چگونگی مدل فروش در برنامه مدیریت مشتریان
5 آذر, 1401 توسط
چگونگی مدل فروش در برنامه مدیریت مشتریان
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

انواع برنامه مدیریت مشتریان و فروش

 معرفی مدل های فروش B2B و B2C

تعریف فروش های b2b و b2c

همه چیز درباره انواع مدل فروش ها

هنگامی که ما از فروش صحبت می کنیم اولین نکته ای که در ذهن همه افراد نقش میبندد فروش های مستقیم و برنامه مدیریت مشتریان هستند که یک فروشنده چگونه با مشتری ارتباط می گیرد و... این نکته به دلیل فروش های جا افتاده و سنتی در جامعه ما رخ می دهد، در مقابل باید توجه کنید که انواع فروش های دیگر نیز وجود دارد که می توان از طریق آن ها محصولات خود به فروش رساند (فروش غیر مستقیم).

فروش ها با دو مدل موجود است؛ فروش مستقیم (B2C) و فروش غیرمستقیم (B2B).

در ادامه به تعریف کامل هر دو نوع مدل فروش پرداخته ایم با ما همراه باشید.

فروش مستقیم یا همان B2C

تعریف این مدل فروش را اینگونه می توان عنوان نمود که B2C همان مدل تجاری مشاغل به مصرف کنندگان است که در این نوع مدل سازمان موجود محصولات خود را به طور مستقیم به مشتریان عرضه می کند.

مدل B2C در برنامه مدیریت مشتریان جایگزین مدل مشاغل به  B2B است یعنی به بیان ساده تر ابتدا یک سازمان محصولات مورد نظر خود را به کسب و کار ها عرضه نموده و پس از آن محصولات را به سایر کسب و کار ها و یا مشتریان با سود بالا می فروشد. به طور مثال می توان کسب و کار هایی که از روش B2C استفاده می کنند را نام برد؛

سوپر مارکت ها، فروشگاه‌ های عرضه کننده پوشاک، سخت افزار ها

خرده فروشان در زمینه فروش کالا های خانگی یا وسایل الکترونیکی شخصی

محل های پر تردد مانند آرایشگاه‌ ها، املاکی ها و مستغلات و خدمات دهی ها در پخش موسیقی و...

حال بهتر است به سراغ فروش خاص B2B برویم و مطالب لازم و ضروری در این فروش را عنوان نماییم؛

فروش B2B در برنامه مدیریت مشتریان

فروش B2B به مدلی از فروش یا دسته ای از فروش گویند که در این نوع مدل یک مجموعه محصولات مورد نظر خود را به یک کسب و کار دیگر عرضه می کند؛ این مدل فروش در مقابل مدل فروش B2C قرار دارد چرا که در مدل b2c فقط یک برند، محصولات خود را به مشتریان عرضه می کند نه به سایر کسب و کار ها.

برنامه مدیریت مشتریان

اما بهتر است این نکته را نیز بدانید که در مدل فروش B2B قیمت‌ محصولات بیشتر، انجام فرآیند ها سخت و پیچیده‌ به صورت چند نقطه تماس در چند کانال است، کلیه شرکت‌ های B2B جهت کسب در آمد بیشتر لازم است که یک تیم  حرفه ای فروش B2B را داشته باشید.

بهتر است به طور واضح  تفاوت هر دو نوع فروش B2B با B2C را آشکار سازیم؛

فروش B2C محصولات را به طور مستقیم به فردی که درخواست کالا را نموده است می فروشد. یعنی فروش محصولات در مقیاس کوچکی انجام می پذیرد.

اما در بازار B2B همانند یک استخر بزرگ‌ با ماهی های بسیار بزرگ روبرو هستید و سود آوری بالایی نیز از این نوع فروش بدست خواهید آورد.

روند فرایند فروش B2B 

همانطور که در متن بالا عنوان کردیم این نوع فروش یک فرایند پیچیده ای است رمز موفقیت در این فرایند نیز لازمه یک برنامه ریزی عالی است که باید به طور دقیق آن را طراحی نمود. با استفاده از فروش محصولات از نوع فروش B2B باید به اجرا یک فرایند متفاوت اندیشید و همینطور باید بدانید که از یک طیف وسیعی از تکنیک‌ های مختلف برای فروش و شخصیت‌ های مختلف خریدار و همچنین موقعیت‌ های آن ها استفاده کرد. کلیه این تکنیک ها باید به صورت متنوع اجرا شود.

مثال‌ های از این فروش (b2b) را در متن زیر نام برده ایم:

سوپر مارکت‌ ها کالا هایی را که با قیمت کلی و عمده خریداری نموده تا به صورت کمتر پول پرداخت نمایند و اما به صورت قیمت بالا تر بفروش رسانند.

می توان شرکت‌ های پخش کننده که ورقه های  کار تریج ها تونر را به مجموعه های مختلف عرضه می کنند را نام برد

افرادی که در کار لاستیک سازی هستند و کلیه لاستیک های خود را به خودرو سازان می‌ فروشند

شرکت‌ های حقوقی و حسابداری

و...

انواع فروش b2b

فروش عرضه

در این نوع از فروش، محصولاتی به فروش می رسد که برای برطرف ساختن نیاز های کسب و کار ها است. این مورد از محصولات نظیر؛ لوازم اداری، لباس کار، تجهیزات و... است.

این فرایند کاری در فروش b2b بسیار شبیه فروش های b2c است. تنها تمایز آن ها در مقدار محصولات به فروش رسیده است.

عمده‌ فروشی و فروش توزیعی

عمده‌ فروش ها افرادی هستند که مشاغلی را تشکیل داده اند برای فروش مقدار بالا محصولات به کسب‌ و کار ها، به عنوان مثال می توان شرکت‌ های توزیع کننده عمده مواد غذایی را نام برد.

فروش خدمات، نرم افزار

باید با خواندن نام این مورد حدس بزنید که در این حالت به جای فروش محصول خدمات متنوع به فروش می رسد به عنوان مثال نیز می توان حسابداری مالیاتی را نام برد.

سخن پایانی

با توجه به توضیح هر دو نوع فروش ها بهتر است پس از بررسی دقیق در خصوص شرایط کسب و کار خود به فکر انتخاب نوع فروش و در آمد خود باشید هرچند که لازم است این نکته را نیز بدانید که شرکت‌ ها می توانند از هر دو نوع فروش نیز به طور همزمان استفاده نمایند. تفاوت این دو نوع فروش در این مورد است که در فروش B2C با توجه به یک مدل تجاری معمولاً حجم زیادی از مشتریان برخورد دارید اما در مقابل درآمد کمی کسب می نمایند در روش استفاده از فروش b2b در کسب و کار ها با تعداد کمتری از مشتریان مواجه خواهید شد که با معامله های بزرگی روبرو هستید و درآمد بالایی نیز بدست می آورید.

کاربران گرامی می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت درخواست های خود با چیتاک ارتباط برقرار کنید.



چگونگی مدل فروش در برنامه مدیریت مشتریان
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 5 آذر, 1401
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن