پیش نیازهای آموزش نرم افزار MRP
15 آبان, 1401 توسط
پیش نیازهای آموزش نرم افزار MRP
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

آموزش نرم افزار mrp یا همان برنامه ریزی و مدیریت تولید در این قسمت بازگو می شود با ما همراه باشید.

چرا وجود برنامه ریزی و مدیریت تولید در یک کسب و کار از اهمیت خاصی برخوردار است؟ در همین ابتدای مطلب به سراغ اهمیت نرم افزار mrp رفته و تاثیر گذاری آن در یک کسب و کار را به شما یاد آور می شویم، پاسخ سوال بالا بسیار واضح است جهت اطمینان و اعتماد بیشتر به یک مجموعه در تمام ورودی‌ های تولید و ساخت یک محصول در یک زمان درست را به شما آموزش می دهد.

تعریف این نرم افزار به این شرح است که از فعالیت های اداری در راستای اطمینان خاطر برای مواد اولیه به مقدار مناسب، وجود کارکنان در خط تولید و... برای تولید نهایی یک محصول با یک برنامه دقیق و مشخص شده گویند.

این مطلب برای مدیر یک سازمان تولیدی، کارشناسان و کارکنان تولیدات کالا ها بسیار مطلب مهم و کلیدی است و چیتاک مطالعه این مقاله را برای این دسته از افراد پیشنهاد می کند.

آموزش نرم افزار MRP

این آموزش یک مرحله مهم در انجام تولیدات محصول است. این نکته در هر شرکت و سازمانی اهمیت دارد که یک تولید با کیفیت و مطلوب را با هزینه پایین و بهترین روش ممکن انجام دهند. که باید عنوان نماییم این عمل فقط با یک برنامه ریزی دقیق در خصوص تولیدات در یک زمان مناسب قابل انجام است. اما باید بدانید که فقط به تنهایی برنامه ریزی تولید نمی تواند کلیه مراحل را پیش ببرد و نیاز است که شرکت به سمت یک مرحله مهم نیز سوق داده شود این مرحله بررسی دقیق و گام به گام رعایت شدن اصول یک برنامه است. کلیه این مراحل جهت انجام یک محصول کیفیت بالا و استاندارد صورت می گیرد. می توان اینگونه گفت که به سمت یک هدف مشخص باید مراحلی را نظیر: برنامه ریزی، مسیر یابی، زمان بندی، توزیع و تسریع دنبال نمود. در ادامه هر یک از مراحل را به طور جداگانه بازگو نموده ایم؛

برنامه ریزی

ابتدا باید در اولین گام به سراغ یک برنامه دقیق و مشخص برویم و با این برنامه‌ ها کلیه موارد را در خصوص تهیه تولید یک محصول در یک جایگاه و در مشخص نمودن نوع آن تعیین نماییم. جهت انجام این برنامه ریزی نیز می توانید از اطلاعات کامل در ارتباط با نوع منبع به دست آورد.

منظور از جمع آوری اطلاعات مرتبط فروش محصولات بر اساس نوع نیاز جامعه و مشتریان و کیفیت آن ها است.

این نکته وجود دارد که برای یک برنامه ریزی دقیق باید کمی زمان گذاشت اما در نتیجه یک محصول با کیفیت عالی دارید و نظم در کلیه مراحل را رعایت نموده اید اما اگر به صورت تصادفی و بدون برنامه ریزی تولیدات را پیش ببرید ممکن است با نتایج نا امید کننده ای روبرو شوید. پس هماهنگی در یک شرکت تولید حرف اول را در تولیدات میزند.

مسیریابی

گام بعدی تعیین مسیر برای حرکت کلیه مواد های خام از طریق تجهیزات برای ساخت یک محصول در کارخانه است. به طور کلی می توان گفت که مسیر یابی در خصوص برنامه ریزی محل انجام کار، مشخص نمودن فرد انجام دهنده کار، تعیین مسیر طی شده و... است.

برای دست یابی به این مسیر باید این مراحل را مشخص نمود و طبق اصول از آن طریق اقدام نمود.

لازم است بدانید که مرحله مسیر یابی یکی از مهمترین مراحل برای آموزش برنامه ریزی تولید است چرا که تمامی مراحل کنترل تولید، یک مراحل نزدیک به هم هستند که کلیه این موارد نیز به تعیین مسیر یابی وابسته است.

آموزش نرم افزار mrp

زمان بندی

زمان ‌بندی به مرحله ای می گویند که یک زمان مشخص را برای انجام کلیه مراحل در نظر می گیرند. به بیان دیگر می توان اینگونه گفت که با زمان بندی مشخص می توان متوجه شد که چه فعالیتی در چه زمانی رخ می دهد

برنامه‌ ها را می توان با دو نوع برنامه زمانی پیش برد. به طوری که اگر فعالیت ها بر اساس موارد موجود در کارخانه پیش برود برنامه ‌ریزی اصلی آماده می‌ شود و این برنامه دقیق برای تولید یک محصول فقط باید بکار گرفته شود.

توزیع

این قسمت از آموزش برنامه ریزی تولید جهت انجام کار ها و نزدیک کردن آن ها به تولید واقعی است. به طوری که می توان گفت مرحله توزیع یعنی دستور یک کار، و به دنبال این موضوع باید بدانید که دستورات جهت نمایش قدرت یک تولید است. می توان موارد زیر را از این مرحله دانست؛

  • اسم محصول
  • اسم قطعه‌ مشخص شده جهت تولید
  • شماره مخصوص سفارش
  • میزان محصول تولید شده
  • توضیحات کامل با ذکر اعداد
  • کلیه بخش‌ ها در یک تولید
  • ابزار مورد نظر جهت انجام تولیدات

تسریع

تسریع نیز یک مرحله مهم در انتهای تمامی مراحل در آموزش برنامه ریزی تولید است. هدف وجود این مرحله اطمینان بخشی از کلیه مراحل شکل گرفته است.

تسریع را می توان به بخش های نظیر: گزارش داده‌ ها در تولید و بررسی نمودن واریانس‌ ها تقسیم کرد. به طور کلی تسریع را برای بررسی همه مراحل ها در مقدار مواد، وجود ابزار ها، شروع و انجام عملیات ها و ... در مراحل آموزش برنامه ریزی تولید یاد آور شده اند.

بهتر است این موضوع را نیز در خصوص آموزش برنامه ریزی تولید دانست که کلیه مراحل وابسته به یکدیگر است و یک فرآیند بی پایان.

هدف از آموزش نرم افزار MRP برنامه ریزی و مدیریت تولید

همانطور که مشخص است یک شرکت جهت به دست آوردن سود و رونق کسب و کار خود شروع به کار می کند جهت دستیابی راحت تر به این هدف ها لازم است تا از نرم افزار تولید کمک بگیرد و با استفاده از آن کلیه مراحل را با نظم و هماهنگی پیش ببرد پس می توان متوجه این امر شد که آموزش برنامه ریزی تولید برای یک شرکت بسیار حائز اهمیت است.

دیگر هدف های مهم این نرم افزار پر کاربرد کاهش هزینه ها در تولید محصولات و کم کردن خطاها و همچنین بهبود در فرآیند تعمیر و نگهداری تجهیزات است.

هدف از آموزش نرم افزار MRP برنامه ریزی و مدیریت تولید

علاوه بر این موارد باید عنوان نمود که در آموزش نرم افزار mrp می توان از دو سیستم زیر استفاده نمود که به شرح زیر است؛

سیستم بازنگری کلی:  این سیستم در زمان های مشخص مانند هفته یا ماه برنامه‌ های اساسی را انجام می دهد.

سیستم بازنگری موردی: در این سیستم بر خلاف سیستم بالا برنامه معینی وجود ندارد و با توجه به تغییرات موجود در هر لحظه سیستم قابل به روز رسانی است.

چک لیست یادگیری نرم افزار MRP اودو

نرم‌افزار MRP Odoo یک سیستم مدیریت منابع تولید است که بر اساس پلتفرم Odoo توسعه یافته است. برای یادگیری استفاده از MRP Odoo، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

نصب و راه‌اندازی: ابتدا نرم‌افزار Odoo را بر روی سرور خود نصب کنید. می‌توانید آن را از سایت رسمی Odoo (www.odoo.com) دریافت کنید. پس از نصب، راه‌اندازی اولیه نرم‌افزار را انجام دهید و ماژول MRP را فعال کنید.

تنظیمات اولیه: در بخش تنظیمات MRP، می‌توانید تنظیمات اولیه مورد نیاز را انجام دهید. این موارد شامل تنظیمات مشتریان، تأمین‌کنندگان، محصولات و خطوط تولید است.

ایجاد محصولات: در این مرحله، محصولاتی که قصد تولید آن‌ها را دارید، به سیستم اضافه کنید. اطلاعاتی مانند نام، کد، واحد‌های اندازه‌گیری، قیمت و سایر جزئیات مورد نیاز را برای هر محصول وارد کنید.

تنظیمات تأمین: قسمت تأمین‌کنندگان را بررسی کنید و تأمین‌کنندگانی را که از آن‌ها مواد اولیه را تهیه می‌کنید، اضافه کنید. همچنین، توزیع کنندگان و سایر مشخصات لازم را برای هر تأمین‌کننده وارد کنید.

برنامه‌ریزی تولید: از طریق قسمت برنامه‌ریزی تولید، می‌توانید برنامه‌ها و برنامه‌های تولید را براساس تقاضا و موجودی‌های مواد اولیه تنظیم کنید. این موضوعات شامل تعیین زمان تولید، مواد مورد نیاز، خطوط تولید و سایر جزئیات است.

پیگیری تولید: پس از برنامه‌ریزی، می‌توانید پیشرفت تولید را پیگیری کنید. از طریق MRP Odoo می‌توانید موجودی مواد اولیه، پیشرفت تولید، نیازمندی‌های تأمین و سایر اطلاعات مرتبط را مشاهده کنید.

گزارشات و آنالیزها: نرم‌افزار MRP Odoo امکان تولید گزارشات و آنالیزهای مختلف را فراهم می‌کند.

چطور می‌توانم برنامه‌های تولید را در MRP Odoo تنظیم کنم؟

ورود به ماژول MRP: برای شروع، وارد نرم‌افزار Odoo شده و به ماژول MRP بروید.

ایجاد نیازمندی تولید: در این مرحله، باید نیازمندی تولید مورد نیاز را ایجاد کنید. برای این کار، روی دکمه "ایجاد" کلیک کنید و فرم ایجاد نیازمندی را پر کنید. در این فرم، شما می‌توانید جزئیات مربوط به محصول، تعداد، تاریخ تولید و سایر اطلاعات مرتبط را وارد کنید.

تعیین مواد اولیه: در این مرحله، شما باید مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را به نیازمندی اضافه کنید. در فرم نیازمندی، روی برگه "مواد مورد نیاز" کلیک کنید و مواد اولیه مورد نیاز را اضافه کنید. این شامل محصول، تعداد مورد نیاز، موجودی مواد اولیه و سایر جزئیات است.

زمانبندی تولید: پس از تعیین مواد اولیه، می‌توانید زمانبندی تولید را تنظیم کنید. برای این کار، روی برگه "زمانبندی" کلیک کنید و جزئیات مربوط به تاریخ شروع، زمان تولید و سایر پارامترها را وارد کنید.

بررسی ظرفیت: قبل از تأیید برنامه تولید، بهتر است ظرفیت تولید خود را بررسی کنید. می‌توانید از ویژگی‌های مربوط به ظرفیت در MRP Odoo استفاده کنید تا مطمئن شوید که تولید برنامه‌ریزی شده در محدودیت‌های ظرفیت قابل انجام است.

تأیید برنامه تولید: پس از تنظیم برنامه تولید، می‌توانید آن را تأیید کنید. با انتخاب گزینه "تأیید"، برنامه تولید شما به سیستم اضافه می‌شود و آماده اجرا می‌شود.

با اتمام این مراحل، برنامه تولید شما در MRP Odoo تنظیم و آماده اجرا خواهد بود. شما می‌توانید پیشرفت تولید را پیگیری کنید و در صورت نیاز، برنامه را به‌روزرسانی یا تغییر دهید.

MRP Odoo



پیش نیازهای آموزش نرم افزار MRP
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 15 آبان, 1401
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن