تعریف نمودار گانت + مثال از مدیریت پروژه
24 اسفند, 1402 توسط
تعریف نمودار گانت + مثال از مدیریت پروژه
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

در این مقاله به بیان تعریف نمودار گانت + مثال خواهیم پرداخت. 

گانت چارت یا نمودار گانت چیست؟

هنری گانت اولین کسی بود که نمودار چارت گانت را طراحی کرد. گانت تصویری گرافیکی از یک برنامه پروژه است. گانت چارت یک نمودار افقی است که تاریخ شروع و پایان چند عنصر یک پروژه را به ما نشان می دهد. نمودار گانت چارت علاوه بر اینکه رسم بسیار ساده ای دارد وقت زیادی نیز از شما نخواهد گرفت تمام کارهای محوله را از تاریخ شروع تا تحویل مرتب خواهد کرد و شما می توانید کارها را طبق برنامه پیش ببرید لذا در انجام پروژه ها و تکمیل به موقع آن ها نمودار گانت بسیار به ما کمک خواهد کرد.

عناصر نمودار گانت؛

  1. منابع 
  2. نقاط عطف
  3. وظایف
  4. وابستگی

نمودار گانت به زمان بندی درست، مدیریت کردن،نظارت کامل بر کارها و منابع خاص در یک پروژه کمک شایانی به ما می کند.

۸ عنصر اصلی نمودار گانت + مثال

1. لیست کارها با وظایف؛ در این بخش کار پروژه به صورت عمودی در سمت چپ نمودار گانت اجرا می شود و ممکن است در گروه ها و زیرگروه ها سازمان دهی شود که هر نمودار با لیست کارها با وظایف محوله به آن انجام خواهد شد.

2.‌ تایم لاین؛ این بخش از چارت گانت که به صورت افقی در بالای نمودار اجرا می شود که شامل ماه، هفته، روز، سال است.

3. خط نمایش دهنده تاریخ؛ در اینجا یک خط عمودی که تاریخ فعلی را به ما نشان می دهد و نمودار گانت را برجسته می کند.

4. میله ها؛ در این بخش نشانگرهای افقی در سمت راست نمودار هستند که به ما اطلاعات مربوط به وظایف شامل میزان پیشرفتی که در پروژه داشته ایم، طول مدت، تاریخ شروع و پایان هر وظیفه را نشان خواهد داد.

5. نقاط عطف؛ نقاط عطف در نمودار گانت چارت به الماس زرد معروف است که وقایع مهم، تاریخ ها، تصمیم گیری ها و مرسوله های قابل تحویل را در نمودار به صورت برجسته نشان می دهد.

6. وابستگی ها؛ خط های که به رنگ خاکستری روشن در نمودار کارها را بر اساس ترتیب مشخصی که باید در زمان مشخصی اتفاق بیفتد را به هم وصل می کند.

7. پیشرفت؛ در این قسمت از نمودار به ما نشان می دهد که کارها تا چه حدی پیشرفت کرده اند و ما در پروژه تا چه اندازه موفق بوده ایم که ممکن است توسط میله های پررنگ به ما نشان داده شود.

8. منابع مقرر شده؛ نشان دهند شخص یا تیمی است که وظیفه آن ها انجام یک برنامه مشخص و خاص را که بر عهده دارند.

تعریف نمودار گانت + مثال

گانت چارت شامل اطلاعات جامع نیز است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • تاریخ شروع و پایان پروژه
  • لیست کارهایی که باید انجام شود
  • تاریخ شروع و پایان هر کار 
  • چه کسی باید روی چه چیزی کار کند و مسئول آن است
  • چه وظایفی به یک دیگر وابسته اند
  • پیشرفت های انجام شده در هر کار

تاریخچه نمودار گانت چارت

اولین نمودار مدیریت پروژه توسط شخصی به نام کارول آدامامیکی ابداع شد‌. آدامامیکی اولین نمودار مدیریت پروژه را می سازد که نوع خام نمودار گانت چارت به شمار می رود که در آن زمان به زبان لهستانی بود که نمایش بسیار محدودی نیز بود. ولی شخصی که نمودار گانت چارت را به طور امروزی خلق کرد هنری گانت بود از همین رو نام نمودار گانت چارت گذاشته شد. لازم است بدانید که نمودارهای گانت برای اولین بار در پروژه های بزرگ ساختمانی مورد استفاده قرار گرفت.

کاربرها و مزایای نمودار گانت چارت برای برنامه های بازاریابی؛

این را بدانید که نمودار گانت چارت ابزاری قوی برای برنامه ریزی پروژه های بزرگ است که می تواند کمک شایانی در موفقیت یک پروژه شود یا حتی باعث شکست یک پروژه شود. لذا برای مدیریت موفق یک پروژه تمام مدیران موظف هستند که نمودار گانت چارت را رصد کنند و مطمئن شوند که همه چیز طبق برنامه ریزی انجام شده بعد دست به عمل بزنند. پس همه ما در مورد اهمیت زیاد نمودار گانت چارت برای موفقیت یک پروژه دانستیم‌ حال بهتر است مزایای این نمودار را در بخش بازاریابی کسب و کار نیز بدانیم که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای نمودار گانت + مثال

1. برنامه ریزی و زمان بندی بهتر؛

همه ما این را می دانیم که برای موفقیت در یک کسب و کار اول باید برنامه ریزی درست داشته باشیم لذا نمودار گانت چارت به ما کمک می کند تا راهی آسان برای برنامه ریزی و زمان بندی کارهای بازاریابی طبق مهلت پایان پروژه داشته باشیم. پس طبق نمودار گانت چارت مدیران می توانند تمام وظایف خود در پروژه را مدیریت کنند و درک بهتری از نقاط اصلی خود در یک پروژه و بخش کاری داشته باشند تا به موفقیت برسند.

مزایای نمودار گانت + مثال

2. پیچیدگی کمتر؛

نمودار گانت چارت به شما کمک می کند تا چند کار مربوط به پروژه بازاریابی را با هم به انجام برسانید پس شما می توانید از طریق این نمودار هر وظیفه را ردیابی کنید و داده های مرتبط به هم را در یک مکان اصلی قرار دهید. بهتر است این را نیز بدانید که این نمودار از طراحی بسیار آسانی برخوردار است و می تواند به شما کمک کند تا پیچیده ترین اطلاعات بازاریابی را نیز به راحتی به دست بیاورید. ابزارهای این نمودار شامل فیلدهای افقی و عمودی است که به شما همه جزئیات را بدون هیچ مبهمی انتقال می دهد.

3. وابستگی های کاری شفاف تر؛

بهترین و مفیدترین مزیتی که نمودار گانت چارت دارد ویژگی نمودارها اولویت بندی کارها و مشخص کردن ترتیب آن هاست. نمودار گانت به شما کمک می کند تا ببینید چه وظایفی به یک دیگر وابسته هستند. نمودار گانت به ما این امکان را می دهد تا پروژه های خود را بر اساس اولویت و ترتیب انجام ساماندهی کنیم با این امر ما می توانیم درک عمیقی از روابط و وظایف خود داشته باشیم.

4. استفاده بهتر از زمان؛

نمودار گانت به اعضای تیم و مدیران کمک می کند تا هنگام مدیریت پروژه های بازاریابی بهترین استفاده را از وقت خود داشته باشند. نمودار گانت به پیشرفت پروژه کمک می کند و این اختیار را به ما می دهد که بدانیم وقت خود را به چه کاری اختصاص دهیم تا در نتیجه بهترین  بازدهی برای ما نمایان شود. لذا ما می توانیم با نمودار گانت چارت وقت خود را به چیزی که واقعا باید انجام شود اختصاص دهیم و از اتلاف وقت بیهوده جلوگیری کنیم پس این را بدانید که نمودار گانت در موفقیت پروژه و نوع اندازه پروژه ها، زمان بندی درست و تحویل به موقع خیلی به ما کمک میکند.

مدیران کسب و کارهای بازاریابی می توانند به راحتی در یک فایل اکسل نمودار گانت چارت برای مدیریت پروژه خود تهیه کنند. 

برای فایل اکسل می توانید این مراحل را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول وارد کردن داده ها در اکسل؛

اول باید در یک ستون وظایف هر شخص را مشخص کنید و سپس در ستون مقابل آن تاریخ شروع و پایان هر وظیفه را به ترتیب بنویسید.

مرحله دوم رسم نمودار یا چارت؛

در این مرحله شما باید تاریخ شروع وظایف هر شخص را هایلایت کنید و پس از آن برای اضافه کردن داده های دیگر بر روی نمودار سمت راست کلیک کنید و گزینه ی select data را انتخاب کنید تا پنجره ی افزودن داده ها برای شما نمایش داده شود حال بعد از آن بر روی تب add کلیک کرده و از قسمت جدول مدت زمان تاریخ شروع و پایان را هایلایت کنید.

مرحله سوم آماده کردن نمودار از نظر ظاهری؛

حال برای اینکه نمودار شما از نظر ظاهری بتواند قابل درک تر باشد بخش سمت راست format shape بخشی که مربوط به تاریخ شروع و پایان پروژه در نمودار است را بی رنگ کنید تا در نمودار فقط بخش مدت رنگی باقی بماند. شما با این کار میله های مدت را هم چنان براساس تاریخ شروع از خط عمودی نمودار فاصله خواهند داشت و حال ترتیب انجام وظایف هر شخصی مشخص خواهد شد. 

نکته؛

لذا به یاد داشته باشید که نمودار گانت چارت یکی از ابزارهای مهم در زمان بندی کارهاست پس بدون نمودار گانت چارت امکان دارد که پروژه شما سر وقت تمام نشود و نتوانید به خوبی آن را مدیریت کنید هدف نمودار گانت چارت مدیریت زمان درست است که می تواند بسیار به ما در موفقیت یک پروژه ‌کمک کند.

نمودار گانت چارت



تعریف نمودار گانت + مثال از مدیریت پروژه
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 24 اسفند, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن