اهمیت ایجاد پرسونای مشتری در طراحی crm
17 دی, 1401 توسط
اهمیت ایجاد پرسونای مشتری در طراحی crm
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

تمام افرادی که با فروش و بازاریابی سرو کار دارند از عبارت پرسونای مشتری در طراحی crm باخبرند و این عبارت را بسیار شنیده اند. می توان در اصل این چنین گفت که در چند سال گذشته این عبارت یک جایگاه مطمئنی در استراتژی‌ های بازاریابی به دست آورده است. با توجه به سخنان بالا بسیاری از افراد که با این عبارت آشنایی ندارند حس می کنند که فقط آن ها هستند که از دیگران عقب مانده اند اما باید بدانید که این چنین نیست و افراد بسیاری هستند که از این موضوع شناخت ندارند تولید این محتوا نیز برای آشنایی همین تعداد افراد مورد نظر است جهت اطلاع بیشتر ما را همراهی نمایید.

برای شناخت بیشتر و واضح تر این مبحث در طراحی crm لازم است ابتدا تعریف پرسونای مشتری را بدانید؛

پرسونای مشتری چیست؟

پرسونای مشتری را می توان همانند یک الگو جهت تحقیق از مشتری هدف نام گذاری کرد. به بیان راحت تر می گوییم که در واقع پرسونای مشتری برای ما شرح می دهد که چه مشتری ایده آل شما است، آن مشتری در طول روز چگونه می‌ گذراند، با چه نوع مواردی برخورد دارد و بر اساس چه معیار هایی تصمیم نهایی خود را می گیرد.

اکثر افراد در بازار پرسونای مشتری را با عباراتی نظیر پرسونای خریدار، پرسونای بازاریابی و... نیز می شناسند، کارایی پرسونای مشتری در طراحی crm این است که به مشاغل ها کمک می‌ کند صاحبان کسب و کار ها با مشتریان خود ارتباط بهتری داشته باشند و آن ها را درک کنند علاوه بر آن می تواند در جذب مشتریان نیز نقش بسیاری داشته باشد.

طراحی crm

بهتر است این نکات را نیز بدانید که وجود چند پرسونا جهت امور برای یک کسب‌ و کار چیز چندان عجیبی نخواهد بود و این امر در مواقعی ضروری است که کاربر نهایی بخواهد از محصولی استفاده نماید که قبل از خرید لازم به تایید چند نفر دیگر نیز باشد. در این حالت هر فردی که در تصمیم نهایی تاثیر داشته باشد نیاز به یک پرسونای جداگانه دارد، زیرا هر فرد جهت بررسی کامل محصول خریداری شده از شما معیار ها و شاخص‌ های متفاوتی دارد پس می بایست جهت پاسخگویی به نیاز های آن‌ ها از استراتژی‌ های مختلف استفاده نمود.

اهمیت پرسونای مشتری در طراحی crm

تمام تلاش هر کسب و کار برای ارتباط بهتر با مشتری و جلب رضایت او است در این راستا با توجه به پرسونای مشتری می توان اطمینان حاصل نمود که کلیه فعالیت‌ ها جهت جذب مشتریان بیشتر خود انجام داد که با نیاز های کاربران نیز برابری می کند. به بیان بهتر اینگونه می گوییم که با تعریف بهتر از مشتریان مد نظر خود خواهیم توانست تا کلیه نیاز ها و در خواست های آن ها را به خوبی بیابیم و در نتیجه یک عملکرد فوق العاده داشته باشیم پس می توان اینگونه بازگو نمود که بکار گرفتن پرسونای مشتری یک نیاز برای تکمیل کلیه فرآیند ها با مشتریان است. 

طراحی crm فروض

سوال پیش آمده در این قسمت این است که همه ی کسب و کارها از پرسونای مشتری بهره میبرند یا خیر؟ بطور کامل اگر رفتارهای هر شرکتی را زیر نظر گرفته و بررسی کنید به این نقطه خواهید رسید که شرکت های بسیاری هستند که بجای برطرف کردن رفع نیاز و درخواست های مشتریان در مسیرهای عرض اندام کردن هستند. اینگونه شرکت ها فقط بجای عمل می خواهند با سخن گفتن و تعریف از خود در جهت توانمندی های خود را نشان دهند اما نتیجه این امر هرگز مثبت نخواهد بود. چرا که مردم در زمان انتخاب و خرید های خود بیشتر به سمت کالایی جذب می شوند که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و این کیفیت به آن ها ثابت شده باشد. در این راستا باید بدانید که بهترین راه جهت اعتماد به دست اوردن مشتریان این است که به آن ها ثابت نمایید که بطور کامل آن ها را درک نموده و خواسته هایشان را در اسرع وقت مورد بررسی قرار داده و برای رسیدگی به آن ها تمام تلاش خود را انجام می دهید. اینگونه مشتریان نیز احساس خوشایندی دارند و به مجموعه شما و محصولاتتان اعتماد فراوانی می کنند.

چگونه از پرسونای مشتری باید استفاده کرد؟

کارایی پرسونای در طراحی crm با توجه به بکار گرفتن آن در فعالیت ها مشخص خواهد شد جهت ایجاد این عمل میبایست در نقطه ابتدایی سوالات مهم و دقیقی در خصوص یک مشتری آیده آل از نظر شما پاسخ دهید. با این امر می توان به مواردی رسید که تا کنون شاید به آن ها فکر هم نکرده بودید و با پاسخ های متنوع در این قسمت می توانید به نظر و دیدگاه آیده آل خود از مشتری برسید. با تمام تفاسیر تا کنون از پرسونای مشتری انجام شد باید به این نتیجه رسید که یک مزیت مهم پرسونا درک کردن بهتر خریدار و هماهنگی کامل در بین قسمت های مختلف یک مجموعه است. و کلیه ی بخش های بازاریابی و فروش از یک دیدگاه کامل و مشترک به مشتری برخوردار خواهند بود. همچنین با استفاده از طراحی crm به این نقطه می رسیم که می توانیم در یک جهت مثبت کسب و کار خود را تغییر مسیر دهیم.

پرسونا به پرسنل یک مجموعه در شناسایی کردن و تقسیم اولویت بندی کمک فراوانی میکند.

پرسونای مشتری در ایجاد کردن یک حس صمیمانه در بین تیم فروش و مشتریان نیز کمک بسیاری میکند. چرا که با توجه به پرسونای مشتری قادر خواهیم بود یک درک کامل از مشکلات مشتریان را داشت و جهت رسیدگی به دغدغه های آن ها آمادگی لازم را داشت. همچنین در این مسیر تیم پشتیبانی نیز می تواند از این فضا بهره مند شده و اینگونه خدمات بهتری را به مشتریان مجموعه خود ارائه نمایید.

سخن پایانی 

همانطور که پیش تر گفتیم پرسونای مشتری یک مدل مبنی بر تحقیق در جهت مشتریان هدف است. تا بتواند شما را در مسیر فروش و بازاریابی یاری نماید علاوه برآن لازم است بدانید که تعریف روش های متفاوت افرادی که قادر خواهند بود از راهکار شما استفاده نمایند و در مسیر چالش های خود با این راهکارها موفق عمل کنند به نتیجه مثبت منجر خواهد شد و یک عمل موفق در جذب و حفظ مشتری است.

کاربران گرامی می توانید جهت ثبت درخواست های خود با چیتاک ارتباط بگیرید.

طراحی crm تولید



اهمیت ایجاد پرسونای مشتری در طراحی crm
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 17 دی, 1401
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن