گیمیفیکیشن به معنای این است که ما مواردی از قبیل تفکرات، شیوه های یک بازی و... را در گیمیفیکیشن باشگاه مشتریان بکار می گیریم. نام های دیگر این روش بازی آفرینی، بازی وارسازی، بازی کاری و… نیز هستند.
گیمیفیکیشن به معنای استفاده از عناصر و مفاهیم بازی در زمینههای غیربازی است. این مفهوم به منظور تحریک انگیزه، اشتیاق، و مشارکت افراد در زمینههای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. اصطلاح "گیمیفیکیشن" از کلمه "game" (بازی) گرفته شده و به مفهوم تبدیل کردن یک فرآیند یا فعالیت به شکلی که ویژگیها و عناصر بازی را در بر داشته باشد اطلاق میشود.
عناصر گیمیفیکیشن شامل موارد زیر میشوند:
امتیازدهی و رتبهبندی:
افراد امتیازها یا رتبهبندیهایی را دریافت میکنند که نشاندهنده پیشرفت یا موفقیت آنها در یک فعالیت یا سیستم خاص است.
نشان ها (Badges):
افراد میتوانند نشانهای ویژه را دریافت کنند که نشاندهنده انجام وظایف خاص یا دستیابی به هدفهای خاص است.
مسابقات و چالشها:
برگزاری مسابقات یا چالشها با جوایز مختلف برای ترغیب به مشارکت و رقابت.
سطوح پیشرفت:
تقسیم فرآیند به سطوح مختلف و افزودن مواردی که با افزایش پیشرفت به دست میآیند.
اعطای جوایز:
ارائه جوایز به افراد بر اساس انجام وظایف یا دستیابی به اهداف خاص.
شارژ انگیزشی:
استفاده از عناصر موسیقی، چالشها، و جلسات انگیزشی برای حفظ انگیزه افراد.
پیشرفت گروهی:
ایجاد فرصتهایی برای همکاری و تعامل بین افراد به صورت گروهی.
استفاده از گیمیفیکیشن در زمینههای مختلف مانند آموزش، محیط کاری، سلامتی، بازاریابی و سایر حوزهها میتواند بهبود انگیزه، اشتیاق، و مشارکت فردی را تسهیل کند.
اهمیت گیمیفیکیشن باشگاه مشتریان در چه چیزی است؟
همانطور که می دانید امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن شیوه های مختلف هر کسب و کاری برای پیشرفت و توسعه مجموعه خود مسیری را انتخاب نموده و یک روش عالی را برای این امر و افزایش رقابت با دیگر رقبای خود جهت تولید محتوا های خاص و جذاب برمی گزیند. این مورد گیمیفیکیشن باشگاه مشتریان را نیز می توان از همان روش های جذاب دانست. همچنین در این مسیر استفاده کردن از یک متن و یا بکار گرفتن فیلم های آموزشی از موارد بهره گرفتن از بازاریاب های دیجیتال در چندین سال گذشته است و اکنون بسیاری از سایت ها با این گونه از محتوا ها به طور رقابتی به انتشار مطلب و یا فیلم آموزشی می پردازند.
اما فقط استفاده از یک روش برای پاسخ دهی فوق العاده جوابگو نیست و اگر تمایل دارید که با یک تغییر در بازار از رقبای خود نیز پیشی بگیرید بهتر است موارد این چنینی را انتخاب کرده و با دیگران فرق داشته باشید. بدین تریتب با پیاده نمودن این روش ها قادر خواهید بود که مشتریان خود را بیشتر کرده و به گونه ای برا خود یک بازاریابی قوی از طریق معرفی مشتریان به دیگر دوستان خود نیز راه اندازی نمایید اگر تمام موارد در نظر گرفته توسط شما جذاب، خاص و با علاقه مشتری همراه باشد بدون شک این عمل به موفقیت و جذب مشتریان با تعداد بالا منجر خواهد شد. از طرف دیگر اگر بخواهیم به این روش بپردازیم باید عنوان نماییم که مهم ترین اهمیت گیمیفیکیشن باشگاه مشتریان در مواردی نظیر تعامل بالا با مشتریان و علاقه بسیار آن ها به صفحات شما را خواهید دید.
مزیت های استفاده کردن از گیمیفیکیشن کدامند؟
با روش گیمیفیکیشن می توان در مخاطبان خود انگیزه ایجاد نمود. زمانی که شما انتخاب خود را انجام داده و تصمیم دارید که این روش را در بازاریابی خود بکار ببرید می توانید مواردی نظیر متن زیر را نیز خلق نمایید:
- تعداد افرادی که به صفحه ما مراجعه می کنند هر روز بیشتر شده و اینگونه موفق به یک برند سازی شده ایم.
- افراد می توانند با مراجعه به صفحات و شناختن برند ما با آن درگیر شده و این چنین موفق به میزان تعامل بالایی داشته باشیم
- برای بازیکنان چند مورد از وظیفه ها را انتخاب نموده به طوری که این وظایف برای آن ها انجام یک بازی بوده و برای ما پیش بردن هدف نهایی باشد.
افزایش انگیزه و مشارکت:
گیمیفیکیشن با ایجاد سیستمهای پاداش، امتیازدهی و بچهمندی، افراد را ترغیب به مشارکت بیشتر در فعالیتها و دستیابی به اهداف میکند.
تحریک به یادگیری:
استفاده از عناصر بازی در فرآیندهای آموزشی میتواند افراد را به یادگیری و بهبود مهارتها ترغیب کند.
افزایش تعهد و تعلق:
گیمیفیکیشن احساس تعلق به گروهها یا سیستمها را افزایش میدهد و افراد را به شیوه مثبتی به یک جامعه یا سازمان متصل میکند.
تشویق به رقابت:
برگزاری مسابقات و اعطای جوایز برای عملکرد برتر، افراد را به رقابت و بهبود فراهم میآورد.
بهبود تجربه کاربری:
افزودن عناصر گیمیفیکیشن به محصولات و خدمات، تجربه کاربری را جذابتر و مهیجتر میکند.
کاهش خستگی و روتینی:
گیمیفیکیشن میتواند در محیطهای کاری کمک به کاهش خستگی و روتینی کارمندان کند و ایجاد احساس جذابیت در کار آنها را فراهم آورد.
ارتقاء همکاری و تعاون:
عناصر گیمیفیکیشن میتوانند بهبود تعاون و همکاری در گروهها و تیمها را ترویج کنند.
جلب توجه و بازماندگی:
گیمیفیکیشن میتواند توجه افراد را به یک محصول یا خدمات جلب کرده و باعث بازماندگی آنها شود.
تسهیل انجام وظایف:
ایجاد چالشها و بازیها برای انجام وظایف میتواند فرآیند کاری را جذابتر و کمتر خستهکننده کند.
بهبود عملکرد سازمانی:
گیمیفیکیشن میتواند به بهبود عملکرد سازمانی از طریق افزایش انگیزه و تعهد افراد کمک کند.
استفاده هوشمندانه از گیمیفیکیشن میتواند در بهبود تعاملات و نتایج مثبت در زمینههای مختلف ایجاد کند.
چگونه از گیمیفیکیشن استفاده کنیم؟
اگر به صورت جدی تصمیم خود را گرفته اید و می خواهید از این طریق به بازاریابی بپردازید باید مطالب زیر را نیز دنبال نمایید در استفاده از این روش گاهی با شیوه های ساده و راحت و گاهی نیز با روش های پیچیده روبرو خواهید شد.
استفاده از گیمیفیکیشن ممکن است در محیطها و زمینههای مختلف، از جمله آموزش، محیط کاری، سلامتی، بازاریابی و غیره، امکانپذیر باشد. در زیر چند مرحله کلیدی برای استفاده از گیمیفیکیشن آورده شده است:
شناخت مخاطبان:
مخاطبان خود را به دقت شناسایی کنید. درک نیازها، علایق، و مشخصههای مخاطبان اولیه مهم است تا گیمیفیکیشن موثر باشد.
تعیین اهداف:
مشخص کنید که چه اهدافی از طریق گیمیفیکیشن میخواهید دستیابی کنید؟ این اهداف میتوانند افزایش مشارکت، ترغیب به یادگیری، افزایش فروش، یا هدفهای دیگر باشند.
انتخاب عناصر گیمیفیکیشن:
بر اساس اهداف خود، عناصر گیمیفیکیشن را انتخاب کنید. این ممکن است شامل بچهها، امتیازدهی، مسابقات، سطوح پیشرفت، ویژگیهای تعاملی، و... باشد.
یادگیری و آموزش:
بازرسی دقیق اطلاعات گیمیفیکیشن و یادگیری از تجارب گذشته موفقیت بیشتری را تضمین میکند. ممکن است نیاز باشد با کارشناسان گیمیفیکیشن مشورت کرد.
اندازهگیری و ارزیابی:
ایجاد سیستمهای اندازهگیری و ارزیابی برای ارزیابی عملکرد گیمیفیکیشن. این ارزیابیها میتوانند از طریق دادههای مشارکت، بهبود عملکرد، و نظرات مشتریان انجام شوند.
تنظیم و بهروزرسانی مداوم:
گیمیفیکیشن بهتر است به صورت مداوم تنظیم و بهروزرسانی شود. تغییرات و بهبودها بر اساس بازخورد مشتریان و تحولات در نیازها و بازار انجام شود.
توسعه جامعه:
ایجاد یک جامعه آنلاین یا آفلاین حول گیمیفیکیشن میتواند بازاریابی و مشارکت را تشویق کند. افراد ممکن است از تبادل تجربیات، رقابت، و همکاری لذت ببرند.
حفظ تعادل:
توجه داشته باشید که گیمیفیکیشن مناسب و تعادلیافته باشد. افراز و نشیبهای بیش از حد ممکن است اثر مخرب داشته باشد.
رعایت اخلاقیات:
در طراحی و اجرای گیمیفیکیشن، اخلاقیات را رعایت کنید. اطمینان حاصل شود که عناصر گیمیفیکیشن به گروهی عادلانه و منصفانه توجه دارند.
برخورد با بازخوردها:
به بازخوردهای مشتریان گوش کنید و بر اساس آنها تغییرات لازم را اعمال کنید.
احساس رقابت را در افراد بالا ببرید
از امور گروهی و جمعی نیز می توان استفاده کرد. باید بقدری جذاب باشید که یک فرد پس از اشنایی با صفحات شما مانند یک بازاریاب شما را به دیگر دوستان خود معرفی کرده و آن ها را نیز به این بازی دعوت نمایند و تعداد این افراد روز به روز افزایش یابد.
می توانید با در نظر گرفتن یک جایزه در پایان بازی ها انگیزه مضاعف به وجود آورید این جایزه ها را می توان این چنین ذکر کرد که یک تخفیف برای خرید محصول یا یک محصول را به عنوان جایزه به صورت رایگان به فرد برنده اهدا نمایید.
مواردی نظیر: ساخت پیشنهادات تبلیغاتی، آشنایی و شناخت بالا افراد از خدمات و محصولات شما و همچنین کیفیت آن ها، تعاملا بالا با مشتری، کمک کردن به افزایش نرخ تبدیل، بالا بردن آگاهی مشتریان و وفادار ساختن آن ها به مجموعه خود و افزایش مشارکت مخاطبان از جمله مزایای کامل استفاده از گیمیفیکیشن باشگاه مشتریان است.
گیمیفیکیشن یک شیوه بی نظیر در جذب کاربران با تعداد بالا است. شما قادر خواهید بود در استفاده از این روس با نتایج درخشان و همچنین قدرت نفوذ بالا در سایت و شبکه های اجتماعی نیز پیدا کنید و اینگونه موفق شوید برند خود را به افراد بسیاری معرفی کرده و با یک فروش محصولات فوق العاده همراه شوید.
اگر از دید همه جانبه به این شیوه پرداختیم باید این مورد را نیز ذکر نماییم که گیمیفیکیشن نیاز به سرمایه بالایی نیز ندارد و فقط می توان با ایده و خلاقیت بجا و مناسب به کمک کسب و کار خود آمده و موفقیت های خود را دوچندان نمایید به بیان دیگر با یک تیر دو نشان است یعنی علاوه بر موفقیت شما در کسب و کار ها و رسیدن به قله اوج مشتریان نیز این چنین خشنود بوده و از این روش رضایت خواهند داشت.
همراهان گرامی می توانید جهت ثبت درخواست های خود با مشاوران چیتاک ارتباط بگیرید.
برندینگ با گیمیفیکیشن باشگاه مشتریان