چرا یک انسان در مدیریت منابع انسانی نیاز به پاداش یا تنبیه دارد؟ زمانی که بخواهیم در یک فرد ایجاد انگیزه کرده و یا به گونه ای از فعالیت های آن تشکر نماییم این عمل را با پاداش دادن انجام می دهیم اما تنبیه زمانی است که فرد مسئولی، مسئولیت پذیر نبوده و از فعالیت های خود جا مانده است رخ می دهد. پاداش دادن به یک فرد یعنی تقویت کردن رفتار مناسب در مدیریت منابع انسانی .
با توجه به این موضوع که هر مدیر یک روش برای فعالیت در مجموعه خود بر می گزیند جهت عملکرد مثبت کارکنان مجموعه خود که در راستای پیشرفت مجموعه فعالیت مناسبی داشته اند می تواند از پاداش و یا ارتقا شغلی استفاده نمایند. این عمل برابر است با این موضوع که یک مدیر برای موفقیت و پیشرفت مجموعه خود توجه کاملی به کارکنان و نوع عملکرد آن ها دارد و با این روند یک فرد می تواند با دقت بالایی فعالیت های خود را پیش ببرد و برای رسیدن به پاداش تمام تلاش خود را بکار گرفته و با انگیزه بالایی شروع به انجام فعالیت ها می کند. اما زمانی نیز به دلیل تغییر دادن یک نوع رفتار و یا ایجاد نمودن یک رفتار خاص در یک فرد پاداشی در نظر گرفته می شود که در صورت رسیدن به نتیجه مطلوب این پاداش اهدا شود.
پاداش مناسب در مدیریت منابع انسانی
در بسیاری از واحد های منابع انسانی مجموعه ها در حال حاضر اهدا نمودن پاداش را برابر با عملکرد کارکنان در نظر می گیرند. در این شیوه می توان به نوع عملکرد هر یک از کارکنان نیز پی برد و از مسئولیت پذیری هر یک آگاه شد. با توجه به شواهد موجود می توان اینگونه عنوان نمود که داشتن یک ارتباط کامل و همچنین متصل بودن سیستم های مدیریت عملکرد و سیستم پاداش به یک دیگر باعث کیفیت کارایی و همچنین رسیدن به نتایج درخشان می شود زیرا در این روش یک مجموعه موارد مورد نظر در متن زیر را مشخص می کند.
- مشخص شدن کلیه انتظارات از یک فرد در حوزه کاری
- پاداش در مقابل چه نوع رفتار هایی است
- مشخص شدن چگونگی عمل یک کارمند
پاداش دهی به کارمندان یک بخش برای جبران کردن عملکرد فوق العاده و مثبت رخ می دهد.
این روش از گذشته در مدیریت منابع انسانی برای تشویق و یا منع یک کار، یک رفتار و... استفاده می شد. همانطور که می دانید یک مدیر برای موفقیت مجموعه خود باید همه چیز دان باشد و از تمام زوایه به نوع فعالیت ها و کارکنان مجموعه بی اندیشد و ايجاد انگيزه در كاركنان نیز یکی از همان مهارت های مهن مدیریتی است که در عمل و نتیجه تاثیر بسزایی دارد.
بایدهای سیستم ارزیابی عملکرد در سازمان؛
کاملا می توان متوجه شد که چه نوع فعالیت و عملکردی پاداش دریافت می کند.
کارکنان می بایست در رسیدن به پاداش از سمت مدیر مجموعه اطمینان داشته باشند.
هر کارمند باید در مقابل پاداشی که وضع شده است تمام تلاش خود را انجام دهد و این عمل زمانی رخ می دهد که از این روش برداشت درستی داشته باشند.
هم چنین زمانی که فرد به نحوه احسن فعالیت ها را پیش برده است و مدیر به او پاداش می دهد باید رضایت آن در قبال پاداشی که به او اهدا شده است نیز بررسی نماید که فرد همان پاداشی را که انتظار داشته است را دریافت نموده یا خیر.
انواع پاداش ها، تشویق و ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان ها به دو روش صورت می گیرد.
نظریه پردازان علوم رفتاری پاداش ها را به دو نوع تقسیم کرده اند:
پاداش درونی و پاداش بیرونی جهت کسب اطلاعات بیشتر ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید.
پاداش درونی یا غیرنقدی
این نوع پاداش در خصوص وجدان کاری و حس رضایت و مثبتی رخ می دهد یعنی یک فرد کلیه فعالیت های خود را که به آن ها علاقه مند است را به طور کامل و با عملکرد فوق العاده پیش می برد چرا که از این عمل خود لذت می برد و احساس رضایت خواهد داشت این ترفند با توجه به خلاقیت یک مدیر نتیجه فوق العاده ای دار یعنی یک مدیر تلاش می کند که چند ساعت از روز را به این عمل بپردازد و فردی را که عملکرد مثبت در مجموعه داشته است را به یک کار که در آن احساس توانمندی دارد و باعث احساس کفایت، شایستگی، عزت نفس و اعتماد بنفس آن نیز می شود پاداش دهد.
پاداش های بیرونی
این نوع از پاداش ها با توجه به قوانین موجود و مقررات در یک مجموعه بستگی دارد چرا که پاداشت های بیرونی دریافت نمودن پاداش های مالی به یک فرد در نتیجه عملکرد مثبت او بوده و یا ارتقا دادن شغل هر فرد با توجه به تشخیص کفایت داشتن آن شخص و یا در نظر گرفتن مزیت های اضافه برای آن فرد در مقابل عملکرد های مثبت آن است.
انواع پاداش
پاداشدهی به کارمندان در ساختار منابع انسانی اهمیت زیادی دارد و میتواند به افزایش مشارکت، انگیزه، و رضایت کارمندان منجر شود. روشهای مختلفی برای پاداشدهی وجود دارد که به شکلهای مختلفی اعمال میشوند. در زیر چند نمونه از انواع روشهای پاداشدهی در ساختار منابع انسانی آورده شده است:
پاداش مالی:
حقوق و دستمزد:
پرداخت حقوق و دستمزد به افراد بر اساس کارکرد و ارتقاءهای آنها.
پاداشهای مالی تکمیلی:
اعطای پاداشهای مالی اضافی برای دستیابی به اهداف خاص یا انجام عملکردهای استثنایی.
پاداش غیرمالی:
ترفندهای تشویقی:
اعطای ترفندهای تشویقی مثل تخفیفات، کارتهای هدیه، ویزیتهای تفریحی و ...
زمان مرخصی:
ارائه زمان مرخصی اضافی یا تعطیلات برای پاداش به کارمندان.
ترفندهای تقدیر:
اعطای جوایز و تقدیر به کارمندان بر اساس عملکرد یا موفقیتهای خاص.
پاداشهای شغفانگیز:
فرصتهای توسعه حرفهای:
ارائه فرصتهای آموزش، ارتقاء حرفهای و شغفآور برای توسعه مهارتها.
پروژههای جذاب:
انتساب به پروژهها و وظایف جذاب و چالشبرانگیز.
پاداش اجتماعی:
تشویقات گروهی:
ارائه تشویقات به گروهها و تیمهای کاری بر اساس عملکرد گروهی.
رویدادها و جشنها:
برگزاری جلسات، جشنها، و رویدادهای اجتماعی به عنوان پاداش اجتماعی.
پاداشهای تعزیزی:
پیشرفت حرفهای:
ارتقاء حرفهای و فراهم کردن فرصتهای افزایش مسئولیت و سطح شغلی.
انعطافپذیری در ساعات کاری:
ارائه انعطافپذیری در ساعات کاری به عنوان یک پاداش.
پاداشهای مبتنی بر عملکرد:
سامانه ارزیابی عملکرد:
استفاده از سامانههای ارزیابی عملکرد به منظور شناسایی کارمندان برتر.
پیشرفت شغلی:
ارائه فرصتهای پیشرفت و ارتقاء حرفهای بر اساس عملکرد.
اهمیت انتخاب مناسبترین نوع پاداش به توجه به فرهنگ سازمانی، هدفهای کسب و کار، و نیازهای خاص کارمندان نیاز دارد. اینکه چه نوع پاداشی موثرتر است بستگی به متغیرهای مختلفی دارد و اغلب ترکیبی از این روشها ممکن است برای بهبود عملکرد و انگیزه کارمندان موثرتر باشد.
هدف از اهدای انواع پاداش ها به کارکنان چیست؟
- برقراری یک رابطه عالی با احساس رضایت بالا در بین مجموعه و کارکنان آن.
- ایجاد نمودن حس مثبت در کارکنان برای انجام دادن فعالیت ها با تلاش های مضاعف.
- ارتقا دادن عملکرد هر فرد برابر است با ارتقا عملکرد مجموعه ها.
افراد یک مجموعه می بایست با توجه به تشویق و ایجاد انگیزه فعالیت های سازمان را به خوبی پیش ببرند تا اینگونه هر دو طرف یعنی نیروی انسانی و همچنین مجموعه مورد نظر سود برده و احساس رضایت داشته باشند.
کاربران گرامی می توانید جهت ثبت درخواست های خود با چیتاک ارتباط بگیرید.
پاداش دهی به کارمندان در مدیریت منابع انسانی