متدولوژی اسکرام در مدیریت پروژه
30 آذر, 1401 توسط
متدولوژی اسکرام در مدیریت پروژه
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

در این مقاله به توضیح مطالب زیر پرداخته ایم؛

  1. متدولوژی اسکرام
  2. تعریف اسکرام در مدیریت پروژه crm
  3. چرخه زندگی اسکرام
  4. چه کسانی از اسکرام استفاده می کنند؟
  5. مزایای اسکرام در مدیریت پروژه crm

متدولوژی اسکرام چیست؟

متدولوژی اسکرام (Scrum) یک چارچوب مدیریت پروژه است که اصول و روش‌هایی را برای توسعه و تحویل محصولات نرم‌افزاری ارائه می‌دهد. اسکرام ابتدا به عنوان یک مدل توسعه نرم‌افزار توسط Ken Schwaber و Jeff Sutherland در دهه ۱۹۹۰ معرفی شد و سپس به عنوان یک متدولوژی مدیریت پروژه در زمینه‌های مختلف نیز گسترش یافت.

مفاهیم اصلی اسکرام عبارت‌اند از:

  • تیم اسکرام (Scrum Team):

    • یک تیم چابک (Agile) که شامل توسعه‌دهندگان، تسترها و سایر اعضای مورد نیاز برای تحویل محصول است.

  • محصول صاحب (Product Owner):

    • شخص یا گروهی که نیازمندی‌ها و اولویت‌های محصول را تعیین می‌کنند و با تیم اسکرام در تمام فرآیند همکاری می‌کنند.

  • استراکچر محصول (Scrum Master):

    • شخصی که به تیم اسکرام در رسیدن به بهترین عملکرد و پیشرفت مداوم کمک می‌کند.

  • نشست اسکرام (Sprint):

    • یک دوره زمانی که در آن تیم اسکرام متمرکز بر توسعه، تست و تحویل یک نسخه کوچک و قابل اجرای محصول کار می‌کند.

  • نشست اسکرام نقطه مختصات (Sprint Planning):

    • جلسه‌ای که در آن تیم اسکرام با مشارکت محصول صاحب، نقطه مختصات برای Sprint بعدی را تعیین می‌کند.

  • نشست اسکرام روزانه (Daily Scrum):

    • جلسات روزانه که در آن اعضای تیم اسکرام اطلاعاتی از پیشرفت کارهای خود و مشکلاتی که با آن مواجه شده‌اند را به اشتراک می‌گذارند.

  • تجزیه و تحلیل بازخورد (Sprint Review):

    • جلسه‌ای که در پایان هر Sprint برگزار می‌شود تا نسخه تحویل داده شده محصول را به محصول صاحب نشان دهد و بازخورد از او را دریافت کند.

  • تجزیه و تحلیل بازترکیب (Sprint Retrospective):

    • جلسه‌ای که بلافاصله پس از نشست اسکرام برگزار می‌شود و تیم اسکرام در آن به تجزیه و تحلیل عملکرد خود و بهبودهای آینده می‌پردازد.

تعریف اسکرام در مدیریت پروژه CRM 

همانطور که در متن بالا نیز اشاره نمودیم اسکرام یک چارچوب با اهمیت و با کارایی بالا است. از این چارچوب اکثر افراد جهت مدیریت نمودن و حل پروژه های دشوار کمک می گیرند. از قابلیت های مهم اسکرام می توان به این مورد اشاره نمود که به حالت چرخشی بوده و می توان فاکتور های بسیاری را به آن افزود. در اصل اسکرام را می توان یک مورد از زیر مجموعه های اجایل معرفی نمود.

می توان اسکرام را اینگونه شناخت که یک روش مفید برای تولید محصولات با کیفیت بالا و متنوع است. با توجه به این موضوع که ما در حال حاضر با مشکلات دشواری در کسب و کار های خود روبرو هستیم که حل آن ها در مدت طولانی می انجامد می توان از اسکرام بهره لازم را برد و این چارچوب قادر خواهد بود تا در یک سرعت عالی کلیه موارد این چنینی را رفع کرده و اینگونه بما کمک بسیاری کند.

اسکرام در مدیریت پروژه crm

مهم‌ ترین ویژگی‌ های متد اسکرام را در متن زیر بخوانید؛

اسکرام سه خصوصیت مهم و اصلی دارد که در متن زیر به توضیح آن ها پرداخته ایم:

شفافیت: از ویژگی های مهم اسکرام واضح و شفاف بودن کلیه قسمت های مختلف یک پروژه در زمان حل و انجام فعالیت های آن و خروجی پایانی است. این شفافیت کاربرد بالایی برای افرادی که قسمت های متفاوت پروژه را کنترل می‌ کنند دارد.

وارسی: کلیه قسمت ها و جنبه های متفاوت یک مدیریت پروژه لازم است که به طور مرتب تحلیل و بررسی گردد تا در زمان وجود هر گونه مشکلی شناسایی و اقدام برای حل آن نمایید.

انطباق: این مورد بهتر است زودتر شناسایی شده و به تغییر آن بپردازیم در غیر این صورت مورد قبول نبوده و  در انتهای تولید یعنی همان نتیجه پایانی اثر بخش است.

چرخه زندگی اسکرام چگونه است؟

در متن بالا بر اهمیت اسکرام و کارایی آن پرداختیم. استفاده کردن از این شیوه موجب منعطف بودن پروژه و حل مشکلات در اکثر مواقع خواهد شد. فعالیت های  اسکرام به شرح زیر قابل انجام قرار می گیرد.

• در آغاز می بایست به مشخص شدن اموری که جهت ساخت یک محصول شک می گیرد پرداخت و آن ها را به صورت واضح مشخص نمود.

• می توان به کمک مشتری و همچنین تیم مورد نظر خود به مشخص ساختن محدوده اسپرینت‌ ها پرداخت و یک برنامه‌ ریزی عالی جهت انجام گرفتن امور پیش برد.

• با بکار گرفتن از چارچوب اسکرام قادر خواهید بود تا به طور روزانه امور لازم جهت انجام آن برای اعضای تیم تعیین می‌ گردد.

چه افرادی می بایست از اسکرام استفاده نمایند؟

 اینگونه پرداختیم که اسکرام در مدیریت پروژه crm به حل فعالیت های سخت و دشوار می پردازد و  بهترین زمان ممکن نیز برای بکار گرفتن از این چارچوب دقیقا در مواقع به وجود آمدن مشکلات پیچیده در پروژه ها است. با استفاده از اسکرام می توان کلیه فعالیت های دشوار را به بخش های کوچک تری تقسیم نموده و به حل آن ها بپردازید، در این مواقع حل یک پروژه سخت نیز در مدت کوتاه صورت می گیرد یک بازه زمانی مشخص چند هفته ای.

همان طور که زمانی کار های یک مجموعه بهم گره خورده و باعث پیچیدگی موضوع می شود در این راستا کار فرما به دنبال این موضوع است که نیرو جدیدی را استخدام کرده تا به کمک حل مشکلات و کار ها آید این عمل را می توان برای اسکرام نیز عنوان نمود که همانند یک نیروی تازه نفس به کمک یک مجموعه در زمان های دشوار آمده و بسیاری از فعالیت ها با آمدن آن حل می شوند.

ارتباط Agile و اسکرام

اجایل همان روش و اصولی است که با توجه به آن ها می توان به حل پروژه‌ های مختلف انجامید. با این ترفند می توان یک انگیزه بالا و نظم کامل در فعالیت ها و اشخاص نیز ایجاد نمود. روش اجایل از چارچوب‌ های بسیاری تشکیل شده است که می توان اصولی ترین آن ها را چارچوب اسکرام دانست.

در واقع اسکرام یک فضای مناسب برای استفاده از شیوه اجایل در نرم افزار crm است و بیشترین استفاده را در میان چارچوب‌های متفاوت اجایل دارد. اجایل فعالیت‌ها و علاقه مندی های متفاوت یک گروه را تعریف می‌کند. چارچوب اسکرام دارای تعریف‌ها و اصطلاحات بیشتری است، اما از تمام کلیات اجایل پیروی می‌کند. شیوه چابک و اسکرام برای گسترش دادن نرم افزار ساخته شده‌اند؛ اما استفاده از مفاهیم آن‌ها برای انجام پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود.

مزیت های متدولوژی اسکرام در مدیریت پروژه CRM

این چارچوب سبب می‌شود روند کار به روش کاملاً واضح و مشخص باشد. به این روش کمتر پیش می‌آید که افراد ‌با دشواری های پیش‌بینی نشده روبرو شوند. در صورت بروز این موردها نیز با برنامه‌ریزی انجام شده به راحتی می‌توان مشکلات را برطرف کرد. استفاده از این چارچوب مزیت های زیر را برای سازمان و تیم انجام دهنده پروژه در پی دارد:

  1. • تولید محصولات با کیفیت بالاتر
  2. • انجام بازاریابی در زمان کمتر
  3. • افزایش میزان رضایت سهام‌داران
  4. • افزایش میزان بهره‌وری
  5. • افزایش میزان رضایت کارمندان

چگونه از CRM برای اسکرام استفاده کنیم؟

در استفاده از اسکرام و CRM، می‌توان به اهداف و کاربردهای زیر اشاره کرد:

  • مدیریت Product Backlog:

    • استفاده از CRM برای تعیین و مدیریت Product Backlog، یعنی لیستی از ویژگی‌ها و نیازمندی‌های مشتریان که تیم اسکرام باید در Sprintهای آینده بررسی و اجرا کند. این کار می‌تواند باعث افزایش شفافیت و درک بهتر از نیازمندی‌ها شود.

  • پیگیری پیشرفت:

    • استفاده از CRM برای پیگیری پیشرفت کارها و وظایف در هر Sprint. این به تیم اسکرام کمک می‌کند تا از فعالیت‌ها، زمان‌بندی و پیشرفت کلی پروژه مطلع شوند.

  • مدیریت اطلاعات مشتریان:

    • ذخیره و مدیریت اطلاعات مشتریان در CRM به تیم اسکرام این امکان را می‌دهد که از تاریخچه تعاملات با مشتریان به عنوان یک منبع اطلاعاتی استفاده کنند. این اطلاعات می‌توانند به بهبود درک نیازمندی‌ها و اولویت‌بندی وظایف کمک کنند.

  • برنامه‌ریزی Sprint:

    • از CRM برای برنامه‌ریزی Sprintها با توجه به اولویت‌ها و نیازهای مشتریان استفاده کنید. این امکان به تیم اسکرام کمک می‌کند تا بتواند به صورت موثرتر و با دقت بیشتری برنامه‌ریزی کند.

  • پیگیری مهلت‌ها و اولویت‌ها:

    • استفاده از CRM برای پیگیری مهلت‌ها و اولویت‌های پروژه. این اطلاعات به تیم اسکرام این امکان را می‌دهد که همواره از تاخیرها یا مسائلی که ممکن است تاثیر منفی برنامه‌ریزی داشته باشند، مطلع باشند.

  • مدیریت نشست‌ها و بازخوردها:

    • ثبت و مدیریت نشست‌های اسکرام و همچنین بازخوردهای مشتریان در CRM. این کار به تیم اسکرام کمک می‌کند تا از عملکرد گذشته و بازخورد مشتریان برای بهبود فرآیندها استفاده کنند.

  • تجزیه و تحلیل بازترکیب و بهبود مستمر:

    • استفاده از اطلاعات و گزارش‌های CRM برای انجام تجزیه و تحلیل بازترکیب و بهبود مستمر فرآیندها. این کار باعث افزایش عملکرد و بهبود مداوم تیم می‌شود.

استفاده از CRM در چارچوب اسکرام می‌تواند تعامل مؤثرتری با مشتریان، بهبود کارایی تیم‌ها و افزایش توانمندی در تحویل محصولات بر اساس نیازمندی‌های مشتریان فراهم کند.

چگونه از CRM برای اسکرام استفاده کنیم؟


متدولوژی اسکرام در مدیریت پروژه
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 30 آذر, 1401
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن