تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش کسب و کار (۱)
16 بهمن, 1402 توسط
تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش کسب و کار (۱)
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش یک امر بسیار مهم و نتیجه بخش بوده چرا که روانشناسی رنگ‌ ها در متقاعد ساختن افراد دیگران در ارتباط ها بسیار مهم شمرده شده است پس هرگز این مورد را دست کم نگیرید.

لازم است بگوییم که با تحقیقات انجام شده افراد متوجه این عمل شده ایم که تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش در اینفوگرافی‌ ها، طراحی لوگو، هویت برند و بنر های تبلیغاتی بسیار اثر بخش و مهم قلمداد می شوند.

علاوه بر آن با شواهد موجود و بررسی های لازم این عوامل متوجه شده ایم که اکثر افراد جامعه یعنی چیزی حدود ۹۰ درصد آن ها در خرید های خود صرفا فقط به رنگ کالا توجه نموده و خرید می کنند پس با این درصدی که موجود است باید بگوییم که تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش کسب و کار ها ما را تا چه حد موفق تر خواهد کرد.

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش

پس از آن که شما اقدامی برای کسب و کار یا برند خود انجام دهید حتی برای کوچکترین چیز ممکن در شرکت و مجموعه خود و یا ساختن یک لوگو باید انتخاب رنگ ها را به درستی انجام داده و از ترکیب آن ها در کنار یک دیگر به خوبی استفاده کنید.

سوال پیش آمده برای شما عزیزان در این قسمت از مقاله ممکن است این باشد که چرا تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش تا این اندازه اهمیت دارد؟

هر رنگ، یک پیام برای مخاطبان است

بهتر است بدانید که منتقل ساختن پیام ها اکثرا با انتخاب رنگ ها بوده پس می توانیم ابتدا با شناخت کانل در خصوص رنگ ها پیام های خود را به خوبی برای مخاطبان مان ارسال کنیم.

شما با انتخاب یک رنگ، هویت برند خود را نیز انتخاب کرده اید

به همان شکل که ما با برگزیدن رنگ لباس و جامه خود و یا با انتخاب رنگ وسایل مربوط به خودمان شخصیت خود را به دیگران القا می کنیم به همان شکل نیز در انتخاب رنگ ها می توانیم هویت خود را نیز به افراد نمایش دهیم. هویت برند برای هر مجموعه ای مهم و به طوری نقش بسزایی در برند سازی دارد. پیش از هر چیزی شما نخست می بایست در قدم های ابتدایی هویت برند و بعد از آن برای برند سازی قدم بردارید. به همان شکل که یک فیلم یا یک برنامه در هر حوزه و حالتی که است رنگ مخصوص به خود را دارد کسب و کارها نیز به همان حالت باید بر اساس برند رنگ های خاص و جذاب، طبق روانشناسی رنگ ها انتخاب نموده تا یک رنگ مختص و متناسب با هویت خود را داشته باشند.

رنگ صحیح به برند ها اعتبار می دهد

با برگزیدن یک رنگ درست و به جا برند ما اعتبار می گیرد به بیانی واضح تر باید بدانید که رنگ ها هستند که افراد را جذب خود نموده و به سوی مجموعه ها می کشانند پس شما باید رنگ مختص به خود را نسبت به برند و حوزه کاری خود پیدا کنید.

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش کسب و کار

با انتخاب رنگ درست در بازار از دیگر رقبا متمایز می‌ شویم

حتی در زمانی که شما قصد ساختن یک برند جدیدی را دارید می توانید قبل از هر چیزی با انتخاب یک رنگ منحصر به فرد، بین خود و رقبای کاری تفاوت های خاصی ایجاد نمایید!

انتخاب رنگ برند

انتخاب رنگ شما باید بر اساس مواردی که در متن زیر گفته می شود انجام گیرد لازم است در این عمل به حوزه کاری خود، مخاطبانتان و نوع محصول و کالایی که قرار است به فروش برسانید دقت نمایید و بر طبق تمامی این عوامل رنگ خود را با هدف و شعاری که در کسب و کارتان دارید مطابقت داده و سپس در زمینه کاری خود از آن استفاده نمایید، توجه فرمایید که تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش نه تنها پیام مد نظر شما را به مخاطبان القا می کند، بلکه برای مخاطبان هدف خود نیز خاص و منحصر به فرد باشد تا ارتباط گیری به راحتی صورت گیرد.

در ادامه این متن تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش و قبل از آن موارد انتخابی که در برند های استفاده شده است را شرح داده ایم؛ 

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید، این رنگ مخالف رنگ مشکی بوده و همه ما این را به خوبی می دانیم، رنگ مشکی نور را به طور کامل جذب کرده و سفید که مخالف آن است نور را بازتاب می دهد و همچنین هیچ رنگی را در خود ندارد از این رو این رنگ همیشه سمبل خالص بودن و بی‌ گناهی است.

در مواردی که مراقبت های پزشکی و سلامت در میان است این رنگ به دلیل اینکه نشانه خوبی برای تمیزی و پاکیزگی بوده است به کار گرفته می شود.

از رنگ سفید در سایر موارد دیگر نظیر ازدواج و جشن عروسی نیز استفاده می شود.

علاوه بر آن در برند های خاص نظیر برند اپل که در نظر داشته تا یک سبک مدرن و شیک را به نمایش بگذارد از این رنگ استفاده شده است.

بهتر است بدانید استفاده زیاد از رنگ سفید در فضاهای متنوع به این دلیل بوده که رنگ سفید از مینیمال ترین رنگ‌ ها است. رنگ سفید یک انتخاب مناسب برای فضا های خالی است.

این رنگ علاوه بر حس خوب و تمیزی سمبل تازگی و نو بودن نیز است و از سوی دیگر در نمایش دادن تازه‌ کار بودن نیز از این رنگ استفاده می شود. استفاده زیاد از این رنگ را به شما توصیه نمی کنیم چرا که موجب سردی و تهی بودن می شود.

دیگر نشانه های رنگ سفید از نوع مثبت بودن آن به شرح زیر است:

  1. تمیزی
  2. شفافیت
  3. خلوص
  4. سادگی
  5. تازگی
  6. کمال

اما انتقال حس های منفی از رنگ سفید نیز در متن زیر بازگو شده است:

  1. استریلیزه بودن
  2. سردی
  3. دوستانه نبودن
  4. منزوی
  5. تهی بودن

انتخاب رنگ برند

روانشناسی رنگ مشکی

در متن بالا به این رنگ کمی اشاره شد در این قسمت بهتر است بدانید که مشکی یک رنگ فوق العاده جذاب نسبت به سایر رنگ ها بوده و همین امر به تنهایی نشان دهنده بسیاری از مفهوم های روانشناسی رنگ‌ ها است.

رنگ مشکی را سمبل قدرت می دانند.

رنگ مشکی را یک رنگ جذاب کننده دانسته که شخصیت ها را پنهان می کند عده ای این رنگ را نشانه شوم بودن دانسته اما ممکن است شما نیز این را شنیده باشید که هرگز این رنگ دمده و قدیمی نمی شود. تداخل این رنگ با رنگ سفید برای نمایش سنگین بودن و  جدی بودن است.

رنگ مشکی از نگاه مثبت پیامد های زیر را دارد:

  1. پیچیدگی
  2. امنیت
  3. قدرت
  4. اعتبار
  5. ظرافت
  6. استحکام

رنگ مشکی از نگاه منفی نیز به شرح زیر است:

  1. ظلم و ستم
  2. سرد بودن
  3. سنگینی داشتن
  4. شیطانی
  5. عزا و غم
  6. رعب و تهدید

روانشناسی رنگ قرمز

اثر بخشی این رنگ برای جذب افراد بسیار بوده و از این رو می بایست از این رنگ در لوگو و یا برند خود به شکل محتاطانه و با دقت استفاده نمود.

تحلیل رنگ قرمز بسیار کم بوده اما افراد را مجاب به عکس العمل فوری می کند.

با رنگ قرمز اشتها بیشتر شده، شوق و عشف نیز افزایش پیدا می کند.

رنگ قرمز یک موج طولانی داشته و این امر موجب می شود تا بسیار نزدیک تر به افراد در آنچه که واقعی است به نظر بیاید.

پیام های مثبت رنگ قرمز در متن زیر عنوان شده است؛

  1. قدرت داشتن
  2. شور و شوق
  3. انرژی بالا
  4. بی باکی و نترس بودن
  5. هیجان بالا

رنگ قرمز از نگاه منفی نیز در موارد زیر عنوان شده است:

  1. خشم بالا
  2. احساس خطر
  3. هشدار دادن
  4. سرپیچی
  5. درد

روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ آبی

این رنگ مخالف رنگ قرمز در بعضی از موارد است که اولین مورد آن این بوده که قرمز یک رنگ جسمانی اما آبی یک رنگ ذهنی است. بر اساس شواهد موجود به این نتیجه رسیده ایم که افرادی که در حال کار کردن در اتاق‌ های آبی هستند بسیار توانایی بیشتری از خود نشان می دهند.

این رنگ یک رنگ محبوب و همه پسند بوده که اکثر افراد از جمله آقایان آن را بسیار می پسندند.

آبی یک رنگ با انتقال حس آرام بخش است و در انتقال پیام های واضح و شفاف بسیار می توان از آن استفاده نمود این رنگ محافظه‌ کارانه و سنتی بوده و قابل اعتماد است.

در رنگ آبی بی اشتهایی دیده شده و مسمومیت نیز با همین رنگ قابل مشاهده است، سرد بودن و داشتن غم نیز این رنگ را نشان می دهد.

رنگ آبی از نگاه مثبت؛

  1.  اعتماد داشتن
  2. وفادار بودن
  3. منطق داشتن
  4. انتقال حس آرامش
  5. امنیت بالا

رنگ آبی از نگاه منفی ؛

  1. سرد بودن
  2. بی‌ رمق و بی حس بودن
  3. بی‌ اشتهایی
  4. نا مهربان بودن
  5. روانشناسی رنگ سبز

این رنگ را مناسب ترین رنگ برای چشم ها می دانند چرا که وجود این رنگ برای چشم ها بدون اذیت بوده و برای شبکیه نیز رنگ بدون دردسری است. همه افراد از رنگ سبز حس مثبت و خوبی دریافت می کنند به همین دلیل رنگ سبز را رنگ آرامش می دانند جالب است بدانید که چشم ها رنگ سبز را نسبت به سایر رنگ ها بهتر تحلیل کرده و می بینند و در سیاهی ها نیز رنگ سبز بهتر از سایر رنگ ها دیده می‌ شود.

متعادل بودن در این رنگ بسیار بوده و نشان دهنده حس خوب، حاصلخیزی، طبیعت و آرامش است امنیت و اعتماد بالا در این رنگ بسیار بوده و یک نماد برای سلامتی و خوش بختی است.

از رنگ سبز در اتاق های انتظار استفاده می کنند چون سبز آرام بخش است.

به طور کلی رنگ سبز از نگاه مثبت:

  1. سلامتی
  2. امید
  3. تازگی
  4. طبیعت
  5. رشد
  6. سعادت

رنگ سبز از نگاه های منفی :

  1. کسالت
  2. رکود
  3. حسادت داشتن
  4. رخوت و بی‌حسی
  5. بی انرژی و کسل بودن

این رنگ نشانه بیماری خصوصا برای افرادی که عمل جراحی داشته اند نیز یاد آور خواهد بود.

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد یک رنگ خاص و کم پسند در میان افراد جامعه است بیشتر افرادی که به طور وسواسانه و حساس انتخاب های خود را پیش می برند این رنگ را دوست دارند. رنگ زرد را به عنوان یکی از رنگ های شاد می شناسیم اما در زمان استفاده از آن باید محتاط باشید چرا که استفاده بیش از حد از این رنگ موجب بروز مشکلاتی نظیر؛ استرس بالا، منتقل شدن حس نا امیدی و خشم و عصبانیت می شود به طور که بسیاری از محققان می گویند اگر یک نوزاد رنگ زرد را به طور مکرر ببیند موجب ناراحتی و گریه او می شود.

لازم است بدانید که رنگ زرد متابولیسم را بیشتر نموده و در مواردی که رنگ زرد را به درستی و در  قسمت های مناسب استفاده نماییم موجب عزت نفس خواهد شد. این رنگ به دلیل طول موج بلندی که دارد بسیار بهتر از سایر رنگ‌ ها به چشم می‌ آید. زرد را برای جلب توجه و محرک بودن استفاده کنید.

رنگ زرد از نگاه مثبت به شرح زیر عنوان شده است؛

  • مثبت اندیشی
  • حس گرما
  • شادی
  • خلاقیت
  • درایت
  • برون گرایی

رنگ زرد به طور کلی از نگاه منفی نیز مطابق موارد زیر است:

  1. غیر منطقی بودن
  2. ترس زیاد
  3. احتیاط
  4. اضطراب و استرس
  5. منتقل ساختن حس ناامیدی

روانشناسی رنگ قهوه‌ ای

رنگ قهوه‌ ای را می توان پس از درآمیختن ۳ رنگ (قرمز، زرد و مشکی بیشتر) دید از این رو می توان این رنگ را نیز در ویژگی های ظاهری از تطبیق همان سه رنگ دانست یعنی همانند مشکی جدی بوده و همانند رنگ زرد حس گرم دارد.

رنگ قهوه‌ ای یک رنگ با نماد استحکام و قابل اتکا است رنگ قهوه‌ ای را ما در طبیعت بسیار می بینیم و آن را بیشتر به رنگ های چوب و چرم می شناسیم.

این رنگ نیز از دسته رنگ هایی است که آقایان بسیار آن را انتخاب می کنند و برای آن ها بیشتر از خانوم ها محبوب است.

قهوه‌ ای یک رنگ دارای پوشش است و به طوری که دیگر رنگ ها را نیز می پوشاند.

علاوه بر آن می توان قهوه ای را نشانه غم یا احساس گیجی یا پشیمانی دانست.

در استفاده از این رنگ بسیار دقت و توجه به کار بگیرید چرا که این رنگ پیچیدگی خاصی دارد و اگر درست از آن استفاده کنید می توانید نتیجه مطلوبی را نیز دریافت کنید.

رنگ قهوه ای از نگاه مثبت به شکل کلی در متن زیر آورده شده است؛

  1. جدی بودن
  2. گرما داشتن
  3. خاکی بودن
  4. قابل اعتماد و اتکا بودن
  5. محکم و استوار بودن 
  6. دارای حمایت
  7. اعتبار بخشی

رنگ قهوه ای از نگاه های منفی به شکل کلی نیز به شرح زیر بوده:

  1. عاری از حس شوخ طبعی
  2. سنگینی داشتن
  3. نداشتن حس دل‌ فریبی و اغواگری
  4. غمگینی
  5. کثیفی
  6. محافظه‌ کاری

روانشناسی رنگ قهوه‌ ای


تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش کسب و کار (۱)
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 16 بهمن, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن