استراتژی سئو چیست؟ چطور به آن برسیم؟
24 مرداد, 1402 توسط
استراتژی سئو چیست؟ چطور به آن برسیم؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

استراتژی سئو به طور کلی از گذشته تاکنون دچار تغییر تحولات زیادی شده است و این مورد را همه متخصصان دیجیتال مارکتینگ می دانند‌‌. اما در این میان یک جمله ای وجود دارد که اکثر افراد به گوششان نخورده است و این عبارت این است: تدوین برنامه سئو نباید فقط بر روی کلمه های سئو تمرکز کند ‌با بررسی های کامل و برخورد های فراوان هر کسب و کاری امروزه سئو را بیشتر کسب و کارها میشناسند و میدانند چه اهمیتی دارد.

سئو به چه معناست؟

قبل از آن که موضوع تدوین استراتژی سئو را شروع کنیم باید خود سئو را مرور کنیم و توجه کنیم که در همین عصر سئو به چه مبحث هایی تقسیم خواهد شد. بهینه سازی های موتور جستجو سئو اشخاصی که وب سایت ها را بهینه می کنند تا برای کسب ترافیک ارگانیک بیشتر و در موتور های جستجو رتبه بندی بهتری داشته باشند کمک می نمایند. 

در واقع یک متخصص سئو یک استراتژیست محتوای بسیار تخصصی است.

که برای پیدا کردن فرصت ها در کسب و کارها کمک میکند که به سوالات اشخاص در موتور های جستجو که از طریق محتوا راجب صنعت می پرسند پاسخگو باشد.

ما در این مبحث سه نوع سئو را می توانیم داشته باشیم که یک مسئول تدوین بازاریابی سئو بر روی آن ها می تواند تمرکز نماید که در  ادامه مطلب به آن می پردازیم.

سئو on page یا سئو داخلی 

 به معنای به تمام فعالیت های که در داخل صفحات وب سایت خود به منظور بهینه سازی برای موتور های جستجو کمک می نماید تا  محتوا تولید شد یک محتوا کاربر پسند باشد تا منجر به افزایش رتبه بندی وب سایت  برای کلمات کلیدی خاص کمک کرده باشد.

سئو off page یا سئو خارجی

سئو off page در اصل همان بهینه سازی خارجی سایت است. این سئو هر اقدامی است که خارج از سایت به منظور بهبود رتبه انجام می شود یعنی تعداد پشتیبان و ناشرانی که پیوندها را دارند را به سایت شما نیز لینکی را پیوند کنند و این به منظور اعتماد سازی یک موتور جستجو به شما کمک خواهد نمود.

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال بیشتر بر روی معماری وب سایت کاری دارد به صورتی که وب سایت ها را به طور کامل از نظر فنی و تنظیمات کلی بررسی نماید.

این خصوصیات به همان قدر که محتوای یک وب سایت موثر است برای گوگل اهمیت دارد.

پس لازم است جهت ترمیم برنامه های سئو این مورد از سئو را به خوبی یاد داشته باشید‌.

استراتژی سئو به چه معناست؟

استراتژی سئو به چه معناست؟

استراتژی سئو یعنی روند کاری کلیه مطالب طبق موضوعات است که در جستجو مخاطبان به آن ها کمک میکند تا موضوع مورد نظر را به راحتی بیابند‌.

می توان با انجام بهینه سازی بر اساس موضوعات هر محتوا و همچنین بهینه سازی کلمات کلیدی بازید خود در موتور های جستجو را افزایش داد .و از این طریق رتبه بالای نیز بگیرید .و در رتبه بندی صفحات گوگل رتبه اول را کسب نمایید. به این مورد تدوین استراتژی سئو گویند.

قدم اول

لیستی از موضوعات موجود داشته باشید

همه ما میدانیم که کلمات کلیدی موارد مهمی از سئو هستند اما باید بدانید که در اصل این موارد از اولین قدم های شما جهت رشد ارگانیک نیستند و اولین قدم برای شما تهیه یک لیست از موضوعاتی است که می خواهید هر ماه آن ها‌ را بررسی نمایید.

قدم دوم

میتوانید برای عنوان های گوناگون صفحات مختلفی بسازید

حال بهتر است به بررسی گام دوم در تدوین استراتژی سئو بپردازیم این گام بهینه سازی صفحات و کلمات کلیدی است.

بهتر است در این گام ستون های خاصی را برای راحت تر بررسی کردن مشخص سازید و از ابزار کلمه کلیدی خود استفاده نمایید تا اینگونه توانسته باشید پنج تا ده مورد از کلمات کلیدی را انتخاب نمایید که با کار کردن بر روی آن ها خاصیت عمیق تر شدن را نیز داشته باشید.

به طور مثال ما به صورت منظم محتواها را با عناوین سئو ایجاد می نماییم اما رتبه بندی بالا در سایت گوگل برای اینگونه کلمات کلیدی سخت است. علاوه بر آن میتوانیم با ساخت صفحات بیشتر کلمه های کلیدی شبیه را در صفحات جدید به کار ببریم  و از این طریق رتبه خوبی بدست آوریم.

با این کار میتوان نگرانی های افرادی را که به این موضوعات حساس هستند کمتر کرد و آن ها را نیز جذب صفحات خود نمایید. باید با بررسی کامل در موضوعات مختلف محتوا های مفید و مناسبی را تهیه نمایید .و لازم است بدانید که با منتشر کردن محتوا های مفید و خاص ترافیک ها را بیشتر و به پول زیادی دست یابید. چرا که گوگل به دنبال سایت های است که مطالب تخصصی و مناسبی را ارائه می دهند. 

میتوانید برای عنوان های گوناگون صفحات مختلفی بسازید

قدم سوم

برای هر عنوان یک صفحه ایجاد نمایید

گام سوم برای تدوین استراتژی سئو ایجاد یک صفحه برای عناوین مختلف است. هنگامی که هر از سایت ها و انجام رتبه بندی در موتورهای جستجو به میان می آید تلاش ها جهت گرفتن یک صفحه جهت گرفتن رتبه بندی تعداد بالایی از کلمات کلیدی غیر ممکن است و بر همین اساس باید به این نکته توجه کرد. با انتخاب ده ستون در اولین مرحله برای هر کدام یک صفحه جدید بسازید‌. و عنوان را در قسمت نخست بیان کنید و سپس از کلمه های کلیدی طولانی برای هر ستون در گام بعدی به کار ببرید.

به دنبال آن می توان با لیستی که از کلمه کلیدی دارید می توانید جهت تعیین تعداد صفحات ستون ها به کار ببرید و در آخر لازم است این نکته را بررسی کنید که تعداد مباحث موجود در صفحات ستونی با تعداد محصولات و موقعیت کسب و کار شما هماهنگ باشد.

قدم چهارم

اضافه کردن یک وبلاگ به سایت

در چهارمین قدم تدوین استراتژی سئو که ساخت وبلاگ و وبلاگ نویسی می باشد.

وبلاگ نویسی در زمینه بهتر شدن رتبه بندی کلمات کلیدی و افزایش تعامل بازدیدکنندگان با  وب سایت شما خواهد بود و شما هر پستی که در وبلاگ می نویسید یک صفحه وب جدید خواهد داشت که این فرصتی دوباره را ایجاد میکند تا برای رتبه بندی در موتورهای جستجو به شما بدهد. باید برای کسب و کار خود یک وبلاگ راه اندازی نمایید. باید سه کاری را که حین انجام وبلاگ نویسی خود و خوشه های که پر میکنید باید این سه مطلب را نیز در نظر خود قرار دهید

مطلب اول 

نباید کلمات کلیدی طولانی خود را بیشتر از چند بار تکرار کنید. گوگل روز به روز باهوش تر می شود و استفاده زیاد از کلمات کلیدی را گوگل حس میکند که شما در حال تقلب و استفاده زیاد از این ترفند کلمات کلیدی در یک صفحه را دارید. این موضوع نیز باعث خواهد شد که گوگل رتبه سایت شما در رنکینگ  پایین بیاورد.

مطلب دوم

این خواهد بود که می بایست  به صفحه ستونی موجود موارد را پیوند نمایید. همچنین قادر خواهید بود که این امر را با برچسب ها در سیستم مدیریت متن به عنوان آنکور تکست در محتوا انجام دهید و بعد از منتشر ساختن هر یک از متن ها از لینک های مرتبط با موضوع نیز استفاده نمایید، این امر را همان بک لینک سازی می گویند

قدم پنجم 

هر چند روز یک بار محتوای جدید برای توسعه وب سایت تهیه و منتشر کنید

قدم پنجم در تدوین استراتژی سئو توسعه مداوم خواهد بود .برای ارزش گذاری وب سایت و موفقیت وب سایتتان باید به محتوای اصلی محتوای جدید افزوده شود و این موضوعات باید متفاوت و برای مشتریان حائز اهمیت باشد و به یک گروه خاصی از موضوعات تعلق نداشته باشد. این نوشتن زیاد و توسعه مدام در محتوا باعث خواهد شد وب سایت شما از نظر گوگل وب سایت خوب و مورد توجه ای قرار بگیرد.

پس نتیجه خواهیم گرفت برای بهتر سازی وب سایت باید هر چند روز یک بار باید به وبلاگ خود محتوای جدید منتشر کنید. باید این مورد را مورد توجه قرار بدهید که شما برای موتور های جستجو نمی نویسد بلکه برای مخاطبان خود در حال وبلاگ نویسی خواهید بود که در حال و آینده چه محتوا یا مطالبی  را مورد قبول قرار می دهند و به آن علاقه دارند.

به یاد داشته باشید که موضوعات از نظر اهمیت باهم برابری ندارند اگر خوشه شما عمیق شود باید بر اساس احتیاج شرکت خود در اولویت قرار دهید. برای ایجاد صفحات گوناگون لیستی بسازید و آن لیست خود را بروز کنید و آن را در دسته بندی مختلف قرار دهید و در آخر تولید نمایید. که صفحه وب برای رسیدن به اهداف تجاری به شما به بهترین نحو کمک می نماید.

یک برنامه لینک سازی ایجاد نمایید

قدم ششم 

یک برنامه لینک سازی ایجاد نمایید

ششمین قدم برای تدوین استراتژی استفاده از یک برنامه برای لینک سازی خواهد بود. اولین پنج گام ما مختص به تاکتیک های سئو در صفحه خواهد بود هدف اصلی سئو لینک سازی خارج از صفحه خواهد بود و یک از موارد مهم در شیوه رتبه بندی موتور های جستجوگر برای صفحات وب سایت شما خواهد بود. بک لینک سازی به چه معنایی خواهد بود را در ادامه مطلب به شما توضیح مختصری خواهیم داد.

بک لینک سازی برای جذب پیوندهای ورودی وب سایتتان لینکی خواهد بود که از سایتی دیگر به سایت شما ساخته شود که وب سایت مبدا باید معتبر و بازدید بیشتری داشته باشد تا بر روی رتبه صفحه ای که بر روی آن پیوند شده تاثیر بسزایی بگذارد. این در اصل یک فرآیند دو طرفه خواهد بود.

قدم هفتم 

فشرده سازی فایل ها صوتی و تصویری 

یکی از عواملی که تاثیر گذار خواهد بود حجم زیاد محتوا و فشرده سازی فایل های صوتی و تصویری است. در گام هفتم تدوین استراتژی سئو باید اهمیت خاصی داد. این مرحله در روند سئو بسیار حائز اهمیت است برخلاف کوچک بودنش وب سایت شما اگر بزرگ شود یقینا باید فیلم و تصاویر مرتبط  بیشتری را برای بازدید کنندگان خود داشته باشید. برای بازدید از وب سایتتان این تصاویر می توان کمک خوبی باشد اما نکته بسیار مهمی که باید فراموش نکنید این است که این فایل ها هنوز هم فایل رایانه ای محسوب می شوند و حجم زیادی را در بر می گیرند.

به عنوان یک روش کلی این را بدانید که هر چه اندازه فایل بزرگتر است، مرورگر اینترنت سخت‌ تر می‌تواند وب سایت را باز کند. سرعت صفحه یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی است که موتور های جستجو تصمیم می‌گیرند طبق آن محتوای شما را در فهرست خود قرار دهند.

بنابراین، هرچه اندازه فایل کوچکتر باشد، وب سایت شما سریعتر بارگیری می‌شود و در نتیجه می‌توانید در گوگل رتبه بندی بالاتری کسب کنید. اما چگونه می‌توانید اندازه فایل را هنگامی که روی رایانه شما قرار دارد کاهش دهید؟

برای مثال اگر می خواهید تصویری را در یک پست وبلاگ بارگذاری کنید، ابتدا اندازه فایل را چک کنید. اگر حجم آن بر حسب مگابایت باشد و حداکثر حجم آن 1 مگابایت یا بیشتر باشد راهکار خوب این است که قبل از آپلود کردن در وبلاگ خود از یک ابزار فشرده سازی تصویر برای کم کردن حجم آن استفاده کنید. سایت هایی مانند TinyPNG فشرده سازی تصاویر را به صورت عمده آسان می کنند، در حالی که ابزار Squoosh که می توانید آن را با جستجو پیدا کنید، ابزاری است که اندازه پرونده های تصویر را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

در نهایت، نگه داشتن فایل های شما در حد کیلوبایت (KB) می‌ تواند به اندازه کافی از این ملاک سئو در صفحه وب سایت شما پشتیبانی کند.

هنگام فشرده سازی تصاویر، مراقب باشید و هنگامی که دوباره آن را به رایانه خود ارسال کردید، اندازه واقعی فایل را بررسی کنید. در حالی که برخی از ابزارها ممکن است به اندازه را بسیار کاهش بدهند اما برخی دیگر می توانند هنگام فشرده سازی فایل، کیفیت تصویر را کم کنند. 

قدم هشتم 

اخبار و مطالب روز را دنبال کنید

قدم بعدی گردآوری استراتژی سئو این است که به روز باشید و اخبار را دنبال کنید. چشم انداز کلی بازاریابی مثل فضای موتور جستجو در حال تغییر است. ماندن در بالای رتبه‌ های سئو و کسب بهترین رتبه‌ ها کار سختی است، اما چندین منبع آنلاین وجود دارد که می‌توانند در رصد اخبار سئو و تغییراتی را که ممکن است در وب سایت شما و استراتژی سئو شما تأثیر بگذارد، به شما کمک کنند.

در اینجا چند مورد از آن‌ها ذکر شده است:

  1. سئوmoz
  2. سئوBook
  3. Search Engine Roundtable
  4. Diggity Marketing

قدم نهم 

موفقیت محتوای خود را اندازه گیری کنید

و بالاخره قدم آخر تدوین استراتژی سئو این است که میزان موفقیت محتوای خود را اندازه گیری کنید و از مشتریان بازخورد بگیرید تا سطح عملکرد خود را ارزیابی کنید. سئو می‌تواند زمان و تلاش زیادی را ببرد. اگر نتوانید نتیجه کار خود را ببینید، صرف این زمان و تلاش چه فایده‌ای برای شما دارد؟ ملاک های زیادی وجود دارد که می‌ توانید به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه آنها را ردیابی کنید تا برنامه سئو را در مسیر خود نگه دارید و موفقیت خود را اندازه بگیرید.

از آنجا که معیاری که کیفیت وبسایت را مشخص می‌کند ترافیک ارگانیک است (ترافیکی که از موتور جستجوی معین حاصل می‌شود)، باید به دنبال ابزاری باشید که به شما امکان می‌ دهد رتبه ترافیک ارگانیک کلی خود را ردیابی کنید و ببینید چگونه صفحات شما در هر کلمه کلیدی بلند برای شما ترافیک ایجاد می‌کنند. SEMrush یک ابزار گزارش دهی عالی برای این منظور است.

خود گوگل نیز ابزاری با نام گوگل آنالیتیکس دارد که می‌ تواند به خوبی این کار را برای شما انجام بدهد ولی این ابزار در حال حاضر پولی است و برای خرید آن باید حدود 300 دلار پرداخت کنید. همچنین، ردیابی صفحات فهرست بندی شده، ROI، پیوند های ورودی، کلمات کلیدی و رتبه بندی واقعی شما در SERP (صفحات نتایج موتور جستجو) می‌تواند به شما در تشخیص موفقیت استراتژی کمک بسیاری نماید.

کلام آخر

در این مقاله تدوین استراتژی سئو متوجه شدیم باید مراحلی را ‌برای تدوین آن طی نمود.

یکی از مواردی که بتواند موفقیت بزرگی را برای هر کسب و کار به همراه داشته باشد بدون تردید داشتن استراتژی سئو خواهد بود. در واقع  با یک برنامه ماهانه سئو مانند برنامه فوق با داشتن گزارشات پیگیری مانند گزارش جستجو و رنکینگ  خواهید توانست یک استراتژی کار آمد سئو را تهیه و اجرا  نمایید برای رسیدن به  آن استراتژی با داشتن یک برنامه میتوانید موفق شوید و به یک برند معتبر تبدیل شوید.

موفقیت محتوای خود را اندازه گیری کنید


استراتژی سئو چیست؟ چطور به آن برسیم؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 24 مرداد, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن

بعدی را بخوانید
بازاریابی سئو چیست؟