تاثیر رنگ بر بازاریابی و فروش کسب و کار (۲)
18 بهمن, 1402 توسط
تاثیر رنگ بر بازاریابی و فروش کسب و کار (۲)
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

ادامه مقاله تاثیر رنگ بر بازاریابی و فروش کسب و کار بخش دوم. در مقاله قبل به طور کلی درباره اهمیت و تاثیر رنگ بر بازاریابی و فروش کسب و کار به موضوعات مختلف پرداختیم و در ادامه به بررسی سایررنگ ها می پردازیم:

تاثیر رنگ بر بازاریابی و فروش کسب و کار

روانشناسی رنگ ارغوانی

ارغوانی یک رنگ خاص است که نه به طور کامل قرمز است و نه به شکلی کامل بنفش است. این رنگ از دسته رنگ هایی است که دارای یک طیف رنگی خاص بوده و پیچیدگی های خاصی را نیز دارد.

در اصل ارغوانی را می توان یک رنگ تعادل در احساس و هماهنگی فیزیکی دانست. این رنگ همان طور که عنوان نمودیم علاوه بر پیچیدگی بودن دارای حس زیرکی و در عین حال برنامه ریزی شده نیز است. رنگ ارغوانی را می توان از رنگ هایی شمرد که مهربانی زیادی دارد.

این رنگ حس های جالب همانند احترام بسیار به خود را قابل ستایش می داند.

رنگ ارغوانی را از رنگ هایی بدانید که به دنبال تغییر بسیار بوده و از پیرو افکار و عقیده های تازه است که حمایت خود را نیز از این افکار نشان می دهد.

در رنگ ارغوانی توجه زیاد به ما نشان می دهد که رنگ های قرمز بسیاری در او نهفته است و این برای یک شوک و تخیلات بسیار مناسب است.

رنگ ارغوانی را از نگاه مثبت در متن زیر می خوانیم:

  1. تخیلی بودن
  2. شور و اشتیاق
  3. تغییر و تحول
  4. خلاقیت
  5. نوآوری
  6. تعادل داشتن
  7. رنگ ارغوانی را از نگاه های منفی در متن زیر مطالعه می نماییم:
  8. ظالمانه
  9. مخالفت و عدم انطباق
  10. بی‌ ملاحظه بودن و گستاخ بودن
  11. تحریک‌ پذیری
  12. بی‌ قاعدگی
  13. زود گذر بودن

تاثیر رنگ بر بازاریابی و فروش کسب و کار

روانشناسی رنگ بنفش

بنفش را می توان از رنگ هایی شمرد که مورد علاقه خانوم ها و آقایان به یک میزان بوده چرا که این رنگ از ترکیب دو رنگ قرمز که مورد علاقه خانوم ها بیشتر است و آبی که یک رنگ مورد پسند برای آقایان است دانست در ویژگی هایش نیز همان ترکیب را می بینیم همانند قرمز گرم و همانند آبی یک طیف سرد دارد. این ترکیب رنگ موجب شده است تا نقاط ضعف دو رنگ آبی و قرمز کم رنگ تر شده و نقاط قوت آن ها بیشتر گردد به طوری که رنگ بنفش آرامش آبی و تحریک‌ پذیری قرمز را خنثی می کند اما نکته قابل توجه در این قسمت است که نکات بالا در زمانی بوده که تعادل در دو رنگ حفظ شود اما  اگر یک رنگ بر دیگری غالب گردد نتیجه طور دیگر خواهد بود به طوری که بنفش رو به آبی کمی سرد است و بنفش رو به قرمز کمی گرم است  رنگ بنفش را از گروه رنگ های سلطنتی می دانند.

این رنگ بیشتر بر ثروت، لوکس بودن و اغواگری اشاره دارد.

رنگ بنفش را در طبیعت زیاد نمی بینیم و همین موجب می شود آن یک رنگ خاص با پیچیدنی بالا باشد

از آنجایی که رنگ بنفش دارای کوتاه‌ ترین طول موج است از آخرین رنگ هایی نیز بوده که به چشم می‌ آید از این رو با زمان و فضای خالی اطرافش همراه است.

رنگ بنفش نمایش دهنده مواردی اعم از : معنویت، خلاقیت و تخیلات بوده است.

دیگر مواردی که از رنگ بنفش در نگاه های مثبت دیده می شود؛

  • عقلانیت
  • لوکس بودن
  • ثروت
  • خلاقیت
  • پیچیدگی
  • دل‌ فریبی
  • معنویت

دیگر مواردی که از رنگ بنفش از نگاه منفی به چشم می آید نیز نظیر موارد زیر است؛

  1. درون‌ گرایی
  2. انحطاط و فساد
  3. سرکوب
  4. خود کم‌ بینی
  5. زیاده‌ روی بالا
  6. مؤدی بودن (تغییر ناگهانی خلق و خو)

روانشناسی رنگ در بازاریابی

روانشناسی رنگ نارنجی

این رنگ از دسته رنگ هایی است که موجب سر خوشی، نشاط آور و انگیزه بالا در افراد می شود و همین دلایل موجب می شود تا از این رنگ برای برند های خاص ورزشی استفاده نمود.

نارنجی یک رنگی تحریک پذیر بوده و حس نشاط، هیجان بالا، شور و اشتیاق و همچنین گرما را به همراه دارد.

در قسمت های بسیار شلوغ، از رنگ نارنجی جهت جلب توجه بیشتر استفاده می‌ کنند.

نارنجی یک رنگ موثر در انرژی مضاعف برای افراد و دارای شادی و شوق است.

جالب است بدانید بیشتر افراد در نگاه های اول خود با دیدن رنگ نارنجی به یاد حس ارزشمندی افتاده و این یک مورد موثر برای برند ها می تواند باشد.

رنگ نارنجی به افراد حس خوب و راحتی می بخشد

دیگر موارد رنگ نارنجی از نگاه مثبت به شرح زیر است:

  1. شجاعت
  2. اعتماد به نفس
  3. گرما
  4. نوآوری
  5. دوستی
  6. انرژی

دیگر موارد از نگاه منفی به رنگ نارنجی؛

  1. محرومیت
  2. ناامیدی
  3. عدم بلوغ

روانشناسی رنگ در بازاریابی

یک بازاریاب حرفه ای از تمام مواردی که در بازاریابیش تاثیر گذار باشد استفاده می کند همانطور که در متن بالا به این مورد اشاره نمودیم که ۹۰ درصد خریدهای افراد به دلیل رنگ آن ها است پس بهتر از برای حوزه کاری خود و میزان اثر بخشی فروش از روانشناسی رنگ ها استفاده نمایید.

یک بازاریاب خوب باید پیش از فروش با سخن های که با خریدار دارد ذهن آن را بخواند و از روی همان امور علایق، نیاز ها، خواسته‌ ها و ... را متوجه شده و آن ها را برآورده سازد.

قبل از برگزیدن رنگ ها برای برند و بازاریابی، لازم است ابتدا از خود بپرسید که این رنگ با حوزه کاری من هم خوانی دارد؟ آیا این رنگ برای محصولات من بهترین انتخاب است؟ مشتریان من هنگامی که این رنگ را ببینید نسبت به محصولات من عکس‌العملی نشان خواهند داد؟ برای جواب این سوالات با خود بی اندیشید تا از تمامی زوایا آن ها را بررسی نموده باشید.

در ابتدای این مقاله اینگونه گفتیم که رنگ ها موجب انتقال پیام به بیننده است و احساسات یک فرد را از روی همان رنگ می توان برانگیخته نمود. به طور مثال می توانیم رنگ قرمز را جهت ورود به سایت و یا دکمه کلیک جهت خرید از سایت خود استفاده نماییم چرا که رنگ قرمز باعث عکس العمل سریع در مخاطب می شود.

روانشناسی رنگ در خرید تمایلات رنگی مردان و زنان

شما عزیزان قادر هستید تا از تست A/B برای شناخت تاثیر رنگ بر بازاریابی و فروش کسب و کار در رنگ خرید استفاده نموده و طبق عکس العمل هر یک از کاربران خود به هر رنگ، بهترین رنگ را برگزینید. هرچند می بایست دقت خود را جهت اجرای تست های این چنینی به کار ببنید تا اینگونه به بهترین نتیجه برسید.

بررسی موارد بسیاری در خصوص تمایلات رنگی آقایان و خانوم ها انجام شده است و پس از تکمیل شدن کامل تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که آقایان تمایل زیادی به رنگ‌ های برجسته داشته و خانوم ها به طور کاملا برعکس رنگ‌ های ملیح را انتخاب می کنند.

آقایان و خانوم ها رنگ های مخالف بهم یعنی آن ها اکثر از رنگ های تیره مشکی استفاده دارند ک اما خانوم ها بیشتر رنگ‌ هایی را برمی گزینند که در آن‌ ها رنگ سفید اضافه شده باشد.

انتخاب نام رنگ نیز به همان میزان که خود رنگ ها بر تاثیر رنگ بر بازاریابی و فروش کسب و کار موثر هستند. شما می توانید با یک حرکت زیرکانه نام رنگ ها را با انتخاب نام های فانتزی در آمیخته و اینگونه فروش محصولات خود را نیز بالا ببرید به طور مثال نام رنگ موکا برای مخاطبان ما بسیار خاص و جذاب و همچنین یک نام منحصر به فرد نسبت به نام قهوه ای است پس نام رنگ ها را نیز می توانید با نام های خاص در آمیخته و نتیجه درخشانی از این عمل ببینید به هر میزانی که انتخاب نام رنگ ها خاص و جذاب باشند به همان میزان مشتریان بیشتر به سوی شما جذب می شوند.

برند های بزرگ و معروف چطور از رنگ‌ ها استفاده می کنند؟

اگر می خواهید بیشتر در این خصوص تحقیق و مطالعه نمایید باید به این مورد بی اندیشید که چگونه برند های معروف و بزرگ در حال حاضر با انتخاب رنگ ها نتیجه درخشانی گرفته اند برای اطلاع بیشتر از این امر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

روانشناسی رنگ‌ ها در برندینگ اپل

اگر دقت نموده باشید رنگ‌ های برند اپل با به روی کار آمدن یک نوع محصول جدید در سال تغییر داشت همان لوگو برند اپل را ما با رنگ‌ های مشکی، سفید و نقره‌ ای دیده ایم که با یک دید کلی متوجه می شویم این برند از رنگ های خنثی استفاده نموده تا پیام مدرن بودن، شفافیت کامل و خالص بودن را منتقل سازند انتخاب رنگ های سفید و سیاه به این دلیل بوده که برند اپل نشان دهد سادگی در عین پیچیدگی در طراحی محصولات خود را دارد.

روانشناسی رنگ‌ ها در برندینگ گوگل

گوگل یک مورد بسیار مستثنا بوده که موفقیت زیادی داشته اما بر طبق موارد لحاظ شده از روانشناسی رنگ ها نیز استفاده نکرده است ما در روانشناسی رنگ ها بسیار به این موضوع تاکید داریم که استفاده از رنگ‌ های بسیار در برند صورت نگیرد چرا که باعث می شود تا یک مانع برای شناخته شدن برند شود.

اما با کمی دقت که در این برند داشته باشید می توانید به این موضوع برسید که در لوگوی گوگل بیشتر از رنگ‌ های اصلی استفاده شده است.  اما یک رنگ فرعی یعنی همان رنگ سبز نیز در لوگو این برند مشاهده می شود که استفاده از این رنگ را به عنوان اینکه گوگل از قوانین پیروی نمی کند لحاظ نموده اند.

روانشناسی رنگ‌ ها در برندینگ کوکاکولا

رنگ قرمز در استفاده از این برند معروف به دلیل این بود که قبلا در گذشته رنگ قرمز یک رنگ مدرن تبلیغاتی محسوب می گردید و برند کوکاکولا نیز از آن رنگ برای افتتاح محصولات خود بکار برد همچنین استفاده نادرستی نیز از این رنگ نشده چرا که این رنگ با نوشیدنی های  این شرکت بسیار جذاب و قابل توجه است.

هرچند بسیاری اینگونه می اندیشند که محصولات این برند به دلیل اینکه سلامتی افراد را در معرض خط قرار داده و هیچ فایده ای برای بدن ندارد از این رنگ جهت خاصیت فریبندگی، جذابیت، وسوسه‌ انگیز بودن، عکس العمل سریع و زیاد کردن اشتها استفاده شده است هرچند این مورد نیز بسیار منطقی است.

نتیجه گیری

بهتر است در اتمام این مقاله جمله آخر را نیز بگوییم که تاثیر رنگ بر بازاریابی و فروش کسب و کار در هر فردی با توجه به سلایق آن ها بوده اما ما باید سلیقه اکثر افراد را در نظر گرفته و در جا های مناسب از هر رنگ  برای موثر بودن نتیجه استفاده نماییم هر چند تاثیر رنگ های هر برند به فرهنگ یک جامعه نیز مرتبط است.

پس بهتر است در این مورد بسیار بررسی کرد و با دقت فراوان و محتاطانه از تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش یا انتخاب لوگو برند ها استفاده کرد.

کابران گرامی می توانید جهت مشاوره کامل، کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست های خود با ما ارتباط بگیرید.

برند های بزرگ و معروف چطور از رنگ‌ ها استفاده می کنند؟



تاثیر رنگ بر بازاریابی و فروش کسب و کار (۲)
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 18 بهمن, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن