ضرورت استفاده از نرم افزار erp چیست؟
6 شهریور, 1401 توسط
ضرورت استفاده از نرم افزار erp چیست؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند
هنوز نظری ثبت نشده است

استفاده از نرم افزار erp در سازمان ها روز به روز بیشتر می شود زیرا این نرم افزار اهمیت ویژه ای برای کسب و کار ها دارد به همین دلیل میخواهیم یک نگاه کلی بر این نرم افزار، اهمیت آن در کسب و کارها، مزایا و ... داشته باشیم جهت اطلاع بیشتر چیتاک را همراهی کنید.

تعریف نرم افزار erp

نرم افزار ERP مخفف سه کلمه است:

  1.  سازمان های بزرگ Enterprise
  2.  منابع Resource
  3.  برنامه ریزی Planning

است. تعریف این نرم افزار به این صورت است که ERP به سامانه های که منابع یک سازمان را به خوبی مدیریت می‌کنند گویند.

نقاط مهم این نرم افزار یکپارچگی و فرآیند محور بودن آن است با استفاده از این سامانه ها می توان امکانات لازم را جهت برنامه ریزی و استفاده درست از منبع های یک سازمان به همراه داشت.

به بیان ساده تر می توان ERP را یک نرم افزار استاندارد به صورت کامل و ماژولار تعریف نمود.

چگونه متوجه شویم که ما به استفاده از نرم افزار erp نیاز داریم؟

با توجه به پنج نشانه اصلی می توان به این موضوع پی برد که شما به این نرم افزار برای مدیریت منابع سازمانی نیاز دارید؛

  1. هنگامی که پی ببرید هزینه بالایی برای نظارت و مانیتورینگ انجام می دهید
  2. زمانی که وجود یکپارچگی در بین واحدهای سازمان دیده نمی شود و این امر با هزینه های اضافی زیادی همراه است
  3. هنگامی که نمی توانید تصمیم گیری در لحظه بر مبنای اطلاعات داشته باشید
  4. گردش کار سازمان به رشد و پیشرفت کسب و کارهایتان کمکی نکرده باشد
  5. هنگامی که ارائه خدمات سازمان به مشتریان خود بی کیفیت و نادرست باشد
  6. استفاده از نرم افزار erp

دلایل استفاده از نرم افزار erp در یک سازمان 

راه اندازی سامانه ERP جهت بهبود فعالیت ها در  کسب و کار است. همه کسب و کار ها می خواهند با صرف هزینه کمتر به رشد و پیشرفت مجموعه خود کمک کنند و خدمات مربوطه را به صورت بهتر به مشتریان خود ارائه دهند.

هدف اکثر مجموعه ها کاهش نیروی انسانی و آسانتر شدن کارها است که با این نرم افزار می توان فعالیت نیروهای انسانی را نیز کاهش داد و نگران مسئله ای نبود چرا که سامانه erp به نحوه احسن کار خود را انجام می دهد. نرم افزار ERP کمک می کند علاوه بر بهینه سازی استراتژی‌های سازمان به سمت بهبود رشد و توسعه و همچنین زیر ساخت های قابل قیاس، با موفقیت عمل کند.

مزایای مهم در استفاده از نرم افزار erp کدامند؟

همانطور که در متن بالا ذکر نمودیم erp می کوشد تا به بهترین نحوه خدمات را به مشتریان ارائه دهد که این موضوع در رضایت مشتریان و رشد مجموعه بسیار موثر است علاوه بر این مزیت ها مزایای دیگری نیز erp به همراه دارد که در متن زیر آن ها را نام برده ایم.

کاهش هزینه ها در تمامی بخش های یک مجموعه

بازدهی بیشتر یک کسب و کار

ریسک های کمتر در مجموعه

یکپارچه بودن اطلاعات

رشد کسب و کار ها با مدیریت درست

هزینه های فناوری اطلاعات و آموزش کاهش می یابد

گزارش گیری و برنامه ریزی دقیق و راحت

امنیت بالای اطلاعات و داده ها

افزایش رضایت مندی مشتریان از مجموعه

توانایی در محاسبه و نظارت کردن فوری بر سود آوری

مدیریت درست در تامین محصولات

هوش کسب و کار بهینه

پلتفرم مناسب و قدرتمند جهت استاندارد سازی فرآیند ها

و...

ویژگی های عمومی erp 

اکثر نرم افزارهای erp ساختاری ماژولار دارند، مزیت این ساختار در قادر ساختن کسب و کارها و فعالیت ها با ماژول های کلیدی است و با این روش آمادگی خود را بیشتر می کنند و کارایی مجموعه را افزایش می دهند و یا می توان ماژول های که با نیاز های کسب و کارشان تناسب دارند را به مجموعه خود بیافزایند.

ویژگی های عمومی erp

همانطور لازم است بدانید که نرم افزار erp یک پایگاه داده اصلی دارد و ویژگی های متفاوت دیگر این نرم افزار در حسابداری، مدیریت، تدارکات، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت تولید و سفارشات در ارسال و یا تامین را در اختیار یک مجموعه قرار می دهد که یک پکیج کامل برای گام برداشتن در مسیر موفقیت و رشد مجموعه است. بهتر است بدانید که ویژگی های متنوع این نرم افزار فقط با مواردی که ذکر شدند تمام نمی شود چرا که این نرم افزار بی نظیر برنامه ریز، در زمینه های تجارت الکترونیک و مدیریت کردن منابع انسانی نیز نقش دارد.

یک سیستم مناسب erp چه ویژگی هایی دارد؟

قبل از توضیح ویژگی های مناسب باید به این نکته توجه داشته باشید که یک استفاده از نرم افزار erp باید  انتظارات شما را برآورده سازد پس بر اساس نیاز های خود به دنبال یک سیستم مناسب erp باشید.

یک سیستم ERP (برنامه‌ریزی منابع سازمانی) مناسب باید مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را دارا باشد که به کسب و کار شما کمک کند تمامی فرآیندهای مختلف کسب و کار را یکپارچه و بهینه‌سازی کند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • یکپارچگی فرآیندها: سیستم ERP باید تمامی فرآیندهای کسب و کار را از بخش‌های مختلف به صورت یکپارچه و هماهنگ ترتیب دهد. این شامل مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، فروش، موجودی، تولید و سایر فعالیت‌های کلیدی است.

  • پشتیبانی از تصمیم‌گیری هوشمند: سیستم ERP باید تحلیل‌های دقیق و گزارش‌هایی تولید کند که به مدیران و کارمندان کمک کند تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام دهند و برنامه‌ریزی‌های موثری داشته باشند.

  • مدیریت مالی: این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که مالیات‌ها، حسابداری، مدیریت بودجه و گزارش‌های مالی را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.

  • مدیریت منابع انسانی: سیستم ERP باید امکان مدیریت اطلاعات کارمندان، حقوق و دستمزد، مدیریت عملکرد و سایر فعالیت‌های منابع انسانی را فراهم کند.

  • مدیریت موجودی: این قابلیت به شما امکان مدیریت موجودی کالاها و مواد اولیه را می‌دهد و بهبود در مدیریت زنجیره تأمین و کاهش هدررفت را ایجاد می‌کند.

  • فروش و بازاریابی: سیستم ERP باید به شما امکان مدیریت فرآیند فروش و بازاریابی، ایجاد گزارشات فروش، پیگیری مشتریان و پیام‌های بازاریابی را فراهم کند.

  • تولید و مدیریت پروژه: اگر کسب و کار شما دارای فعالیت‌های تولیدی یا پروژه‌ای است، سیستم ERP باید به شما امکان مدیریت تولید و برنامه‌ریزی پروژه‌ها را بدهد.

  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: سیستم ERP باید امکان تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها را فراهم کند تا شما بتوانید بهبودهای لازم را در عملکرد کسب و کار ایجاد کنید.

  • امنیت و حفاظت اطلاعات: سیستم ERP باید از لحاظ امنیتی قوی بوده و اطلاعات حساس کسب و کار شما را در مقابل هرگونه نفوذ و خطرات محافظت کند.

  • قابلیت گسترش و تنظیم‌پذیری: یک سیستم ERP مناسب باید امکان اضافه کردن و تغییر ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را به میزانی که با نیازهای خاص کسب و کار شما سازگار باشد، فراهم کند.

کاربرانی وجود دارند که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی لازم از نرم افزار erp از خرید صرف نظر می کنند و از خدمات مهم این سیستم غافل می شوند در این مواقع فقط کافی است با شرکت ارائه دهنده تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را در خصوص این نرم افزار درخواست کنید و سپس به بررسی خدمات و امکانات آن بپردازید و برای خرید اقدام نمایید.

ویژگی های یک erp مناسب برآورده ساختن نیازها و انتظارات شما است نیازهایی مانند؛ پشتیبانی فنی، کاهش هزینه ها، برنامه ریزی درست با بازه زمانی که در اختیار دارید، نبود اختلالات در عملکرد، مدیریت صحیح پروژه ها، کمک در پیشرفت مجموعه، کاربرد پذیری، انتقال صحیح داده ها، بررسی وظایف و حل مسائل پیچیده به مجموعه کمک کند.

پشتیبانی نرم افزار erp

ارائه دهندگان نرم افزار erp با توجه به قراردادهای مجاز کاربران انواع پشتیبانی ها را می توانند ارائه دهند. باید در نظر گرفت که خدمات پشتیبانی از چند سطح مختلف وجود دارد که این سطح ها نظیر پشتیبانی تلفنی، مشاوره ای و هزینه های مربوطه جهت انجام حل مشکلات و جلوگیری از آسیب ها است.

هدف چیتاک از این مقاله انتقال تمام اطلاعات به کاربران در خصوص نرم افزار erp و نرم افزار سی آر ام به طور کامل و واضح بود امید است تا با مطالعه کردن کامل این متن اطلاعات لازم را در رابطه با erp جمع آوری کرده باشید. جهت ثبت درخواست های خود نیز می توانید با مشاوران متخصص ما ارتباط برقرار نمایید.

پشتیبانی نرم افزار erp



ضرورت استفاده از نرم افزار erp چیست؟
همیار هوشمند چابک, علی هوشمند 6 شهریور, 1401
به اشتراک گذاری پست
بایگانی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید, تا شما را راهنمایی کنیم.

63 30 30 91 0216
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن