تفاوت این دو روش پرداخته شده است. 

2نحوه فروش سهام عدالت به چه صورت است؟

 برای فروش این نوع سهام از دو طریق می توان اقدام کرد که شامل فروش از طریق بانک ها و فروش از طریق کارگزاری ها می باشد و در متن مقاله به بررسی کامل این دو روش پرداخته شده است.   

3 نحوه ثبت درخواست فروش در کارگزاری ها به چه صورت است؟ 

برای فروش از طریق کارگزاری ها لازم است تا از طریق ورود به سایت آنها اقدام کنید که در متن مقاله آموزش تصویری آن ارائه شده است.

سامانه سهام عدالت

سهام عدالت با هدف فقر زادیی به قشر های کم درآمد اختصاص یافت. هرچند چندین سال است که نام هیچ فرد جدیدی در این لیست اضافه نشده است اما در نهایت در سال جاری با آزادسازی سهام عدالت، سهامداران آن قادر به در دست گرفتن سهام خود و تصمیم گیری نسبت به خرید و فروش آن شدند. اگرچه بسیاری ممکن است بعلت نداشتن اطلاعات کافی نسبت به نحوه خرید و فروش و معامله این سهام، اختیار کنترل آن را به عهده کارگزاران یا بانک ها بسپارند اما بسیاری نیز قادرند خودشان نسبت به سرنوشت این سهام تصمیم بگیرند.

جهت ورود به سامانه سهام عدالت نیز بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://sahamedalat.ir/

نکات امنیتی در خصوص سهام عدالت را مطالعه فرمایید

• سامانه سهام عدالت کارگزاری با استفاده از پروتوکل امن SSL به مشتریان خود خدمات متنوع را ارائه می کند که این امر با آدرس آغاز می گردد. بهتر است که قبل از ورود هر مورد از اطلاعات، آدرس موجود در بخش مرورگر وب خود را با آدرس سامانه سهام عدالت مقایسه نموده و در هنگام مشاهده هر مورد از تغییرات احتمالی، از ادامه وارد نمودن اطلاعات در این بخش و هر کار دیگری منصرف شوید و موضوع را با ما در میان بگذارد.

• جهت حفظ شدن اطلاعات حساب کاربری خود، حتی المقدور از صفحه کلید مجازی استفاده نمایید.

• هیچ گاه اطلاعات حساب کاربری (نام کاربری و رمز عبور) خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید.

• پس از اینکه کار شما با سامانه رو با اتمام بود، حتما بر روی دکمه خروج از سامانه کلیک کنید.

کاربران گرامی اگر به دنبال پیشرفته تر کردن فضای کاری خود و داشتن امکانات در شآن کسب و کارتان هستید می توانید با چیتاک ارتباط بگیرید و پس از مشاوره  کامل توسط مشاوران متخصص چیتاک محصول مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید. در خصوص عنوان سهام عدالت نیز سوالات بسیاری مطرح می گردد که اگر شما نیز سوالاتی در ذهن خود برای این موضوع دارید بهتر است برای پاسخ سوالات خود در سایت چیتاک پیام گذاشته تا در اسرع وقت پاسخ گویی به آن ها انجام گردد هدف مجموعه چیتاک رضایت کامل کاربران خود است.

سامانه سهام عدالت حسابداری


راهنمای ورود به سامانه سهام عدالت
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 20 اسفند, 1401
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن